בננות - בלוגים / / מספרים שיש כאן חוק חינוך חובה
רן יגיל

מספרים שיש כאן חוק חינוך חובה

מספרים שיש כאן חוק חינוך חובה. אז למה שילמתי 650 שקל על ספרי לימוד?

 

הנה השורה התחתונה, אחר כך יבוא הסיפור: נכנסתי לחנות ספרים ברחוב בוגרשוב והייתי אמור להשאיר שם למעלה מעשרה אחוזים מן המשכורת החודשית שלי בעבור קניית ספרים לבתי, אושרת, העולה לכיתה ב'. למזלי, אמי התערבה וקנתה את הספרים לילדה במתנה. יש לי עוד שני ילדים – אחד בגן והאחר עולה לכיתה א' בחינוך המיוחד, ואף להם יש לדאוג. האמת, לא הייתי קונה את הספרים. מה כבר יעשו לי. אבל דאגתי לאושרת, איך יקבלו את זה בכיתה. ודאי ילעגו לה. אורי, בני הקטן (4 וחצי), כבר הצהיר בפניי לא פעם: "אז אתה בעצם עני, אבא, לא?".

   עובדה פשוטה שהיא עבודה בעיניים: במדינה שלנו יש חוק חינוך חובה והלימודים הם חינם. קדחת! זה רק מתחיל בספרים ונגמר בחוגים נלווים, וטיולים, וכספי ועד כזה או אחר, ובתרומה למסיבות, ומה לא. הנה, אפילו בחוזר ששלח לי בית הספר יש משפט מקומם מעין זה: "ייתכן שיהיה צורך לרכוש ספרים נוספים במשך השנה לפי הודעה מראש של הצוות החינוכי". ועד שהצוות החינוכי יחליט להוסיף לכם עוד כמה הוצאות, "מקראה" תעלה לכם 45 שקל, "כתיב לכל עט": 35 שקל, "מה מסתתר בסיפור ועוד" (רק חלק א'): 40 שקל, כל חוברות "אשכולית": 54 שקל. על התורה תוציאו כמאה שקל ובחשבון תשקיעו כמאתיים. במולדת נצא בזול – רק 50 שקל, וגם במדעים אותו הדבר. תוסיפו לזה קצת ציוד אישי ואתם ב-650 שקל.

   למה? איזו הצדקה יש לזה? מה, אני לא איש משכיל? אמי איננה משכילה? לא היא ולא אני השקענו סכומים כאלה בספרי לימוד. אמי עוד זוכרת איך היו חותכים את המחברת לשני חלקים כדי לחסוך. מישהו כאן גוזר קופון יפה מאוד בחסות משרד החינוך. אנחנו ההורים, הפראיירים, נאלצים לקנות ספרים שלא ישכילו יותר או פחות את ילדינו מדי שנה, כי בתוכנית הלימוד הממלכתית שנקבעה לומדים רק, אך ורק, מתוך החוברות והספרים הללו.

   בחוזר לקניית הספרים ששלח לי בית הספר נכתב גם: "עם שאינו מכבד את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל" (יגאל אלון). הלו, זה גם אנחנו, העבר, ההורים והסבים והסבתות. אולי יפסיקו במערכת החינוך למצוץ מאיתנו כספים מיותרים, אולי יכבדו גם אותנו קצת, או שמא גם על הציטוט מיגאל אלון המנוח עליי לשלם למערכת החינוך עשרה שקלים טבין ותקילין.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

43 תגובות

  1. רשימה זו הופיע כטור ב"מעריב" לפני כשבועיים. רני.

  2. בשעה טובה לכם רני..משמח למרות הכל.

    חוק חינוך חובה -על ההורים לשלם..:)
    אני רק נזכרת בזה ונעשה לי רע…ממילא החופש הגדול מג'נן, מוציאים המון כספים על: סרט, בריכה, נופש..אחר כך ממתינים שעות למוכר בחנות הספרים, שיסדר ערימות ספרים ומחברות ויומן "ספיידרמן" וכבר צריך מתנות לראש השנה ומזומנים לארוחת החג…
    כל שנה ביטוח לאומי היה נותן מענק חד פעמי, לאמהות חד הוריות, אז עד לרגע זה התלוננתי בשקט..:)

    • תמי, שלום. רוב הספרים הנקנים הם מיותרים לחלוטין לטעמי – כל מיני ואריאציות על אותו נושא. מחר אנחנו נוסעים לפוש לשלושה ימים ודנה ואני כבר הכנו את הארנק. באתי הערב הביתה ואורי כבר סדיר מזוודה. 30 צעצועים כולל ספיידרמן בתוך צידנית שהוא מתעקש לקחת. משהו צנוע. הוא נוסע קליל שכזה. רני

      • הכי חשוב לנפוש לייט…:))
        תכין גם צידנית עם המון סבלנות…
        סעו וחיזרו בשלום!.

      • תמי, אנא הסבירי לי. עכשיו גם אין מענק חד-פעמי? איני בקי עד הסוף בפרטים. רני

        • רני יקר, הבנים שלי כבר אחרי צבא. בני 24 ו- 22…
          אין לי מושג מה המצב כיום לגבי מענק חד פעמי לתחילת שנה מהביטוח הלאומי לאמהות חד הוריות.

          • תיקון קל: צ"ל משפחות חד הוריות. ולא אמהות חד הוריות..

          • כן, כמובן, אני מבין או נזכר, כי קראתי רשימה שלך בנושא למידה של ילד הנראה מתקשה בכיתה. טוב, אז אולי מישהי או מישהו יסבר את אוזנינו בעניין זה. אני זוכר את המענק המעודד יציאה לעבודה שבא עם קיצוץ הקצבאות. את כבר בטח הבנת שאני ממש מת על הרעיונות האלה. אבל האם יש או היה גם מענק לפני חגים או בעניין ספרי לימוד לילדים? אכן הצירוף הנכון הוא "משפחות חד-הוריות" ואף אני אשתמש בו מעתה. רני.

          • זו הרי מדינה לא מי יודע מה… כבר סיכמנו…המדינה תומכת בפירוק המשפחה, בעקיפין כמובן…מתן מענק לסיפרי לימוד, פעם בשנה…
            ויש עוד הטבות למשפחות חד הוריות כמו: הנחה בארנונה, הנחה מבית הספר ל"דמי שיכלול". אבל כל הסכומים הללו לא משמעותים באמת. אשה כזו, שתצא לעבוד כשהילדים חוזרים מבית הספר באחת, תוציא את כל משכורתה על מסגרות לא פורמליות עד שתחזור מהעבודה, נניח, בארבע…
            אבל עזוב, זה נושא ענק בפני עצמו..

          • הבנתי. אכן נושא לפוסט נפרד. רני

          • רני שכחתי להזכיר לך שאין טעם לשמור ספרים משנה לשנה כי משרד החינוך כל שנה מוציא חדשים..למה לא?, שכולם יתפרנסו על פי חוק חינוך חובה..:)

          • נו, זה לא חֶלֶם. שלום עליכם כבר היה טווה כאן סיפור נאה.

    • שום דבר אינו בחינם ,רני, חוץ מהאוויר ,וגם הוא הולך ומתחמם הולך ומתלהט. יהיו ימים טובים יותר נקווה. שנת לימודים טובה מוצלחת לילדיך המתוקים- אושרם ובריאותם מעל לכל!

      • את כל כך צודקת גם בעניין האוויר. תודה על הברכות. אני גם מוכן לשלם משהו. זה בסדר. אבל קצת יעילות. 650 שקל זה 20 שעות עבודה של מגיה/ה ותיק/ה ו-26 שעות עבודה של מגיה/ה מתחיל/ה.

  3. רונית בר-לביא

    היי רני.

    אני מכירה את הסיפורים הנ"ל מאחותי,
    אבל ההוצאות אצלם הרבה יותר גבוהות, ויותר מאשר על ספרי לימוד, על חיים צפונבוניים בחברה המערבית.

    הכי הצחיק אותי הציטוט שנקטו אצלכם בחוזר,
    אמרות שפר נורא משעשעות אותי, כמה פאתטי ומצחיק.

    • רונית, בהחלט פתטי ומקומם כי זה בעיקר מליצעס מן הפה אל החוץ. אומרים תמיד שבעצם יש מוצא ויש מעין שוק ספר לפני תחילת הלימודים, שבו נמכרים ספרים משומשים ושהעניין יעיל. אבל כשאתה בא לרחבת בית הספר, בדרך כלל, עומדים התלמידים שבגרו את אותה שנה מאחורי שלוש חוברות צביעה משומשות, זנבות עפרונות וספרי לימוד, תלושי דפים, שכנראה שיחקו איתם כדורגל בהפסקות עשר. בקיצור, חביבי, תוציא 650 שקל ואל תתלונן. רני.

      • כדאי לבדוק בחנויות יד שניה לסיפרי לימוד, אף שזה מבאס את הילד, לקבל ספר משומש, עושים מן תערובת חלק מהספרים מיד שניה חלק חדשים, חוברות אשכולית לרוב יהיו חדשים, אבל מקראות ותנך יכולים להיקנות מיד שניה בחנויות. הצלחה לילדיך והכי חשוב להפוך את ההתארגנות לשנה"ל כחוויה של התחדשות ובאהבה ובלי להעמיס עליהם את הקשיים שלנו.

        • רות בלומרט

          צריך לקיים דיון בכנסת בנושא . א. עלות הספרים.ב. השינויים התכופים הנערכים בהם כדי להוציא אותם מן המחזור ולאפשר למורים מקושרים אחרים להתעשר על חשבון הילדים.יש משפחות הקונות משומש מקושקש ואז יושבים ומוחקים בשאט נפש. אחר מתבזים במשך השנה. והמורים הכתבנים נהנים מקרן השפע…

          • שיהיה במזל טוב.
            בעיקרון אסור למכור חוברות כדי שאפשר יהיה להעביר משנה לשנה.
            להוציא כיתות א-ב ששם מותר לפשוט מעל ההורים את העור.

            למה לכתוב בתוך חוברת לעזאזל? אי אפשר להעתיק לתוך המחברת?

            אני בעיקרון העברתי משנה לשנה – גם אם המהדורה הצליחה להשתנות בשנה – ותתפלא! הרבה הורם עשו כמוני ומה יצא?
            שמורה החזיקה את 2 המהדורות ועבדו על פי שתיהן ולא קרה שום אסון.

            יש היום חברות שמתקשרות לביה"ס, מוכרות יותר בזול ומעבירות את הספרים משנה לשנה – הילדים מקבלים ספר מקומט של מישהו וזה ממש בסדר.
            הרי ממילא כמעט ולא לומדים כלום.
            אפשר ללמוד בכיתה א ואז ללכת הביתה, לחזור ב-יא, ללמוד בכל פעם במרוכז חודשיים איזה מקצוע ולהיבחן.

            יש היום בכל עיר שווקים למכירת ספרים יד שניה – לרוב אפשר לברר במחלקת החינוך בעירייה שדווקא נותנת יד לזה.

            עם השנים קונים קצת פחות מאשר בכיתה א' אבל כל המערכת הופכת לכמעט מיותרת לגמרי אלא אם לילדים יש חברים טובים – זו הסיבה היחידה לסבול בשקט וגם היא לא מספיקה לאורך זמן.

            שיהיה בהצלחה בכל זאת – זו התרגשות גדולה.

          • רות, את צודקת מאוד. יש לשנות את העניין אחת ולתמיד באופן נקודתי. המחוקקים צריכים לעשות מעשה בעניין זה. רני.

        • תודה, אני משתדל לא להעמיס את הקשיים שלי על ילדיי. אבל צריך לזכור שילדים מאוד חדים הם וקולטים מייד מה שקורה בסביבתם. הנה, אור שמע שדנה ואני מדברים על קניית קטנוע משומש במקום האחד עם החור באגזוז שכשמדליקים אותו בדרום תל אביב הרעש נשמע בצפונה,והוא שאל: "זה הרבה כסף?". אני יודע יפה שלילד בגיל כזה אין אומדן, אבל הם מחקים ומצטטים את הסביבה הבוגרת. רני.

          • זה בסדר שילדים יודעים שכסף לא צומח על העצים, ויש סדר עדיפויות בקניה, כדי להשאיר משהו גם כדי להחיות את הנפש והנשמה.

  4. כולנו באותה סירה וכל שנה חוברות חדשות שכותבות כל מה שהיה כתוב בחוברת של שנה שעברה אך בנוסח שונה.

    דרך אגב התקשרתי לאחי שביתי עןלה לאלף ושאלתי אם " בית- יעקב" בו תלמד ביתו והוקם בזמנו על ידיי שרה שנירר בוטל, והוא אמר שלא.
    גם בבני- ברק אנשים הלכו רגיל ברחובות ובשורתו של שטרסאלר טרם הגיעה אליהם.

    בבנקים למשכנתאות בטצעו עסקאות לרכישה ובטח שלא לקנייה כאן, כי כאן צפוף והצפיפות עשויה להוליד מחלות שיכולות לעבור בנסיעה באוטבוס או ביקור אקרעי אצל רופא שמקבל חילונים ושומרי מצוות בכפיפה אחת.
    בקיצור הכל כאן כרגיל.

    רק דבר אחד אכן הצליח שטראסלר להשיג והוא שנאה גורפת.

    אפילו כאן אני כבר חשה במחנאות.
    אבל טוב.
    ובהצלחה לכל הלומדים באשר הם.

    • נה שכן, כאן אצלינו הורים מבוססים תורמים מלגות לחגים, וחנויות ספרים חרדיות נותנות לילדים שבית הספר הצביע עליהן כנצרכים ספרים בחינם עד סכום מסוים.
      גם לקלמר ותכולתו דואגת העירייה באלעד.
      וליפה דרעי כידוע לי קרן למיעוט יכולת שמסייעת לקנות ילקוטים .
      נדמה לי ששם הקרן:" יהודה יעלה".
      בכיתות מסוימות דואגים בכיתה עצמה לגמ"ח עפרונות וצבעים , וראיתי שהרעיון אומץ גם בבתי ספר ממלכתים שאין בהם אמצעים.
      אני זוכרת שעבדתי בנתניה עם ילדים אתיופים , וילדים היו מגיעים עם חולצות קרועות , אך לפחות בית הספר סייע להם באספקת הציוד.
      מה שראיתי שם, היה עצוב מאד.

      אולי תתארגנו באופן קולקטיבי כהורים לסייוע לנזקקים.
      כי יש.

      • אביטל, תודה לך על תגובותייך. באמת צריך להתארגן בעניין הספרים. קיימות הוצאות מיותרות בבית הספר הממלכתי. באשר למסגרות החרדיות, אני מודע לכך שבהרבה מקרים החברה החרדית יודעת לתמוך בחלשים כלכלית בסיוע הגופים שמנית גמ"חים, קרנות וכו'.
        בעניין שטרסר, דעתי ידועה. האיש הוא מטיף. וכמו כל מטיף, אין הוא טוב יותר או פחות ממטיף אידיאולוגי זה או אחר הנשען על עובדות, סטטיסטיקות, ידע אישי, סמכות מקצועית כדי להכניס מורא בלב מאמיניו שבמקרה זה הם הציבור החילוני. איך אומרת זוגתי, "שטרסלר הזה, אצלו החרדים אשמים גם בתאונות הדרכים.", אז, שלא יעבוד עליי. רני.

        • האמת שהגבתי ארוכות, כי חשבתי שאולי יהיו קבוצות הורים שיתאגדו ויסייעו לחלשים גם בחינוך הממלכתי.
          אני זוכרת שבנותי למדו בו מספר שנים ויצאו מתוסכלות,, כי הפער בין מי שיש לו יותר או פחות היה מאד מודגש לא נעים.

          ורק הורים פעילים יוכלו אולי לשנות משהו.

          בבעל"ז האדמו"ר ציווה לקצץ בהוצאות החתונה וזה קרה, ולדעתי בחינוך הממלכתי ההורים צריכים להשפיע.
          עוד תגלה שמעבר להוצאות הרגילות, יש הוצאות רהבתניות , וועד פעיל יכול לשנות.
          הרבה תלוי באדם וברוחו.

          • ראוותניות הכוונה.

          • אביטל, תודה על ההצעה. באמת ננסה להתארגן במהלך השנה כהורים כדי שלא תהיינה הוצאות מיותרות. אסור להסכין עם העובדה שמדובר בחינוך-ילד ובבית-ספר ולכן כל דרישה להוצאה קבילה. רני.

  5. רני, תמסור ממני ברכות לרגל שנת הלימודים (והגן) הממשמשת ובאה למתן-חיים, לאור ולאושרת. תגיד להם שאני מכיר אותם מהבלוג של אבא.
    🙂
    ואם הם טרם גילו זאת, הם יידעו בקרב שגם אם אין הפרוטה מצויה בכיס אביהם, הוא עשיר ברוח, טוב שכל ורודף צדק.

    • גם ממני וגם חיבוק.
      ועתה לפוש בכיף (עם הספיידרמנים).

      • אכן נפשו בכיף, מתן אושרת ואור. דנה ואני בעיקר רצנו אחריהם בבריכה, בשדות, במסעדות. אבל אני סתם קוטער. באמת היה כיף. שבוע טוב ונפלא – נוני המקסימה. רני.

    • שחר-מריו, תודה על הברכות. אמסור בהצלחה לשלושה. עשיר ברוח מזכיר לי סיפור:
      כשלילי אבידן ביקשה להתגרש מדוד היא רצתה ממנו מחצית הדירה. אמר לה דוד: "גברתי, ממני יוצאים עם נכסים רוחניים." בכל אופן, תודה על המחמאות. אצלצל אליך. עלינו להיפגש. רני.

  6. ראשית תודה!
    כשהייתי תלמיד,קיבלנו ספרים משומשים של פרסקי,היינו עוטפים בנייר של שקיות מהשוק,והיינו מבוסטים עד הגג,אפילו אבא שלי לא הכניס את היד לכיס,ולא בטיח.
    אבל היום תבין רני 30 שרים ויש כאלה עם תיק בלי תיק סגני שרים.אז מי ישלם?
    שולמן ישלם.
    אבי

    • מסכים לגמרי, רני.

      • רני
        בחיפה יש נוהל השאלת ספרי לימוד בבתי הספר
        באופן מרוכז(לא קניה פרטנית)
        לתלמידים מכתה א ועד י"ב בבתי ספר ציבוריים.
        התשלום הוא חלק מהשתתפות הורים
        באגרת חינוך המשולמת לאגף החינוך של העירייה .
        אני כספרנית בחטיבת הביניים של בי"ס לאומנויות
        דואגת בין השאר לספרי הלימוד.
        שיהיה בהצלחה, ועדיף הוצאות רק על ספרים וחינוך
        ופחות על תרופות . כל טוב.

        • מיכל, שלום לך. תודה על התגובה. לא ידעתי כי בחיפה קיים סידור כזה, אני חושב שזה יפה מאוד. באשר להוצאות – קודם כול הבריאות. שלא נצטרך להוציא על תרופות ואם "כסף לרב" רבּע געלט כמו שאבא שלי אומר, אז באמת בעניין חינוך ולא בריאות. ורק בריאות טובה ורפואה שלמה לך. רני.

          • בוריס גֶרוּס

            רני, אתה באמת שואל למה זה קורה? אם אתה באמת רוצה לדעת, אז התשובה פשוטה עד כדי כאב שיניים: מדינת ישראל הפכה ממדינה לשוק, פשוטו כמשמעו. משרד החינוך מקבל מיליארדים, היכן הוא משקיע אותם? בלהרבות מפקחים (על מה?) ובתכניות למודים מן המפגרות והנלעגות ביותר, מטעם "מומחים" שעיקרן הוא כיצד לגרום לתלמיד לדעת בלי ממש ללמד אותו. תוצאת התכניות הללו היא הורדה מאסיבית ופרמננטית בדרישות הידע, הורדת מקצעות קריטיים מתכנית הלמודים ומהבחינות המתחייבות לתעודת בגרות. זה שבית ספר ישראלי מוציא אנלפביתים אחרי 12 שנות לימוד לא מפתיע אף אחד, כולל ההורים ששילמו כל השנים "תשלומים נלווים"…
            אגלה לכם סוד קטן…
            תקציב משרד החינוך שלנו, עם מיליון תלמידים בערך, הוא 30 או 35 מיליארד שקל בשנה. ואנו מוציאים אנלפביתים בכמויות…
            תקציב מערכת החינוך הפולנית (כולל מערכת החינוך הגבוה) הוא שליש מזה, בערך 10 מיליארד שקל. ואתה מנחש, רני, שהם ב-10 מיליארדים הללו מוציאים מבתי הספר אנשים שתעודת הבגרות שלהם כוללת כימיה ופיסיקה חובה (מה שבארץ אין ולא היה) ומערכת החינוך כאן מן הטובות באירופה…
            וזה בשליש מתקציב שלנו, הישראלי, במדינה בת 40 מיליון תושבים עם 7 מיליון תלמידים בבתי הספר.
            אבל אם יום אחד כל ההורים, אבל כל ההורים היו מסרבים לשלם "תשלומים נלווים", אם כל צרכני המים, אבל כל צרכני המים היו מסרבים לשלם את מס המים הדרכוני, אם כל התושבים, אבל כל התושבים כולם היו מסרבים לשלם את הארנונה השערורייתית (מיסים כמו בפריז ובוינה, איכות חיים של פלסטינה) המדינה הישראלית אולי הייתה חוזרת להיות מדינה, ולא משרד מנפיק שוברי תשלום עם קופה גדולה ומצלצלת בצד…

          • ממש כך. זה לא עניין של כמות הכסף, אלא של הפזרנות הנפשעת וההוצאות המיותרות והדוגמה הפולנית בדבריך רק מוכיחה זו. ובאשר מה שכתבת לחן בפוסט עם שירו של אזנבור. זה כל כך נכון – כשאין בסיס קבוע והאמת נעשית עדרים-עדרים, אז אין בסיס אנושי-תרבותי מוצק. נלמד איכות אמנותית דווקא מן המוזיקה הקלאסית שבאה נדבך בא על נדבך כמסורת הנושאת מקל שליחים ואינה קפריזית ואקלקטית בשם איזה חופש מדומה. רני

          • צריך להיות כמובן "שבאה נדבך על נדבך…"

          • רני ,תודה.
            והצלחה מכל הלב לילדים במוסדות החינוך והחיוך.
            הכי חשוב שירגישו שם טוב ולא ההשגיות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל