בננות - בלוגים / / שאלות כמו למה
בין שתי הרשויות
  • רבקה ירון

    לידת קורדובה, ארגנטינה. בישראל מ-1961; ירושלמית מ-1966. מוסמכת האוניברסיטה העברית בירושלים. דו-לשונית – כותבת ומפרסמת בעברית ובספרדית (שירה, סיפורת, מסות)

שאלות כמו למה

שאלות כמו למה //
כְּבָר כַּמָּה יָמִים שֶׁאֲנִי קָמָה מֻצֶּפֶת שְׁאֵלוֹת כָּאֵלֶּה שֶׁיֵּשׁ לְיַלְּדָּה קְטַנָּה /
כְּאִלּוּ בְּנִסָּיוֹן לְקַבֵּל תְּשׁוּבוֹת חֲבִיבוֹת לְלָמָּה, אֵיךְ, אֵיפֹה, מָתַי /
לָמָּה הָרְגָשׁוֹת הָאֵלֶּה אֵיךְ לִחְיוֹת אִתָּם אֵיפֹה מִסְתַּיֵּם הָעֶצֶב /
הָאִישִׁי מָתַי לָשִׂים גְּבוּל אֵיפֹה הַגְּבוּל אֵיפֹה מִסְתַּיֵּם הָאֲנִי /
אֵיךְ אֵדַע מַה שֶׁלִּי מַה פָּלַשׁ לָאֲנִי שֶׁלִּי וְגוּפִי נוֹשֵׂא /
יִחוּרִים לֹא-לוֹ וְכוֹרֵעַ תַּחְתָּם וַאֲנִי שׁוֹאֶלֶת /
וְשׁוּב אֲנִי שׁוֹאֶלֶת וְאוֹמֶרֶת לַאֲנִי שׁשׁשׁ /
שׁשׁשׁ עוֹד יַחְשְׁבוּ שֶׁאַתְ עֲדַיִן /
יַלְדָּה קְטַנָּה וְיפְגְּעוּ בָּךְ /
שׁשׁשׁ שׁשׁ וַאֲנִי /
שׁוֹאֶלֶת /
לָמָּה /

////////////

אַחַת מִשְּׁתֵּינוּ /
מְבֻלְבֶּלֶת /
מְאוֹד /

6 תגובות

  1. שאלות כמו למה

    כְּבָר כַּמָּה יָמִים שֶׁאֲנִי קָמָה מֻצֶּפֶת שְׁאֵלוֹת כָּאֵלֶּה שֶׁיֵּשׁ לְיַלְּדָּה קְטַנָּה

    כְּאִלּוּ בְּנִסָּיוֹן לְקַבֵּל תְּשׁוּבוֹת חֲבִיבוֹת לְלָמָּה, אֵיךְ, אֵיפֹה, מָתַי

    לָמָּה הָרְגָשׁוֹת הָאֵלֶּה אֵיךְ לִחְיוֹת אִתָּם אֵיפֹה מִסְתַּיֵּם הָעֶצֶב

    הָאִישִׁי מָתַי לָשִׂים גְּבוּל אֵיפֹה הַגְּבוּל אֵיפֹה מִסְתַּיֵּם הָאֲנִי

    אֵיךְ אֵדַע מַה שֶׁלִּי מַה פָּלַשׁ לָאֲנִי שֶׁלִּי וְגוּפִי נוֹשֵׂא

    יִחוּרִים לֹא-לוֹ וְכוֹרֵעַ תַּחְתָּם וַאֲנִי שׁוֹאֶלֶת

    וְשׁוּב אֲנִי שׁוֹאֶלֶת וְאוֹמֶרֶת לַאֲנִי שׁשׁשׁ

    שׁשׁשׁ עוֹד יַחְשְׁבוּ שֶׁאַתְ עֲדַיִן

    יַלְדָּה קְטַנָּה וְיפְגְּעוּ בָּךְ

    שׁשׁשׁ שׁשׁ וַאֲנִי

    שׁוֹאֶלֶת

    לָמָּה

    אַחַת מִשְּׁתֵּינוּ

    מְבֻלְבֶּלֶת

    מְאוֹד

    .

    • אומי לייסנר

      למה לא להסתיים ב"למה"?

      • אולי אַת צודקת, אומי. נתת לי חומר למחשבה. :))
        תודה!

        • רוחה שפירא

          רבקה היקרה!
          קראתי את השאלות ואני חושבת שלעיצוב הגרפי של השיר יש משמעות; השורות הולכות וקצרות ומבטאות הרגשה של התחסרות, כמו פחד וחוסר אונים של ילדה שהולכת לאיבוד, אבל נראה לי שאת שבויה בתבנית שהצבת שלא נותנת לך "לגדול" ולהתבונן בפינג-פונג של משחק השאלות שלך, כדי שתוכלי להרגיש את התשובה המתאימה לך.
          ניסיתי להכנס לנעלייך הקטנות, (אין סיכוי!, ולעצב את השיר שלך, קצת אחרת. הנה:
          שאלות כמו למה

          כְּבָר כַּמָּה יָמִים שֶׁאֲנִי קָמָה מֻצֶּפֶת שְׁאֵלוֹת שֶׁיֵּשׁ לְיַלְּדָּה קְטַנָּה:
          (כְּאִלּוּ בְּנִסָּיוֹן לְקַבֵּל תְּשׁוּבוֹת חֲבִיבוֹת לְ-),
          לָמָּה, אֵיךְ, אֵיפֹה, מָתַי

          לָמָּה הָרְגָשׁוֹת הָאֵלֶּה
          אֵיךְ לִחְיוֹת אִתָּם
          אֵיפֹה מִסְתַּיֵּם הָעֶצֶב
          מָתַי לָשִׂים גְּבוּל
          אֵיפֹה הַגְּבוּל
          אֵיפֹה מִסְתַּיֵּם הָאֲנִי
          אֵיךְ אֵדַע מַה וּמִי פָּלַשׁ לָאֲנִי שֶׁלִּי
          גוּפִי נוֹשֵׂא יִחוּרִים לֹא-לוֹ וְהוּא כּוֹרֵעַ תַּחְתָּם
          וַאֲנִי שׁוֹאֶלֶת וְשׁוּב אֲנִי שׁוֹאֶלֶת וְאוֹמֶרֶת לַאֲנִי שְׁשְׁשׁ…

          עוֹד יַחְשְׁבוּ שֶׁאַתְ עֲדַיִן יַלְדָּה קְטַנָּה וְיפְגְּעוּ בָּךְ

          שׁשׁשׁ.. שׁשׁ… וַאֲנִי
          שׁוֹאֶלֶת
          לָמָּה?

          (אַחַת מִשְּׁתֵּינוּ

          מְבֻלְבֶּלֶת

          מְאֹד)

          * * *

          • רוחה שפירא

            הרווחים בין השורות בשיר "שלי" התפקששו לי:
            צריך להיות רווח של 1.5 בין שורה לשורה.
            רק הרווח בין הכותרת לשיר הוא כפול וכן הרווח בין הבית הראשון הארוך לבית השני הקצר בסוף – (אַחַת מִשְּׁתֵּינוּ/ מְבֻלְבֶּלֶת/ מְאֹד), הוא גם כפול.
            לילה – בוקר טוב! ~ רוחה

          • רוחה, שוב: בוקר טוב!

            קודם כול: תודה על הקריאה ועל ההשקעה! בכנות, תודה!
            על פי הצעתך, המשמעות משתנה (כמובן) – טקסט אחר (כמובן :)).

            שנית: אני מעלה אֶת תגובתו של חבר בפורום, שם העליתי את הטקסט הזה, א) כי תגובתו מדויקת, ו-ב) כי לא אני-המחברת/לא-האופה מעידה עליו/על עיסתי :):

            ראשית, המבנה הגראפי של השיר מעולה, שני משולשים, האחד גדול השני קטן. הדיאלוג בין קודקודיהם מציף את: למה מאוד, שזה צירוף מטלטל.
            הבית השני, המשולש הקטן מתיחס לבוגרת ולילדה כשתי ישויות קיימות, דא עקא שבמשולש הגדול הפתיחה אומרת: כאלה שיש לילדה קטנה, כלומר הדוברת בשיר מבחינה היטב בין גדולה לבין קטנה, אך לא מקבלת את קיומן הבו זמני כפי שהשמולש הקטן מקבל.
            כמו-כן, בשל היסוד הרעיוני-פילוסופי בשיר, סדרת השאלות שעולה בו, שמחוברת בטבורה לסוגיות בתורת ההכרה או בתורת היש, היסוד הפואטי מתחמק לו בצניעות הצידה ומותיר את השאלות האינטלקטואליות הגדולות נוכחות במרכז בהבטן הלוגי-פילוסופי-רציונלי. המבנה הגיאומטרי המדוייק תומך אף הוא בקריאה פילוסופית של השיר ולא בקריאה "ספרותית" שלו.


            אני מקווה מאוד-מאוד שהתגובה תעלה בעיצוב הגיוני.

            שבת שלום ותודה שוב, רוחה .

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרבקה ירון