בננות - בלוגים / / על המשורר ראובן בן יוסף
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

על המשורר ראובן בן יוסף

 

 

 

 לקסיקון הספרות העברית. לוגו באדיבות תמיר להב-רדלמסר

כיון שהחיים אינם מגיבים,
לפתע  החל לענינני מה המתים אומרים.
הוצאתי  מהמגירה דבר שכתבתיו לפני כ-16 שנים, לראות האם המתים יודו יה. (אז הדבר לא פורסם).
האמת,   לא חידשתי לי  דבר – אבל  בכל זאת היה מענין. יש בקטע הדים לארועי היום והארה לגבי ארועי העבר.
המוצאם יאושר.
ועוד דבר מענין  – הראוי לתשומת לב. 
עלה אדם ארצה ורצה לגאול את העולם בשירתו. ואכן, הוציא 17 ספרי שירה!!!
עיינו נא בסיפא המאמר. 
 שאלה: ואם לא אני אזכרהו –  מי? 
אך גם – מה אם כן בכך?   יזכרוהו בספרי הנצח אולי – לא באלה הגלויים לפני אדם.

"שבענו  ונותרנו" לראובן בן יוסף

 

 לזכר משוררים  שהיו – שישנם תמיד…– מאת מ. גנן


 

רב"י עלה ארצה ב-1960, בו כ"ב שנים. "שבענו ונותרנו" הוא ספר שיריו השבעה-עשר, לערך, אף כי מספר זה כולל גם את ספרי מסותיו הנוגעות לחיי התרבות בישראל.  אכן, הספר מוכיח כי ראובן בן יוסף הוא משורר עברי לכל דבר – כפי שהוא התכוון וביק להיות עוד עם עלותו ארצה מארץ מולדתו, ארה"ב. אף מבחינה זו הינו אחד ממשוררי ישראל המובהקים, כלומר מאלה שרכשו את השפה העברית כשפה ראשונה, בהיותה להם שפת הלב והשירה אחר שנים בהן הם גדלו ואף יצרו בשפה אחרת, ואף על פי כן היה הסיפק בידם להשיג הישגים ראויים לשמם בשפה הנרכשת. רב"י הוא חתן פרס "ניומן" מטעם אוניברסיטת ניו יורק לשנת 1979 וחתן פרס "יפה" לשנת 1991 מטעם קרן היסוד בירושלים.

שיריו של ראובן בן יוסף עסקו בקשת רבגונית של נושאים, נושאי חיינו הארץ-ישראליים: בנופי הארץ, בחיי הפרט והכלל בה. הנה העם במלחמותיו, הנה הפרט בתחנות חייו השונות, ה"אני" בהתייחסויותיו אל בני דורו, אל קורותיו האישיים, אל היקרים לו, אל אשתו ילדיו ובני ביתו, אביו ואמו, אחותו שאבדה ליהדות והמשורר מצר עליה ומבכה אותה. זיקות אלה מקבלות ביטוי  מיוחד בפרק "רסיסים", הם רסיסי חייו של המשורר  המסוכמים בשיר: רסיסי זיכרונות  על מלחמות, בהם הוא השתתף, ימי מילואים, אבהות (ואמהות- ראייתו את אשתו באימהותה, שהיא חלק מחוויות חיי גבר-אב; ותיאנח האם", כרומז לצו האלוקי: "בעצב תלדי בנים" –  אך גם בנות, כגון בתו ("תימק  תינוקת כמו פר בשוקת", עמ' 10).  כבעין נקודת צבע, מגע קל, באזכורים חולפים  ומתחלפים מעלה המשורר על דפי שירין את חייו ואת חיי כולנו אנו,  כי הוא לנו לפה ורשמי  החיים הערים, המכוירים יל הדף בעט חרט חד,  בחרוזים עשירים, רעננים ומפתיעים נוגעים לכל קורא בהם, משקפים את חיי כולנו. האישי שבהם תמיד מעוטף במעטה היופי והחן שבלשון השירי, בלשון שוטפת בנועם, מעובדת ומלוטשת על פי חוקי מיטב השיר,  המחורז והשקול  המשאילים מכוחם בשירה זו לרוך ולליריות הרבה עד כי אין הלשון דוחה את הקורא בזרותה, אף כאשר אין רעיוני השיר סדורים על פי רצף צפוי וידוע מראש  אלא באורח אישי מאד, לעתים על דרך הניגודים, או על דרך אסוציאטיבית-התרשמותית, בדילוגי רעיונות. ואולי בכך העדות לשיוך שירת רב"י אל השירה המודרנית, שעל ההולך  לאורך השורות ללקט את משמעויות השיר מחלקיה ופרטיה, לעמוד על מכמני בית היוצר, קרי בית האוצר שהוא נפש המשורר הנותנת בשיר קולה, בשהיא הזוכרת, המתבוננת, ההוגה, המרכיבה את פסיפס האירועים, הצבעים, הדמויות והתמונות העוברות לפני עיניה ומהוות את תוכן השיר. היא אף זו המתנסחת בשירים אלה על רמת התמצות, דיוק ודבור בעלי הרמה הגבוהה, או אף זו הדוברת בלשון ה"אני" אל ה"את", בלשון האהבה הצעירה, החושנית והרעננה,  ("כִּי לְבָמַת עוֹלָם עָלִינוּ, חֶזְיוֹן / זוּג עֶלְיוֹנִים בְּהִתְגַּלּוּת חָזֵךְ / וּבְרַק חִבּוּק הַבָּרוּר מֵרַעְיוֹן / מִצְוָה שְׁנֵינוּ עֵת הִתְנַסֵּך /  יֵינֵנוּ בַּחַג הַשְּׁלֵמוּת – " וְגֵו' (עֲמָ' 31); או זו המסכמת את חי האדם בפרק " עליות", פרק הכולל שירים כמו "הילד", "לנער", "אל הפסגה. נזכיר כאן במיוחד את השיר "לנער", (עמ' 29); "כמה אדם זז, בעריסה              מתנדנדת מניע לו  רגל ויד", המזכירות את שירו של דן פגיס ז"ל  "דפדוף באלבום", ("נועד לגדולות, הוא גדול… נכנס לתמונת המחזור… מבוגר ומצהיב…" וכו' שיר המעבד קטע מפורסם  על השלבים השונים בחיי האדם במחזה של שקספיר "כטוב בעיניכם".  "כל העולם במה, וכל באיו הם שחקנים; / כניסות להם ואף יציאות: אדם אחד חלקו בכל התפקידים      ובשבע תמונות חייו; ראשית, כיונק          /   בוכה ומקיא אל חיק האומנת  / אחרת התלמיד המיבב, עם תיקו / ופניו מזדרחות והוא, כחלזון / מזדחל בלא-רצון אל בית הספר. / הוהב, נאנח כמפוח, בידו שיר תוגה… וכו'.

המשורר אינו מבסס את דבריו אך על הידוע לו מהשירה האנגלית: הא מעורה גם במכמני היצירה העברית השרשית, שהרי, כפי שהוא מספר, בבואו לארץ מורהו לעברית הכריחו ללמוד פרקים שלמים מהמקרא בעלפה, והדבר שימש לו לרכישת יסודות השפה. במיוחד לקחה את לבו שירת ספרד על החריזה המיוחדת שבה, וזו עמדה לתו לקרבה אל לבו. אין פלא אפוא ששירת רב"י מתהדהדת מדי ביטויים מהמקרא: נפגשם לאורך שיריו, אף אם לא כשיבוץ ממש, אלא בדרך של רמיזה אל חומרים תנ"כיים, או על ידי רמיזה לשונית אל הכתוב. המשורר שוזר ציטטות מהתנ"ך בתוך המארג השירי.

אחד השירים היפים, המרכזיים והחזקים בכרך שירים זה הוא השיר " לבדד ישכון", שאחת משורותיו נלקחה וניתנה כשם לסר כולו. יבואו נא שורות שיר זה ויעידו על הספר כולו.

 

Search results

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jump to:navigation, search

ראש הטופס

·         Content pages

·         Multimedia

·         Help and Project pages

·         Everything

·         Advanced

תחתית הטופס

There were no results matching the query.

 

 לראשונה חיפשתיו ב,ויקיםדיה". לעיל התוצאות.
הבוקר כבר נפלתי על השכר וחיפשתיו הלאה:

 

 

 

ראובן בן-יוסף (1937־2001)

 <בהכנה>

Reuven Ben Yosef

רוברט רייס, נכד למהגרים יהודים מפולין ומצ'כיה, נולד בניו-יורק. שירת כחייל אמריקני בגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה. בערב ראש השנה תש"ך, ספטמבר 1959 עלה לישראל עם רעייתו, יהודית. את תשע שנותיו הראשונות בארץ עשה בקיבוצים, לאחר מכן עבר לשפלה ובעשרים וארבע שנותיו האחרונות התגורר בירושלים, עד פטירתו בי"ד באדר תשס"א (2001)

ספריו:

  • The endless seed : poems / Robert Reiss (New York : Exposition Press, 1959)

  • שחפים ממתינים : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, תשכ"ה 1965) <אחרית דבר, משה בסוק>
  • דרך ארץ
  • כאשר את מתלבשת
  • הדרך חזרה
  • מתים ואוהבים
  • קולות ברמה : שירי מלחמת יום-הכיפורים (תל-אביב : דביר, תשל"ו)
  • צהריים בירושלים
  • מרמה
  • על סף המדבר
  • מן הקו
  • טעם הארץ
  • על הסבל ועל הירושה
  • אל ארץ התודעה
  • על הצוק
  • שירים בעולם רותת
  • להוציא עצמי מן הסבל : שירים (תל-אביב : דביר, תשנ"ג 1993)
  • על תרבותנו המתגבשת
  • שבענו ונותרנו : שירים (ירושלים ותל-אביב : ספרי בצרון, תשנ"ו)
  • יומן כתיבה
  • בין קודש לחול : שירים (ירושלים ותל-אביב : ספרי בצרון, תשנ"ט)
  • שירי אהבה : מבחר (ירושלים ותל-אביב : ספרי בצרון, תש"ס)
  • שירי מלחמה : מבחר (ירושלים ותל-אביב : ספרי בצרון, תש"ס)
  • שירי אמונה
  • ספר ראובן בן-יוסף : שירים מן העזבון ומאמרים של סופרים, משוררים ומבקרי ספרות על חייו ויצירתו (ניו-יורק וירושלים : הוצאת קרן ישראל מץ וספרי בצרון, תשס"ב)

עריכה:

על המחבר ויצירתו:

  • מזרחי, עודד.  עוד בן יוסף חי.  נתיב: כתב עת למחשבה מדינית, חברה ותרבות, שנה 14, גל' 80 (2001), עמ' 82־

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34 תגובות

  1. מעניין מה אתה חושב על קובץ שיריו החדש של אילן ברקוביץ
    דעתך השקולה והמיומנת נדרשת!

    • תודה על המטלה.
      הערות חשובות:
      1) אני חי על אסוציאציות. דבריך מעוררים בי את זכר אמדיאוס וולפגנג מוצרט, כשידוע, באישון ליל הופיע בביתו איש שביקשו לכתוב רקויאם לאדם שהוא לא זיהה. הוא לא הזדהה בעצמו. מוצרט המסכן ראה בכך אות מהגורל וכתב רקוויאם לעצמו…( מה הרקע – אינני יודע. אולי הבלתי מזדהים יידעו).
      אך בלאו הכי אינני יכול להרשות לעצמי לקבל עלי מטלות ועבודות מידי גורמים בלתי מזוהים. מנין יהיה לי השכר? ואם אמלא את מבוקשך – מי לידך יתקע ביקורת על הספר שעומד לי לצאת לאור?
      גם אין מטילים עבודות בלי לספק כלים. שלח ספר – ונראה אם יחשק.
      תודה על האימון שיוצא מדבריך ("הנוגע לדעה שקולה וכו').
      זהו לעת עתה. אלה כמה הערות. עשה בהן כרצונך. סיכוי קלוש שתשוב ותדאג לקורה להערתך בימים _ כונתי לים)..

  2. עלה בדעתי להוסיף – האם זו התגובה העניינית לפרסום המאמר? או טרמפ סתם, כיון שמזדמן.

    • הרקע הוא אציל אוסטרי ששאף לנכס לעצמו שם של מוסיקאי.הוא היה שולח
      את הסוכן שלו למוסיקאים עניים ו'קונה' מהם יצירות וחותם עליהם בעצמו.
      מהצד ההפוך,היה מקובל שמלחינים אנונימיים יחתמו בשם מלחינים גדולים
      משום שזה קידם מכירות.

      לדוגמה,שני הקונצ'טי לצ'לו ותזמורת של היידן,שנכתבו כנראה על ידי מלחינים אנונימיים בסגנון היידן.

      איך זה קשור לעניין פה?

      • תודה על האינפורמציה המהימנה.
        אם כן, גם עשירים אלה לעולם לא חתמו על המשימות שהם ביקשו מהאמנים לבצע.
        גם מי שביקש להטיל עליי משימה לבקר את ברקוביץ לא חותם. אבל אני אינני עובד רוחות ערטילאיות.
        מבקש המכבד את עצמו ואת פנייתו – חותם.
        בפעם הבאה.

      • תודה על האינפורמציה המהימנה.
        אם כן, גם עשירים אלה לעולם לא חתמו על המשימות שהם ביקשו מהאמנים לבצע.
        גם מי שביקש להטיל עליי משימה לבקר את ברקוביץ לא חותם. אבל אני אינני עובד רוחות ערטילאיות.
        מבקש המכבד את עצמו ואת פנייתו – חותם.
        בפעם הבאה.

        • למשה גנן

          אם אתה רואה פנייה מנומסת וסקרנות בצדה,אפילו בעילום שם כמו הטרדה –
          סליחה.מחוק את הדברים כאילו לא נאמרו
          ושלום על ישראל.

