בננות - בלוגים / / הנשיקה
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

הנשיקה

הוא שכב לידה, על המזרון שלו, ושתק. שלוש שעות הם כבר מדברים ותיכף תעלה השמש, ועכשיו כבר כמעט ולא נותרו לו מלים. עיניה השחורות הביטו בו ממרחק שלושים סנטימטרים, פניה נחים על הכרית, על המזרון שלה, לידו. מאחוריו, בקצה החדר, דרור ישן על המיטה, ומתחתיו, על שק השינה, מיכאל. הם כבר ישנים מאז שתיים בלילה.
לבו הלם בכבדות ולשונו היבשה נחה כמו עוגן פלדה כבד בפיו. שלוש שעות הוא כבר מדבר ומנסה לנחש אם היא רוצה שינשק אותה. היו כבר כל-כך הרבה הפסקות כאלה, שבהן בחן בהתרגשות את עיניה הרכות, המזמינות, ודמיין את שפתיו חוצות את המרחק ביניהם. הוא התקשה לדמיין מה יהיה אחר-כך. "היא רוצה, היא רוצה," המהם קול צלול במוחו, קול שהזכיר לו איך החזיקו ידיים כשכולם ראו קודם סרט, איך נשכבה על המזרון לידו כשכולם החליטו שהגיע הזמן לישון, איך לא ישנו ורק דברו כל הזמן וחלקו מחשבות ודברו על רגשות ועל קרבה ועל המון דברים שהוא לא זוכר אותם כרגע.
ובכל אחת מהפעמים האלה, אחרי דקה שנראתה עמו נצח של שתיקה מביכה, הוא מצא משהו חדש לדבר אליו, או סיפר איזו בדיחה שנזכר בה והיא צחקה. פעם אחת הוא אזר אומץ להגיד  שהוא נורא שמח שהיא באה, דרור אמנם אמר שהיא רוצה לפגוש אותם שוב, אבל ירושלים רחוקה, והיא בקושי מכירה אותו ואת מיכאל, לפחות עד היום.
דנה הסתכלה בו אז בעיניה הבוהקות, עם הנקודה החומה הקטנה המשונה ליד האישון, ואמרה משהו שהוא פספס לגמרי בגלל שבהה בה, אבל אחר-כך אמרה שממש היה נחמד לה כל היום, ושזו דרך מושלמת לסיים את החופש הגדול. הוא ניער מעליו את מראה עיניה המכשף, נתפס במה שאמרה ושאל אותה אם היא מתרגשת לקראת השנה האחרונה שלה בבית-הספר, ואז הם דיברו עוד חצי שעה על בתי ספר, מורים וכל זה, עד ששוב נשתתקה לאט לאט השיחה והוא נותר במצב הזה, כולו קפוא ומבוהל, מנסה לנחש עם עכשיו זה הזמן לקרב את שפתיו אליה, ומה אם היא לא באמת רוצה, ומה אם הוא קורא לא נכון את הסימנים, ומה אם, ומה אם.

"השמש תיכף תזרח," אמר בסוף, שובר את הדממה.
"חבל," היא אמרה, מחייכת.
הוא ליטף את אצבעותיה באצבעותיו, נזכר איך התחברו פתאום הידיים שלהם כשהרוצח הסדרתי הניף את הגרזן ועמד לקטוע את ידו של הגיבור.
חבל, היא אמרה, כלומר טוב לה אתו.
חבל, היא אמרה, כלומר היא היתה רוצה שננצל אחרת את הזמן הזה.
אבל היא היתה יכולה לבוא ולנשק אותו ולפתור לו את הבעיה.
אבל בנות לא עושות דברים כאלה.
אבל תיכף מיכאל יתעורר והכל ייגמר.
אבל שוב הוא שותק כמו אידיוט ורק מסתכל לה בעיניים.
אבל גם אם היה רוצה הוא משותק לגמרי, כל הגוף.
אבל מתישהו חייבת להיות הנשיקה הראשונה שלו.

הפנים שלה, קרובים כל-כך. אצבעותיהם, מתלטפות בעדינות. מיכאל ודרור, ישנים.

אפשר למות מרוב אי-ידיעה.

22 תגובות

  1. -אפשר למות מרוב אי ידיעה-
    היה מתאים להיות שם הסיפור, זה יפה איך אתה שוזר את האי ידיעה לאורך הסיפור.
    מזכיר לי המון דברים
    להתראות טובה.

  2. נפלא. כל כך סוחף ואמיתי, כאילו אנחנו שוב שם. ובתור מי שלא ידעה, כל כך הרבה פעמים, אם "הוא" רצה, ממש למות מרוב אי ידיעה, כל כך טוב להציץ אל הצד האחר…

  3. כל כך מרגש. ולא במובן הרגשני של המילה. רציתי שיתנשקו כבר. אבל אין כמו הרגע שלפני.
    יש לחנוך לוין שיר כזה. "שוב לא יהיה לי רגע כמו הרגע שלפני…"

    • רונן א. קידר

      לשירה (וגם ללי) – תודה על המחמאות. אני מניח שאחת הסיבות שזה יוצא אמיתי היא שזה אמיתי – פרט לשמות ולמקומות, זה תיאור מדויק של הרגע שלפני הנשיקה הראשונה שלי.

      • כנראה שלא רק שלך…

        • רונן א. קידר

          (-:

          אני תמיד חושב שככל שכותבים יותר אמיתי וספציפי-לעצמך, זה יוצא יותר אוניברסלי-ומחבר. מעין פרדוקס.

          • כן, כמו שעמוס עוז בתגובה לפרסים האדירים שקיבל (ובצדק, לטעמי) על "סיפור על אהבה וחושך" אמר שבהתחלה הוא חשב שזה יעניין רק את מי שגדל בירושלים באותה התקופה, אחר כך, את ירושלמים בכלל, אחר כך ישראלים, אחר כך יהודים, אחר כך גרמנים, ובסוף הוא נדהם לגלות שלסיפור שלו יש כוח עצום regardless. זה יפה כלכך.

      • לי עברון-ועקנין

        כיף לשמוע שהיא כן הייתה, הנשיקה.לי היו כמה לילות כאלה שלא הובילו לשום מגע…

  4. מרגש ואוטנטי מאוד רונן. ובאמת מחזיר לנעורים. וגם אנחנו רצינו… אתה יודע, כמו שלי אמרה. רצינו ותהינו אותו הדבר, האם הצד השני כבר בעניין, ושני הצדדים חוששים באותה המידה. לפעמים בנים אוזרים אומץ כי מחנכים אותם לזה, ולפעמים זה טוב שיש צד שכבר לוקח יוזמה.

    ואני מניחה שהעלית את זה בהמשך לדיון הנשיקה של אומי, רק ששם, ברחוב הפרוץ, באמת שום צד לא צריך לקחת שום יוזמה. וסליחה ששוב הבאתי לכאן קצה מהדיון הזה.

    • רונן א. קידר

      תראי, זה כן ולא מתייחס לדיון עם אומי.
      לא – כי כפי שכתבת, זו סיטואציה שונה לגמרי, רחוקה עולמות וכוכבים אחרים מאותו מקום.
      כן – כי הדיון ההוא גרם לי להרבה מחשבות על גבולות הידיעה, אי הידיעה והתקשורת ביחסים בין המינים, מחשבות שאולי יתגבשו בשלב מסוים לפוסט "מאמרי", אבל בינתיים שלחו אותי לכתוב את הסיטואציה הזו.

  5. זה מתואר כ"כ נכון. כמה מילים שטפו וכיסו על השאלות האלה – יהיה או לא יהיה. רוצה או שרק נדמה לי. יש בזה יופי שלא חוזר, בהססנות הזו.

  6. יפה תיארת את רגעי המעבר, את חוסר ההחלטיות, את הספק… הזלזל הביאליקאי על הגדר, רגע פה רגע שם, התעורר בי לרגע.

    • רונן א. קידר

      אני ממש מסמיק, והילד בן ה-17 שהייתי מסמיק עוד יותר.

      • מירי פליישר

        יפה מאוד . זה שלא היתה נשיקה בסיפור הזה מאוד מיוחד מצדך .
        הספקות המכרסמים האלה של הנשיקה הראשונה. כיף שזוכרים .
        מקווה שהיתה…

        • רונן א. קידר

          אכן כיף לזכור, וכפי שכתבתי ללי – במציאות היתה בסוף נשיקה (והיינו חברים שלושה חודשים).

  7. אהבתי את תיאור המבוכה והספקות המענים, אהבתי את השורה האחרונה, וגם נכון בעיני מה שכתבת כאן באחת התגובות, על מה שקורה כשכותבים "אמיתי וספציפי לעצמך".

  8. נהדר, מרגש ומרתק כאחד.
    מתי המשך הסיפור?

  9. רונית בר-לביא

    מזכיר את פעם …
    תמים וחמוד.

    ובעיקר אהבתי את:
    "היא היתה רוצה שננצל אחרת את הזמן הזה".

    אהבתי את הטון הפדגוגי 🙂
    בבחינת: "אתה ישבת ודיברת על אפלטון, אך אני מעדיפה הייתי שננצל אחרת את הזמן הזה, יואבי"

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר