בננות - בלוגים / / אורגזמה חלקית
ירון אביטוב
  • ירון אביטוב

    ירון אביטוב. סופר, עורך ספרים ואנתולוגיות, מבקר ספרות, עיתונאי, תסריטאי ובמאי של סרטים תיעודיים, טייל ומדריך טיולים באמריקה הלטינית ובדרום אמריקה. יליד חיפה, התגורר בעבר בירושלים, בהמשך בתל-אביב ושוהה כעת בחו"ל. פרסם אחד-עשר ספרים: שני רומנים, נובלה אחת, חמישה קבצי סיפורים, שני ספרי תיעוד ומדריך טיולים. פרסים ספרותיים: פרס ארתור רופין למחקר במדעי החברה( 1993), פרס קרן ירושלים לספרות יפה (1994), פרס מענק מטעם קרן עמו"ס (1998), ופרס ראש הממשלה לספרות לשנת תשס"ה (2005)

אורגזמה חלקית

800×600

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
HE

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman","serif";}

הרשימה על איסמעיל קאדרה היא הרביעית בסדרה של פרסומי רשימות ביקורת קצרות לרגל שבוע הספר. רשימות אלו הוכנו לפרסום במסגרת טור ביקורת שוטף שהתפרסם במשך כ-14 שנים ב"זמן ירושלים", אולם העיתון נסגר ובתוך מחווה לזכרו אני מפרסם את הרשימות שלא הספיקו להתפרס בעיתון באתר "בבנות".

 

ב- 1983 הגעתי בשיוט עד לגבול בין יוגוסלביה למדינה הכי מבודדת ומסתורית באירופה של אותם הימים – אלבניה. "כאן אלבניה", הצביע הספן על ההרים השגיאים, כאומר: הושט ידך וגע בם.

אלבניה הפכה מסתורית הרבה פחות מאז התמוטטות המשטר הקומוניסטי ופרסום הרומנים של הסופר האלבני איסמעיל קאדרה, שפתחו צוהר להבנת ארצו אצל הקורא העברי. למרות הכתרים שנקשרו ל"התאונה", שמתרחש רק בחלקו באלבניה, מצאתי אותו מעניין פחות מ"גנרל צבא המתים", ספר אחר שלו שקראתי בשעתו בעברית.

"התאונה" מלא אמנם באיים של יופי ספרותי, אבל הוא עלול להתפרש כחידתי מדי. בספר מנסה קאדרה למזג כמה ז'אנרים: רומן אהבה, רומן מתח, רומן פסיכולוגי הגותי, אבל התערובת הזו נדבקת לטעמי רק בחלקה. הרומן מחולק לשלושה חלקים: החלק הראשון הוא כתב החידה עצמו, ושואל האם התאונה שבה נהרגו בני הזוג בספורט  ורובנה אכן היתה תאונה או שמא רצח על רקע פוליטי או רצח על רקע של קנאה. שירותי הביון של אלבניה וסרביה מנסים לפענח את תעלומת מותו של בספורט, עסקן, פרשן, יועץ ומתווך ואיש תככים אלבני מסתורי הקשור למועצת אירופה וקשור לפי הטענות להחלטה להפציץ את סרביה. הם מגלים שהיה לו סיפור אהבה סודי עם אישה צעירה ונחשקת, רובנה, שלכאורה התדרדרה איתו לתהום יחד עם המונית שבה הם נסעו. נהג המונית נפצע קשה אבל ניצל, אבל גם הוא לא שופך אור על התעלומה. הקפקאיות של החלק הזה של הרומן מודגשת באווירת האלגוריה והמסתורין ובשמות הקוד המודבקים לגיבורים, כמו ב' א' או רובנה ק'. הגם שממש לקראת הסיום מוסבר שק' הוא קיצור של קדושה הרי התחושה הקפקאית לא מתפוגגת.

החלק השני של הספר, ולמעשה מרכזו, עוסק בסיפור האהבה המפותל בין בני הזוג, שהם חידתיים לא פחות מן הספר. הקשר ביניהם מתאר את כל מנעד הרגשות הסותרים שכוללת האהבה, וגם את אפלת הנפש. הקורא ישאל עצמו מיהו יותר מתוסבך או פסיכי מבין השניים – הצעירה שאוהבת בטירוף את בן זוגה אבל בוגדת בו לפרקים, עם גברים ועם נשים, והולכת לטיפול (באמצעותה בוחן קאדרה את מיניותה של האישה), או המתווך הבינלאומי המסתורי שפוגש בה רק בבתי מלון, נמנע מלהינשא לה ומתייחס אליה לעיתים כמו זונת צמרת ולא כמו אל אהובתו.

מלבד כמה רמזים הנטועים בו, החלק השני לא מוביל באמת לפתרון התעלומה שאמור לכאורה להתגלות בחלק השלישי. אבל גם בו עולות יותר השערות מאשר פתרון, מה שמשווה ל"התאונה" אולי יותר ברק ספרותי, אבל שומר על העמימות החידתית, שמובילה למעשה את הקורא לסוג של מבוי סתום ולא לאורגזמה מלאה כפי שחווה תדיר הגיבורה שלו רובנה.

איסמעיל קאדרה, התאונה, מאלבנית: רמי סערי, כתר, 263 עמ'

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לירון אביטוב