בננות - בלוגים / / ברית בלתי אפשרית (עם הפלשתינאים)
על הגבר, האב והאלוהים (הבלוג של ד"ר יצחק בנימיני)
  • יצחק בנימיני

    Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"טבלה רגילה"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} הביוגרפיה של ד"ר יצחק בנימיני: כותב על הדתות המונותיאיסטיות (תנ"ך והברית החדשה) והתיאוריה הפסיכואנליטית (פרויד ולאקאן), מלמד באוניברסיטת בן-גוריון, בצלאל ואוניברסיטת תל אביב, עורך הוצאת רסלינג, שומע באך ומאהלר, שואל מה זה אב? נולד ב- 1968 שייך לתמר זוגתי ולילדיי יאיר ואוהד ברוכים הבאים לבלוג שלי באתר בננות בו אפרסם מאמרים, קטעים מספרים, שירים ופרוזה שלי, הקשורים לעניין שלי ביהדות, בנצרות, בתיאוריה הפסיכואנליטית ובחקר הגבריות והאבהות. * לא ניתן להגיב לפוסטים שלי, אלא לשלוח הודעה באמצעות יצירת הקשר בבלוג.

ברית בלתי אפשרית (עם הפלשתינאים)

 

 

לפני כשבועיים פורסם מאמר בעיתון הארץ על הכינון מחדש של המיתוס במסגרת הסכסוך המקומי 

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1147943.html

להלן הגרסה המלאה של המאמר

 

ברית בלתי אפשרית (עם הפלשתינאים)
יצחק בנימיני

הדברים הנוכחיים נכתבים מתוך עומק הייאוש האוחז בנו ובהם, אחרי תקוות של פתרונות שאכזבו, לאחר גלים של הבטחות המוטחות לקרקע המציאות הבלתי פתירה: קמפ דיוויד הראשון, אוסלו, קמפ דיוויד השני, ועדיין רועם באוזנינו נאום אובמה המשיחי במצרים שזוכה לתשובת הכן-ולא הישראלית. פתרונות מושלמים שהועלו לאוויר העולם ויישומם נכשל, או פתרונות אחרים שהועלו ושצודקים הם אך יישומם לא באופק. הלילה כעת ואין רואים את אופק הבוקר. אך בוקר עוד יגיע, והזריחה תבלוט על רקע שחור לילה זה. שהרי אנו ניצבים היום בתוככי משבר-המיצוי של המהפכה הציונית. הייתה זו מהפכה הרואית-הכרחית, אין ספק. וחוללה שינוי משמעותי, אבל גרמה לסבל כה רב בלא צמצומו. ולא יכול היה להיות הדבר אחרת. ועתה היא נקלעה למשבר קיומי עמוק, שייתכן שייפתר בקרוב.

אבל רק מתוך עמוק הייאוש נוכל להגיע להסדר, ויותר מכך – להבין מה משמעותו של הסדר, שאינו רק פוליטי. הוא גם פוליטי, אבל לא רק במובן של יחסים רציונליים בין בני אדם כישויות פוליטיות. עמק הייאוש אינו המקום שיאפשר את הפיתרון המיידי אלא ימקם אותנו אל מול קיר-הבלתי-אפשרות. ומול קיר זה נעמיד את האופציות הבלתי-אפשריות של פיתרון שאינו בר-יישום. הבעיה מתחילה עם פתרון היישום, עם הפתרונות שנראה שיכולים ליישם עצמם, ובדרך היישום מחריבים את המציאות עוד יותר.
 
*
אנשי השמאל הישראלי מכירים בכך יותר ויותר שהגיע רגע המיצוי של פעולותיהם ורעיונותיהם למען סיום הסכסוך הישראלי-פלסטינאי, וגם, נודה על האמת, אף אנשי הימין הישראלי אינם בטוחים מהו השלב הבא בדרכם. הימין אינו יכול להתמיד בקיבעון של החזקת האדמות הכבושות, והוא גם כובש את עצמו מלספחן, כי בתוכי-תוכו יודע הוא ששר ההיסטוריה ממתין בפינה מחויך, כשבאופן אירוני הם מגשימים את חזון המדינה הדו-לאומית. לגבי השמאל המרכזי-מתון, הוא מזמן איבד את ביטחונו העצמי, מאז מאורעות אל-אקצה, ואילו הקצה של השמאל הרדיקלי האנטי-ציוני, העסוק באופן אובססיבי בפירוק יחסי הכוח, מתמיד להאמין ולייחל לפתרונות יצירתיים של מדינת כל אזרחיה שבה השונא ישב עם השונה וימצאו דרך לחיות יחד, משום מה. לשם כך, טוענים חלקם, יש צורך באמנה אזרחית שתסדיר את הישיבה יחד. וגם יש הרואים בפתרון הדו-לאומיות את המזור, אבל נקלעים שוב לשאלת ההסדרה של הפוליטיקה הפנימית בין הגורמים השונים, וזאת בלא לשאול מה יהיה הדבק המחבר בין שני האתוסים הלאומיים הכה שונים ושונאים זה מזה (פרט לעבודה של חנן חבר ויהודה שנהב לאחרונה).

השמאל איבד את דרכו ולא ימצא אותה בקרוב, וזאת בשל עיוורנו ביחס לבעיה ולפתרונה. הבעיה אינה פוליטית, אינה אזרחית, אלא מיתית. היא מצויה במתחם של העולם המיתי-דתי. הפתרון על כן, ימצא רק בתוך אותה מיתיות. אבל לא בהסדרתה, בביטולה, כמו שמייחלים גורמים מסוימים, וגם לא בוויסותה למישור "בריא" יותר. אלא בפעולה מתסיסה עוד יותר שלה, של הפוטנציאל שלה, המשחרר לעיתים. הזנחנו את המיתוס הארכאי לטובת הגורמים שמתסיסים את הסכסוך, ועתה העת לדרך אחרת, לאמנה אתנית-תיאולוגית.
כדאי היה למשל שהשמאל הישראלי ילמד, כפי שטוען בספריו דני פילק בעקבות הגותו של אנטוניו גרמשי, מהמרקסיזם הדרום אמריקאי שיודע שכדי לקדם סדר יום מהפכני משחרר ואוניברסלי אין ברירה אלא לדחוף עקרונות מופשטים באמצעות מיתוס מכונן וכרזימטי שמדרבן את ההמונים. ולא רק זאת, יבוא של עקרונות אזרחיים-אוניברסליים (מתוך הגדרת האידיאות האירופאיות של שחרור ושוויון כאוניברסליים) למציאות המזרח-תיכונית באופן גס בלא לקחת בחשבון את ההקשר המקומי, אינו אלא במקרה הרע אימפריאליזם תרבותי מעוות ובמקרה הטובפוריטניות אקדמית המעקמת את האף לכל מה שמריח דתי, מיתי, מיסטי והמוני, תוך הגדרתו מיד כפשיסטי, לאומני, כוחני וכו'.

אם כן, הפתרון נעוץ במשחק במגרש המיתי, תוך כינון מחדש של כל המערך המיתי עד ידי מציאת מפתח אחר שמשנה את כל שדה המשמעות. כלומר, אם המאבק הוא אתני-לאומני-כוחני, נבוא עם עקרונות אוניברסליים משחררים, אבל נגבה אותם עם מפתח חדש שישנה את השדה כולו, על ידי כינון מחדש של האתני עצמו.

 *
להלן דוגמה לאפשרות כזו, אפשרות בלי-אפשרית, מופרכת מבחינה מציאותית אבל אולי כרעש בלבד, כעווית, יכולה לחולל שינוי של משמעות. הבלתי-אפשריות הזו אולי תחולל דבר מה. עתה נקרתה בפנינו ההזדמנות להעלות רעיון ותיק כימי התנועה הציונית, רעיון שהתנועה לא אזרה את האומץ להרימו ולהניע באמצעותו את המציאות. זהו רעיון שהוזכר לפני מספר חודשים בכתבה בערוץ 1 באחת מתוכניות מבט, רעיון שהוגים והיסטוריונים בולטים כמו מנהיגי התנועה הציונית העלו: ישראל בלקינד, בר בורוכוב, דוד בן גוריון, יצחק בן צבי, שמואל אלמוג ולאחרונה ההיסטוריון שלמה זנד ואיש המחשבים צבי מסיני. רעיון זה כל כך טריוויאלי, אבל כמו הרבה אובייקטים טריוויאליים אחרים אנו מתעלמים מנוכחותו.

הדעה הרווחת כיום בקרב הישראלים היא שהיהודים שעלו בסוף המאה ה-19 הצטרפו לקהילות היהודיות הבודדות שנמצאו בארץ הקודש ושהכילו כמה אלפים בודדים ובכך סגרו מעגל של אלפיים שנות גלות. והערבים הילידים שנמצאו כאן נתפסו לרוב כגורם זר שהשתלט על הארץ במהלך הכיבושים השונים. מכאן הוסקה המסקנה הכביכול מתבקשת (עד היום) שזהו עם אחר, זר, אויב, שמוטב לסלקו, או במקרה הטוב להשאירו במחיצתנו כפוף ומנומס. כנגד דעה זו, אותם הוגים והיסטוריונים העלו את הטענה שהתמונה הרבה יותר מורכבת או בעצם הרבה יותר פשוטה: בין אם היהודים בגלויות השונות מקורם ביהודי יהודה שהוגלו או היגרו בסוף בית שני, או בין אם לאו (אין זה משנה כל כך מכיוון שהאתוס האתני אינו תלוי ב"אמת היסטורית" אלא בתפיסה עצמית), מה שיותר בטוח מבחינה היסטורית הוא שהערבים יושבי פלסטינה, ובמיוחד הפלאחים, בבסיסם (תוך ערוב מסוים עם גורמים פולשים) הם יהודי יהודה המקוריים שבסוף בית שני לא היגרו או סולקו כמו האליטה היהודית אלא נותרו קשורים לאדמה ולמסורות הדתיות והתרבויות שלהם. עם התפשטות הנצרות במאות הראשונות חלקם התנצרו, ועם הכיבוש המוסלמי במאה ה-7 החל תהליך איטי וארוך של איסלמיזציה של אותה קהילה גדולה ומשמעותית. ולטיעונים ההיסטוריים המבקשים לאשש עניין זה, אפשר לצרף אישושים ממחקרים בתחום הביולוגיה העכשווית על הקרבה הגנטית בין יהודי הגלויות השונות לבין הערבים הפלסטינאים ועל השונות הגנטית של ערבים אלה משאר הערבים. וגם ניתן להוסיף את המשקעים התרבותיים, הלשוניים ואף הדתיים של יהדות בית שני עד היום בקרב הפלסטינאים.

מה נעשה עם רעיון זה, שנודה, יכול להיתפס כאוריינטליסטי, רדוקציוניסטי, לאומני, א-היסטורי ופסאודו-מדעי? ראשית, לא לחשוש מה"אי-מדעיות" שלו. מה שמרתק ברעיון זה הוא הפוטנציאל המיתי-פוליטי שלו, ולא ה"אמת" ההיסטורית שמאחוריו. הוא יכול לשמשנו כדי להזיז הצידה את ציר-היריבות בין שתי הקהילות העוינות בארץ הנוכחית, ובמיוחד עבור אותם רבדים חברתיים בתוך אותן קהילות שנטועים עמוק בתוך הדתי-מיתי. למשל, לפנות בפשטות אל היהודים המתנחלים ולעדכן אותם שאותם ערבים שהם מבזים, כותשים ועושקים, אינם אולי אלא שריד קדוש של יהודי יהודה, כן – קדוש. לפלסטינאים, שאולי יתעלמו בתחילה מרעיון זה, אפשר לדבר אותו באופן שמדסקס עם הלא-מודע הקולקטיבי שלהם, שאמנם מוסלמים הם, אבל יש להם קשר היסטורי-עמוק עם אלו שהגיעו על כנפי הציונות. כן, הטרנספורמציה המוצעת אין להבינה כמתפקדת רק במישור הפוליטי המודע, אלא גם במישור של הלא-מודע הקולקטיבי באופן שרעיון זה יש לו פוטנציאל להניע את הרגש, אותו רגש שדוחף כל הזמן לפעולות העוינות, ואולי עתה ימתן את אותן פעולות, או אף ירסנן לגמרי (יש שיעירו, בצדק אולי, שהעוינות דווקא תתרחב כפי שמלמדת הפסיכואנליזה שהרי במפגש של האגו עם הדימוי הנרקיסיסטי שלו במראה הוא מתאהב באותו דימוי אבל בו זמנית גם חש עוינות כלפיו. ביחס לכך נעיר שהאגרסיה כבר הגיעה לקצה המיצוי שלה ועתה אולי נותר לרענן את הצד האנטי-אגרסיבי באותה אמביוולנטיות).

בהינתן גם הקרבה הדתית בין היהדות לאיסלם (ושתיהן כנגד הנצרות), השותפות ההיסטורית והתיאולוגית ביניהן, הקִרבה המיתית בין יצחק וישמעאל, ההיצמדות ההולכת וגוברת בין התרבות הישראלית עם משקעיה המזרחיים/לבנטיניים לתרבות הפלסטינית, בהינתן כל זה, ועם המפתח החדש-ישן של הראייה מחדש של כל השדה האתני, אולי ניתן לפלס דרך אמיתית בין השונים. לא עוד אויבים, ואף לא עוד בני דודים, אלא אחים, אמנם אחים שדרכם התפצלה, אך עתה זו ההזדמנות למפגש של רגשות, ולא רק של רעיונות עקרים על איך להתארגן פוליטית זה מול זה. וחלילה לנו לפנטז על ביטול האחרות של האחים, שעתה הם יאסלמו אותנו או אנו נייהד אותם. לא – הדרך צריכה להיות פנייה לאחי, אחי שאני שונא, אך למרות אחרותו, יודע שבבסיסו הוא אחי, ואף אני-עצמי, בשר מבשרי.
לאחר שזה יופנם, ורק אז, אפשר יהיה לשקול איזו מסגרת פוליטית תדע לממש אחווה זו, בין אם שתי מדינות לשני עמים, מדינה דו-לאומית, או שמא מדינה אחת לעם אחד

 

 

 

 

 

 

19 תגובות

  1. אמיר אור

    יצחק, ראשית, ברוך הבא!
    ושנית – ברוכות מחשבותיך בעניין שהעלית פה. דברים ברוח זו העליתי בהארץ כבר ב-2001, ואף ניסיתי לעשות להם נפשות באופנים שונים (באחרון שבהם, כשפתחתי עם אהרון אמיר את העמותה העברית לתקשורת, רציתי שנפתח גם תנועת נוער)
    ר' כאן
    "אחים בדם" –
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=182&itemID=4937
    ו"להיות או לא להיות"-
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=9239&blogID=182

    • יצחק בנימיני

      שלום אמיר, אכן לא הכרתי את מאמרך המרגש. אבקש להגיב כאן לדבריך ובאותה הזדמנות לשאר המגיבים – אני שותף לתקווה שלך, אבל ייתכן שפסימי יותר ביחס להנחה שאפשר אכן לחרוג מהבלתי אפשריות הזו של מצבנו. מבחינתי עניין היהדות הקדומה של הפלסטינים הנה פנטזיה יפה שאין אני "מאמין" בה כמו שאני רואה בה אמצעי לחולל שינוי בתוך המיתוס. יחד עם זאת, אני גם פסימי לגבי האפשרות שאכן זה יתרחש.

      • אמיר אור

        יצחק, אין ויכוח. זה באמת לא משנה מי היה צאצא של מי. כשמדברים על לאומיות (יהודית, פלסטינאית או גם צרפתית) מדברים על מיתוסים.
        ובמבט אינסטרומנטלי על השימוש בהם – הרבה יותר מדי נעשה כאן בכיוון ההפוך, והזירה העיקרית לשינוי – מערכות החינוך הישראלית והפלסטינית – נותרה בידי מנציחי הסכסוך.

  2. אחת הבעיות הגדולות היא שכל צד שואף לפיתרון צודק, ולכל צד יש רוב בשאיפה הזאת לפתרון.
    אולם מה פירוש הדבר באמת.
    הרוב הישראלי אינו מוכן למדינה דו-לאומית והתנחלויות נראות לו צדק היסטורי מובנה.
    הרוב הפלסטיני רוצה זכטת שיבה וגבולות 67', כשלב לקראת מדינצ פלסטינין הגדולה מן החוף עד הירדן.
    לשתי השאיפות הצודקות הללו אין פתרון של ממש.
    אפשרי רק פתרון של הסדר מעשי, תו לי ואתן לך, ולכל אלה אין רוב בשני הממשלים, הפלסטיני והישראלי.
    צא ולמד, שהסכסוך אינו פתיר! לפחות לפי שעה.

    • יצחק בנימיני

      שלום גיורא, אני יודע כך זאת, אבל מציע לחשוב היטב על הקיבעון של המצב יותר מאשר על הפיתרון

  3. מירי פליישר

    איזה יופי שאתה כאן.
    אקרא מחר בעיון. בינתיים פשוט שמחה שהצטרפת.

  4. ברכות לאתר בננות,
    נוסף לשורותיכם איש רוח מן המעלה הראשונה!
    ולעצם הרעיון: אין ספק שכל דבר שאפשר צריך לגייס למען רעיון אי-שפיכות הדמים באיזור. מאה שנים של סכסוך הספיקו לשני הצדדים.
    הנושא צריך להיות בדיון אצל רבנים , אנשי רוח וגם נציגות כזאת של הצד השני, שלא יהיה חד צדדי.
    שווה לנסות להקים פאנל כזה, או להצטרף לאחד קיים, אם יש.
    בברכות להמשך מוצלח,
    עפרה שי

  5. אהוד פדרמן

    ברוך הבא למטע ד"ר יצחק בנימיני.

    לפי כותרת הבלוג : על הגבר, האב והאלוהים
    נראה שאתה מכוון גבוה.

    גם לשון המאמר גבוהה מהממוצע, אך בלי משים ואולי בכוונה תחילה (?), הכותרת : 'ברית בלתי אפשרית (עם הפלשתינאים)' נותנת לתוכן המאמר משמעות אירונית.
    שהרי המסקנה מופיעה בכותרת סותרת את כל התזה המלומדת והמנומקת שהבאת במאמר.

    אשר לגופו של רעיון – הוא בהחלט מצוין
    אלא שיהיה יותר קל להביא לכאן את המשיח מאשר ליישמו.
    וכדי לא להצטייר כפסימי חסר תקנה – אני מאמין ששבסופו של דבר יהיה טוב !
    מתי ?
    זמן קצר לאחר שיהיה לנו הישראלים, רע מאוד (זוכרים את מה שאמרו לנו בצבא – מה שלא נכנס דרך הראש ייכנס דרך הרגליים).

    בינתיים היאוש (שלנו לפחות – שלהם אולי אמיתי, אם כי נראה שהפלשתינאים פאטאליסטים יותר ממיואשים) הוא בעיקר מהפה החוצה.

    ובא לציון גואל

    • יצחק בנימיני

      אהוד, אכן הניסיון שלי הוא לחדד את עניין הייאוש שמתוכו אני מעלה גם אפשרויות כאלה של שינוי המיתוס. שינוי זה גם נראה לי בגדר הבלתי אפשרי, אבל לפני שנתקדם כדאי שנתעכב קצת על הבלתי-אפשריות בה אנחנו חיים

    • יצחק בנימיני

      ובאשר ללשון הגבוהה, רוב הטקסטים שאפרסם כאן יהיו "לא נחמדים" וקשים לקריאה

  6. חנה טואג

    ראשית ברוך הבא יצחק
    המאמר מענין ומציג דרך מקורית אופציונלית לפתרון הסכסוך ,אכן הפתרון לא במישור הפוליטי כי אם המיתי מסכימה איתך שיש לכונן מחדש את המערך המיתי ולמצוא מפתח אחר המשנה את כל שדה המשמעות, מערך שיצביע על הדמיון והזהות בין שני העמים ולא על השוני ויש כבר מערך כזה והוא סוחף המונים בארץ ובעולם, צריך רק להמשיך ולנער ממנו את האבק בן אלפי השנים ולהריץ אותו כשיטה כלל עולמית
    מי יתן

    • חנה טואג

      אהבתי את המושג "אחים שהתפצלו" ואכן כולנו על אף אחרותנו , פיסות שנקרעו מרצועת בד אחת

  7. אורה ניזר

    ברוך הבא , מאד שמחה שאתה כאן.
    "הבעיה מתחילה עם פתרון היישום, עם הפתרונות שנראה שיכולים ליישם עצמם, ובדרך היישום מחריבים את המציאות עוד יותר." התובנה הזו שכל פיתרון מחריב את המציאות הכרחית. אבל למה עוד יותר? המציאות היא פחות או יותר סטטית בשנים האחרונות.שני הצדדים עומדים, או מעמידים את עצמם מול קיר האין מוצא, וכל מוצא פינו הוא פתרון מתעתע של מעבר דרך הקיר,מה שאינו משמעותי ליישום.

    הצדדים עדין רוצים הכל או לא כלום.

    "בהינתן גם הקרבה הדתית בין היהדות לאיסלם (ושתיהן כנגד הנצרות),"

    התובנה שאנחנו אחים אינה בהכרח חייבת להעמיד אותנו מול הנצרות, שהיא בהחלט יכולה להיות אחותנו, ובשר מבשרנו,
    נכון שמבחינה פסיכולוגית שלישיה פחות שורדת מזוג, שניים כנגד אחד מאחדים את הזוגיות אבל כוחות התיעוב והשנאה לנוצרים עלולים להפיל עוד מגדלי תאומים ויותר מכך. וזה מסוכן, מה גם שבין הערבים באזורנו ישנם גם נוצרים.
    נו נראה לי שאנחנו מתקרבים לתפיסתו של בגין הצעיר.:)

  8. תַּלְמָה פרויד

    ברוך בואך, יצחק. האם אני שומעת בדבריך הד לרעיונות 'התנועה הכנענית'? ואם כך, היש סיכוי שרעיונות אלה ייקלטו כיום, אחרי שבעבר לא?
    ונדמה לי שגם העולים ששבו מגלות בבל, כשפגשו את היהודים שנותרו בארץ, הביטו אלה באלה ומעליהם ריחפה השאלה: אז מיהו 'היהודי האמיתי'? זה שעזב או זה שנשאר?
    כך או כך, הלוואי ששני הצדדים יכירו בכך שאב אחד לנו, וייצאו מן המקובעות, לקראת פתרון.

    • יצחק בנימיני

      זו שאלה טובה מה בין הרעיון הזה לרעיון הכנעני. ההבדל העיקרי, לפחות בכל הנוגע למה שאני כותב, הוא הדגש על המופרכות של עצם מימוש הפנטזיה הזו, אבל גם דגש כמה זו פנטזיה מדהימה

  9. דבורה זילברשטיין
  10. סמדר בוסתן

    1. ייאוש הוא הרבה פעמים ירידה לצורך עליה. השאלה היא אם לא מדובר בייאוש נוח כזה שהשתלט על החברה הישראלית ושלומדים לחיות אתו כך שבסופו של דבר הוא לא ממש מדרבן

    2. הרעיון עצמו של המיתוס כדי לקדם מטרות פוליטיות הוא יעיל מהבחינה הזו שהוא סוחף וגם מתאים את עצמו לזכרון הציבורי הקצר. מצד שני, אם מיתוס נמכר בתור לוקש, אז אף אחד לא יקנה אותו ויגידו שמדובר בעוד רעיון הזוי

    3. באותה נשימה, את המיתוס הדתי הארכאי קשה מאוד למחוק. הוא יכול אמנם לקרב בין יהודים לערבים, אבל הוא בד"כ בא להזכיר לנו מי זה קין ומי זה הבל ובמיוחד מה בסופו של דבר קרה ביניהם. אני רואה איך באירופה ובמיוחד בצרפת, מתעוררים השדים משנתם ופתאום כל חילוני אדוק נזכר בשורשים הקתוליים שלו או כדי לאשש את הזהות שלו  או כדי להבדיל עצמו מן ה"זר" המאיים שישתלט לו על הארץ. פחות ופחות מחפשים את המשותף.

    4. לכן גם מבחינה פרגמטית-פוליטית, גם מבחינה אמונית וגם ברמת ההגדרה, לא נראה לי מתאים למכור את האחר בתור עצמי אחר (קרי היהדות הרדומה של הפלסטינים או הערביות הקדומה של הישראלים). אתה לא חושב שדווקא קבלה אמיתית של השוני והפער הוא שיכול לשמש מצע מכונן לסדר יום פוליטי-דתי?
    כזה שנובע מייאוש אמיתי של אין ברירה, ולא רק בצד הפלסטיני (שם זה כבר קיים) אלא גם אצלנו?

    • יצחק בנימיני

      שלום סמדר
      תודה על הערותיך החכמות. אנסה להשיב
      1. אני מציע שלא להסתפק בייאוש – אלא להיכנס לדיכאון עמוק, להרגיש את חומרת המצב של כולנו.
      2. המיתוס הוא תמיד אמת מוחלטת ושקר בו-זמנית והלוקש מובנה בו. אני תמיד מביט בהערצה בדתים חומרי סבר, אף בקינאה, כיצד הם מעריצים את הטרנסצנדטי באופן כזה שהופך אותו ממש לאמת מוחלטת באופן אובייקטיבי אבל בו זמנית מרמים את עצמם ביחס לאופן שבו הטרנסצנדטי נוכח בחיים שלהם, ב"מציאות".
      3. את צודקת – ברגע שפותחים את בקבוק המיתוס, את השד, קשה לשלוט בו. זה סיכון שצריך לקחת בחשבון.
      4. גם פה את צודקת אבל אני רואה שהייאוש הרגיל של שני הצדדים לא עזר עד כה. ושנית אי אפשר להתעלם מהנרקיסיזם של כל אחד מאיתנו. לוינס זה דבר יפה אבל מעטים יכולים ממש לקבל את האחר בשונות המוחלטת, לכן צריך לעבוד על הנרקיסיזם הזה, לאחוז את השור בקרניו ולנתב אותו

  11. יצחק בנימיני

    אכן

© כל הזכויות שמורות ליצחק בנימיני