          • כלל אין הכוונה לומר דבר בענין הטרדה. לא לפרש מעבר. אמרתי שהטלת עלי משימה ולא אמרת למי אני עמל, או אמור לעמול. בתנאים אלה אני לא עושה, ככל שהמשימה תהיה מענינת. נתתי עוד סיבות לאי-מלוי בקשתך. נחכה למזמין-מציע ישר שאינו חס על מתן כלים למלוי המשימה. בעצמי לא אקנה ספר ולא אטיל על עצמי משימה שלא נוצר לי אליה זיקה מאיפהשהו. בנת?

          • ככתוב

            ו מ ו ד ה ו ע ו ז ב י ר ו ח ם

            למרות שבטוח שההוצאה הייתה שמחה לשלוח לך עותק לביקורת

  3. מר מתכתב אלמוני, בעל רצונות טובים,

    עט אני כמוצא שלל רב על כל תגובה נכוחה.
    גם על שלך אני מודה – מודה על הטוב שבו.
    אני ממשיך להתעסק בו כמי שחוקר תופעה. זו תופעת הרצון הטוב, הדמיון הבנוי על המים, מחשבה טהורה הבנויה על בלימה, וצועדת אל עברי פי פחת, בבחינת פחז כמים אל תותר.
    יש לך רצון טוב – ורעיון בעלמא. טוב למי? לברקוביץ, לבן יוסף , לך או לי??? בן יוסף – ממנו צמחה הצעתך, אם כי בוודאי איננה נוגעת לו כהוא זה – והרי זה היה נושא הפוסט!!! לטובת ההוצאה, שכביכול מישהו יעשה להם פרסום חינם, (כי סוף סוף הייה נא סמוך ובטוח שבלא המלצתך וסתם על פי בקשתי הם לא יעניקו לי ספר, ותהא ביקורתי מסולאת בפסי זהב): לטובת כמה נוגעים בדבר נוספים?
    כל שאני רוצה להצביע עליו לפניך הוא כי על ראיון לוקחים אחריות. לא כדאי לעורר רעיונות מתים באיבם שאין בידם להגיע לשום מקום. המצא נא משהו יותר טוב.

    • אחריות על מה?
      מבקר כותב על ספרים,לא?
      העליתי הצעה הנובעת מסקרנות
      -מה דעתך על עניין שהיה כאן על המדוכה.
      אתה רשאי,כמובן,לדחות את ההצעה,לא לספק את הסקרנות,לכתוב על מישהו
      אחר או לא לכתוב כלל – זה מובן.

      לא מובן על מה מתגלגל הויכוח.

      עילום שם? עילום שם.לא פגעתי באף אחד!
      אין מה לבוא אלי בטענות

  4. הויכוח מתגלגל לא רק על עילום השם, – אני מטבעי אדם כנוע, שיבושם לך – אלא על תיאבון. מה נעשה, עוררת תיאבון. אודיעך כי בלא שהספר יבוא לידי לא אקרא בו – אינני רודף-עמל. אתה כאבי הרעיון ראוי שתעשה להגשמתו. היה לך רעיון שהצעת לי אותו – נדמה כי לא נוטה דעתך לעשות עבורו. זרעת גרעין בלא חריש. בזה אני מסכם את הויכוח בינינו. זה ילד שלאביו אין שם, הוא נולד מת ומת בלא שיזינוהו, כאילו זרעתו בלא תת לו סיכוי לחיות.
    זהו די זה הכל די כבר

  5. אבל אני קם בבוקר תמיד עם רעיונות חדשים.
    1) אתייחס לספרו של ברקוביץ זה, אם הוא יכתוב על ספרי הבא, שיעסוק בתרגומים משירת היינה ויופיע בימים הקרובים ( בהוצאת "עיתון 77").
    2) אני אתייחס לספרו של ברקוביץ – אם יעלה בידך להציע את הצעותיך הנדיבות לערוך ביקורת גם על ספרי הנ"ל – למבקר ראוי.

    • למג

      אבל ברקוביץ כותב על ערבי שירה חיה,לא על ספרים!
      מצטרך לערוך ערב שירה בהשתתפות משוררים נוספים ולהזמין את ברקוביץ
      שהוא משורר בשטח!

    • למג

      אבל ברקוביץ כותב על ערבי שירה חיה,לא על ספרים!
      מצטרך לערוך ערב שירה בהשתתפות משוררים נוספים ולהזמין את ברקוביץ
      שהוא משורר בשטח!

  6. למגיב האלמוני,
    היה ראוי לכתוב על ראובן בן-יוסף, וטוב עשה משה גנן שכתב.
    מה זה שייך לאילן ברקוביץ'?
    ירצה משה גנן לכתוב, יכתוב; לא ירצה, לא יכתוב.
    זאת הפריבילגיה של מבקר להחליט על מה יכתוב ועל מה לא.

    • נו באמת

      הצעתי הצעה וחסל.
      ודאי שאין המבקר הנכבד חייב להיענות לה.

      להציע – מותר

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן