בננות - בלוגים / / גג (0); מתוך 'עשרים ושניים'
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

גג (0); מתוך 'עשרים ושניים'

את הפרויקט הזה כתבתי במהלך שירות מילואים לפני כמה שנים. הכוונה היתה לכתוב 22 סיפורים קצרצרים על פי 22 הקלפים בסדרה הראשית של הטארוט. לאחרונה נתקלתי בהם והחלטתי להוציאם לעולם, לפי הסדר.

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

גג

איציק ישן במיטה.  השעה שש בבוקר.

כל יום איציק קם, מתלבש, הולך לעבודה ב"פניקס נשיונל," מוכר לאנשים פוליסות ביטוח עד הערב.

אשתו של איציק ישנה לידו.  הוא מלטף את פניה מתוך שינה.  היא מזיזה את הידיים שלו בעצבנות, חצי-רדומה, שקועה בחלום.

בשש וחצי שניהם קמים.  היא מכינה לו כוס קפה, מגישה אותה לשולחן.  הוא מסתכל עליה, משהה קצת את המבט ולוגם את המשקה החם.  "תוציא את הכלב לפני שאתה הולך," היא מבקשת.

הוא לוקח את הכלב ברצועה, רובר קוראים לו הילדים, שם מכוער.  איציק מנסה להתכופף ולנשק את אשתו על השפתיים. היא קפואה במקום, בקושי מגיבה.  "רק תיקח אותו," היא מבקשת שוב.

איציק יוצא מהדירה, מזמין את המעלית ונכנס.  מולו בשורה עולה כל הכפתורים של הקומות, אחת עד שמונה, וגג.  איציק לוחץ, המעלית עולה.

למה לגג, הוא חושב לעצמו, מה אני עושה בעצם, אני צריך לרדת עם הכלב לרחוב.  רובר הקשור ברצועה אינו עונה. 

על הגג מסודרים דודי שמש, אנטנות, כמה חוטי כביסה.  רובר מסובב את הפנים מצד לצד בחוסר מנוחה.  הוא נובח נביחות קצרות, חדות, צווחניות.  איציק לא שומע אותו.  הוא הולך בין האנטנות, מנסה להבין מה הוא עושה על הגג.  מלמעלה השכונה נראית כל-כך קטנה.  הרצועה נשמטת לו מהידיים.  רובר מתרוצץ בכל הגג כמו מטורף. 

איציק מקמט את הפנים ומסתכל לתוך השמש הזורחת.  קפלי השומן שלו בלחיים מתעוותים ומסתבכים.  הסנטר הכפול צונח אל חזה שעיר המכוסה בגופיה.  רובר נובח.  הוא מקפץ מאחוריו ותופס לו בג'ינס עם השיניים.  כלב חולה.  איציק ואשתו שונאים אותו.   רק בגלל הילדים, איציק חושב.  בגלל הילדים, זה הכל.

השיניים של רובר מהודקות על הג'ינס והוא מושך את איציק לאחור בחוזקה.  בגלל הילדים, איציק חולם ומאבד את שיווי המשקל.  משום מה הוא עמד בדיוק על קצה הגג.  ללא קול הוא צונח כמו בהילוך איטי אל משטח המדרכה במרחק של שמונה קומות מתחתיו, כשכלב מלוכלך מגזע מעורב צמוד בשיניו למכנס במשך כל הנפילה.

 

23 תגובות

  1. אני מאוד מאוד אוהבת קצרצרים, וזה עונה על ההגדרה לגמרי. זה כמו רישום מהיר. דחוס, תופס את המקום והאווירה במהירות, לוכד את הדמות וסבליה בחטף. אני אוהבת את זה.

    חבל לי שאין להם כל כל מקום בספרות, לפחות לא בזו הכרוכה, ולכן יפה בעיני האתר שלכם זוטא.

    גם אני כותבת מין קובץ כזה של קצרצרים, לאט לאט כותבת. ברור לי שאף אחד לא יוציא את זה. לא אוהבים אצלנו קצרצרים, אלא אם כן חתום עליהם קרת. בעיקר אוהבים כאן רומנים, ומקסימום סיפורים ארוכים. אנשים מחפשים עלילה, קטרזיס, לא מספיק להם רישומים מהירים במילים, למרות שלדעתי יש בהן המון יופי.

    • ליעל:
      אכן, גם לי יש פינה חבה בלב לקצרצקים כאלה, שאין בהם עלילה אלא רק מעין רישום של דמות או של סיטואציה. כל החבילה של ה-22 היא כזו, ואפרסם אותה כאן בהמשכים. נדמה לי שהאינטרנט סלחן מאוד לקצרצרים כאלה, יותר מעולם הדפוס.

      (והקצרצרים שאת כותבת מוזמנים תמיד ל'זוטא', כמובן).

  2. סיפור יפה ורגיש. אולי הסוף הולך לכיוון הפטאלי-סנסציוני מדי, נפילה פיזית ממש מ-8 קומות. בכל מקרה חזק וקולע.

    בשנים 2005-2007 , היה מוסף ספרותי בעיר ירושלים (מרשת שוקן) שנקרא "באה השבת", כתבתי שם וחייבו אותנו לא לעבור 400 מלים, כי היה רק עמוד אחד ל-3-4 סיפורים. לומדים המון כמה אפשר לבטא בקצרצר.

    • 400 מלים… וואו, זה אפילו קצר יותר מהמגבלה של 'זוטא'.
      ייתכן בהחלט שהנפילה קצת 'סנסציונית' מדי; אבל כפי שליאל כתבה, חשבתי שיהיה ניגוד מעניין בין הטון האפאתי שנשמר לאורך הסיפור לבין המאורעות.

  3. אני מאוד אוהבת ספורים קצרים ועוד יותר קצרצרים, הספור שלך משאיר המון מקום לדמיון ומחשבה, והשאיר אותי קצת תלויה באויר על הבקר,אבל בלי כלב מלוכלך שמנסה לבלום…

  4. אהבתי רונן.

  5. מצטערת. לא התחברתי בכלל. ומה בכלל הקשר לטארוט כאן??

  6. איריס אליה כהן

    אני חושבת שהרעיון ממש טוב ומסקרן. הביצוע מעט נחפז לטעמי. למרות שזאת אולי הסוגה שיעל דיברה עליה, חפוזה כזאת. אבל בכל מקרה הייתי מוותרת על השורה, "משום מה הוא עומד בקצה הגג."
    זה נשמע כמו תרוץ לסוף.

    • לאיריס,
      אני יכול להסכים אתך שהשורה מיותרת, אבל לא בגלל שהיא 'תירוץ', אלא בגלל שהיא הסבר-יתר.

      • איריס אליה כהן

        רונן יקר. גם וגם. זה מרגיש כמו תרוץ בגלל שלאורך כל הסיפור, אין הסברים למתרחש, ופתאום, רק בסוף, בגלל שהוא לא צפוי, בחרת לשים את המשפט הזה.
        אני מבינה שאתה בא מהתחום, אני ממש לא, ולכן אני בטח לא צריכה להגיד לך, שכל שורה מדודה.כל מילה, בעצם. מאותו מקום, ואני ממש לא רוצה להיות חצופה, אם כי אני מאד אוהבת שקוראים בעיון טקסטים שלי ומעירים, הייתי גם מורידה את השורה: השיניים של רובר מהודקות על הג'ינס, זה כבר נאמר בפיסקה הקודמת. רק המילה מתהדקות חדשה פה.הייתי מסתפקת בה.

  7. יש משהו מדכדך וטורד-שלווה בסתמיות של זה – מוות סתמי כל כך של איש סתמי שמנהל מערכת יחסים סתמית. אבל הנפילה לא לגמרי מסתדרת לי: אם הכלב משך אותו לאחור, איך הוא נפל?

    • המממ… כפי שאני ראיתי את זה, הכלב משך במכנסיו והוא איבד את שיווי המשקל ונפל קדימה. זה נראה לי בהחלט אפשרי פיזיקלית.

  8. אהבתי את האחידות בטון – הדרך בה נמסר המידע על הסיטואציה, נשארת זהה למרות ההתפתחות הדרמטית. המונוטוניות הזו משרתת מצויין את מצב התודעה של ההארה שהדמות שרוייה בו וגם כמובן ממחישה את הניתוק המוחלט מהסביבה, החברה מאיתנו כקוראים.
    הייתי ממליצה לצרף לכל סיפור כוונה לקלף הרלוונטי – הוא מוסיף את העומק ומאפשר בחינה רחבה יותר של הטקסט.

    • או. זה רעיון טוב. וגם ההערה של איריס אליה כהן- לא צריך תרוצים צריך נפילה גולמנית לתהום.. הרי הוא טיפש, לא??!! (במשמעות הפשט של המילה..)

      • לדעתי, הוא ממש לא "טיפש" – זה אנחנו שלא מבינים את מצב התודעה שלו ושופטים אותו רק במושגים שאנחנו יכולים ולכן מתייגים אותו כ"טיפש" – הוא כשלעצמו נמצא במקום הכי מזוקק -ביציאה אל החופש הפרטי שלו.

    • לליאל:
      לגבי האחידות – לכך בדיוק התכוונתי. תודה.

      לגבי הלינק לקלפים, ראי תגובתי לענבל למעלה, ובכל מקרה – אני חושב שאוסיף מעתה לינק כזה בסוף כל קטע.

  9. פעם שוחחנו על השאלה למה הוא (the fool) נפל מהצוק. זו בעצם השאלה שאתה מתמקד בה, לא? זה הגיע ממנו, מתוכו? או שזה משהו מבחוץ? אולי הכלב? אולי כח עליון? או כמו שאמרת, כל התשובות נכונות – כולן אותו דבר.
    תודה, נהניתי לקרוא.

  10. היתרון וההנאה מסיפורים קצרים הם בזה שיש הכל בהישג יד, קצת דמיון ויש טריפ קצר.
    פה קשה לי עם הסתמיות של המוות.
    ואולי בגלל שאני בתהליך של אילוף עם הכלבה (המופרעת אך חביבה ואהובה) שלי, קשה לי לקבל את הדחייה מהכלב הלא מחונך הזה. קשה לי עם האשמה שהמספר זורק על הכלב. בדיוק היום קבלתי מדבקה שכתוב עליה "כלבים אוהבים אנשים שאוהבים כלבים"

    כל מערכות היחסים שם עקומות, אז למה הכלב משלם גם מחיר?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר