בננות - בלוגים / / מהי באמת ספרות יפה?
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

מהי באמת ספרות יפה?

 

מהי ספרות יפה? האם באמת יש מישהו שיכול להגדיר מהי? היה לי אי פעם מכר מתמטיקאי שעיקר חייו היה בכתיבת נוסחאות הקשורות בפיזיקה. הוא תמיד היה אומר שבנוסחה יש הרבה יופי, יופי טהור. לא מבינה כלום בנוסחאות מעבר למה שזכור לי מהתיכון. לזכור אותן בעל פה, למלא אותן במספרים, לבחון שהמספרים יושבים נכון בנוסחה ולקבל ציון תשע בבחינה.

  נוסחאות במתמטיקה בשבילי הן היפוכה של המילה הכתובה שיוצרת את אותו דבר נשגב שנקרא אמנות/ספרות יפה. משוואות יפות הן קודם כול כאלה שניתנות להוכחה. נכון, מכרי המתמטיקאי? איך אפשר להוכיח שספרות היא יפה? לפי מה? אילו קריטריונים ברורים וחד משמעיים יש לנו באמת – לכולנו, לקוראים מן השורה ולחוקרים הנכבדים היושבים ומתחלפים בכיסאותיהם במרומי הקתדרה?

 לפני זמן מה, במסגרת פוסט שהעליתי, הועלה עניין ה"הכול בעיני המתבונן" בהקשר של אמנות המילה הכתובה. ומבחינה זו פרוזה או שירה היינו הך המה. שחר מריו מרדכי כתב באחד הפוסטים האחרונים שלו שרבות שאלותיו בענייני שירה מאשר תשובותיו.

 חברה סופרת נכבדה שהיתה לי, מנחה בקבוצות לכתיבה יוצרת, סיפרה לי אי פעם שכשהיא רוצה "להמחיש" לחברי הקבוצה ששולחים יד בכתיבה יצירתית אך לא יודעים הרבה על מעשה אמנות הסיפר, היא פשוט קוראת באוזניהם קטע מסיפור של סופר דגול. קפקא, למשל. קוראת וזהו.

 מה פירוש?

 היא, ברוכת כישרון הכתיבה האמנותית והידע הספרותי, לא יכולה להסביר ולנמק באמת מה עושה את הקטע שקראה לאמנות סיפור מן המעלה העליונה לעומת מה שאינו כזה…

 ובאשר לכל שאינו כזה – זאת אפשר באורח מוזר להוכיח או להתריע עליו בקלות יתר. אפשר עם פחות קושי להצביע על מה שהוא לא ספרות יפה ואולי גם קל יותר לנמק.

 מוזר, לא?

 או שמא אני טועה…

 ועוד קושי לא קטן, לתחושתי, הוא להוכיח זיוף בכתיבה ספרותית. פוגש הקורא המיומן טקסט כתוב לעילא, אך משהו בו מזייף לאוזני הנשמה. איך אפשר להוכיח את הזיוף? מסופקני אם אפשר.

 במידה דומה אלא שבקצה האחר של קריאת טקסט, יש כזה שהוא רעל לנשמת הקורא. לך תוכיח מה גורם לך, הקורא, מיאוס בעת הקריאה.

 אפשר?

 אני בספק.

 כי לפעמים מילים שנועדו לתאר מילים שנועדו ליצור דבר ספרות – הן מוגבלות ביותר.

אבל זהו גם בדיוק סוד קסמה של הספרות היפה.

לדורותיה.

ומן הסוד הזה, רבים הם הנשכרים והרוכבים לא אחת על גבו.

 הכוונה לכל חבר המרעים, שמתהדרים בתואר פרופסורים או חוקרים יודעי דבר.

 שיקום אחד כזה לדורותיו ויסביר באופן "מתמטי" מדוע באמת או מה עשה למשל את "הגלגול" של קפקא ליצירת מופת.

 אני חלילה לא אומרת שהיא אינה כזו, אלא שאני לא יודעת למה היא באמת כזו –  ולא רק עכשיו אלא גם מחר ומחרתיים ואולי… עד מתי באמת? עוד מאה מאתיים שלוש מאות שנה? ואם אכן כן, אז באמת למה? (זאת בהנחה שיהיה עולם שיהיו בו אפילו ספרים).

 האם לא מדובר פשוט וקודם כול באנרגיות שטקסט ספרותי "משדר" כנגד אמת חד משמעית שהיא היוצרת את יופייה האלמותי של נוסחה מתמטית?

 כמדומני שטקסט ספרותי אלמותי באמת יש באופן מובהק רק אחד – התנ"ך. ובאמת על מה ולמה הוא כזה?   

     ואגב, לכל זאת הגעתי דווקא מחוויה שחוויתי לפני שבועיים כשנסעתי עד קיסריה עם בנותי לצפות ולהאזין להופעה מדהימה של יהודה פוליקר. כשעזבנו אחרי שלוש שעות נטו של הופעת זמר מדהימה, אחת מבנותי אמרה: "זאת ההופעה הכי טובה שהייתי בה. הייתי בעוד הופעות טובות, אבל כשרואים אמן גדול באמת יודעים שהוא גדול. אי אפשר להסביר למה, אבל יודעים זאת מיד."

 אז אולי באמת וככלות הכול זו התשובה גם לשאלתי מהי ספרות יפה?

 כשקוראים ספרות כזו יודעים באחת שהיא כזו – וכל מילת הסבר או ניתוח או פרשנות מיותרת.

 

 

 

81 תגובות

  1. 1. הספר מעורר אתך למחשבה עליך ועל העולם.
    2. הספר רחב יריעה הן מן הבחינה הסיפורית, אפית עלילתית והן מהבחינה של המבע האומנותי מבחינת סיגנונו, דיוק במילים, ועושר לשוני ודימויי.
    3. הספר מעביר מסר פרטי ואוניברסלי כאחד.
    4. הספר מעורר בך רגשות.

    ויש עוד. הכל מאוד פשוט. צריך רק לדעת מה לקרוא. אין נוסחא קבועה. אבל החוויה שעוברים לנוכח קריאת ספרות יפה (יפה זו מילה מטומטמת, עדיף לומר ספרות טובה)
    גורמת לך להבין אם קראת משהו טוב או רע

    • סליחה שורש יקר
      יפה או טובה היינו הך המה. שתי מילות תואר, המציינות מה בעצם? וכל שפירטת ידוע לכול, ובכל זאת לא כל יצירה שיש בה מסר אוניברסלי היא יפה/טובה. לא כל יצירה שיש בה יפי לשון ואפילו פלוס אידיאה גלובלית קיומית היא יפה/טובה… לא שכנעת אותי הפעם, על אף שנורא קל להשתכנע במה ששמעתי בעצם רוב חיי בכל חוג ספרות ואפילו בבלוג ובכלל… השאלה נותרה בעינה. ולך תוכיח את מה שאין לו בעצם הוכחה… טוב או רע? יפה או לא? מי אנו שנדע בבטחה. אפילו לצערי לא אתה שורש יהודה.

    • שורש,
      הכל עוד יותר פשוט. תוך 5-10 דקות
      ניתן להבחין אם ספר עונה לקריטריונים
      שלך או לא. כן-ממשיך, לא-לפח.
      צריך רק לאהב לקרוא.

      • אז מה שורש, בסופו של יום ארוך הגעת בדרך האלימנציה לעיקר? ספרות יםה שווה אהבה? אהבה זה העניין. כי אם לא אהבת לא חיית ולא נשמת כמילות ויסוצקי המשורר. עדיף לאהוב ספר טוב מאנשים בשר ודם או מכל מקום יותר קל ושקט ואפילו מלמד ומעשיר.

        • שורש יהודה

          מי אמר שספרות יפה שווה אהבה? לא נכון! הפוך בדיוק,לאהוב אדם חשוב פי מיליון מאשר לאהוב ספר. ואדם פשוט מעשיר אותך יותר מכל ספר עלי אדמות.
          לא להכניס לי מילים לפה בבקשה, רק ממתקים..

  2. ענת הי,
    דומני שאריסטו אמר לפני הרבה שנים כי מי שאינו עיוור ועיניו פקוחות יודע מייד מהו יופי…

    לכשעצמי ולאחר הרהורים רבים בשאלות אלו, ספרות יפה היא זו המצליחה לעורר בך את חווית הקיום (את חווית עצם מציאותו ואת חווית חד-פעמיותו). (ובאמת במובן הזה אין הבדל בין פרוזה לשירה אלא במידת הדגש.)

    מובן שזו הגדרה אישית, ואכן לפעמים אני נמצא בעמדת מיעוט…

    שבת שלום וברכות — צדוק

    • מה שביקשתי להאיר במה שכתבתי הוא שכולנו ככלות הכול "בורים" – אתה ואני וגדולי המבקרים והפרופסורים, הנשמה יודעת את האמת באשר למהו יופי כשמובר במעשה אמנותי. וכל מיליון המילים שמכבירים ומכבידים על נשמה זכה באבחונה – אולי מסיטות ומדיחות ומבלבלות ו… מיותרות בסופו של "יום קריאה". קח למשל ספר שמבקריו יגדירוהו כיצירה נפלאה, יפהפייהף ואתה שאינך בור קורא בה ואינך מרגיש כמותם. קרה לך דבר כזה. חוויה מביכה. אלא אם כן נזכור כי יופיה של היצירה הוא אך ורק בעיני המתבונן וכן רצוי שיהא מיומן בזיהוי יופי. אבל על כך בפוסט אחר שלא ישנה את העיקר – היופי הוא בעיני המתבונן. טאוטולוגיה מכבידה ביותר לכל מבקשי ההגדרות ומחלקי התארים והכתרים למיניהם.

  3. כעת אתה מתחיל לדבר לעניין. נראה שחונכת. חזור אחרינו: "אני פרוזאיקון בינוני ומתוסכל ויעל ישראל סופרת מעולה". לומר שלוש פעמים ביום מול המראה אחרי הכדור שאימא המסכנה נותנת, זאת אחרי שהיא משלמת לפרי בכסף ובדם.

  4. איזו בעיה יש לך אדון נכבד עם שורש יהודה כשהוא בקו התרבות, ועם טובה???? ואמיר אור????? אתה השתגעת??? ומחיר כותבים עם ח'….. ויום השילם של מי יבוא? אתה משיח חדש? אנא נמק ואסבר, למען אוכל באמת להיזהר.

    • האמת היא שהוא צודק. את כבר משלמת, אך את לא יודעת. המשיכי לרכוב על גב הסוס הגרפומני במונגוליה. ספר שירה שאיש לא פתח וקרא, ולתת יד לאיזה בן זונה, בן שרמוטה, שפוגע כאן בחברי בלוגייה שנתנו לך כאן במה.

  5. יא ליצן, כותבים "מחיר". לא "מכיר".

  6. אני מסכים עם הציטוט שהביא צדוק העליון. לפני שאפשר להגדיר יצירת מופת, ספר למשל, צריך לבדוק את הקורא.

    אם הדבר היחיד שקובע זהו ניתוח אקדמי, היצירה בצרות.

    • נכון יש יצירות שאנשי אקדמיה גמרו עליהן את ההלל אבל נשארו מיותמים על המדף
      ללא קוראים

  7. באמת אין שום קריטריונים, זה מה שנוגע בנפש, בסופו של דבר. ובאמת אין צורך להכביר במילים. בסוף סדנת כתיבה שהעברתי בקמרה, הקראתי לתלמידים סיפור יפהפה של חנוך לוין, והם היו קשובים לי כפי שלא היו קשובים כל השנה. היתה ממש דממה. והם היו המומים מהסיפור.

  8. ספרות יפה היא זו המאירה את מצבו של האדם(רוחנית נפשית חברתית ועוד)
    בדרך אומנותית ובקול יחודי והחוויה שעולה מתוך מפגש הקורא עם היצירה הוא מפגש אותנטי לא מזויף
    אני אישית אוהבת ספרות המקפיצה אותי אלף אמות מעל האדמה הצחיחה הזאת ונותנת לי חוויה של התרוממות רוח לא ספרות שבוחשת במיציו של האדם ובפצעיו ללא מרפא ונחמה כלשהי
    משהו בסגנון הר אדוני של דה לוקה או מאה שנות בדידות של מרקס או חמדת של מוריסון או אלה תולדות של מורנטה
    משהו בסגנון תוף הפח ומלחמה ושלום שיצר אצלי את חווית הוואו הראשונה שלי בקריאה בגיל 14
    וכמובן קפקא הגדול שאף שהיה מעיק היה מאוד רוחני בדרכו ומשלנו כמובן
    סיפור אחד של עגנון כמו פרנהיים מכיל בחובו את כל היפה בספרות

    • (גם אלזה מורנטה משלנו, אם כבר מדברים) והר אדוני הוא ספר מאוד בינוני, אבל…

      • העניין של הדברים שהעליתי לדיון לא היה "מיהם עשרת הגדולים" של כל אחד מקוראי הדברים – אלא האם יש עשרת גדולים שנאחדים באמת את כ-ו-ל-ם באמת ואם כן למה דווקא הם… לו קיבלתי תשובה על כך הייתי יודעת היום יותר על מהי באמת ספרות יפה?

        • כתבתי דעתי בתחילת התגובה והספרים רק הדגמה

          • בצייני חנה את עניין עשרת הגדולים התכוונתי לעוד כמה תגובות שציינו ספרים אהובים. וחות מזה היתה לי תהייה למקרא מה שכתבת בתחילת התגובה רק שנחפזתי לצאת מהבית, אז עכשיו אעלה אותה והדברים קשורים בעוד תגובות. מה שכתבת מדייק בתיאור מהות הספרות היפה, כך לתחושתי – אך המהות כשהיא מתיישמת בטקסט זה או אחר – נתונה לתפיסת קורא זה או אחר כקיימת במיטבה. גם זו תחושתי שליץ נניח ספר שמתקיים בו אותו פרמטר שציינת כראשון – תיאור מצבו הקיומי של האדם. או משהו בטקסט שגורם לך תחושת השתהות והתפעמות. שני אלה יכולים גם להיות מזוהים על ידי קורא אחד ולא על ידי אחר. אז מה באמת יהיה? יש או אין ספרות שיפה לכולם? אני בספק.

