פחות ממושלמת
  • תמר דרסלר

    מי אני? כבר בת יותר מ40 ועדיין כותבת מלים, במגזין של מעריב וגם באחת הסוכניות הזרות. אני מספרת להם בעיקר על פליטים (לא רק סודנים) ונזקקים אחרים. והרבה על הזונות איתן אני מתנדבת, וכל מיני סיפורים אחרים..... מנסה לכתוב פרוזה קצרה וארוכה. לא מסוגלת לדמיין את החיים בלי בעלי חיים לצידי. פתוחה להצעות. תמיד.

חיים

אתמול בשעות אחר הצהריים, בבית קברות בירושליים, קבוצת אנשים קטנה ואני בתוכה נאספת לזכור את יום מותו של סבי, חיים דוד, איש צעיר שנפל בקרב על ירושליים בכד אייר תש"ח.

ומכיוון שאזכרות הן עניין משמים, אני נודדת בין המציבות הסמוכות לקבר סבי. ובשורה מאחוריו לוכדת את עיני כתובת תמוהה על אחת המציבות שאני מפענחת מיד.

חיים שניידרמן, נולד בפולין, עלה בתש"ח, נפל בקרב ע"י קריית ענבים בתש"ח, בן 25 במותו.

אין תאריך לידה, אין שם אב. חיים שניידרמן, ששמו כשם סבי המנוח, נפל בקרב בכ" אייר, ארבעה ימים לפני סבי. הכתובת על המציבה מלמדת על חייו של חיים שניידרמן שעלה מפולין, ניצול שואה גלמוד, וכאן גוייס מיד לצבא ונפל בקרב, ללא משפחה. בודד. 

מאות עולים חדשים כמוהו, ניצולי שואה, גויסו ללחימה כמעט מיד עם ירידתם מהאוניות שהביאו אותם מאירופה. רובם נפלו בקרבות.

איש  צעיר היה חיים שניידרמן, צעיר ממני בעשור היום, בקושי נער כשפרצה המלחמה. ואיש אינו יודע מתי נולד בדיוק ואיש אינו יודע מה שם אביו. ואין איש שזוכר שהיה בחור בשם חיים שניידרמן.

במתקן הקטן על המציבה המיועד לנרות היה נר ישן, מיום הזכרון האחרון, שהדליקו שם חניכי בני עקיבא בשליחות משרד הבטחון. הדלקתי גם אני  נר על קברו. 

ובדרך הביתה התקשר גיסי לבשר שאחותי ילדה בן.

5 תגובות

  1. יהי זכרו ברוך.

  2. זהו מעגל החיים…
    יהי זכרו ברוך…
    ומזך טוב!

  3. רונית בר-לביא

    צמרר אותי הקטע הזה.

  4. תמר, בין תמונותיו של אבי ניצול השואה, הייתה תמונה של בחור יווני בהיר וחד פנים. ועליו תמיד אמר אבא, עבר את הכול בשביל למות במלחמה. לא היה אפילו למי להגיד… אני זוכרת שבתמונה הזאת תמיד התבוננתי יותר, ואפילו ליטפתי אותה מבלי משים. כמה זה טראגי כל זה. השבת לי דמעות רחוקות. ויפה שכתבת על אותו חיים שניידרמן, נתת חיים וקיבלת חזרה. מזל טוב להולדת האחיין.

    • ולפני שבוע נערכה הברית ושם הרך הנולד בישראל חיים דוד בצלאל ולמרות הנקרא על שם סבי עדיין יש בשם הזה מין זכרון.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לתמר דרסלר