בננות - בלוגים / / אני מתעד את כרמלה
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

אני מתעד את כרמלה

לוקח הפסקה מטקסטים *על* כתיבה, פרסום, הוצאה ופידבק, לטובת טקסט פרופר. נכתב באוניברסיטת ת"א לפני מספר שנים.

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

כרמלה ישובה על כיסא הפלסטיק הכתום, מחכה.  הגוף הדק של כרמלה עולה ויורד על הפלסטיכתום עם הנשימות העמוקות שהיא נושמת.  החזה שלה נתון בגופיה שחורה, קטנה, שנתלית עליה בלי לשאול שאלות, בלי להתעקש.  לכרמלה יש חזה קטן, אפילו פצפון.  כרמלה מחזיקה באצבעותיה, בין ציפורניה המסודרות בקפידה, ספר בכריכה רכה.

אני מתעד את נשימותיה של כרמלה ממרחק בלתי סביר של שני מטרים בדיוק.  בחור צעיר במעיל מגושם ניגש לכרמלה והיא מחייכת אליו.  איזה ספר, הוא שואל, והיא מדפדפת עד לכריכה החיצונית, שקמטים רבים נראים בה.  התפסן בשדה השיפון, אפשר לקרוא על הכריכה, של ג"יי די סאלינג"ר.  את מנסה לחזור לתיכון, מצטחק הבחור המגושם המחזיק תיק גדול על כתפו.  כרמלה אינה עונה.

אני מתעד את נשימותיה של כרמלה מזווית העין בעודי מביט נכחי אל הסטודנטים העוברים ושבים.  כרמלה נושפת מלים ואני צובע אותן בכתום ובסגול.  בחורמגושם עומד קרוב לכרמלה, מעליה, מציע לה, אם כבר, אז לקרוא ספר אחר של סאלינג"ר.  תשעה סיפורים, הוא אומר, או לאסמה, באהבה ובסאוב.  ולפני שהיא שואלת הוא מסביר שאלו שני תרגומים שונים.  כרמלה מהנהנת.  הגופיה נלחצת ונצמדת לפטמותיה הבולטות.

גם פרני וזואי, אני מנסה להגיד, ספר ממש טוב שלו, אבל כרמלה מביטה נכחה ובחור מגושם מביט מלמעלה על פטמותיה הנתונות בגופיה השחורה, על ספרה הנתון בכריכתו, על הפלסטיכתום שעליו מונח גופה.  בחורמגושם אומר שלום ונעלם, מנפנף לפרידה בתיקו הרכוב על כתפו.  גופה של כרמלה נושםעולהיורד.  היא יושבת על הפלסטיכתום, מחכה.  אני מתעד אותה ממרחק עשרים שנות אור, בדיוק.

 

כרמלה מתכופפת לקטוף פרח פרג אדום.  גופה של כרמלה דקיק וחד.  כרמלה מכופפת מרפקיה החשופים ומרימה את הפרח מעל הגבעול.  היא איננה מריחה אותו.  כרמלה רצה לבדה בשדה ענק של חרציות ופרחי פרג.  אור השמש ההולכת ונעלמת מתפזר מגופה בזוויות ישרות.  אני פוסע בשדה הריק מאחוריה ואינני מאבד את צעדיה. 

כרמלה נעצרת במרכז שדה הראיה שלי ומפילה את עצמה אל תוך הפרחים.  רק קצה שמלתה מציץ מעל גובה העשב.  כרמלה שרועה כולה בשדה הרמוס.  בתוך עיני נוצר כתם שצורתו כצורת כרמלה השכובה על מצע הפרחים, בתצלום אווירי.  כרמלה שואפת אוויר, נושפת, צליל נשימתה שרקני, תנועותיה מאטות והולכות.  שמלתה לבנה ואף כתם לא ניכר בה.  בידה פרח הפרג והיא תולשת ממנו את עלי הכותרת בזה אחר זה. 

כרמלה חובקת באצבעותיה המטופחות פרחפרג עירום.  פרחפרג יחיד, גלוח ראש, ששרידי העלי שלו מביטים בה במבוכה.  היא מקרבת לפרח ציפורן צבועה תכלת, מקרבת ומרחיקה.  כרמלה מביטה בשמיים כחולים דרך אצבעות התכלת שלה.  פרחפרג נשמט בין אצבעותיה ונושר אף הוא על השמלה הלבנה.

אני פוסע בשדה פרג וחרציות, ריק.  דמותה של כרמלה משורטטת בקפידה בעשב הרמוס.  כרמלה מתפשטת בדמיוני ואופפת את השדה כולו, עד האוטוסטרדה הנראית במרחק ומבני חוות הגז של פי גלילות.  היא עולה כאד ממשכבה, מהבילה את האוויר בריח הבלתי-נתפס של לק אצבעותיה.  כרמלה מדלגת מקצהו האחד של השדה עד משנהו.  כל הנשימות מלאות אותה.  כרמלה היא שדה פרג וחרציות.  היא מצמידה לשמשה האחורית של מכוניתי פרחפרגעירום.  אני נכנס למושב הקדמי ומתניע.

13 תגובות

  1. אהבתי מאוד.

  2. כתבת יפה על משחקי ההתרחקות וההתקרבות של כרמלה.
    משחקיה שלה, או משחקיך שלך בדמיונך.

    • תודה. אני אוהב משחקי הצצות, במקרה הזה של הסופר כדמות לעומת הסופר כמביט.
      ומעדיף בעצם מעל לכל לתת לטקסט לדבר, אז גם את הפרשנות המועטה שעשיתי כאן אפשר להטיל בספק.

  3. ענבל כהנסקי

    הפיוטיות של הסיפור נחשפת לאיטה פסקה אחרי פסקה. זה יפיפה!!
    רק מה??.. בחלק הראשון (ארבע פסקאות ראשונות) יש תחושה של כתיבה גמלונית – מדי. כלומר, למרות החן של גמלוניות בין דמות המספר לאופן הכתיבה שלך אותו, זה יותר מדי ונותן תחושה של כתיבה לא משהו.. אם לומר בעדינות.. נראה לי שצריך לערוך בעדינות להגעה למינון נכון.

    • החלק הראשון והשני נכתבו בסיטואציות שונות, ותוכננו להיות התחלה למשהו רחב יותר, אבל בסופו של דבר, זה כל מה שיש. וכן, החלק הראשון גמלוני יותר, ואפילו לו ערכתי אותו לפני ההעלאה, לבלוג, כך שיש סיכוי טוב שאת צודקת והוא גם גמלוני-מדי.

  4. זה כנראה הופיע כבר באחד משני הבלוגים, כי אני בטוחה שקראתי את זה פעם. את החלק הראשון זכרתי יותר טוב מהשני, ואני כמעט בטוחה שהחיבור הזה של מלים ("פרחפרג" וכדומה), שהוא מוצלח ומעניין, לא היה בגירסה שקראתי אז.
    אהבתי את העניין הזה של שני מטר שהם "עשרים שנות אור, בדיוק".

    • בהחלט ייתכן שזה עלה כבר פעם בבלוג השני, אבל לא סביר שבגרסה אחרת, כי לא עשיתי על זה שינויים משמעותיים מאז.

  5. ציורי

  6. טקסט יפה

  7. רונן, איזו אירוטיקה! נפלא נפלא נפלא. מזמן לא קראתי טקסט עדין ולוהט כזה.

    רק על הסיום הייתי חושב שוב –
    אולי בלי "כרמלה היא שדה פרג וחרציות" (איך היא יכולה לעשות משהו במשפט הבא בתור שדה?). ואת "היא מצמידה לשמשה האחורית של מכוניתי פרחפרגעירום". הייתי שוקל להעביר לסיום, אחרי "אני נכנס למכוניתי ומתניע" (זה נשמע כמו פתרון. אולי עדיף סיום חצי פתוח, חצי שם)

  8. עדין, חושני ומוחשי, גם אני אוהבת את כרמלה

  9. לאורך כל הקריאה אני עוקבת אחרי הנשימות של כרמלה וכמעט שכחתי לנשום בעצמי. בין כל הנשימות שלה הופיעו כל כך הרבה צבעים ופרחים שבכלל טוב שאני עוד עומדת על הרגליים (נכתב בישיבה).
    הסוף לא כל כך ברור לי אבל מספיק יפה בעיניי גם בלי להבין את הסוף.

    • אני מניח שהסוף לא לגמרי ברור מפני שהיתה לי כוונה להמשיך את זה לאנשהו. ובסוף החלטתי שזה יפה כמו שזה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר