בננות - בלוגים / / ירושה – איך שיר השתנה
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

ירושה – איך שיר השתנה

 

 

 

אתמול קיבלתי למייל האישי שלי מכתב מחבר לבלוגייה, ובו הארות והערות, שבח וביקורת עניינית על שיר חשוב לי שהעליתי כפוסט שלשום. תודה, חבר (אגב, השינויים שערכתי נעשו על פי קליטת רוח דבריך. דרך השינוי היא על פי צו לבי). מרגישה עכשיו טוב יותר. אכן, לא ציונים ושבחים ולחילופין נאצות ועלבונות הם עיקר הבלוג – כי אם רוח של רעות יצירתית.

יכולתי לְסָרֵב לִיְרוּשָתךָ,

לא לחתוֹם בְּדמי

על נִשְמַתְּךָ, אבּא

בְּנִשְמַתִּי

שהִתְּנַתְּקָה
לְנַקוֹתָּהּ.

גַּם בַּעֲבוּר מִילְיוֹן טוֹבוֹת

הֲנָעָה, לא להתפתות לְרֶשֶת

מוֹתךָ, לַרֶשֶת מוֹרַשְתךָ

עַד לַמְחִילָה האַחֲרוֹנָה

בְּמִנְהֶרֶת יָמַי.

אוּלַי שָם תִּימָצֵא כַּפָּרָה

לִכְפִירָתּי בְּעִיקָר   

מְחִילָתךָ על שֶהָיה

בִּי מִמּךָ

וַהָלְאָה

כִּיְרוּשָה יְחִידָה.

 

 

 

 

10 תגובות

  1. קדימה הלאה, לא להתעכב. מה זה שיר אחד קטן, לעומת המונים שיבואו אחריו…

    • תודה על ה"הצלפה" המעודדת. זה מכבר יצא לאור רומן נפלא של חברה ועורכת לילי פרי. שם הספר סונטה, והוא אהוב עלי בעיקר בעיקר בגלל שתי מילות מנטרה שחוזרות בו מבעד לפיוט והומור וכאב וחוכמה – יאללה הלאה. פשוט וקל.

  2. טובה גרטנר

    שיר שניכנס ללב עפ כל הכאב והסיבוכים.
    גם בעבור מיליון טובות… ההתעקשות כניראה היא הזהות .
    להתראות טובה

    • אכן הוגדרתי משחר לידתי, ולא לטובתי, על ידי גיבור שירי – אבי ז"ל – כ"עקשן פרך"… זה ביידיש. אבי היה צבר. והעקשנות היא אכן תו המזהה אותי בדרך חיי. תודה טובה על חתימתך בדם הלב על מילות שירי.

  3. רונית בר-לביא

    שיר מאד מעניין, ענת,
    ונוגע ללב, לתהומות ..

    לרשת רשת,
    המחילה במחילה.

    נתת הסתכלות מעניינת על מילים מקובלות.

    והבנתי שאת חולה – תרגישי טוב טוב.

    • חלילה רונית היקרה. לא אני חולה (אולי לפעמים כן אבל רק בתעתועי ראש ונשמה). אמי היא החולה ואני בתיקון בת-אם… שמחתי מאוד במילותייך על הודות תיקון-אב במאוחר. שבת שלום

      • רונית בר-לביא

        אה.

        טפו,טפו, טאצ' ווד, חמסההה

        קראתי "אמי" כ"אני",
        טוב יש מומחיות בלבצע חילופים והשלכות.

        לגבי "ספרות יפה" – הגעתי למסקנה שרוב מה שנחשב לכזה, אני מנסה ולא מסוגלת לעבור אפילו 100 עמודים של הספרים ההם.
        מאה שנים של בדידות, מגילות סן מיקלה, בעקבות הזמן האבוד, כל ספריו של גבריאל גרסיה מרקס, ועוד רבים – נורא ניסיתי ונורא לא הטעם שלי.
        גם מאיר שלו.
        ספרותי לי מידי. תלוש.

        דווקא אלזה מורנטה די אהבתי, ואת סרמגו, כמובן אוסקר ויילד, קצת קפקא כי הוא ענייני וממוקד בעיני,
        וספרי הומור מכל לתקופה וזמן.

        בעיקר יוצא לי לקרוא ספרי עיון – בודהיזם, פסיכולוגיה, שיטות רוחניות מכל מיני סוגים וכולי. זה הכי קריא ומרתק בשבילי. הרבה יותר מרומנים.
        וזה לא "ספרות יפה"..

        • אפילו שורש יהודה שלנו כתב שחשוב לאהוב לקרוא. אני חושבת שזה העיקר – לאהוב לקרוא כל מה שמחזיק ומזין ומשגשג ומפריח – ולא מפריך – את אהבת הקריאה. וקיבלתי את הטפו טפו טפו שלך, רונית, דווקא לאור כל שפירטת שאת אוהבת לקרוא – כברכה מיוחדת רוחנית וללא מילים.

  4. אני אוהבת את השיר בגירסתו הנוכחית היא יותר טובה ויותר מהוקצעת

    • מעניין חנה שגם המשורר שבזכות מכתבו עבדתי על השיר כתב לי כמעט באותן מילים שלך לאחר עיון בגרסה זו. ואני, מה בסך הכול עשיתי? פתחתי בו משהו לאישי יותר, אותו דבר שממנו קצת חששתי בגרסה הקודמת. תודה ינה על החיזוק.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט