בננות - בלוגים / / הזיוף היפה או האמת המכוערת
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

הזיוף היפה או האמת המכוערת

במקום תגובה לעדה. ארוך אמנם, אבל יש פורנו בסוף.

מבוא: לשיר פנימה או החוצה

לפני כמה שנים הייתי מעריץ נלהב של הזמרת-יוצרת טורי איימוס. מה שמשך אותי, מעבר למילות השירים ולמוזיקה, היה דרך ההגשה שלה – באופן ישיר, ללא עכבות ומחיצות, תוך התנשפויות והתפתלויות על כיסא הפסנתר כדי להעביר את הצלילים והמלים. בכנות המשתפכת הזו, חשתי, היא באה ופשוט לוקחת את הרגשות שלי ועושה בהם כרצונה.

יום אחד יצא לי לפגוש דרך חברים שלושה חבר'ה, שסופר לי שהם מבינים במוזיקה. להפתעתי הרבה, כשהזכרתי את טורי עקמו שלושתם את האף בסלידה. ומה שהיה מפתיע יותר הוא שאת תגובתם הם תלו בדיוק בגורמים שמשכו אותי – השירה' 'החוצה', אל הקהל, בלי להשאיר כלום מאחור. זה היה, בעיניהם, סימן לחוסר עידון ולסוג של וולגריות, שאין דבר בינה לבין מוזיקה. כדוגמה נגדית, של שירה 'פנימה', הם הביאו את סוזן וגה – זמרת ששרה אף היא על נושאים קשים וכאובים, אבל שומרת תמיד על איזו שירה מרוחקת יותר, מדויקת יותר, מעודנת יותר.

העמדה הזו עשתה עלי רושם רב, כי יכולתי להתחבר אליה: גם את שיריה של סוזן וגה אהבתי מאוד, והדיוק העדין והמופנם שלה הרטיט גם אצלי מיתרים. לא יכולתי להכחיש שיש עוצמה ביכולת לרגש תוך שמירה על דיוק, עדינות, מוזיקליות ו'פאסון'.

 

אתסטיקה ואמת

זו היתה הנקודה שבה התוודעתי בעצם לקיומן של שתי גישות בנוגע לאמנות. אחת, זו שביטאו אותם מוזיקאים, קובעת שאמנות היא החתירה לאסתטי, ליפה. זוהי גישה קלאסית, עוד מימי הפילוסופיה היוונית, ויש לה פנים רבות; בגירסה המקובלת כיום היא לא שוללת את תיאור המציאות – כולל דברים שאינם יפים, אבל כמו שאמרה עדה, "רוצה למצוא איזו אסתטיקה גם בתיאור של מה שאינו יפה". העידון, המוזיקליות והטכניקה נועדו לפי עמדה זו ליצור אסתטיזציה של המציאות, וכך להגיש אותה לקורא/לשומע/לצופה.

העמדה השנייה, הקוטבית לגמרי, רואה באסתטיזציה את הסכנה הגדולה ביותר שאורבת לאמנות. לפי העמדה הזו, אסתטיזציה אינה אלא שקר נוסף בעולם שכולו שקרעם והסתרות. היא רואה באמנות אסתטית ('אמנות בורגנית') מעין משחק שכל תכליתו היא לרצות את טעם הקהל ולרכך את האמיתות הגדולות לעיסה נוחה לעיכול. זוהי עמדה המעלה על נס את האמת, הכנות, החשיפה. כמו התיאטרון של ברכט, שחשף את השקר הטבוע באשליית הבמה והקהל ('הקיר הרביעי'), עמדה זו מנסה תמיד לחתור תחת מוסכמות האסתטי, לאתגר אותן, לחשוף את האמת המכוערת שמאחוריהן.

שתי העמדות, אגב, אינן מוותרות על הטכניקה ואינן שוללות אותה; אלא שבעוד שהקבוצה הראשונה משתמשת בטכניקה כדי להפוך את המציאות לאסטתית, מפעילה השנייה טכניקות שונות ומשונות כדי לפרק את האסתטיזציה הטבועה בשפה או בתרבות השלטת ולהעמיד את צרכן האמנות בפני אמת צרופה ובלתי-מוגנת. שכן השפה והתרבות התפתחו עד כדי כך שרצף של מלים על נייר, כביכול ללא מחשבה, כבר אינו יכול לייצג את האמת, שכן הוא עובר עיבוד תרבותי שהופנם במשך שנים; שחרור האמת מתוכו הוא מטרת-העל של הטכניקה האמנותית.

עוד הערה חשובה היא שלא מדובר כאן רק על התחום הצר של מיניות וגופניות; שתי הגישות מתייחסות באורח קוטבי גם לחשיפה רגשית קיצונית. החצנה של רגשות ודחפים, שהגישה הראשונה רואה כוולגריות, חוסר עידון ואי-שליטב בטכניקה, היא בעיני השנייה דרך חשובה לחשוף אמיתות.

 

אני והפילים

אין מה להכחיש: אף כי אני רואה יתרונות בשתי הגישות, הרי שהשנייה מדברת אלי יותר. זה קשור גם לאופי האישי שלי, הנוטה לסוג של אקסהיביציוניזם רגשי, אבל יש גם סיבות. אחת מהן היא התחושה שאחרי אלפי שנות אמנות, מוצו כבר כמעט לגמרי הדרכים להביע יופי (לפי עיקרון הפילים העגומים), ושהשאיפה לאסתטיזציה יוצרת אמנות משעממת שהיא למעשה שחזור העבר. מצד שני, הניסיון לעסוק במכוער, בלא-אסתטי, פותח אפשרויות רבות נוספות.

במוזיקה, למעשה, התהליך הזה כבר קרה מספר פעמים. הרי פעם נחשבו רק מרווחים מסוימים להרמוניים, כלומר נוחים לאוזן, והשתמשו כמעט רק בהם, עד שמלחינים 'חדשנים' בחרו להשתמש במרווחים הלא-אסתטיים האלה במכוון, כדי לעורר בשומעים אי נוחות וליצור מתח. עם הזמן, השימוש במרווחים ה'דיסהרמוניים' הפך לקונבנציה, והם הצטרפו למעשה לקבוצת ה'אסתטיים' ולארגז הכלים הלגיטימי של מלחיני הדור הבא.

הדוגמה הזו ממחישה את אחד מהטיעונים החזקים של תומכי האמנות הלא-אסתטית – חוסר הקביעות של הגדרת היפה. השאיפה לאסתטי אינה יכולה להיות קריטריון מכיוון שהוא משתנה לפי טעם הקהל; לפי העמדה הזו, מטרת האמנות היא לא לקלוע למוסכמות המקובלות של האסתטיקה אלא לחתור תחתן, לשנות אותן, ולקבוע מוסכמות חדשות.

 

פופ ופורנוגרפיה

אי אפשר להשלים תיאור זה בלי לעמוד  על הסכנות האורבות באמנות 'חשיפתית' ואנטי-אסתטית מהסוג שתיארתי. שתי הסכנות המרכזיות, בעיני, הן פופוליזם ופורנוגרפיה.

ה'פופוליזם' שאני מתייחס אליו מתחיל מכך שהרבה אמנים, מורים לאמנות ומבקרים מאמינים בגישה הזו ושופטים אמנות לפיה. בפרשנות הפופולרית, השאיפה לחשיפה, לאמת, לאומץ ולכיעור מתפרשת כעידוד להקצין עוד ועוד את האמנות כדי להיחשב ל'אוונגרד'. ההקצנה הופכת לערך בפני עצמה, והאמת נשכחת בצד הדרך; המשורר הצעיר, שרוצה להיראות אוונגרדי בעיני המורים והמבקרים, חושב שאם רק יפזר בשיריו קצת קקיפיפיזינכוס יוכל מיד להצהיר עליהם כחתרניים ומהפכניים. אלא שהשימוש המופרז במלים הגסות עושה בדיוק את ההיפך, ובמקום לחשוף את האמת הוא מסתיר אותה במלים שאיבדו את משמעותן ועוצמתן. ב'אוונגרד' שנועד לרצות איזו גווארדיה של מורים ומבקרים אין שום אומץ, אלא רק היצמדות לקריטריונים האסתטייים של הדור הקודם.

הסכנה השנייה היא פורנוגרפיה, ועליה אפשר לכתוב מאמר שלם נפרד. אומר רק שבעיני פורנוגרפיה מתבטאת ביחס האינסטרומנטליסטי שלה למושאיה: בסרט כחול ממוצע משמשת הגופניות רק ככלי להגיע לסיפוק – לאורגזמה – ואין שום עניין בה-עצמה. יצירה חושפנית גולשת לפורנוגרפיה כשהיא משתמש בחשיפה ככלי ומגייסת את האמת ואת ההקצנה למטרת-העל החיצונית ליצירה. התוצאה, כמו בסרט כחול, היא הפיכת החשיפה לבנלית, ופספוס כל גווני הביניים המעניינים שלה. זה כמובן יכול לקרות הן במובן הגופני והן במובן הרגשי; קראתי לאחרונה בדיוק ספר כזה, שמתימר להיות חשיפה רגשית, אוטוביוגרפית, אמיתית ומדויקת ולמעשה אינו יותר ממניפולציה כמעט-פורנוגרפית של רגשות הקוראים.  הרדוקציה הפורנוגרפית חוטאת לשאיפה להעביר אמת באמצעות האמנות, שכן היא מכפיפה אותה לצורך להגיע לסיפוק, ובכך מחזירה אותה למקום שבו מטרתה של האמנות היא לספק את הקוראים/צופים.

שתי הסכנות האלה אינן פשוטות, ויש עוד כמה שאורבות בדרך; אבל בעיני ראוי יותר ללכת בדרך הזו, שבה יש לאמנות מה לחפש גם במקומות הפחות-אסתטיים בחיים ובשפה – כל עוד היא שומרת על נאמנות לאיזושהי אמת פנימית (אבל על זה בפעם אחרת).

 

14 תגובות

  1. אני מאמינה בנושאים קשים,חושפניים,גופניים ורגשיים מלווים בעריכה אסתטית. כשאסתטיקה עצמה היא נושא לויכוח. מה שאסתטי לאחד איננו לשני. אבל אתפשר בתובנה -אסתטי בעיני. החלוקה מידי דיכוטומית בעיני וקשה לי להאמין באמנות נטולת אסתטיקה לחלוטין. יש לך דוגמא?
    מאידך גם אני כאמור נוטה לאמירות החזקות מוחצנות וחושפניות.
    כמו זה
    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=36&itemID=1033#post1033

    • הגדרת ה"אתסטי בעיני" שלך מאוד מוצאת חן בעיני, כי היא מתחברת אצלי לצורך של האמנות בהגדרה מחדש של האסתטיקה. בעצם את מציבה סטנדרטים חדשים של "מהו אסתטי" על פי דברים שבאים מבפנים. בהנחה שאת מצליחה לנטרל מהתפיסה שלך את ההפנמה של האסתטי-החיצוני כפי שהוא מוכתב, הרי שאין כל סתירה בין ביטוי פנימי ליופי-כפי-שאת-רואה-אותו.

      בגלל זה גם קשה לתת דוגמאות לאמנות לא-אסתטית – כי כל יצירה כזו הגדירה מחדש את האסתטיקה באופן שכלל אותה בתוכו. שהרי, מה אסתטי ב"מקטרת שאינה מקטרת" של מגריט, למשל?

      • מירי פליישר

        אסתטי ויפה לא אותו דבר.אבל בציור מקטרת המושגי שלו יש גם אסתטיקה של הציור עצמו. לדעתי אי אפשר לברוח ממנה
        ומה שלא אסתטי ואין לו הצדקה שקשורה איכשהו לנושא שעוסקים בו הוא כלום.
        האסתטיקה אכן עברה התרחבות רבה בגלל הלגיטימיות לנושאים חדשים שעלו. נושאים חדשים יצרו אסתטיקה חדשה ומורחבת.מהי אסתטיקה בספרות מול אסתטיקה באמנות פלאסטית ? שאלה.

    • לי עברון-ועקנין

      האמירה שם היא אכן מטרידה (במובן החיובי, כמובן) אבל מאוד אסתטית. וזה באמת מחזק את דברייך.

      • קשה לומר שאני רואה את האסתטיקה היתרה בציור של מגריט – זו אחרי הכל מקטרת ולא משהו "יפה" מטבעו. בכל מקרה, האסתטיקה לא משחקת כאן תפקיד (לדעתי) – האם הקונספט של הציור היה נפגע אם מגריט היה מצייר ערימת זבל וכותב לידה "זו אינה ערימת זבל"?

        למירי – אני נוטה להסכים אתך, בגלל ההסתייגות – "מה לא אסתטי *ואין לא הצדקה* הוא כלום". בעיני, היותו של דבר כלשהו אמיתי (במובן הפנימיעמוק של המילה) היא הצדקה מספקת להצגתו באמנות, גם אם אינו אסתטי. הבעיה, כפי שציינת, היא שבגלל ההרחבה המתמדת של גבולות האסתטיקה, הלא-אסתטי הופך לאסתטי ברגע שהוא נכנס לשדה האמנות (כמו המשתנה של דושאן), כך שכביכול יוצא שהאמנות שואפת לאסתטי.

  2. תודה על הפוסט המפורט – מהַבּהירים (והקוהרנטיים!) שקראתי אצלך. רק בעניין הפורנוגרפיה הרגשית הלכתי לאיבוד, אבל לא נורא.
    אין צורך לומר, שאני מאנשי האסכולה הראשונה. יפה איננו בהכרח מזוייף, והאמת לא תמיד מכוערת. לפעמים, כשאני מסתכלת מסביב, אני חושבת שלא את הכיעור צריך לחשוף – שהרי הוא זועק מכל פינה – אלא, מפעם לפעם, דווקא את היופי, ודווקא אותו רבים מאיתנו אינם רואים, אף כי הוא שם.
    עניין הצורך בחדשנות אינן מטריד את מנוחתי. להיפך, יש לי אי אימון בסיסי כלפי חדשנות, היות שכל חדש דינו להתיישן, ובזמנים כמו שלנו קצב ההתיישנות מהיר ממה שהיה אי פעם. רדיפה אחרי חדשנות מזכירה לי רדיפה אחרי הזנב: בסופו של דבר, איננו מתקדמים.
    יחד עם זאת, הדוגמה שנתת מתחום המוסיקה המודרנית היא במקומה. יש חידושים שניתן להתרגל אליהם. מסיבה שאני מתקשה להסביר, נראה לי שלחידושים מוסיקליים קל יותר להתרגל מלחידושים ספרותיים. ייתכן שאני טועה.
    החיפוש שלי אחר האסתטי אינו קשור בשקר ובהסתרה. ואין לי בעיה עם בורגניות. בעיני, תמצית האמנות איננו החשיפה וההתערטלות, אלא האסתטיקה (רק אל תבקש אותי להגדיר אותה – אין לי מושג איך לעשות את זה). יש בלוגר בישרא שכותב בלוג שלם על מות בנו. אינני יודעת מה המקצוע שלו, אבל הוא כותב יפה. אתמול כתבתי לו, בתגובה למשהו שכתב (בפוסט קצר ומאופק, כהרגלו}, שאפילו התחביר של המשפטים שלו עצוב. בעיני זה גם הישג אמנותי ואסתטי, למרות שאני יודעת שזו בכלל אינה מטרת כתיבתו. זה לא גורם לאיש מן הקוראים לראות במות בנו איזו חוויה נחשקת. הוא איננו מייפה את המציאות שלו, ואיננו מזייף. לכולם ברור, שמדובר בטרגדיה מחרידה, שקרעה את חיי האיש הזה לגזרים.
    באשר לריצוי טעם הקהל – לי דווקא נדמה שהקהל הרחב מחפש בוטות, ולא איפוק (כפי שגם רמזת בחלק האחרון של הפוסט). ההתרשמות שלי תמיד היתה, שאיפוק נתפס כמשעמם, שמרני, מוכה-עכבות, ומתוך כך – לא אמנותי מספיק.
    זהו בינתיים. אם אחשוב על עוד משהו, אוסיף בהמשך.

