בננות - בלוגים / / זיווג מושלם
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

זיווג מושלם

כְּשֶׁאֵלֵךְ בְּדֶרֶךְ הַבָּשָׂר

אַל תּאמְרוּ – חֲבָל.

אִמְרוּ –  מַר הָיָה,

לֹא אֲנִין דַּיּוֹ,

מוּעָד לִפְגָם,

מוֹעֵד עַל לָשׁוֹן

יָפָה לְתָאֲרוֹ

כִּכְלִי תְּשׁוּקָה.

אִמְרוּ – מַזָּל

שֶׁכָּל עוֹד רוּחַ

בּוֹ לֹא הָיָה טוֹב

מִמֶּנּוּ לְמַאֲכַל

הַדִּמְיוֹן, לְעִכּוּל

מַה שֶּׁלֹּא אֶהְיֶה עוֹד,

שֶׁהָיִיתִי עוֹד וְעוֹד

וְעוֹד אֶחְזוֹר

לֶאֱסוֹף בְּשַׂרְכֶם הַמְּיֻתָּר

לְעִנּוּג זִוּוּגֵנוּ הַמֻּשְׁלָם.

 

 

10 תגובות

  1. ענת, מה זה שיר מורבידי כזה לראש השנה?… צימרר אותי כהוגן…

    • א. יצא ככה
      ב. באמת היססתי אם זו העת
      ג. מה שהכריע זו האמונה שהמורבידיות היא נגד עין רע וששירה אינה יאה לחג ומועד – אם היא ראויה לתואר – שירה

  2. למרות זאת, שנה טובה 🙂

  3. שיר לא צמחוני במיוחד 🙂
    שתהיה לך שנה טובה במיוחד ענת
    שנה שהלוואי ויתמלאו משאלות ליבך לטובה !

    • ראשית תהיה שנה נפלאה לכולנו. אני אישית פחות מזה לא מקבלת:)
      ולעניין שירי זה. אני רואה לעצמי חובה עליונה – לא פחות – להמשיך את דרכי המבקשת לנפץ איזו אגדה או מיתוס רומנטי משהו הקשור בשירה/משורר לירית/לירי. הם בפירוש אינם בהכרח "רק על עצמי לספר ידעתי" ובהחלט אינם בהכרח פרי מוזה. ומעשה שהיה כך היה:
      לפני ימים אחדים, ביליתי אחר צהריים שלמים בעונג מושלם. שכבתי על מיטתי פרקדן והאזנתי שעות ליצירות של מוזיקה קלאסית שמיימית. ואז לפתע התחשק לי לכתוב שיר, להתמזג בשלמות פנימית עם עצם כוח האדם ליצור! ופתאום מבלי שתכננתי החלו מילות שירי זה להתנגן בי. לרגע נבהלתי:) כי לא לכך פיללתי:) אבל אז נתתי לו דרור שלם והתענגתי על זרימת המילים בתוכי ועל המשמעות שנבנתה אט אט שהיא… ממש לא בהכרח קשורה בי כפרסונה כותבת. והנה הראיה – השיר קיים ועומד לעצמו. אני הייתי לו רק שופר! וכשעמד מושלם לנגד עיני אהבתיו כשיר! וגם חשבתי שהנה סופסוף ככלות שנים רבות של קנאת נעורים בריאה יצא ממני משהו שהכי מזכיר לי את אלוף נעורי חנוך לוין. ו… לו מישהו רצה לבנות את אישיותו באותם ימים רק על פי מחזותיו היה בטוח שהוא מיזנטרופ גמור מאקברי בחיי היומיום ו… שונא נשים פתולוגי. ולא כך. לחלוטין לא כך היה האיש… אילו חי בינינו כיום יכול להיות שמספר נשותיו היה מגיע למניין נשות המלך שלמה.
      אז: שירה לחוד ויוצרה לחוד והמבחן היחיד לשיר הינו הוא עצמו לעצמו. ואת כדרכך ריקי הרטטת את בשרי מצחוק בשורתך הראשונה.

      • ענת יקירתי
        תיארת רגע של השראה
        אני איתך !

        ולגבי חנוך ושלמה : כל המרבה נשים אינו בהכרח אומר שהוא גם אוהב אותן
        (לעניות דעתי : בדיוק להיפך)

        • חשבתי גם ואפילו על זה:) ולא הייתי כותבת זאת אלמלא שמעתי על חנוך לוין שהוא א. לא היה גבר מתעלל, ב. היה רב קסם גם כלפי נשותיו לדורותיהן. ג. אולי קצת יותר מדי מופנם. אבל בפירוש אמרו מקורביו כי אוהב נשים היה. ומכל מקום, תסכימי איתי בבוקר זה שמורכבת היא נפש האדם:) והלוואי ששירה קשה ויצירה בכללה המבטאת מסר קשה תזכך את הלבב!

  4. מריר וכואב שיר טוב
    שתהא שנה טובה ומותר האדם מן הבשר אמרו רגישה היתה מוכשרת
    וטובת לב עד מאוד

    • ממש מימשת את הפנטזיה שלי ושל רובנו (נדמה לי) מאז היותי/תנו ילדים: לדמיין איך יבכו אחרי לכתנו ומה יאמרו עלינו כשניפרד מאוזני הבשר. אז תודה חנה עכשיו אני רגועה ומשוחררת בהחלט לאריכות ימים לפחות עד מאה:) ובזמן עד אז מבטיחה רק להשתפר כדי להצדיק ולמלא את מילותייך בעוד ועוד תוכן של אמת!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט