בננות - בלוגים / / הצילו את הסיפור הקצר / אסתי ג. חיים
אסתי ג. חיים
  • אסתי ג. חיים

    1.גדלתי בחיפה, בשכונת נווה שאנן.  2בת להורים שחוו את השואה בילדותם, והיא מלווה אותם עד  היום.  3.למדתי מחול ותיאטרון באוני' ת"א,  4.שיחקתי ב'קאמרי' בין היתר בהצגותיו של חנוך לוין שעודד אותי לכתוב.  5.אני קוראת וכותבת מגיל שש. אוהבת את שפת המילים ואת שפת התנועה. (נוטלת שעורי מחול אצל רנה שיינפלד) 6.ארבעה ספרים שלי יצאו לאור עד כה: 1997-'רקדנית שחורה בלהקת יחיד' ב'ספריה החדשה', 1999-"חיינו השניים'- 'הספריה החדשה', 2003-'מחר יקרה לנו משהו טוב'-'ידיעות/פרוזה'. 2007-'שלושתם'.(ידיעות/פרוזה) וחמישי יצא בחודשים הקרובים. 7.בנתיים אני מדחיקה את העובדה שבקרוב יצא ספר חדש. כל יציאה כזו לאור מטלטלת את הנפש. החוויה האהובה היא הכתיבה עצמה. 8. אני מלמדת כתיבה יוצרת במכללת סמינר הקיבוצים וובבית אריאלה 9.סיפורים רבים פרי עטי התפרסמו במדורי ספרות וכתבי עת. כך גם מאמרים בנושאים ספרותיים שונים.  10.זכיתי בפרסים ספרותיים שונים, בניהם פרס היצירה ע"ש רה"מ לוי אשכול לשנת 2003. 11.אני אמא לשני בנים, מאכילה חתולים, חובבת ציפורים וים, רגישה ובעלת חוש הומור...

הצילו את הסיפור הקצר / אסתי ג. חיים

 

הצילו את הסיפור הקצר 
פורסם לראשונה במוסף הספרות של עיתון 'ידיעות אחרונות'

נדמה כי סוגת הסיפור הקצר הולכת ונעלמת. פה ושם, כמו פרח חד-עונתי, צץ קובץ סיפורים קצרים שנכתב לרוב בידי סופרים חדשים, בדרך לרומן חייהם. לעיתים נדירות יוצא לאור קובץ סיפורים שנכתב בידי סופר ותיק יותר, המזוהה עם סיפורים קצרים או כזה בעל אומץ שהעז לגעת בהם לראשונה. גורלם המסחרי של קבצי סיפורים קצרים נגזר מראש. אמרה לי בעלת חנות ספרים אנינת טעם: אני אישית אוהבת סיפורים קצרים, מבקרים יכולים לאהוב אותם, אבל הם נידונו להצהיב על המדף. ראי, רשימות רבי המכר נקיות מקובץ סיפורים מזה זמן רב.

ומה אם מהנפש בוקעים דווקא סיפורים קצרים? מזה שש שנים אני מלמדת כתיבה סטודנטים במכללה ובסדנאות. המוני סיפורים קצרים נבעו משם, לא מעטים ריגשו וטלטלו את קוראיהם.

עורכים נכבדים מבקשים מסופריהם את ה'רומאן הבא'. קובץ סיפורים לא יתקבל בברכה.

תמיד הייתי תולעת ספרים מדופלמת. הערתי לקרבי כמויות מילים שלא היו מביישות אלכוהוליסט מקצועי. מים הספרים אני זוכרת לא מעט, טובים יותר או פחות, מפעימים או משמימים. אני זוכרת בבהירות את דקירת החץ המדויקת בקרביים כשסיימתי את סיפורו הקצר של צ'כוב 'לישון'. אני זוכרת את הבטן המתהפכת בעקבות סיפוריה הקצרים של אידה פינק ואת ההתפעמות האפלה בעקבות סיפוריו של ריימונד קרבר , את החמלה המעורבת בתסכול בעקבות הסיפור שלו "אולי תרקדו".

כבודו של רומאן ארוך במקומו מונח. אני מקווה שכבודו של הסיפור הקצר ינצל במהרה.

אולי יש להתייחס לסוגה הזאת כאל שמורת טבע שצמחיה מוגנים ואסור להכחידם. בעידן בו רק לריווחי יש זכות קיום, בין אם הוא מוצר, יצירה או אדם, מעוררת פחד התהייה מה יקרה ללא שאר הרוח שמביא עמו הסיפור הקצר דווקא, שהוא מעין בן-דוד רחוק של השירה ואחיו הצעיר של הרומאן.

 כל הזכויות שמורות למחברת

5 תגובות

  1. מסכימה איתך.

    עד היום ספרי הסיפורים של צ"כוב, וגם של גוגול, הם מהיפים בעיני בספרות. והשנה קראתי ספר סיפורים קצרים של יהודית הנדל, "לא במקום הזה", ואת ממש רואה שם איך סופרת גדולה מיטיבה עם הסיפור הקצר.

    עם זאת, אין רבים שיודעים להתמודד עם הסיפור הקצר, ולכן מעמדו מעורער לדעתי. כי מצדי, שיביאו לי טונות סיפןרים קצרים כמו של צ"כוב, ואני לא אקרא יותר רומנים. אבל זה כמו פנינים נדירות.

  2. אלעד כליפזדה

    אני לא צ"כוב, לא גוגול ואפילו לא מתקרב לאתגר קרת, אבל ניסיתי את כוחי בכתיבה, ואם ז"אנר הסיפור הקצר מענייו אותך, אשמח לשמוע את דעתך על כמה מסיפוריי.

    הסיפורים בבלוג שלי.

    יום טוב.

  3. מסכים אתך לגמרי. סיפור, וכמה שהוא יותר קצר, גם מחייב את סוד המצמום והמיקוד, ולא להגיש בכפית לקורא הכל, אלא שיפתח הוא מסקנות ורגשות.
    האינטרנט הוא דווקא מדיה מחייה של הסיפור הקצר, להיפך הוא נועד לעד 1000
    מלים , מעבר לזה הוא מייגע את הקורא,
    שאינו יכול לשים את הספר בצד למועד מאוחר יותר. יש גם עדיין כמה מוספים ספרותיים שמפרסמים באופן קבוע כל שבוע, סיפורים קצרים, כמו "באה שבת" ב"כל-העיר" הירושלמי מרשת הארץ-שוקן, (מומלץ לא רק בגלל שאני מפרסם שם לעתים סיפורים קצרים).
    לסיכום כשאני קורא את כל ים המלים, החזרות, החוסר התקדמות ברומנים (לא כולם כמובן), אני ממש מתגעג לסיפור הקצר והקולע.

  4. הצילו את הסיפור הקצר זה יופי של שם לסיפור קצר…

© כל הזכויות שמורות לאסתי ג. חיים