בננות - בלוגים / / בגד ים לבן מתהלך לבד
החיים בצמד...
  • יעל בר שם

    ברוכים הבאים לתוך העולם הצנוע שלי נולדתי בשנת 1969 בעיר ליון בדרום צרפת קרוב-רחוק לרכס האלפים. בשנת1981 עלינו ארצה, הוריי, האחים שלי, אני והמלפורמציה הוסקולארית שלי. בין אישפוז לאישפוז בביתי החולים זכיתי להוציא תעודת בגרות, תעודת הנדסאית בנין, ואפילו לשרת את מלוא השנתיים בצבא. עבדתי כהנדסאית בנין בתוך הבוץ, הבטון והטיח במהלך עשר שנים עד שיום אחד נפרדנו בלחיצת יד חמה. הבעיה הרפואית שלי החריפה. סבלתי מכאבים קשים מנשוא.   זה כבר שלוש שנים שאני שוהה בפריז בתקווה למציאת פיתרון למחלה חשוך-מרפא שממנה אני סובלת מאז אני קטנה. הכתיבה היא כל חיי. בזכותה אני נושמת, מתקיימת וזאת מאז למדתי קרוא וכתוב. לפני חמש שנים הגשמתי חלום מתוק הוצאתי את הספר הראשון שלי ''''''''''''''''הקמיע'''''''''''''''' - שמספר בגוף שלישי על חלק לא קטן מחיי.  כיום אני ממשיכה לכתוב בקצב איטי יותר. בזכות ניסיון חיי אני מסייעת לאחרים כתרפיסטית, ומיכוון שקיבלתי חופשי-חודשי בכל בתי החולים של פריז אולי יום אחד אכתוב סיפור מעניין על כל הרופאים. נשואה טריה. מתגוררת בז'נבה בה נדבקתי בוירוס עופות המים ובשיט. את מרבית הזמן אני משוטטת בנמל לאכיל את הברבורים, הברווזים והשחפים. פעמים בחודש אני נוסעת לפריז לארבעה ימים כל פעם, לטפל בפצינטים שלי ולבדיקות רפואיות. מתגעגעת לארץ, למשפחתי, ולחבריי משכבר הימים. אך מכיוון שהחיים קצרים ועוברים מהר, אני לוקחת את כל מה שהם מעניקים לי בסבר פנים יפות ובאהבה.  yael rozen-bar shem

בגד ים לבן מתהלך לבד

 

 

 

 
   עד שעלינו ארצה כשהייתי בגיל שתיים עשרה, נותרו חקוקים בזיכרוני דווקא החופשים הגדולים בדרום צרפת ואף פעם אחת בספרד במחנות הקמפינג. היו אלה הימים הטובים. חופש של ממש. ההכנה לחופש הקיץ של חודש וחצי הייתה כמו העברת בית. העמסת כלי אוכל, סירים, סדינים, תרופות, משחקים, בגדים, כיסאות ושולחן מתקפלים, בקיצור חצי תכולת הבית בתוך הקרוון מקופל אחד ומסכן. יום עבודה של נרצעים. למחרת עם קריאת התרנגול, טלטלו את כולנו ההכנות האחרונות של סנדביצ"ים ושתייה לילדים, שעלולים היו להיות רעבים באמצע הדרך ארוכה ומפרכת. ואז סוף-סוף יצאנו לדרך עם הקרוון מחובר למכונית הפג"ו. מה שכן, ההורי לא שכחו אף אחד מילדיהם בבית.
 
   אני זוכרת את ים, כשאימא הייתה מאכילה אותנו בעגבנייה ולחם, ואת מוכר הגלידות הנייד עם קופסת פוליסטירן קשורה ברצועה על כתפו. את השעות ארוכות במצוד אחר צדפות ובניית ארמונות חול. את המשחקים עם הילדים השוודים שהקימו את האוהל שלהם ממולנו. השפה היחידה בנינו הייתה שפת סימנים. היינו משחקים כאילו הכרנו מאז ומתמיד, כאילו הכול ברור מאליו. ואיך אפשר לשכוח את הארוחות באוויר הצח של הערב. 
  
   בקיץ אחד התנהלה תחרות במחנה. השורה היפה ביותר הייתה זוכה בבקבוקי שמפנייה. המבוגרים נהנו יותר מהילדים, השקיעו שעות רבות לקשט עם נייר טואלט צבעוני את העצים ואת עמודי תאורת החוץ. אני זוכרת שדווקא השורה שלנו ניצחה. אחר-כך נערכה מסיבה ענקית לכל משפחות המחנה, שדודה שלי התנדבה להכין את הקוסקוס הנצחי שלה.
 
   פעם אחת כשהייתי בת שבע ואף אולי קטנה יותר, הייתה הפסקת חשמל בכל המחנה. הלילה היה חושך שגם את הצל של עצמנו לא ראינו. הסתובבתי עם אבי יד ביד, ואז לתדהמתי, ממולי הבחנתי בבגד ים לבן מתהלך לבד. נבהלתי.
   אמרתי בקול רם לאבי עם האצבע המורה והמכוערת מכוונת אל מה שהבהיל אותי: "אבא תראה בגד ים הולך לבד!"
   אבי חייך ללא אומר, כנראה התבייש. ובאותו עת הבחנתי גם בשיניים לבנות מתהלכות יחד עם הבגד ים. ואחר- כך שמעתי כזה צחוק מתגלגל. וככל שהתקדמתי, הבחנתי שהבגד ים והשיניים בכל זאת שייכים למישהו, לאיש שחור כולו, שבתוך החושך הכבד של אותו הלילה נראה היה שהבגד ים הלבן מתהלך לבד.

חג אורים שמח לכולם. יאירו כל מעשה ידיכם.

 
יעל בר שם   

 

 

 

24 תגובות

  1. עדנה גור אריה

    נהניתי מאד מהסיפור. התאורים נהדרים. יופי.

  2. יעל,אלה הנכסים שיילכו איתך הלאה, וככל שיעברו השנים הם ייראו ממרחק יותר משמעותיים ויותר חוויתיים, ותמצאי בהם כל פעם נקודות חדשות להתבוננות. התרפקות נעימה.

    • תודה רבה לבנה.
      נכון אם הייתי כותבת את החייה לפני כמה שנים היה נראה אחרת, אומנם בעוד כמה שנים זה יראה אחרת. וזה אומנם אותה החוויה.

  3. איזה יופי של פוסט! חג שמח. אומי.

  4. מיכל ברגמן

    פוסט חנוכה כהלכתו!
    שתאיר דרכך תמיד.

  5. איציק אביב

    חוויות ילדות שנחקקות לעד וכתובות בחן.

  6. מרדכי גלדמן

    יש לך חוש של פרוזאיקון טוב לפרטים הקטנים של החוויה. תודה

    • תודה רבה מרדכי על המילים היפות ועל העידוד שלך בקשר לכתיבה שלי.
      חג אורים שמח.

  7. לי עברון-ועקנין

    יעל, איזה סיפור מקסים! ממש העברת לנו את ניחוח הווקאנס הזה, שלפחות לגביי הוא רחוק מהמציאות שלי מאוד… וכתבת את זה נהדר. חג שמח!

  8. יעל ישראל

    קראתי רק עכשיו. נורא יפה. תשמרי על זה לרומן הבא, האישי שלך. ככה את צריכה לכתוב יעלי, ועל הדברים האלה בדיוק, האישיים.

    • יעלי היקרה לי.
      אני במצוד אחר זיכרונות ילדות, שהם כמו חור שחור אצלי. משום-מה, ואינני יודעת כיצד אירע הדבר, עניין של החופש הגדול חזר אלי בפתאומיות, וכדי שלא יברח שוב כתבתי מיד פוסט.

      מה שאצליח לזכור אספר בחפץ לב.

      תודה רבה על המילים היפות ועל העידוד. תודה על הכול.

  9. אביטל מהבלוג

    אני מאד אוהבת את הכתיבה שלך , מאד מושכת לקרוא להכנס פנימה. אני חושבת שאם את רוצה להפוך את הזכרון ממש לסיפור תהפכי את רגע הגילוי בסוף ליותר מותח.
    חג אורים שמח!בלב ובכלל.

    • תודה רבה אביטל היקרה.
      אקח את הערה שלך הבונה לתשומת הלב, לבנות יותר מתח.

  10. היי אני אוהבת ספורים בגוף ראשון.
    מענין איך אנחנו נזכרים בפרטים, וברע מסוים מפיסת חיים, זה הופך לסיפור עם פואנטה
    להתראות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ליעל בר שם