על הגבר, האב והאלוהים (הבלוג של ד"ר יצחק בנימיני)
  • יצחק בנימיני

    Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"טבלה רגילה"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} הביוגרפיה של ד"ר יצחק בנימיני: כותב על הדתות המונותיאיסטיות (תנ"ך והברית החדשה) והתיאוריה הפסיכואנליטית (פרויד ולאקאן), מלמד באוניברסיטת בן-גוריון, בצלאל ואוניברסיטת תל אביב, עורך הוצאת רסלינג, שומע באך ומאהלר, שואל מה זה אב? נולד ב- 1968 שייך לתמר זוגתי ולילדיי יאיר ואוהד ברוכים הבאים לבלוג שלי באתר בננות בו אפרסם מאמרים, קטעים מספרים, שירים ופרוזה שלי, הקשורים לעניין שלי ביהדות, בנצרות, בתיאוריה הפסיכואנליטית ובחקר הגבריות והאבהות. * לא ניתן להגיב לפוסטים שלי, אלא לשלוח הודעה באמצעות יצירת הקשר בבלוג.

פרסי

פרסי

יצחק בנימיני

 

התפרסם בגיליון 32 "בושה" של "תיאוריה וביקורת", אביב 2008, בעריכת מיכל בן-נפתלי

גרסה מעוצבת ב PDF

http://www.vanleer.org.il/heb/publications.asp?id=4&mag=32

 

אני התביישתי בלהיות פרסי. כלומר, פעם, בילדותי ובנעוריי [אין אושר גדול יותר מחיבור הגעגועים אל הילדות, אל הקסם שלהם, ומצד שני אין גם אושר גדול יותר מהשתחררות מאותה נוסטלגיה לעבר, אל הראשוני שלי. אולי אני פה ופה, גם מייצר סיפור על המצאת האני שלי, מתוך נוסטלגיה, אבל גם שמחה שבמרחק על היותי כאן ולא שם, בתוך המצוקה, שאליה מתייחס הגעגוע, מצוקה שעטופה בזכרונות, שההווה עוטפם בצלופן פואטי]. בעצם, גם היום קצת… קצת כזה שלא קיים, אבל קצת. איפשהו גם כאן, שמא וידוי זה יצביע עליי, שאני – פרסי. אני? [מתי חשבתי על עצמי לראשונה כאני? ברור שאין זה זכור לי, אני, מתי אני הייתי פעם ראשונה אני, כלומר מתי פעם ראשונה אני אמרתי לאני "אני", אבל אני יכול לזכור כמה עקבות של אותו מאורע הרה-גורל, אולי: המחשבות על תיאטרון-העולם שמילאו אותי ספק בסביבות גיל 4? 5? שהעולם הזה שסביבי, אימי, אבי, הילדים, הגן, כיתה א', אינם אלא סוג של מחזה המוצג בפניי? האם הצעד הבא אחרי המצאת האני היה ביטולו של העולם החיצון ושליטתו האימפריאליסטית של האני עליו בשם הסבל על בדידותו של אני המבקש לטעון לקיומה של האשליה המטיבה?

בשלב זה איבדתי גם את נוכחותה של האמונה באלוהים.] מי אני? ולמה התביישתי? היום גם, בושה. לפחות על כך, גם, שאני התביישתי. האני שלי היום מבוגר, בטוח בעצמו, משכיל, כותב מאמר ברגע זה, מודע פוליטית, אבל, עדיין, קצת, מה אם הקורא יגלה שאני פרסי? [על מה יכולה להתבסס התגלית? על השמועה על המוצא ההורי? על המראה? על מבטא שאין לי? עדיין אני יכול לשמוע אמירות "מחמיאות": "ואוו! אתה ממש לא נראה פרסי. לא יכולתי להאמין". האם גם אני מבקש שלא להאמין בכך? בבית הכנסת של אבי שהלכתי אליו לאחרונה לשבת יחד עם בני שהוא בית כנסת כלל-מזרחי גם כדי לעודד את אבי על שבנו בכורו נאות להתפלל מצאתי חזרה את מנהג אמירת השלום הכה-תרבותית של יוצאי בית הכנסת שלמרות היותו-כלל מזרחי רובם פרסיים ופרסי שלא מזמן עלה כנראה לישראל ומדבר פרסית עכשווית יותר נתקל באבי חזרה וברך אותו בברכה פרסית ארוכה ומפותלת לפי כללי הנימוס וכה אמרתי לעצמי שהוא נראה ממש פרסי וכעבור כמה ימים אותו פרסי חדש חלף על פני אמי בשעה שישבה בחצר ביתה וזו העירה לי: "ממש דומה לך, איציק, רק תוריד את המשקפיים, ואתה בול כמוהו".] ולמה פרסי? נולדתי בפרס? והיכן בכלל לעזאזל פרס? אפילו תמונות שלה לא ראיתי הרבה, רק זיכרונות יפיפיים על פרס בילדותה של אימי, איספהן, עיר הארמונות… אותו ארמון שבו משפחת אימי התגוררה בו, עם האיל שנאכל, השלג, העורב החכם… [אילו נזכרתי בזיכרונות של אימי כפי שסיפרה לי בארבע לפנות בוקר אחרי לידת בני בכורי הייתה אומרת אבי נחמיה היה איש עמיד שיחד עם אחַיו עסק בייצור נעליים קנו להם בית ענק ממש ארמון עם הרבה חדרים מהמוסלמים כיפות בתקרה יפות מאוד ובכל חדר שכנה משפחת אחד האחים כשבשבתות ובחגים היינו כולנו מכינים את הארוחות ואוכלים יחד וגם אני נזכרת באיל שפעם דוד שלי הביא בחופשה מהצבא איל שהוא כשר לאכילה או כבש ששחטנו כל פסח ובמקום מקרר הכנסנו בכדים ענקיים במחסן את החלקים והברכה עם הדגים שמעליו עורב ביקש החכם תמיד לרמות אותנו עד שסבא נפל וחלה והעסק נהרס ונהיינו עניים מאוד אז הציעו לנו לעלות לארץ ובאנו לפה לטבריה הפסקתי את הלימודים ואני ואחותי דליה עבדנו בפרדסים באזור וגם בתור גננת בהתחלה ואחרי כן הכרתי את אבא אבל אחרי שהיה לי מישהו שהתברר לאמא שלי במקרה שהוא לא יכול להביא ילדים ואבא ואני התחתנו והייתה תקופה קשה במשפחה היינו עניים ואבא שלי נחמיה לא יכל לשלם לאבא נדוניה אז המשפחה שלו עשתה עליו חרם במיוחד אחיו החורג הגדול נהג המונית מקדימה שנהרג בתאונה זיכרונו לברכה שהכה את אבא ואחיו עוד בפרס אחרי שאימא של אבא מתה מיד אחרי הלידה ואבא שלהם ברח לאישה אחרת והשאיר ארבע אחים ואחות לבד דואגים לעצמם וטפו טפו שלא נדע מצרות הוא נהרג בתאונה אחרי שמספרים שבבוקר לפני שיצא לנסיעה אשתו שאותה הוא היכה צעקה מהחלון כך שכל השכנים גם נכחו בקריאתה שלא תחזור חי! ובדרך מירושלים הוא במונית עם עוד שמונה שלא נדע מצרות היה גשום והאוטו מרצדס החליק וכולם נהרגו והיה אבל גדול במשפחה ולא היה חשק גדול כשנולדת ממש קצת אחרי התאונה רצינו לקרוא לך דניאל אבל אז כשהמוהל ביקש לקרוא בשמך לפני שהספקתי להגיד דניאל סבתא של אבא קראה יצחק כשהיית קטן אמרתי לך שאתה לא יכול לריב עם אבא שלך כל הזמן כי הוא סבל מאוד בילדות עבד קשה ועכשיו הוא רוצה לראות אתכם גדולים רוצה כבוד תתנו לו גם לי קשה לא הייתה לו אימא ואבא לא היה איתו ורק סבתא שלו הייתה איתו לא אהבת אותה כשהיית ילד קטן אבל אותך היא אהבה כי קראה לך יצחק אבינו על שם אביה ואהבה את אבא שלך בגלל שאחרי שאבא אימא שלו מתה היא גידלה אותו לבדה והוא כשהם עלו לארץ עבד קשה בשוק הסיטונאי בתל אביב כסבל אבא שלך הרזה כל כך אז לחתונה שלנו לא באו אחיו של אבא חוץ מדודה עזאת שלא הקשיבה לאח שלו וקנינו בית בקרית שלום שהיו בו הרבה פרדסים של הערבים של יפו שברחו במלחמה] בניגוד לְמה זה להיות פרסי, שכולם נתנו לי להבין שזה לא טוב. אולי אפילו -אני-מתבייש-להיות-פרסי- היה כל האני שלי. ואפילו האני הכותב היום התפתח כולו מתוך האני הזה והבושה בו.