    • עדה,
      זו הסיבה שבחרתי להציג זאת כשתי אסכולות מובהקות. בעיני אין כאן עניין של נכון ולא נכון, אלא של שתי גישות קוטביות (בבסיסן) לעיסוק באמנות. אני מאוד שמח שהצגת בצורה כל כך בהירה את האסכולה ה"אסטתית"; זה מאפשר לי לייצג את האסכולה "שלי" בלי להרגיש שנוצר חוסר איזון בדיון.
      לעניין, פסקה פסקה:
      הגישה שלי לא מחייבת לחשוף את הכיעור דווקא. כשהאמת היא המטרה, כל מה שהייתי רוצה הוא שהאמנות לא תימנע מדברים מסוימים "כי הם מכוערים". שתרשה לעצמה לא להימנע מנושאים מסוימים או מצורת ביטוי מסוימות כי הן "אינן מקובלות". שתהיה מוכנה להיכנס למקומות אפלים בחיפוש אחר האמת. לעומת זאת, כפי שכתבת, יש מסביב המון יופי (אמיתי), כולל במקומות מכוערים, ובעיני זה בהחלט תפקידה של האמנות לחשוף גם אותו. יצירה שמתעסקת בצורה עקבית אך ורק בחשיפת הכיעור היא בעיני, לכן, אי-אמת, ולמעשה חוטאת בסוג של "פורנוגרפיה" כפי שכתבתי. אני גם מיישם את זה ביצירה שלי: את מכירה כבר מספיק את השירים והסיפורים שלי כדי לדעת שיש בהם גם חתירה לחשוף יופי. אלא שמבחינתי זה "לחשוף" ולא "ליצור", והרצון "ליפות את המציאות" הוא בעיני אנטי-אמנותי.

      לגבי חדשנות, אני מאמין שגם חידושים בספרות מחלחלים בסופו של דבר למיינסטרים. אנטי-גיבור, שירה לא-מחוזרת, הרבה נקודות מבט – כולם היו פעם חידושים והיום הם חלק מהכלים הבסיסיים.

      נדמה לי שהדוגמה שהבאת – הבלוגר הכותב על מות בנו – בעצם מתאימה היטב להגדרה שלי. אני מניח שמי שכותב מתוך חוויה כזו אינו מנסה ליפות את המציאות ואינו מנסה לכתוב "נכון ויפה", כך שאם בתחביר שלו מתבטא איזה עצב, הרי שמדובר ברגש אמיתי ולא בזיוף.

      לגבי דעת הקהל, הרי שהקהל אינו הומוגני. יש מי שמחפשים משהו נוח,נעים, שישב טוב בסלון, ומעדיפים את נינט ושלמה ארצי, ויש מי שהבוטות עושה להם את זה. אני מניח שהדיכוטומיה נובעת מכך שהראשונים הם רוב בקרב הקהל הרחב ואילו האחרונים הם רוב בקרב המבקרים והאמנים עצמם. זה גם תלוי מאוד במידת הבוטות ובסוג הבוטות – דווקא גופניות לא-פורנוגרפית, שאינה מעוררת יצר מיני אלא סוג של אי-נוחות, קשה מאוד לעיכול בקרב רוב הקהל, כולל מבקרים רבים (וראי התגובה האחרונה של יעל ישראל בפוסט הקודם).

      • לרונן:
        כן, אני מסכימה שהאמנות יכולה לעסוק בכל, ולא צריכה להצטמצם רק למה שייראה "יפה" או "בסדר". השאלה היא, שוב, באילו אמצעים היא תראה את מה שמכוער, ובאיזו מידה של בוטות היא תשתמש. כאן יש אפשרויות רבות, וזה כמובן גם עניין של טעם. גם לאיפוק, שהוא ההיפך מן הבוטות, יש כוח רב.
        באשר למהפכות שעברו על השירה: אתה צודק. לא חשבתי עליהן. למרות שאני לא טיפוס מהפכני, דווקא איתן אני חיה בשלום. אבל למהפכת הבוטות בכתיבה, על אף שהיא מהפכה ותיקה מאד, קשה לי להתרגל.

        • צריך להבדיל בין בוטות – שימוש מכוון בגסויות ובקללות, למשל – לבין גופניות מפורשת, שהיא תיאור מדויק וחד של תופעה גופנית. בסיפור של יעל, למשל, אין ממש מילים גסות, וגם בסיפור שלי אין הרבה. זאת מכיוון שהגסות היא לפעמים גם סוג של הסתרת המציאות (אחרת כל ראפר היה משורר חושפני). ברגע שאנחנו מסכימים שיש מקום לתיאור של גופניות, נראה לי שנכון יותר להשתמש בכלים המדויקים והחותכים ביותר האפשריים ולא במטאפורות המתיקות את הדיון למישור אחר. וכך, אם הדמות שלי מכורה לאוננות, זה מה שהיא עושה – ומתוך הפרספקטיבה הזו מתפתחת ההסתכלות שלה על העולם.

  3. למקרא המאמר על הפילים, חשבתי לעצמי שנובע ממנו עוול גדול לנעמי שמר על גניבה ספרותית כביכול.

  4. לעניין זה כדאי להוסיף את מאמרו של א.ב יהושע (1989) "הקשיים האסתטיים בכתיבת ספרות השואה". המאמר פורסם בספרו הקיר וההר זמורה ביתן.
    באמצעות פריזמת השואה נוגע יהושע בסגוייה הנדונה כיצד ניתן להביע אמירה אסתטית ממשהו מזויע.

  5. באשר לפורנוגרפיה, אני כל כך מסכימה איתך. תמיד טקסטים בטלנובלות נדמו לי כפורנו. כאילו הדמויות נושאות את איבריהן הפנימיים בחוץ בצורה הבוטה ביותר שיש (במטרה לגרום לצופה ל"אורגזמה" רגשית בצורה הבוטה ביותר שיש – ואני יודעת דבר או שניים על טלנובלות. לצערי שיחקתי באחת). פעם ראשונה שאני קוראת עוד מישהו שמשתמש במילה הזו בהקשרים כאלו….

  6. אסתטיקה.
    הא.
    כשהקאתי את נשמתי שניה אחרי ביצוע אישי מאוד וחושפני מאוד ל"בתוך" של הראל סקעת, לא היה במופע שום דבר אסתטי. לא במובן המקובל, בכל אופן.
    קטע מחול של אדם שמן נתפס אף הוא כמשהו שאינו אסתטי, שאינו יפה אלא גרוטסקי.
    הכל באנרגיה, אם שואלים אותי.
    ככל שזה אמיתי יותר, כך זה יפה יותר.
    והשירה של טורי כפרות עליה איימוס היא מהאמיתיות והאסתטיות ששמעתי. כשהיא רוצה היא מאוד מדוייקת – רק מן התקליט הראשון, בsilent all these years היא שומרת על פאסון וריחוק בקטע הכי מצמרר בשיר, me and a gun הוא דוגמא מדהימה למשחק שלה בין אמת לבין אסתטיקה.

    אנני לנוקס היא שחקנית כזו לא פחות, וכנ"ל לגבי סוזן וגה, שבעיניי מוותרת לעצמה על חלק מן הדרמות הגדולות והטובות שהשירה שלה יכולה וצריכה להציע, ממה ששמעתי בהופעות לייב שלה.
    דרמה אין פירושה חוסר אסתטיקה, פירושה פעולה.
    שירה שמציעה פעולה, בעיניי, לא פחות טובה מן האסתטיקה של המרוחק, שומר הפאסון.
    זה ויכוח בין המודרנה לבין הפוסט מודרנה, בהרבה מובנים. מזכיר במשהו את הויכוח הקבוע שלי עם גלעד מעיין ב"קסת" (זצ"ל), בין שירה שעיקרה ראש ומחשבה ועל כן עיקרה באסתטיקה, ובין שירה שמשתמשת באלמנטים אסתטיים כדי להביע אמת.

    אני תמיד אעדיף רגש על פני ראש. אמת שמשתמשת באסתטיקה מאשר אסתטיקה נטו, למען הערך האסתטי. תמיד תמיד.
    שאחרים יכתבו במבנים של סונטה. אני מעדיפה לרקוד טנגו בפרי סטייל, בשירה שלי, כמו ביתר האמנות.

    ענת

    • תודה. את מכניסה פה הרבה אלמנטים מעניינים לדיון, אבל בעיקרון אני בהחלט בצד שלך. אני רק חושב שצריך להדגיש שזה לא בדיוק רגש-מול-שכל – כי גם ברגש אפשר לשקר, לעדן ולעשות אתסטיזציה, והשאלה היא איפה האמת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר