בננות - בלוגים / / לך תסמוך על יהודים
משוטטת
  • מאיה וינברג

    נולדתי בעיר אחת וגדלתי בעיר אחרת. עשיתי שירות צבאי מלא, למדתי, סיימתי בתואר דוקטור, התחתנתי, ילדתי. בדרך קרו דברים נוספים. כעת אני כותבת, מדברת עם חיות, מתרגלת יוגה בשיטת איינגר ומשנה את דעתי לעיתים תכופות. תמיד אני משוטטת בעולם. שוטטות הוא מושג שפותח על ידי בודלר. ה-flâneur על פי בודלר הוא אדם שמהלך בעיר כדי לחוות אותה. כעת (2012-2013) אני משוטטת בפריז . בשם העיר היפה החלטתי לפתוח את הדלת, טקסטים ותמונות.

לך תסמוך על יהודים

יום יפה בבית הקפה. בלונדינית יפה אחת מספרת על כפיר אחד. מעשנת סגריה מגולגלת שנדלקת וכובה לסירוגין. איך התעכבה להם הטיסה, איך נחתו לטיסת המשך באחת ממדינות האמירויות, איך יש להם טיסת המשך בשבע וארבעים. איך נתקעו בשדה והדרכונים של כולם בערימה ואבא של כפיר אומר: לך תסמוך על ערבים. המח שלי ריק כמו בקבוק אחרת לא הייתי מקשיבה והשיחה העגומה הזו, הסתמית, לא היתה משתלטת לי על כל הנקבים. את כפיר אני מתעבת עוד לפני שהכרתי. מספיק שמו המגלומני, כפיר. ואבא שלו הדגנרט. לך תסמוך על אבא של אנשים שקוראים להם כפיר.

הו תל אביב מרכז. מלכת הריקנות. מתקשטת ביתר שאת לקראת חגיגת פורים מאוחרת. החגיגה המקורית נדחתה בגלל מזג האויר וחשש ישראלי ותיק מטיפות גשם. כיכר המדינה נסגרת אל תוך עצמה במחסומי משטרה ומתכוננת. מספיק היה בעשירית מתקציב הפסטיבל הזה כדי לשקם באופן דרמטי את הכלביה של תנו לחיות לחיות בכפר רות. 200 כלבים ושישים חתולים שהעמותה מתעקשת לעקר ולסרס ולטפל ולא להרדים. גם להפנות אל מומחים אם צריך, גם להסיע באמבולנס. אבל כפר רות מרוחק שלושים ושלושה קילומטרים מתל אביב ונביחות הכלבים לא נשמעות. קשה שלא לחשֵב איך כסף בא וכסף הולך ולאן ועל מה. צדק צדק תרדוף. וטרינרית במרפאה של הכלביה מרוויחה שלושים וחמישה שקלים לשעה והחזר חלקי (!) על נסיעות. הבלונדינית היפה מקטרת כעת על הפסיכולוג שלה.400 שקלים לחמישים דקות.

הו, תל אביב מרכז. שתושביה יפים ומעוצבים, בחלקים הנכונים של העיר ונותני שירותיה מתגוררים בפרברים ובחלקים הנחשקים פחות. על מה את מקטרת? אני סונטת בעצמי. כך העולם נוהג. אבל הפערים גדלים והולכים לנגד עיני. סוחר דירות עשיר קונה את הדירה מתחתינו וסוחט גם ארבעה חדרים מתשעים המטר האלה כולל מרפסת. הוא עובר בין השכנים לבקש סליחה על הרעש ובחיוך מחליא שואל אם יש דירות פנויות נוספות. אמהות בבגדי מעצבים בעגלות יוקרתיות, מאותו המותג הנחשק, הנכון. יושבות אחת לצד השנייה בגינה הקטנה והעגלות האדומות מהמותג הנכון זועקות. ערבים הורסים עד יסוד ובונים מאפס את הדירה להשקעה בקומה מתחתינו. גנן כהה עור לא מדבר עברית וגוזם בחמת זעם את עצי הבוהנייה ברחוב. רק עץ הבוהנייה שלנו, נחבא בחצר העורפית, יכול לפרוח בוורוד, מלוא הענף וללא חשבון. יש משהו מפואר ונואש בפריחה שלו. הוא יודע שהעונה קצרה, עד בוא ימי החום, ושעתו היפה גם היא קצרה מאד.

הו תל אביב מרכז. נעשה לי צפוף ורועש ומושחת עד מאד. משהו דורסני מדי (תרתי משמע), כוחני מדי, תחרותי מדי, שמרוכז בדבר הלא נכון. חגיגות ימי הולדת חמש בג'ימבורי במרכז המסחרי בוייצמן סנטר. סנטר תמיד נשמע אריסטוקרטי יותר מסתם מרכז. מי רוצה לחגוג יום הולדת בג'ימבורי במרכז? רוצים לחגוג בג'ימבורי בוייצמן סנטר.3000 שקלים לכל האירוע כולל מפעילה עם מיקרופון מדונה ושקיות הפתעה צבעוניות ללא חשש לערך תזונתי בסוף. בתי חוזרת מהגן ודורשת לשחק באייפד. "לכולם יש אייפד " היא בוכה. היא בת חמש וחודשיים היום. בכל יום מימות השבוע שקדם לפורים בקשה להביא חטיף ארוז לגן, כדי לשים בארגז הגדול  "בשביל האביונים". צדק צדק תרדוף.

בתי, מה אני מלמדת אותך? רב תרבותיות מדומה מצד אחד ומצד שני חזירות קפיטליסטית חסרת חשבון. בקרוב תגדלי ואני אדרש לתת לך תשובות. ומה על כל שתראי בעצמך ותלמדי בעצמך אפילו מבלי לשאול? שכנים מעוצבים עם כלבים גזעיים יורדים לטיול בגינת הכלבים. סבטלנה מיפו באה לנקות לנו את הבית. שני שכנים רבים בחירוף נפש על חריץ חניה כחול לבן. מכתב המלצה מהגן לתרגל בבית עבודה בתוכנת המחשב גוּגָלֶה לגיל הרך. קבוצת אמהות מעוצבות הלוקחת את הבנות לשיעורי אנגלית בימי ראשון אחר הצהרים. ככה ,הן מסבירות לי,כדי שיהיה להן יתרון. הן בנות חמש. לא כך תארתי לי. לא כך חייב להיות. הו, דיירי המגדלים. הו ,נהגי הג'יפים הגדולים. הו, מדינת הפערים. עייפנו מאד.

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למאיה וינברג