לגן הילדים הגעתי, אבל כבר ביישן. ואז הצטנפתי בתוך בושה עם שם. פרסי. הילדים, ברובם בנים של עיראקים, מרוקאים, סכין, אימא שלי מאוד זלזלה בהם, כי בטבריה הם והמרוקאים אחרי שבאו מפרס לא הסתדרו. ואחרים, לא ממש אשכנזים. הילדים הללו, וגם הנערים בתיכון: אתה פ-רסי. חי חי חי. איזה פ-רסי. חי חי חי. היום אולי אני פרס-י, אם שואלים, ואם אני פ-רסי אני… כי פרסי זה חרא. פרסי קמצן. פרסי עם שפם. פרסי מבטא מצחיק.

הפ-רסי הלך עם מכות.

והיו כאילו שני זני פרסים – הצד של אבי והצד של אימי. הצד של אבי, זה הדבר שאני הכי הרבה לא רציתי להיות קרוב אליי. הם מאוד מאוד לא. לא רוצה כמוהם. מוכרי נעליים לפי מידת הסטריאוטיפ. והצד של אימי. הם איכשהו בסדר. מוכרים סחורות אחרות. הם לא היו תחת בושה. כאילו לא הרגשת שהם פרסים. אולי להיות פרסי היה גם להתבייש.

היו בתיכון שני פרסים איתי. כאלה מסריחים. לא היה ריח. אבל מסריחים כי הם פרסים [מי שנתפסו אצלנו כמסריחים באופן ממשי היו הבוכרים ששטפו את שכונת קרית שלום, כשאימי אמרה תמיד שיש להם ריח מסריח כי הם לא מתקלחים והם שותים הרבה וודקה כי זה שורף להם את השומן הרב של האוכל עם העופות השמנים אך מאכל אחד טעים היה להם וזהו האושפולואו שגם אימי וגם מסעדות בוכריות אחרות לא יצליחו לשלוח לי אותה כפית טעימה שהשכנה זילפה העניקה לי, גם אחרי שסיפרה אותי וכולי רצתי הביתה מהר להדביק עם דבק פלסטיק לבן את השערות חזרה]. והכי הרבה רציתי להתרחק מהם. לא להיות הם. ואיך צחקתי עליהם? שהם פ-רסים. איזה מצחיק. האחד רצה להיות מאוד חבר שלי. והשני גם והוא עולה חדש אבל חצי עיוור. עין עטופה בתחבושת ובמשקף כהה. איכס. איזה מכוער. ורגע. גם אני הייתי בעצם מכוער. מאוד. כי אני פרסי. גם. ככה לימדו אותי הילדים. והפרסי, הראשון, בכיתה שלי, הוא חטף פעם אבן גדולה ממני בראש. לא בכוונה. ישבנו כל הילדים ליד גדר ואבן הפריעה לי. זרקתי אותה לגדר, וזו פגעה בה. מתוך המכה חזרה ונפלה על ראשו של זה ודם.

גרמני, צרפתי או בכלל אירופאי. רק לא פרסי. אבל גם לא ישראלי. כי ישראלי זה כלום. וגם בישראלי הזה אני סובל. כך גדלתי עם תשוקה למשהו אחר. של שמה. שם. ללמוד גרמנית. ללמוד צרפתית. להשכיל. כי השכלה זה לא להיות פרסי. לא מזרחי אחר כך. להאזין לקלאסית. אפילו לא אשכנזי שזו גרסה דלה. ומה עם יהודי? אולי, מתוך בית הכנסת של אבי בילדות שאליו לא אהבתי ללכת אבל היה בו לעיתים קדושה ילדותית […אלא שבית המקדש עמד על תלו – בית הכנסת העירקי הקטן של קריית שלום על שפת נהר-הכביש הראשי, בשחרית שבת עטף אבי אותי ואת שני אחיי הקטנים בטליתו הגדולה, אסר להביט בם ובקולם העמוק לרגע קט נפרץ ההווה, נושאים כפיים בהיכלו של שלמה מזמרים: יברכך. אדונָי. וישמרך. יָאֵר. אדוני. פניו. אליך. וִיחֻנֶּךָ. ישא. אדוני. פניו. אליך. וישם. לך. שלום. <ציטוט מתוך ספרי>

לצד חוויה מטאפיזית זו נשבעתי גם לשקר בפני אלוהים הנוכח בפני איבוד האמונה בו. שמא מאז האני מחפשה? השבועה הייתה ניסוי הנגדה לציווי בתורה שלא להישבע לשווא שנבע ממצוקת הבדידות והציג תוצאות של הצלחות בַּמציאות דווקא בעקבות השקר], זו הייתה בהמשך מוזיקלית-נוצרית.

מכול זה כמובן, ואולי לא כמובן, יוצא האוכל, האוכל הפרסי, של אימי. אימא שהיא באוכל, ופרסיוּת שהיא באוכל. היום כשאני אומר שאני פרס-י אני מנסח זאת לעצמי תוך טעימה, מתוך זיכרונות של אוכל, שם אין בושה, פשוט [אולי מכיוון שהבושה תודעתית והאוכל הפרסי שנגע בקצהו של הגוף ידע להערים על התודעה, על האני הזה, ולענג אותו, ולמכור לו את האימהות הנאכלת בלא להתנגד]. גם אשתי שהגיעה ממחוזות הארצות הפולניות אינה יכולה להתנתק, אהבתה אליי מתווכת בגונדי [הגונדי הנה קציצה גדולה וכדורית של גרגירי חומוס מגורדים, קצת בצל ועוף טחון, שמתבשל לו במרק עם כורכום, וגונדי זה מהווה מנת ביניים או מנת שוליים למנה העיקרית, אך קיבל מחוץ לגבולות הפרסיות את מרכז תשומת הלב וידידות א-פרסיות של אשתי רודפות אחריה כדי שתרגל אחרי חמותה בתקווה לזכות במתכון גואל] ובאורמה-סבזי של אימי בערב שבת.

אימי, אבי וכולם שסבבו אותי לא נתקפו מעולם, כך נראה לי מתוך עולמי המבויש, ביישנות במה שהם, אלא חיים דקה-דקה בעיסוקיהם. לא נתקלו בילדים מגדפים? לא שמעו בדיחות על קמצנות? נראה שעולמם הקהילתי של הפרסיות שאותו העתיקו לכאן שימש מגן. לי לא. נותרתי חשוף. עם מי להזדהות? עם אבי? לא. עם אימי? לא. עם דודיי? לא ולא. השבר אולי שלח אותי להזדהות עם השבר עצמו. בגיל הנעורים מצאתי על כן את עצמי במוזיקת הדיכאון של להקות הגל החדש והפאנק. בהמשך המיסות סיפקו את מנת הדיפרסיה היומית [יש ממד אולי של עצבות מתענגת במוזיקה הפרסית הקלאסית שהוריי הביאו מאיראן של השח ירום הודו שהביאה אותי לדלג על הישראליות היישר לזרועות הגוים, דבר שמצריך ציטוט עצמי מטקסט אחר, שכך נפתח: מרפסת בדירת קרקע בשכונת קרית-שלום, גבול יפו תל אביב. בליל קיץ חם, אני הילד, אחיי הצעירים והורי בוהים בשחור-לבן טלוויזיוני. בישראל, אריק אלברשטיין או חווה איינשטיין שרים. אמא ואבא נגעלים: איחס! איזה זבל! ומעבירים ישירות לירדן שאומנם אינה איראן האהובה (גם השאה הרם אהוב מאוד) אך רקדניות הבטן וצליליה המסתלסלים ערבים יותר לאוזן מהשטיינים. אז לא פה ולא שם. לא מכוננים לי זהות ישראלית יציבה ולא מצליחים לייצר בן מזרחי אותנטי. קשה לי להזדהות עם ההורים. הם מנותקים. מעתה גם אני]. אח! איזו מיתולוגיה של העצמי!

 

 

 

43 תגובות

  1. היי יצחק
    מרתק לקרא, ההתבוננות שלך נותנת לזה עומק.
    בילדותי גרתי בקריית שלום ברחוב לפיד 9, לידנו בקומה, שכנים פרסים שאכלו אורז אדום.
    ביקשתי מאימי שתכין לי גם אורז כזה.והיא שלחה אותי לשכנים, אי אפשר היה להתחרות.
    להתראות טובה

    • יצחק בנימיני

      גרתי ברחוב מימון
      אולי מספר 14 ?
      ליד בית הקברות המוסלמי. מתישהו אכניס לבלוג טקסט סיפורי שלי קצר על הילדות שם
      לגבי האוכל – אין כמו האוכל הפרסי

  2. אבשלום אליצור

    אֵסָאק' ג'וּן, צֵ'רָא חֵגָ'אלַת מִיקַשִי בֵּרָא קֵא פָארסִי הַאסִי? אֵיי בַּד-בַּאכְת! מוֹכָאִי פַרַנסאוִי מֵסלֵא זָ'אק לַקָאן יָא קרואטי מֵסלֵא סלָבוֹי זִ'יזֶ'ק בָּשִי? פָארסִי-בָּשֵאד חֵגָ'אלַת נִיס – להפך: כבוד אֵ בּוֺזוֺרג הַאס!
    כוֹדָא נֵגַהדָאר אֵ-שוֹמָא אוֹ פָאמִילִית בָּשֵאד. בהזדמנות, אִינשָלָה כוֹדָא תסביך-אֵ-נחיתות אֵ-שוֹמָא אֵלָאג' מִיקוֹנֶה.
    רַפִיק' א שוֹמָא, אבשלום

    • יצחק בנימיני

      אני מבין פרסית ותודה לאבשלום על דבריו החמים והאירוניים/אירניים

  3. יצחק בנימיני

    שלום מרים, את מצפה להדדיות?

    • מירי פליישר

      האמת שלא. נבהלתי מהתגובה שאחריך ואני מתקפלת.

      • מירי, את צבועה! ברור שאת מצפה להדדיות, אחרת לא היית מביכה את יצחק בשאלות המטומטמות והחודרניות שלך. אם אדם לא מגיב אצלו ולא אצל אחרים, כנראה שכך נוח לו. מדוע את צריכה לחטט לו בנשמה ולאלץ אותו להסביר לך משהו? את לא מבינה שזה לוחצני, פולשני ומביך? את צריכה שיסבירו לך?

        • הרי בכך את בעצם ממש מתחננת לד"ר הנכבד שייכנס לבלוג שלך.

        • מה ההתנפלות הזו על מירי ? גסות רוח לשמה
          וליצחק בנימיני ברוך בואך למטע

  4. למה שלא תמשיכי לעשות חשבונות בטוח סעודי במקום לעשות כאן חשבונת עם בלוגר חדש? טמטום. כאלו שמישהו חייב לך משהוץ

  5. יצחק שלום!
    גילוי לב מרתק, אני מודעת לגזענות הקיימת גם היום.
    אני נולדתי באשדוד קאזאבלנקה הקטנה, והייתי כמעט אשכנזיה יחידה בין מזרחיים, אבל אתה אומר שגם בין מזרחיים מעדות אחרות התביישת. בעיר שלנו החממה למזרחיים חברי לא סבלו, אבל אח"כ כשיצאו לצבא או לאוניברסיטה סיפרו על אפליה.
    בבגרותי תמיד נמשכתי לצבע השחור שהזכיר לי את אהבות ילדותי, כיום אני נשואה והנישואים שלנו מעורבים.
    בעיני רק נשואי תערובת יצילו את המצב, כן ירבו!

    • יצחק בנימיני

      הקטגוריות המונוליתיות אשכנזים ומזרחים מפריעות להבין את מורכבות המצב הישראלי ובעיותיו

  6. יעל ישראל

    אוי, איציק, כמה נהניתי לקרוא! וגם אני חצי פרסית (האם תורכיה) ובעבר כתבתי בדיוק על זה. קרא אם בא לך.
    http://www.notes.co.il/yael/28094.asp

    • יצחק בנימיני

      יעל, הטקסט היפה/כואב שלך הדהים אותי עד כמה את קולעת לשאלות שאני שואל את עצמי, עד היום, לגבי המזרחיות ושאלת ההזדהות שלי איתה. אולי לכן בריאיון שקיים איתי עמיר פריימן הצבתי את עצמי בתוך מקום שבו אין הזדהות לגמרי
      * ריאיון עומק שעשה עמיר פריימן לגבי שאלות של זהות:

      תמצית הריאיון ב-Ynet

      הריאיון המלא באתר אימגו
      http://www.e-mago.co.il/Editor/literature-2948.htm
      וגם בבלוג של פריימן: חלק א חלק ב

  7. יעכנע. כך כותבים זאת.

  8. אמת ותודה על התקון האורתוגרפי

  9. ההתנפלות על מירי מביכה ולא הוגנת, כשבסך הכל היא ביקשה להיכנס לדו-שיח לגיטימי עם הד"ר.

    • ההתנפלות היתה הוגנת מאוד, כי היא לחצה אותו לענות לה וכך הביכה אותו. היא עצמה, הצבועה, כתבה כאן איזה פוסט פתטי שהיא מבקשת שלא יצפו ממנה לכל מיני דברים. והנה, כעבור שבוע, היא עצמה מצמידה אקדח לרקתו של בלוגר ושואלת שאלות פולשניות שלא מעניינה. איפה כאן העדינות מצד "מיס עדינות והתחשבות"? איפה כאן השמירה על גבולות שהיא מנסה להגן עליהם?

      • אל תגידו "מיס עדינות והתחשבות",
        תגידו "מיץ זבל".
        תגידו "מה ששנו א עליך כן תעשה לחברך"ץ

      • מירי פליישר

        אוי אוי אוי משמר הכבוד התייצב על רגליו האחוריות.ד"ר בנימיני אינו זקוק להגנה שלכם. אתם לא יכולים להיות חכמים ומוכשרים כמוהו אז נושכים בשמו. הוא ביקש?
        תשובתו היתה "האם את מצפה להדדיות?" וזו שאלת השאלות בבלוגים.אכן אין לי תשובה מדוייקת. בעצם באמת רציתי שתציץ לבלוג שלי , אבל עכשיו אני נזהרת כי לדעת חיל המשמר פלשתי. לדעתי מי שפותח בלוג עלול לפגוש יאכנע פה ושם בתגובות ויכול למחוק מה שלא רצוי לו.
        ולא לא אכתוב בעילום שם . לא השבוע.

        • לא משמר כבוד ולא בטיח. את פשוט עברת את הגבול. פשוט תודי בכך ולא תביכי בלוגרים להבא.

  10. סתםחנפנית עוד אפשר .לסבול
    זה מעבר לזה

  11. אנשים. פשוט ירדתם מהפסים. אין לכם מה לעשות בחיים חוץ מלכתוב תגובות מגעילות. ומר בנימיני, תמחוק את התגובות האלה. אם אתה רוצה שמישהו יטרח להגיב על דבריך.

    • יצחק בנימיני

      שלום חברים, יצאתי עם משפחתי לטיול קצר של שבת וחזרתי למלחמה למרבה ההפתעה.
      ראשית, בקשתי להניח למירי.
      שנית, אתם מוזמנים להגיב לדבריי אבל לא אוכל להגיב תמיד.

  12. מירי פליישר

    תודה סיגל. זו היתה כוונתי בדיוק.

  13. מירי פליישר רק יאכנע? היא פשוט אשה טפשה ודוחה\

    • ומתרפסת בפני גברים, בעיקר אם הם מפורסמים ודוקטורים. זה לא דבר חדש.

  14. אמיר אור

    יצחק, נשמע שהדיאלוג הפרסי הפנימי הזה עודו בעיצומו, ויש בו מאמץ ומאבק.
    תודה ששיתפת, והמקום הכן הזה עובר בלי צורך באירוניה עצמית.
    ברוח זו, לא הייתי קורא לכל זה "מיתולוגיה של העצמי", כי זה בעצם המצע הסיבתי שבגללו יוצרים מיתולוגיה כזו. המיתולוגיה היא אולי דווקא איך שאתה רואה את עצמך כיום בשונה מזה.
    ובכל זאת בחשבון אחרון הרי הכל בראש, ודין הדימוי העצמי שקיבלנו ועיבדנו בילדות כדין זה שיצרנו ועיצבנו בהמשך החיים.
    תכל'ס, חושב שמה שמעניין הוא כמה הנראטיב הפרטי שלנו מזיק או מועיל לאושר האישי שלנו ושל הסובבים אותנו, וכמה אנחנו מצליחים לרכוש את הכלים לשלוט בו.

  15. טרחן וצרחן אתה בעצמך
    תתבייש

  16. הייתי רוצה לכתוב שהפוסט מעניין אבל הוא הרבה מעבר לזה. כמו שאתה כותב, לא נותר לך להזדהות אלא עם השבר עצמו. אבל זה לא רק אתה. אילו לתרבות הישראלית (מושג שלא קיים) היה מה להציע ייתכן והקליטה שלנו, (הרי כולנו אימגרנטים, אם בגוף אם ברוח), הייתה הרבה יותר פשוטה משום שניתן היה להחליף תרבות בתרבות (עם כל הקושי). אבל המציאות הישראלית שללה מעצם טבעה תרבות ישראלית ובעצם אילצה את אותם האימגרנטים להמיר את תרבות העבר שלהם ברִיק או לחלופין בתרבות אחרת. לא מכאן ולא מעכשיו. כל מי שלא בחר בתרבות הריק יכול להזדהות עם "הבעיה הפרסית" שאתה מציג גם אם הוא אוכל שווארץוואלדקירשטורטה ולא בקלווה. תודה על מילים נהדרות, גל.

  17. יצחק בנימיני

    שלום חברים
    ראשית, אני מבקש שוב להפסיק להציק למירי
    שנית, אני קורא בשקיקה את דברי התגובה, ומגיב רק אם יש צורך בכך

    • הדוקטור פ-רסי בתגובותיו

      • יצחק בנימיני

        משעשע מאוד.
        אני מעדיף לא להגיב למגיבים רק למען הנחמדות. שוב, אני קורא את התגובות ושמח עליהן

  18. יצחק בנימיני

    אכן, המטרה היא ביטוי עצמי אבל זה לא שונה משאר הבלוגים. אולי בהתחלה הייתי קצת בהלם מכמות התגובות

    • האמת ששאלתי את השאלה הזו כי נראה היה לי ששטחי ההתעניינות והביטוי שלך רבים וסיקרן אותי מה המטרה כאן. ביטוי עצמי אחלה. משוחרר מכל צורך בתגובה ו/או ביקור. ההנאה כולה שלנו.
      שמחה שהגעת

  19. רונית בר-לביא

    מרתק בעיני.

    ומה שאהבתי, שיש גם פן קומי.
    הידידות הא-פרסיות של אשתך
    🙂 למשל.

    אני לא הכרתי מקרוב את יוצאי העדה הזו, עד לאחרונה, אני יושבת צמוד במשרד לאדם שהוא עולה ישן מ"פרס", ויש לו המבטא הכי מעניין בעולם, לא מתחילה לחקות אותו, ואני טובה בחיקויים,
    הוא בעל תפקיד מאד בכיר בחברה שלנו, גינוניו אירופיים, ובאמתחתו שלל סיפורים שלא ייאמנו מאיראן של לפני חומייני.

    אפילו לגבי איראן של היום, אני מוצאת אצלו דעה מאד שונה ממה שאנחנו מורגלים לחשוב ולהביע ולהזדעזע, וזה.. מרענן ומלמד.

  20. אסתר אטינגר

    שלום יצחק, דבריך היפים החזירו גם אותי אחורנית לקרית שלום, שם גרה משפחת דודתי ז"ל, ואותם ביקרנו כמעט כל שבת. אנחנו גרנו לא הרחק משם, בשולי שכונת שפירא, ובתור אשכנזים-פולנים לא היינו יוצאי דופן וכן כל שאר העדות שהתגוררו בסביבה.כולם חוו סוג של "שבר" בהיותם עולים חדשים יותר או פחות. אגב, מולנו התגוררו משפחות בוכריות ובניגוד לך התרשמתי בילדותי דווקא מתלבושותיהם הצבעוניות ולא מהריחות או המאכלים שלא היתה לי כל גישה אליהם. זכורות לי גם זילפות אחדות, שם נפוץ בעדה הבוכרית. הרומן שלי "פלא לילה" שהופיע בהוצאת הקיבוץ המאוחד לפני שנים אחדות נכתב על רקע שכונה דרום תל אביבית ועל אנשיה, אולי תמצא עניין.

    • איריס אליה

      מר בנימיני,
      אני מכבדת את רצונך שלא לקבל תגובות, אני מניחה שסיבותיך עימך. אבל חייבת להגיד, ואולי זה רק במחשב שלי, בלתי אפשרי לקרוא את הפירסומים, יש איזה טעות באופן שבו הם עולים על הדף, זאת אומרת, השורות עולות אחת על השנייה.
      לא יודעת. לתשומת ליבך.

      • יצחק בנימיני

        תודה רבה, אכן היו בעיות טכניות רבות כשנכנסים דרך אקספלורר. תיקנתי. מקווה שעכשיו הכול בסדר

© כל הזכויות שמורות ליצחק בנימיני