מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

הסלון

מישהי ציינה באחת התגובות, בדרך אגב, שהשיר הקודם שהעליתי היה לא מנוקד. אני מניח שזה היה בקשר לפוסט שהעליתי על שירה וניקוד, וגרם לי להבין שאנשים אחרים רואים את הפרסום בבלוג אחרת מאיך שאני רואה אותו.
בעיני, הבלוג הוא מעין סלון פרטי, בו מתארחים כל פעם חברים מכל המינים. פרסום שירים בבלוג הוא כמו להראות לחברים שירים חדשים ולשמוע את דעתם. בכך הוא שונה מאוד מאוד מפרסום "רשמי" (בכתב-עת, בספר, באתר שירה "מסודר"), שהרי בבלוג רק אני בוחר מה לפרסם והכל ניתן as is, בלי אחריות ובלי איזו הילה של "שירה". יש בזה בעיני משהו מיידי, נעים ומעניין יותר.
בגלל שהבלוג הוא בעיני כמו להראות שירים לחברים או לערוך אותם בקבוצה קטנה, אני באופן טבעי עושה בו דברים שלא הייתי עושה בשירים הנדפסים בכתב עת – למשל לא לנקד, או להעלות שירים לא-ערוכים שבאו "ישר מהמכבש", או להעלות שירים שאני לא בטוח כמה אני עומד מאחוריהם. בעיני זה סוג של אינטימיות, סוג של שיחה עם הקוראים תוך כדי עבודת היצירה, משהו ששונה לחלוטין מפרסום שיר שאתה עומד מאחוריו ובטוח בו.
רק שפתאום הבנתי שאולי לא כולם רואים את זה ככה. לפני כמה ימים שלחתי שירים לכתב העט המקוון "שחרזדה", וביקשתי לפני כן לברר האם אני רשאי לשלוח שירים שהיו בבלוג. לרוב כתבי העת יש מדיניות שאינה מתירה פרסום חומר שהתפרסם כבר במקום אחר, אבל בדרך כלל הכוונה למקום רשמי אחר, כלומר לכתב-עת אחר לשירה, ולאף אחד לא משנה אם השיר היה קודם ב"במה חדשה". להפתעתי גיליתי שב"שחרזדה", אולי בגלל שהוא אינטרנטי, מקבלים רק טקסטים שלא פורסמו לפני כן בשום פורמט – לא בכתב-עת, לא בבלוג, לא בבמה חדשה – אפילו אם נמחקו משם מאוחר יותר.
אפשר להבין את הגישה הזו – מנקודת המבט שלהם, פרסום הוא פרסום הוא פרסום, ואם אפשר למצוא את השיר במנוע חיפוש הרי שהוא אינו פרסום בכורה. אבל בעיני יש בפירוש פער עצום בין פרסום בבלוג או בבמה חדשה, שם העורך היחיד הוא אני, לבין פרסום בכתב עת, אפילו מקוון, שכולל בחירה של מישהו אחר, וקשה לי לראות איך העובדה שהראיתי את השיר לחברים בסלון משנה משהו למישהו.
אבל אולי זה רק הקונספט שלי, ואחרים חושבים אחרת. אולי רק בעיני הבלוג הוא סלון, ולאחרים הוא חלון ראווה; הרי יש משוררים (גם בבלוגייה הזו) שמפרסמים בבלוג רק שירים מנוקדים. ואולי בגלל שחושבים שהוא חלון ראווה, אנשים מהססים להגיב, או שהם מגיבים בכעס (בבחינת "תראו איזה זבל הוא שם בחלון הראווה").
הייתי רוצה שבבלוג אוכל להעלות גם פרגמנטים, ניסיונות, דברים בלתי-גמורים. אני חושב שאפשר למצוא בהם עניין (אני הייתי מוצא עניין בבלתי-גמור של אחרים), גם אם הם במוצהר לא-שלמים, לא-משויפים, לא-מנוקדים. אולי זה מה שיהיה פה מעכשיו. או שלא. נראה. אני לא מבטיח כלום.

7 תגובות

  1. לידיעת הימאים: לא מחקתי את התגובות, אלא הורדתי את הפוסט והעליתי אותו מחדש, בגלל שאיזה מישהו מיסתורי ריפרש אותו נואשות כדי לשלוח אותי במעלה הטבלה. ומאחר שלא בא לי להיכנס לעניין הזה, הורדתי את הפוזט והעליתי אותו שוב.

  2. מירי פליישר

    הזדמנות ל"גיד שהמישהי היתה אני ושציינתי את זה דוקא כי לשיר ההוא ממש התאים להיות לא מנוקד. אני אוהבת גם וגם .

  3. למירי: משהו כאן מוזר במערכת. ניסיתי למחוק תגובה קנטרנית ומעצבנת, ונראה לי שנמחקה גם התגובה שלך בטעות. סליחה, סליחה וסליחה.

  4. תביא מייל של השחרזדה הזה.

    ונעים להיות בסלון שלך.
    כרגיל, לא?:)

    [שנאמר: למונצ"לו או ליקר בן ליש?]

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר