בננות - בלוגים / / דייר ושמו פחם – המשך סיפור
החיים בצמד...
  • יעל בר שם

    ברוכים הבאים לתוך העולם הצנוע שלי נולדתי בשנת 1969 בעיר ליון בדרום צרפת קרוב-רחוק לרכס האלפים. בשנת1981 עלינו ארצה, הוריי, האחים שלי, אני והמלפורמציה הוסקולארית שלי. בין אישפוז לאישפוז בביתי החולים זכיתי להוציא תעודת בגרות, תעודת הנדסאית בנין, ואפילו לשרת את מלוא השנתיים בצבא. עבדתי כהנדסאית בנין בתוך הבוץ, הבטון והטיח במהלך עשר שנים עד שיום אחד נפרדנו בלחיצת יד חמה. הבעיה הרפואית שלי החריפה. סבלתי מכאבים קשים מנשוא.   זה כבר שלוש שנים שאני שוהה בפריז בתקווה למציאת פיתרון למחלה חשוך-מרפא שממנה אני סובלת מאז אני קטנה. הכתיבה היא כל חיי. בזכותה אני נושמת, מתקיימת וזאת מאז למדתי קרוא וכתוב. לפני חמש שנים הגשמתי חלום מתוק הוצאתי את הספר הראשון שלי ''''''''''''''''הקמיע'''''''''''''''' - שמספר בגוף שלישי על חלק לא קטן מחיי.  כיום אני ממשיכה לכתוב בקצב איטי יותר. בזכות ניסיון חיי אני מסייעת לאחרים כתרפיסטית, ומיכוון שקיבלתי חופשי-חודשי בכל בתי החולים של פריז אולי יום אחד אכתוב סיפור מעניין על כל הרופאים. נשואה טריה. מתגוררת בז'נבה בה נדבקתי בוירוס עופות המים ובשיט. את מרבית הזמן אני משוטטת בנמל לאכיל את הברבורים, הברווזים והשחפים. פעמים בחודש אני נוסעת לפריז לארבעה ימים כל פעם, לטפל בפצינטים שלי ולבדיקות רפואיות. מתגעגעת לארץ, למשפחתי, ולחבריי משכבר הימים. אך מכיוון שהחיים קצרים ועוברים מהר, אני לוקחת את כל מה שהם מעניקים לי בסבר פנים יפות ובאהבה.  yael rozen-bar shem

דייר ושמו פחם – המשך סיפור

   ראשית כל, אני מתנצלת על היעדרותי. המחשב שלי התמרד ועד שמצאתי פה בחו"ל מישהו, שהאנגלית לא מפחידה אותו, הנשמה שלי כמעט יצאה ממקומה. וזה בנוסף לבדיקות הרפואיות הרבות שגוזלות ממני זמן רב, ודורשות ממני נסיעות רבות מז'נבה לפריז ובחזרה. עדיין לא סיימתי עם זה, אבל זה כבר סיפור אחר. 

   
   אני מביאה בפוסט זה המשך סיפור על פחם, כבקשת רבים, ומודה מקרב לב על התעניינות שלכם.

 
    הערתו של אהוד פרידמן לגבי הפוסט הקודם "דייר חדש ושמו פחם" העיר את תשומת ליבי. ויאמר לזכותך אהוד, ותודות רב, פחם הוא אינו נץ כפי שכתבתי אלא עורב אירופאי. העורבים השחורים (הנפוצים) הם אלה שנכחדו פה בשוויץ מסיבה לא ידועה. לפני כמה שנים הביאו כמה זוגות, שכיום עדיין שמורים ומוגנים.

   להבדיל מהעורבים האחרים העורבים האירופאים הם ציפורים דורסים עצבניים, צעקניים, עם כזה קול מהדהד למרחקים שחודר אפילו דרך חלון סגור ואטום.

   לגבי פחם הכוונות שלנו היו באמת טובות. אוכל ושתייה קיבל בשפע על מגש מכסף, אבל לא הענקנו לו מספיק מהזמן שלנו. ולכזה ציפור דרושים הרבה סבלנות ובעיקר זמן. ובסופו של דבר התברר, שלא אנחנו אילפנו אותו, אלא הוא אותנו. הוא פשוט סיבב לנו את הראש. בהתחלה כשהיינו מתקרבים לכלוב שלו להביא לו אוכל ושתייה, השתולל וקפץ כאילו התכוונו לשחוט אותו. וכשהיה שומע את בני הדודים שלו בחוץ צועקים "קררע קררע קרע", כדי להרגיע אותו נאלצנו לכסות את הכלוב בסמיכה אטומה לאור.

   החבר לשייט של בעלי צחק עלינו. אוהב ומומחה לציפורים מאז למד ללכת ואולי אפילו כשהיה עוד בעגלה, הסביר לנו שהעורב מנהל איתנו מלחמת כוחות שתקבע מי הבוס, ומהר מאוד הבנו שידו של פחם על העליונה, והבינו גם שהוא יודע זאת. על אף ההדרכה, פחם, שחקן וחקיין מלידה, המשיך לסובב אותנו כהוגן. כשהיה משתולל והתקרבתי אליו, היה לוקח קרוקט במקור שלו, מסתכל עלי, אחר-כך טובל אותו במים לרכך אותו, ושוב מסתכל עלי, בודק שהקרוקט התרכך והחזיר אותו למים עד שאכל אותו. וממשיך להסתכל עלי כאילו אמר לי: "מה אני אוכל, את רואה." עם כזו תגובה כיצד אפשר להיות קשוחים? צחקתי. לפעמים היה מתחבא מאחורי הענף שקבענו בכלוב שלו, עשה עצמו חשש בפנינו. 

   עשינו כמיטב יכולתנו להנעים את הסתגלותו במקום החדש שלו, אצל בני אדם, אך נתן כתף סוררת. כל שרצה היה לצאת לחופש, לחזור לביתו, לסביבה המוכרת לו, למקום שאליו שייך. אחרי שלושה שבעות לקחנו אותו למקום בו יוכל לחיות חופשי ומוגן עד שיתרפא לחלוטין. לא הבנו עד כמה נקשרנו אליו כשחזרנו הביתה ומצאנו אותו ריק ללא ההשתוללויות, הקפיצות, משחקי-הכוחות שלו והגרגירים המפוזרים מסביב לכלוב שלו. וכדי למלא את החלל הריק הפכנו את מרפסת הבית למקום מאכל לציפורים לסייע להם לעבור את החורף, כך ששני הצדדים יוצאים ברווח. הציפורים באים והולכים כאוות נפשם, ואני נהנית מנוכחותם כמו הכניסו חיים עליזים לביתנו. העורבים האירופאים ממשיכים לאכול את השאריות. למען הדרורים ליצנים גדולים, והירגזים הכחולים והמצויים המתוקים – גרגירים למיניהם. (אוכל לציפורים עולה גרושים, כמעט חינם).

   הניסיון עם פחם עורר אצלי סקרנות עוד יותר גדולה לגבי עולם הציפורים כליל השלמות. סיפורים מצחיקים עליהם יש בשפע-שפע. וזה בנוסף לסיפורים על הברבורים, הברכיות, המרגונים, האגמיות, השחפים והטבלנים של אגם למן. הציפורים בדרנים, אך את זה הם לא יודעים.  

   ברגע זה ממש עומד עורב על מעקה המרפסת וצורח, שבא להזכיר לי, כמו בפעמים הקודמות, שלא קיבל את האגוז היומי שלו. הוא יחכה לאגוז שלו למטה, על הדשא, מבטו מרותק במפרסת.

   והם ממשיכים לאלף אותנו…… אבל הם כל כך מקסימים.

 

יעל רוזן- בר שם

 

22 תגובות

  1. מירי פליישר

    נפלא יעל. תענוג לקרוא ומתאים לך! עוד עוד!

    • יעל רוזן-בר שם

      היי מירי, תודה רבה על הידידות, התמיכה מאז הגעתי לבלוג הבננות. תודה על הכול.

  2. יעל יקרה. זה פשוט סיפור מקסים ומרגש. מלבד הקטעים המשעשעים, כמו איך המאולף הפך להיות המאלף, שזה נושא לסיפור בפני עצמו, אני חושבת שיש כל כך הרבה סימבוליות. בציפור השחורה שרוצה רק חופש. בהפיכה של המרפסת ל"כלוב מרצון". ובעיקר בעיקר בעובדה המדהימה שכל הסיפור הזה, התרחש אצלך.שכפי שהבנתי מפוסטים אחרים שלך שקראתי, המשאלה הכי גדולה היא להניח את הגוף הדואב ולעוף עם הנפש. הכל כך פתוחה. חמה ועדינה.
    הנה הגעתי לעדינות שלך.
    ממש מרגש.

    • יעל רוזן-בר שם

      איריס המתוקה, דברייך נגעו לליבי, רגשו אותי. תודה על המילים היפות, על המייל ששלחת לי בהקשר להודעה על הפוסט שהופיע כמה פעמים.

      כתבת פוסט ילד חולה, אם זיכרוני אינו מטעה אותי, פוסט המתאר את הסתיו והצבעים המדהימים שנלווים אליו, לא הצלחתי לכתוב לך אז, אבל הוא יפייפה, אמיתי כל כך שאפשר לגעת, לראות ולהריח את התיאורים המקסימים.

      אז תודה רבה יקירה. המשיכי להיות יצירתית.

      • איריס אליה

        יעל יקרה.(בא לי לקרוא לך יעלי. את בטח כזאת יעלי.)
        כל כך תודה. גם על התגובה הזאת, וגם על התגובה ל"איתן". תיקנתי. תודה ששמת לב.

  3. NEVERMORE אמר העורב לנקשרים אליו (אם כי ההוא היה RAVEN). חיית מחמד פראית מצאתם לכם 🙂

    • יעל רוזן-בר שם

      אהה…אהה.. יופי של משחק מילים אמיר היקר.

      התברר, שאימוץ ואילוף עורב הוא דבר מאוד נפוץ פה בחו"ל, שנראה שאנחנו היחידים שפישלנו ובגדול.

      תודה רבה על התגובה.

  4. ידוע כי לעורבים יש זכרון מופלא, והם עלולים להיטפל למי שאת התנהגותו הם פירשו כעוינת. נגיעה בגוזלים שלהם מזמינה צרות צרורות (גם אם מישהו החזיר לקן שלהם גוזל שנפל, או שהה בטריטוריה שלהם מבלי משים)כמו תוקפנות, התנפלות, נקירה בפרצוף, תלישת שיער. אני מקווה, יעל, שפחם זוכר אתכם בחיבה ויגמול לכם טוב.

    • יעל רוזן-בר שם

      לבנה היקרה, גם אני שמעתי שלעורב זיכרון של פיל, כמו הפיל.

      פעם בתל אביב הותקפתי על ידי עורב, אולי בגלל שהתקרבתי יותר מידי לקן גוזלים ולא ידעתי זאת, נסיון לא נעים אבל לא נורא.

      לגבי העורב הזה, זה כבר זמן רב אני חושבת על "תתכן התקפה"-אינני בטוחה שציפורים אילו מכירים בטובות, עם-זאת יכול מאוד להיות שהעורב הזה לעולם לא יתקרב אילנו יותר.

  5. יעל, מופלא הוא עולם הציפורים, וחיי הציפורים וגם נדודיהם, שירה. התיאור על מערכת היחסים שלכם עם פחם מרתקת. העורבים, בין אם אירופאים או מזרח תיכוניים, על אף המוזרות שבדבר משתייכים למשפחת ציפורי השיר ולאינטיליגנטים שביניהם.

    • יעל רוזן-בר שם

      היי משה, דקווא חשבתי שהעורבים שייכים למשפחת הדורסים, או שאני עדיין עושה סלט עם כל הזנים והמינים.

      התברר שאנשי שוויץ אוהבים ציפורים, ונדבקתי בווירוס שלהם, ואינני מצטערת כי זה עולם מרתק, כמו שכתבת.
      באינטרנט אני מקבלת עידכונים לגבי חסידה בשם: מקס, שנודדת וכבר התמקמה באפריקה. עצירותיה, שהייה של כמה ימים במקום אחד, ושוב ממשיכה בדרכה.
      מאוד מעניין.

      תודה רבה על התגובה שלך

  6. תַּלְמָה פרויד

    מרתק הסיפור, יעל. ואם אפשר לכתוב ספר על לוויתן, למה לא על עורב שחור? יש פוטנציאל.

    והם תמיד, תמיד, יהיו חזקים וחכמים יותר. אבל אפשר ללמוד מהם 🙂

    • יעל רוזן-בר שם

      תלמה, כמדומני זו פעם הראשונה שלך בבלוג שלי, ברוכה הבאה ותודה רבה על התגובה.

      דברייך מעודדים אותי, כי הציפורים הם עולם ומלואו ואפשר המון ללמוד מהם ולכתוב עליהם. אפשר להשוות אותם לילדים קטנים ותמימים.

  7. אהרון, בעלי הצייר, אהב עורבים ויום אחד מצא גוזל וגידל אותו בסטודיו. אותו בלגן שאת מתארת. וכשגדל והוצאנו אותו לכלוב ענק בחצר– כל עורבי חיריה ומוסררה הגיעו אלינו והיתה סכנת נפשות וכמובן ששיחררנו אותו. אבל הוא נכנס לכמה ציורי שמן ענקיים וחזקים מאד.

    • יעל רוזן-בר שם

      גוזל זה מתוק עד שגדל והופך להיות מה שהוא אמור להיות. חבל רק שהגוזל גדל מהר מאוד.

      אני מקווה שהנסיון הזה שלכם לא היה טראומתי מידי.

      תודה סבינה שחילקת איתנו את נסיון חייך זה.

  8. כתיבה נפלאה, תודה יעל.

  9. מקסים. אני מתבוננת גם באורחים שכאלה ואפילו צופיות בנו אצלי קן וגוזלים גדלו וחגיגה גדולה. עולם מופלא. רוצה להיות חברה של עורב, אבל בינתיים לא הצליח לי…

  10. יעל ישראל

    איזה יופי. כיף לפחם שהיו לו הורים מאמצים לזמן מה, כדי שיוכל לשוב לעולמו. והמרפסת ליונים ולציפורים זו ממש מצווה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ליעל בר שם