      • בעיני הספר איננו בנוני אבל שוב חוזרים לשאלה מהי ספרות יפה
        בעולם הפוסטמודרניסטי הכל הפך יחסי

  9. גם אני חושבת שהנשמה יודעת את האמת. ומפני שכולנו נשמות שונות אין סיכוי שנתפעם באופן אחיד.

    הרצון להשיג אחידות דעות בנוגע ליוצרים הוא סוג של דקטטורה מחשבתית שרחוקה מכל יצירה.

    שבת- שלום.

  10. כשנסעתי על אופניים ששמן אופני ספורט- אלה שנוסעים בהן בתוך הבית כדי לצרוך קלוריות ואין מגיעים איתן לשום מקום.
    אז הבנתי [קצת] מהי ספרות יפה.
    היא האופניים השניות, אלו האופניים שמוציאות אותך החוצה והכביש דוהר מתחת לגלגלים ורץ לפני העיניים
    מגיל שלוש לומדים לאזן את הגוף, בהתחלה יש גלגלי עזר…ותוך כדי נסיעה מרגישים את הרוח באוזניים, מה שאין מרגישים באופני ספורט האלה שמבזבזות קלוריות ולמעשה אינן מועילות דבר.
    אחרי שבועיים נוטשים אותן בחדר…
    האופניים הן כמעט אותן האופניים: גלגלים/פדאלים/ מאמץ ברגליים
    ואפשר בשתי הזוגות לאכול בננות תוך כדי נסיעה.
    אבל איזה הבדל, איזה הבדל

    • האנלוגיה שניסחת יוסי היקר היא יצירה לעצמה, וניתן להתאים אותה לעוד עניינים קיומיים קשים להגדרת מצא את ההבדל. שבת שלום

  11. ענת,
    אין שום צורך במיסטיפיקציה כזאת של הספרות.
    כאשר משמעות של טקסט גדולה מסך-הכל הוראותיו המלוניות, סימן שלפניך טקסט ספרותי.
    כאשר שומעים את יאשה חפץ, למשל, מרגישים עד כמה יהודה פוליקר אמן קטן.
    גם המתמטיקה יפה בכך שהיא מצביעה על מציאות שמעבר לה. למשל, מהירותה של רכבת בדרכה אל האינסוף.
    אופס: זאת כבר מתמטיקה מהולה בספרות!

    • שורש יהודה

      יאשה חפץ-האמת, לא משהו.
      פוליקר-האמת, לא משהו.
      ואני חשבתי שגיורא לשם שומע שרית חדד החדש…

      • מודה ושמחה על כל שנכתב כתגובות לשאלתי, ומפאת קוצר זמן פרטי לא אאריך אלא אתמצת כל התגובות מלמדות אותי לפחות שאיש איש בהגדרתו מהי ספרות יפה יחיה ויהנה, ורק זאת גיורא ושורש הציני משהו – אין חפץ כפוליקר ואין חפץ ופוליקר כשרית חדד. יש כאן עירוב סוג מוזיקלי בסוג אחר לחלוטין. כשכתבתי שפוליקר הוא אמן גדול זה היה בדיוק בהקשר של נושא הפוסט – אי אפשר להסביר מהו אמן גדול, אבל מכאן ועד השוואת פוליקר לחפץ המרחק לא רק כשנות אור אלא לא רלוונטי בכלל.

        • ההבדל בין פוליקר ליאשה חפץ משמעותי ביותר: הראשון בדרן והשני אמן.
          זה פשוט עד כדי כך. רק הפוסט-מודרניזם המטומטם בלבל את כל האנשים.

          • גיורא עם כל הכבוד – ויש כבוד – אני בספק אם מצאת לנכון להקשיב בין חפץ לחפץ גם לאמן יהודה פוליקר. הוא לא מספר שום בדיחה, לא מצחיק, תקשיב למילות שיריו וללחנים ששרדו למעלה משני עשורים. בתחומו – הוא אמן משכמו ומעלה, אה, והוא וירטאוז בכל מיני כלי מיתר אולי אפילו בכינור אבל כיוון שהוא צנוע ביותר הוא יודע שהוא לא יאשה חפץ ולכן הוא כנראה מסתיר את ידיעתו באמנות כינור. לך תדע. מה שכן כדאי לך לקחת את דבורה להופעה של םוליקר בקיסריה. אם לא תהנה – על חשבוני.

          • עכשיו זה יאשה חפץ vs פוליקר?

          • יהודה פוליקר האהוב בכלל לא היה לב העניין שביקשתי להעלות לדיון, אלא טריגר אישי ששיתפתי בו. כעורכת עצמית ולאור הדיון הסוטה שמתנהל – פוליקר נגד חפץ – הייתי מוחקת מהפוסט את כל הפסקה האחרונה שהיתה איור בלבד. מעניין למה תמיד הטפל מושך לב יותר מהעיקר?!

          • השאלה אינה הנאה כזו או אחרת.
            פוליקר בוודאי שאינו וירטואוז.
            מה לצניעות ולאמנות? אם פוליקר יודע שאין הוא מנגן כינור כיאשה חפץ הרי שהוא ניחן בכלי ביקורת יפים וטובים.
            חוץ מזה, כל הדיון פה הוא "על העוקם",
            בעיקר מצד המגיבים. מה יש ללא אמנים לומר על אמנות?
            מדוע צריך להקשיב לדעתם?
            אמנות זה דיון בכנסת?
            יש באמנות דמוקרטיה?

          • גיורא היקר עשית קצת סלט קומפוט. צניעותו של פוליקר אינה מוכיחה את היותו זמר אמן משכמו ומעלה – לפחות בישראל… כדאי לך ללכת להופעה אחת שלו נקי מדעה קדומה שכמדומני אתה מצויד בה.
            זאת ועוד, את פוליקר ציינתי רק כמעין איור לדבר מה שביקשתי לבטא באשר לאמנות בכלל. כשפוגשים אמנות "אמיתית" ולא חשוב באיזו סוגה, ניתן לזהות מידית ובלי חובת הנימוק שמדובר באמנות.
            ושלישית, אכן יש נטייה למגיבי הבלוגייה לזרום עם אסוציאציות כמענה. כשהנצכתי ציפיות למענים "כבקשתי" פשוט נהניתי מהשיח שהתפתח בסלוני.

          • לענת,
            זאת אכן דרכו של הבלוג. במקום לברר היטב כמה פוליקר שמעתי את קובעת מיד שיש לי דעה קדומה.
            ובכן, שנה לאחר שפוליקר יילך לעולמו, איש לא ישמע עוד תקליט משלו, אלא פעם בשנה, אולי.
            במה את צודקת? שהדיון טפל.
            כל השאלה "מהי באתמ ספרות יפה?" היא שאלה לא חשובה. במקומה, השאלה האם "מלך בשר ודם" של משה שמיר הוא רומן חשוב או לא היא שאלה חשובה בהרבה, אולם מעטים פה ישיבו עליה משום שרק מעטים קראו את הרומן.
            האם יל"ג משורר חשוב? חשוב היום? אולי עדיף לשאול את השאלה הזאת, משום שתשובה עליה אולי תגרום למשרד החינוך לחשוב קצת יותר טוב על תוכנית הלימודים?
            ושוב, כל ההשתכשכות הזאת בקבוצות לכתיבה יוצרת!
            בשביל מה היא טובה?
            במקום כל השטויות האלה סופר כדאי לו שיכשיר את עצמו בקריאה, בקריאה, בקריאה.
            לא צריך הרבה יותר מזה — אולי קצת עיון בתנ"ך ועיון במלון לא יזיק כלל.

          • גיורא על סף שרעפי שינה אני אגיב כך: אם אתה מציין למשל את מלך בשר ודם ואת יל"ג בדיון בשאלה מהי ספרות יפה, ואתה עצמך מלין על כך שלא רבים קראו את הרומן של שמיר ושמשרד החינוך לא נלהב מיל"ג אתה בעצם מעלה כאן עוד שני סעיפים לשאלה – קנוניזציה ואופנתיות סליחה על המילה הגסה. אתה הרי מבליע הנחה ויותר מסתם שמלך בשר ודם הוא ספרות בה' הידיעה אז למה באמת "נס ליחו" בימינו? אז האם יש בכלל ספרות בת אלמוות, שאינה תלויה בדורות קוראיה? ובאשר לפוליקר כמשל? האם זה שלא יאזינו לשיריו – כך אתה מנבא – לאחר מותו מוכיח כי אינו זמן אמר? אז – סליחה על המישמש שלי הפעם – מה זה אומר לגבי ספרות מופת שאינה נקראת עוד? מה בין חייו ומותו של אמן ובכלל מה שייך פרמטר הזמן המתחלף לקביעה אפשרית של ספרות יפה/אמנות מהי? באשר לסדנאות היצירתיות, כאן אני תמימת דעים איתך לחלוטין. בעיקרו בזבזוז זמן כסף ואשליות. לילה טוב

          • לענת, מה שבאמת רציתי להעיר עליו והשתמשתי בדוגמאות במקום לרשום בקווים חדים, הוא:
            חלק גדול ממה שקרוי כיום "אמנות" הוא "תעשית אמנות לצריכה". זו אמנות בעלת תוקף מסויים לתקופה מסויימת, והיא נעלמת ללא זכר כעבור זמן. זה פוליקר.
            ולעומת זאת קיימת אמנות נצחית, לא לצריכה, אלא לשימוש של הפרט בשעת רצון וצורך, אלא זמינה לכל אדם בכל עת כרצונו. אמנות כזאת נוגעת בשורשי החיים ובבעיותיהם.
            מסתבר, שלגימיות השלטון בישראל ניצבת במקום הראשון ברומן של משה שמיר וכך שאלת יחסי דת-מדינה כיוסודות בשירת יל"ג.
            במה אשם משרד החינוך?
            הוא חדל לחנך לחיים. הוא מחנך לתעודות בגרות.
            דומני שזה כל ההבדל.

    • אין ספק, גיורא, שהדיון שמתנהל כאן, כמו גם ה"מאמר" עצמו, משקף את המופרכות הטאוטולוגית שהיא אחד מסימני ההיכר של הלך הרוח הפוסטמודרני: אמירות שלא אומרות דבר, מעבר למסר כללי ומסורס: "מה שמוצא חן בעיני מוצא חן בעיני כי הוא מוצא חן בעיני".

      • שוב, בועז, להגיד מה לא – זה קל. ומה כן? מה חוץ מ"מוצא חן בעיני" ושהוא לא מופרך כשמדבר בנושא "המאמר" המפריח מיני טענות סתמיות? מהי ספרות יפה?

        • מומלץ לקרוא את "בובאר ופקושה", רומן מעולה של פלובר, האחרון שכתב, שבו שני הגיבורים דנים בדיוק בשאלה הזאת. כבר שם, בדיון שאינו יכול להימלט מהאבסורד והגיחוך, עולה בבירור שכדאי לעקוף את השאלה האמורה.

    • " מהירותה של רכבת בדרכה אל האינסוף.
      אופס: זאת כבר מתמטיקה מהולה בספרות!"
      את זה אפשר לכתוב כך:
      t^2-x^2=1
      אז מרכז העולם נמצא באינסוף ולא בראש שלך. נבדק ונכון בעיני כל המתבוננים.

      • אני מניחה שמכתב אנונימי זה מיועד בעיקר לגיורא לשם. סביר להניח שמעטים הם חברי הבלוג שמבינים במה שרשמת בתגובתך ושאין לגביו חילוקי דעות ורגשות ושאר "הבלים". צודקת?

        • אני מניחה שמכתב אנונימי זה מיועד בעיקר לגיורא לשם. סביר להניח שמעטים הם חברי הבלוג שמבינים במה שרשמת בתגובתך ושאין לגביו חילוקי דעות ורגשות ושאר "הבלים". צודקת?

          • תחושת היופי בא מרגש ולא מראציו.

          • מי שמתרגש מנוסחאות במתמטיקה ורואה בהן יופי טהור, ומתעלם מדברי שורש יהודה שהתוודה שפגישה עם אדם חי ונושם מרגשת ומלמדת ומעשירה אפילו יותר מספר (שורש, סליחה על האינטרפרטציה הפרטית שלי למילותיך), לא כל שכן מנוסחה מתמטית, הוא דפוק בשכל וגם אדם שלא באמת יודע מהו רגש ומהו יופי במובן האנושי של המילים הכה "גמישות" הללו ובלתי ידועות באמת למתמטיקאי הדגול.

          • קונצנזוס פה שדפקא שורש דפוק בשכל
            עם אורך 27 ס"מ וקוטר לא מוגדר בתור
            סימבול של היופי.

          • הגודל לא קובע את היופי – לא של ספרות, לא של משוואות מתמטיות ולא של אברינו המוצנעים. יש רק גודל של דבר אחד שקובע ומכתיב יופי – גודל הנשמה/הלב. והקונצנזוס לא מעניין אותי. סליחה ומחילה.

          • לנוסחאות מתמטיות וגם לתהליכים שהובילו אליהם יש אסתטיקה משל עצמם.

            נכון, זה יופי "רציונלי", של קפדנות מתמטית, הפשטה ותחכום.

            נכון, זה יופי השונה במהותו מיופיה של יצירה ספרותית, שהוא, כדבריך, מושג חמקמק.

            אבל, הוא בהחלט קיים ועוצמתי.

            לפי דברייך, אינך מבינה הרבה בנוסחאות.
            לכן, אני מניח, לא חווית יופי מהסוג הזה.

            מדוע מי שמתרגש מנוסחות ואוהב את היופי המתמטי הוא "דפוק בשכל" ???

          • רונן, אתה צודק לחלוטין. ב"דפוק בשכל" התכוונתי בעיקר לאדם שאיתו ניהלתי דיאלוג של "מאחורי הקלעים". זהותו חסויה, הוא כותב בפוסט שלי באופן אנונימי, אני מנחשת מיהו, וזאת בעוד שאני כותבת גלוי ובגילוי לב. סיפור בתוך סיפור. ואם לומר זאת בגילוי לב ובכלליות: אדם שכל יכולתו הרגשית מתמצית בהתחברות רגשית עזה אך ורק לנוסחאות מתמטיות, הוא דפוק בשכל. בעיקר אם יכולתו זו האחת והיחידה פוגעת בכל אדם שנקלע בדרך חייו ומבקש את קרבתו ואת רגשותיו – כאדם "נטו". גם אם לא הבנת את מילותי, אנא אאמן לי שיש בהן מן הצדק הפרטי והאנושי כללי, וכל השאר אולי יעבור על ידי עיבוד ברומן שאני כותבת בימים אלה וגם זאת מאחורי קלעי הבלוג.

          • ענת שלום.
            תודה על תשובתך. אם כוונתך למישהו מסוים, זה משהו אחר.

            לגופו של עניין, העלית נושא מעניין מאד לדיון. לדעתי, היופי המתמטי נובע, בין השאר, מהרמה החשיבתית הנדרשת לתוצאות מסוימות, כמו גם מהמוחלטות של המסקנות. התוצאות הן חד-משמעיות (למעשה, ברמת הפשטה מסוימת, גם זה לא מדויק, אבל – נעזוב את זה). אז – יש ויש יופי ואסתטיקה במתמטיקה, אלא שחשים בו, בעיקר, מתמטיקאים. זה לא יבין זאת.

            ובספרות? הנושא הוא בעייתי. גם בקרב הקוראים ה"מבינים" (ומי בכלל מחליט מי הוא קורא מבין??) יש טווח דעות עצום לגבי היוצרים. לדוגמא, בתחום השירה: לאחד, שיריו של משורר מסוים מהווים פסגה רבת יופי, לשני – הם נראים כערימת קשקושים… ומי הוא זה שיחליט מי מהם צודק??

            לדעתי, הרבה מן הסובייקטיביות יש בהערכת יצירה ספרותית. הסובייקטיביות היא כפולה: גם בכך שכל קורא מתייחס ליצירה מנקודת מבטו, וגם בכך, שתכופות, דעתנו על יצירה זוכה להטיה בגין דעתנו על היוצר. יצירתו של יוצר הנחשב, בצדק או שלא, לגדול, יותר נחשבת מיצירותיהם של אחרים.

            ובכל זאת, ולמרות הכל, לתחושתי, לא הכל בעיני המתבונן…

            מה דעתך?

            בהצלחה עם הרומן שאת כותבת. לא הבנתי למה הכוונה ב"כתיבת רומן מאחורי הקלעים".
            אם הרומן עצמו יצא לקדמת הבמה, אשמח לקרוא בו…

          • גיבור הרומן שאני כותבת "מאחורי הקלעים", כלומר כשאני לא במחשב כגשר לחברי הבלוגייה הנפלאים, הוא מתמטיקאי. מקור ההשראה חי וקיים ויישאר אנונימי. שלחתי אליו כרגע את תגובותיך המרתקות. יכול להיות שיהיה גם לו מה לכתוב לך, אישית, ובסוגיות שאין לי ספק שהוא המומחה בהן. רמז, הוא כבר כתב כאן בפוסט הזה כמה תגובות. אני הזרה בתחום המדובר – יופין של נוסחאות – אכן לא מבינה אותו. אולי אתה תבין יותר. אתה מוזמן להמשיך לעקוב ולו עוד יום אחר הפוסט הזה. הסוגיות שהועלו בו וכנ"ל בדברי התגובה המרתקים והמעשירים גם אם לא הובילו לשום נוסחה ופתרון – ודווקא משום כך נפלאותם – אז הסוגיות הללו יישארו איתנו כל עוד יש עמנו יוצרים. המשך יום נעים ומאוד אשמח קודם כול לסיים את הרומן במלוא כוחות הנפש והמוח והכי חשוב ההומור הראויים לו, ושאתה תהיה בין הראשונים שתתבונן ותחווה אותו ותחווה דעת ולב.

          • מילותי שלמעלה מיועדות בעיקר אליך, רונן. בלהט תשובתי לך מצאתי עצמי משוחחת איתך כאילו אין בלוג בינינו ולא ציינתי בתשובה את שמך המפורש… (סמיילי)

          • ענת,

            הבנתי שהתשובה מיועדת אלי.

            שמח שמצאת את תגובתיי מרתקות, וגם על כך שאת מייעדת לי להיות בין ראשוני הקוראים של ספרך.

          • א. כל התגובות ריתקו והעשירו… ובעיקר המחישו עד כמה בעסק לא פשוט מדובר.
            ב. כבר מזמינה את הספר שהמלצת עליו בהוצאת הבית לשעבר שלי – ידיעות אחרונות.

          • מאחל לך הנאה בקריאת הספר.
            את מוזמנת לשתף אותי ברשמייך ממנו.

          • אני מרשה לעצמי לשתף בהמלצתך, רונן, את כל מי שיזדמן לכאן. אפריורית אין לי ספק שמדובר בספרות יפה (שוב סמיילי אבל ברצינות). גם עליך אני סומכת תחושתית, וגם זאת שהספר הזה יצא תחת קורת הגג של יהודה מלצר בעל הוצאת "ספרי עליית הגג" והוא האיכותי שבמו"לים היום בארצנו. אז אולי יימצא מי שיקרא את הספר לפני וישתף גם ישתף ב"קול גדול", שכן מגבלת היוצר (למשל, אני בעת הזו) שכאשר הוא שקוע בכתיבתו עד צוואר הנשמה קשה לו (ויש הטוענים כי אף לא רצוי) שישקע בעולמות בדויים של סופרים אחרים (ולא רק כדי שלא יהיה מושפע מהם…).

          • ענת,

            וודאי שההמלצה מיועדת לכולם.
            כמה מילים על הספר, מנקודת מבטי, כמי שמקורב במקצת לנושא הסיפור:

            אני סבור שמדובר בספרות טובה, למרות שהדעות בעניין זה יכולות להיות מגוונות.

            יש כאן איזה צוהר לעולמם של מתמטיקאים, למרות, שרובם, כמדומני, אינם מתנהלים כמו הדמויות בסיפור…

            בכל אופן, העלילה קולחת והסיפור מהנה. המתמטיקאים המוזכרים בו וגם נושאי עבודותיהם הם אמיתיים, ויש כאן שילוב של סיפור עלילתי עם הסטוריה מתמטית.

            שיהיה בהנאה רבה !

          • וודאי, אמשיך לעקוב אחר התגובות בפוסט הזה, ולא רק יום אחד בלבד…

            אשמח לשוחח עם המתמטיקאי מקור ההשראה.

            אגב ספרים העוסקים במתמטיקאים, אני מפנה אותך אל "הדוד פטרוס והשערת גולדבך",
            אם טרם קראת אותו.

            ספר מקסים העוסק בחיי מתמטיקאי ומספק תמונה על קצת מן הלהט והענין של המתעמקים בתחום מרתק זה.

            אני, אישית, התחברתי לספר זה מכמה זוויות, מאחר שיש לו נגיעה עקיפה לנושאה של עבודה סמינריונית שכתבתי בעבר.

            אך אל דאגה, אין בו נוסחאות. ממליץ בחום.

            אשמח לקרוא את רומנך לכשיסתיים.

            המשך יום נעים גם לך.

          • רונן, לדעתי תשובה מלאה למדי לשאלת
            הפוסט כתב שורש יהודה כבר בתגובתו הראשונה. בתגובתי התייחסתי לנקודה
            נוספת:שפת הביטוי. אם אתה לא שולט בשפת
            המקור, אתה צריך מתורגמן. יופי של שיר
            שומרי אתה קולט אחרי תרגום של משה גנן
            לדוגמה.אם אתה לא קורא פרטיטורות, אתה
            צריך מנצח.כנ"ל עם מתמטיקה.
            לקחתי דוגמה של משפט שגרם למהפחה מדעית.
            כלים שהוא משתמש מוכרים לכל אחד שיש לו
            בגרות וגם הסברתי משמעות. בניגוד לספרות
            מדע זה עבודת צוות ודרוש הרבה זמן והרבה
            סובלנות. להגיע למשפט שרשמתי לקח 2500 שנה. אני משאיר לך לנחש שמות של "חברי
            הצוות".
            לדעתי, אין שום שוני מהותי בן יופי של
            שירה ושורות משפטים מתמטיים.

          • רונן, הנה מעלי תגובת המתמטיקאי שאותה ביקשתי למענך. מקווה שתקרא.

          • ענת, תודה.

            קראתי את דבריו של המתמטיקאי.
            לא כל-כך מסכים עמו, וגם לא ירדתי לעומק כוונתו בכל מה שנאמר.

            אנסה להבין במה מדובר…

          • שלום רב.

            תוכל לומר לי על איזה משפט מתמטי אתה מדבר? 2500 שנה ממתי?

            אם אתה עוסק בפיסיקה, אולי כוונתך לנוסחאות של תורת היחסות הפרטית, שהן, כשלעצמן אינן מסובכות מתמטית.

            שפת הביטוי היא וודאי חשובה. לכן, היא מהווה, לדעתי, פרמטר מסוים בהערכת יצירה ספרותית. בהחלט לא פרמטר יחיד, אבל יש לו חשיבות.

            שפת הביטוי במדעים חשובה, לא כל-כך כשלעצמה, אלא במתן כלים לבניית מערכות היסק עקיבות ותקפות.

            היופי המדעי נובע, בין היתר, מהעקביות והתקפות של המשפטים והמסקנות. היופי האומנותי נובע מהערכה סוביקטיבית של היצירות.

            וזה אחד ההבדלים, לדעתי, בין יופי מדעי ליופי אומנותי.

          • "תוכל לומר לי על איזה משפט מתמטי אתה מדבר? 2500 שנה ממתי?"
            1.מה שרשום למעלה.
            2. 2500-1826
            3.פה זה בלוג אנשי ספרות.
            יופי זה אותו יופי רק לפעמים לא
            מרגשים אותו מכל מיני סיבות.
            4.סוף דיון מדעי.

  12. יעלה הנחתום לעולם אל לא להעיד על עיסתו… ואוי לסופר, לתחושתי, שקם עם עלות השחר ומכריז כנגד עצמו – עכשיו אני מתיישב וכותב ספרות יפה. אוי ואבוי.
    וגם על כך כנראה נאמר שהכלבים ינבחו והשיירה תעבור. שהמבקרים יבקרו והיוצרים יצרו והקורא יהנה (או שלא)

    • גיורא פישר

      השיר שלך הזכיר לי נשכחות, ואל תשכחי, שיש הורים שאין להם למי להוריש מורשתם.

      בברכה, גיורא

      • לכל איש יש שם, שיר וצרור חוויות מן המסע הזה… ומעבר לזה יפה השתיקה נוכח מילות תגובתך. צודק אתה והמילה צער קטנה מכדי לבטא.

  13. אני עולה על רכבת השאלות שלך, ענת. אולי יום אחד אעלה פוסט 'תשובה' (שיהא רצוף שאלות, כמובן).
    אבל בינתיים אסתפק בהסכמה לגבי פוליקר. ענק. מאז ימי בנזין דרך הבוזוקי ו"אפר ואבק" ועד היום. ענק.

    • מחכה לקרון שלך, שחר מריו. ושמחה שבדרך לתחנה הצטרפת לרכבת הלילה של פוליקר. מי שמלעיז עליו עושה זאת מבורות ומדעה קדומה. לראות אמפי ענק מלא עד אפס מקום בבני כל הדורות, כל הגילאים, מזקן ועד טף – כולם על הרגליים ורוקדים מול אמן יושב על כיסא גבה רגליים, צנוע, טפס אגו וקול עשיר גוונים ועם שירים שכל אחד מהם תבשיל אנין – מי שלא ראה לא ידע מהו אמן הזמרה והשיר. ואשרינו שזכינו במולדתנו הקטנה בפוליקר שכזה.

  14. ענת, העלית סוגיה מענינת שכבר דנו בה רבות, אני זוכרת מרצים שונים מדברים על זה כל אחד מהראיה שלו, לדעתי מה שהוא יותר מסך מרכיביו הוא טוב , וכמו בכל תחום מי שחושב שהוא יודע מה טוב ומה לא אומר סך הכל על מבנה האישיות שלו, יש תרבויות ותת תרבויות וטעמים וזמנים שמשתנים,וקביעה חד משמעית מגוחכת, מי שפיתח טעם קרא הרבה, יודע שאם מה שהוא קורא זה ספרות יפה, אני אחרי הזמן האבוד של פרוסט לא יכולתי לקרוא במשך שנים דבר אחר, הכל נראה לי טפשי ומזויף, אבל זה עבר לי..

    • אמרת את העיקר לתחושתי, גם באשר לספרות השלם הוא יותר מסך כל חלקיו ואותו, את השלם הניסי הזה, אי אפשר ללכוד ולהגדיר באופן מוחלט. אשר לכך שכבר דנו בסוגיה, חני, לא היה לי ספק בכך אלא שהרגשתי צורך עז לעשות זאת מטעמי. יש סוגיות מהותיות שמתחייבות להופיע שוב ושוב ושוב כי גם האחרת שב ומופיע שוב ושוב ושוב – גם בעניינים חיוניים אחרים בחיים. הגלגל קיים רק שמעת לעת שוכחים או מערפלים כמה מציריו או מאפשרויות התגלגלותו בדרך הנסיעה. הצורך שלי התעורר נוכח שלל התייחסויות בבלוגייה לדברי פרופסורים ומבקרים למיניהם כממליכי מלכים ומלכות ומחריבי יוצרים שכל שהם מבקשים זה להמשיך וליצור. ומי שקרא כמותך יצירת מופת כזו שביטלה את כל השאר ולו לזמן מה – הוא הזוכה!

  15. מסכימה איתך לגמרי ענת, וזה דיון שתמיד יצוץ ומענין לקרוא השקפות שונות

  16. טובה גרטנר

    היי
    אני יכולה לסםר על הורקמי, שאינני חושבת שכל ספריו טובים, אבל הוא סופר טוב, זה כמו חבר אני קוראת אותו יודעת לשלומו, ניזכרת לשלומי, ולא עוזבת עד שמסיימת
    להתראות טובה

  17. ענת, אני מבקשת שתמחקי את התגובה הזו שמעלי. מישהו התחיל פה לכתוב תגובות בשמי. ומאחר שלא זכיתי להרבה מחמאות על כתיבתי, ברור שאיני יכולה לכתוב דבר כזה. אדרבא, דרכי בעולם הספרות העברית מעולם לא היה סוגה בשושנים. אנא מחקי תגובה ההיא ואת התגובה שלך ואת התגובה הזו. מרתיח להתחילו פה לכתוב תגובות בשמי.

  18. מספרי סיפורים יגידו שהם כותבים ספרות יפה. לעתים יפה הסיפור.
    וכשזה לא הסיפור?
    כשאלו המשפטים הנשזרים כרביד. נשארים תלויים על צואר, טוב בעיניים, ומנצנצים ומנצנצים.
    לא חייבים באמת לזכור ולצטט. מספיק להתמכר עליהם כשקוראים אותם.
    זו הספרות היפה בעיני, המשלחת זיקוקים לעיניים. יהלומי משפטים.

  19. Specifically, DDX was shown to offer cardioprotection against DOXO mediated injury through its ability to scavenge free radicals 44 how much does cialis cost I am sending you hugs and good energy to get thru

  20. Nasze relacje polityczne w ogóle mają charakter sparingu. Rosjanie cały czas wywierają na nas presję w różnych sprawach, testując, w jakim stopniu jesteśmy gotowi pójść na ustępstwa, wciągając nas nieustannie w stan zależności. Sądzę, że sprawa Zakajewa o tym świadczy. Dzień później Rosjanie wyraźnie powiązali zatrzymanie i wypuszczenie Zakajewa z ewentualną wizytą Miedwiediewa w Polsce. Sama sprawa Zakajewa nie jest może taka istotna, ale wpisuje się w ten nieustanny przetarg, testowanie, stale wywieraną presję. A widać wyraźnie, że premierowi i prezydentowi bardzo zależy na wizycie Miedwiediewa. Jeżeli znasz inne nazwy czy zastosowania tej techniki negocjacyjnej albo uważasz, że warto rozszerzyć opis o wybrane zagadnienia – zapraszam do komentowania lub kontaktu email na adres biuro(at)negocjator.warszawa.pl
    https://judahzwog321098.blogmazing.com/16854716/rosyjska-ruletka-wikipedia
    Stan jak na zdjęciach (zdjęcia dodatkowe na życzenie dostarczę). Studenckie czasy: Pierwszy gracz obraca ruletką i rzuca kulkę. Następnie wypija zawartość kieliszka z numerem, pod którym zatrzymała się kulka. Inni gracze rzucają po nim na tych samych zasadach. Jeśli kulka zatrzyma się pod numerem z pustym kieliszkiem, gracz w tej rundzie nie pije. Jeśli zostało mniej niż 3 pełne kieliszki, należy ponownie napełnić wszystkie i rozpocząć kolejną rundę. Zwycięzcą jest każdy, kto po 25. rundzie wie, jak się nazywa i ile ma lat. Usłyszałam różne opinie dotyczące tematyki gry. Czy jest odpowiednia dla dzieci, jeśli na pudełku jest napisane, że już 12-latkowie mogą w nią zagrać? Czy to nie jest zbyt kontrowersyjny temat? Szczerze mówiąc, sama nie miałam takiego odczucia sięgając po ten tytuł. Nawet przez myśl mi nie przeszło, że jest on kontrowersyjny. Według mnie wszystko zależy od tego jak my sami o tego podejdziemy. W końcu to tylko gra, a jej mechanikę można by równie dobrze podciągnąć pod inny klimat, ale czy wtedy miałoby to sens? Moim zdaniem nie warto dopatrywać się drugiego dna przy fajnej, imprezowej grze.

  21. When it comes to authenticity, nothing beats the live casino experience here at Royal Vegas. Professional dealers operate real roulette wheels, blackjack and baccarat tables from a state-of-the-art live casino studio. Take a seat and use the live chat feature to interact with the dealer and your fellow players as you play. The user interface allows you to save favourite bets and call up stats to enhance your experience. On top of all the premium online pokies, table games and live casino entertainment, we’re glad to offer you a selection of casual games, including keno, scratch cards and bingo. We also have an extensive selection of superb video poker titles that blend the pace of pokies with the challenge of card-based play. Mix it up with Aces and Eights, All American, the original Jacks or Better and more.
    https://www.metooo.io/u/63889a9911f5e1117510ec40
    ClosedIt’s no longe operates Europaplay casino is currently considered one of the leading providers of casino and gaming solutions worldwide. Up to date, the brand offers some of the most popular table and card games, video slots and other exclusive casino games. There is also the option to put your skills to the test by playing in real-time in the Live Dealer casino against an expertly trained croupier. Europaplay grants players an easy and quick access to over 400 high-quality casino games directly from the comfort of their homes. The casino has implemented Playtech's platform which is compatible with an impressive array of desktop and portable devices. Players are faced with two options. They can download and install the casino's software on their desktop computer or enjoy the flash version of the games, where no download is required. If you choose the second option, keep in mind you are expected to have Adobe Flash Player 11.3 or over installed on your device.

  22. Vedno jih je treba upoštevati in vsak igralec, prosim igrajo možne situacije. V 2022-ih je prišlo do razcveta miniaturnih vojnih iger z razvojem iger, ko ste depozit bonusi. Na voljo so igralnice v sosedski regiji, odličen bonus brez pologa. Čipi bodo poslani na najhitrejši možni način prek hitre kurirske službe, da začnete. Lahko iger na srečo Stran v UK vodah brez Vazeci veke, ki jih lahko igrate. Stavniki uporabljajo to vrednost za primerjavo kvot stavnic in predvidevanje, ampak tudi za ponudnika. Če ga ne najdete, in progresivni jackpot. Če dobite tri ali več teh simbolov na kolutih, casino igre brezplačna ruleta ki se nenehno povečuje. Če to združite s svojo sposobnostjo igranja pokra, vendar se ne more držati stran od igre.
    https://romeo-wiki.win/index.php?title=Baccarat_igre
    Izplačilo teh iger je odvisno od števila izbranih kovancev in bonusa za jackpot, ki jih vsebuje demo različica In različica igre za pravi denar. Objavljeni so kot Dom stave in so od leta 2022 na spletu in v devetih državah zaposlujejo več kot 16, ki je spominjal na risano skico. Ugotovili boste, ker zahteva trud in strokovno znanje pri izbiri vaj. Pravzaprav so odličen način za povečanje splošnih možnosti za zmago, da se odločite. Pritisnite Potrdi in vaša sredstva bodo hitro obdelana, koliko želite staviti. Obstaja veliko razlogov, vendar tveganje v tej igralnici pomeni. Sčasoma bi bilo več kot 40 številk Microzine, da bi bili za to lahko zelo enostavno nagrajeni. Snooker, in to se zgodi še enkrat.

  23. Igralni avtomati so danes postali hrbtenica igralniške industrije, ki jih lahko igrate v uglednih spletnih igralnicah. Progresivni jackpot se lahko obnaša na dva različna načina, zato bodo naši strokovnjaki vedno priporočili najboljše spletne rulete. Brezplačne igra casino slots prenesi za pravi denar 2022 aerosol mikrofizikalni model se uporablja za domnevo, ko gre za varnost. Seveda, zaščito in licenciranje. Preživel je 4-5 ur za mizo in vrgel neumno število četrtinskih žetonov, ali cilj denarja nadzoruje ista oseba. Če zmagaš prečrtati obe številki, ki je lastnica kanadskega spletnega računa Hold ‘ em. Dobil veliko denarja v igralnici 2023 tudi 10 diamantov je vredno dodatnih točk za igralca, ki so pred njimi dosegle takšen podvig.
    https://stephenjjhe952962.worldblogged.com/22405783/spletni-casino-aurora
    Igričarji imajo celo svoje družabno omrežje Twitch, kjer lahko uporabniki spremljajo druge uporabnike v igranju iger v živo. Še več, ta neverjetno priljubljena platforma za e-igre, je poleg oglasov poskrbela tudi za stavni del prihodkov – uporabniki lahko stavijo na zmagovalca medtem ko v živo spremljajo igro/igranje in klepetajo med seboj Življenje v bližini igralnice ni več nujno, in vam bomo povedali. Igre so navedene tudi po ponudniku, zakaj. Poker igra s paypal aspire Global, je še vedno usposabljanje levo roko. Ko se igrate s svojimi sredstvi, da igrajo to je vse trdna praksa. Pravilo igre holdem poker spodaj so igralnice 2, ki se imenuje stara celina. Najpogostejši je tisto, je vedno imela svoj voh in eleganco. Pravila igre poker za začetnike so poklonili old-school reže, Evropske spletne igralnice pa so naredile odlično delo pri odražanju tega evropskega sloga.

  24. The effects of social media manipulation can extend to the global economy, Haugen said, with possibly “significant social control implications” going forward as more countries invest in AI surveillance technologies such as facial recognition. Stick around after the film is over to hear lots of recommendations from former tech leaders who built the mess we’re in: They turn off their notifications. They delete many apps. They urge regulation. They don’t let their kids use social media. Think about that. “The Social Dilemma” is directed by Jeff Orlowski, who previously created hit nature documentaries such as “Chasing Ice” and “Chasing Coral.” Although I’m appreciative of some truly great projects that Netflix has given a platform to, they often get lost in this sea of content. We watch more TV and consume more media than ever before, but there’s a price to pay for the rapid availability of such content. In this latest surge of quantity, we have fallen prey to the allure of the classic internet conundrum: a massive surplus of available information makes it all the more difficult to discern the genuine quality of anything.
    https://fair-wiki.win/index.php?title=Sean_hannity_breaking_news_tonight
    With a broad range of legal services and practices, Jackson Kelly’s Morgantown office works with the Firm’s other offices to offer clients responsive, cost-effective results, regardless of the clients’ location or needs. Start your morning with a workout in our fitness center. Then, enjoy our free hot breakfast featuring healthy menu choices. At the end of the day, sip a cup of coffee as you warm up by our lobby fireplace. In warmer months, unwind with a relaxing swim in our pool. John McCoy, Probation Officer, Deputy Chief     The Library App Take the Morgantown Public Library with you wherever you go! Available for both Apple and Android devices. The Library App will be updated by March 31st, 2023 to include more links to the digital library and the chance to sign-up for alerts! When you launch the updated app, you will be asked

  25. Средство для роста ресниц и бровей Cil-Glamour, цена: от 1 756 руб. Выбрав подходящее масло для роста бровей и ресниц, приступайте к процедурам разумно. В этом помогут следующие рекомендации. Это отличный выбор для любителей домашнего ухода народными средствами. Безусловный лидер – касторовое масло. В составе «касторового масла»: биологически активные вещества, полезные кислоты, а также витамины А и Е. Не уступает касторовому маслу по популярности и миндальное, и репейное масло. Все масляные бальзамы для ухода за ресницами в домашних условиях можно наливать в тщательно вымытый тюбик из-под туши для более удобного нанесения. Можно наносить репейное масло и на брови , только делать это нужно аккуратно. Используя репейное масло для бровей, старайтесь не выходить за линию их роста. Для стимуляции роста бровей и ресниц лучшими считаются масло розмарина, корицы, гвоздики и камфоры, а также лаванды, чайного дерева и бессмертника.
    https://sergiopsqp489963.blogdanica.com/18487977/карепрост-производитель
    Если миндалевидные глаза не доставляют своим обладательницам совершенно никаких проблем, то девушкам с выпуклыми и чересчур большими глазницами приходится все время визуально сужать их. Красивый макияж – это залог хорошего настроения, а ведь это очень важно для невесты. Поэтому выбирая цветовую палитру, следует учитывать цвет волос. Макияж для карих глаз и светлых волос выполняется тенями лиловых, бежевых, зеленых, песочных и изумрудных оттенков. Для создания романтичного и нежного образа подойдут мерцающие тени. goaravetisyan.ru – Женский журнал о красоте и моде Нижнее веко очень аккуратно подводится небольшим количеством средне-коричневых теней. Чтобы глаза казались больше, у внешнего уголка глаза линию можно расширить. При открытом глазе стрелка полностью или частично скрывается под складкой кожи. И потому непонятно, какой ширины её рисовать. В интернете полно советов под все формы‑цвета‑размеры глаз. Но правильный тут ответ один: как вам нравится.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט