בננות - בלוגים / / דרך ייסוריו של כתב יד
כשאני לעצמי
  • שמעון ריקלין

    יליד ירושלים, למדתי ערבית, פסיכולוגיה, בימוי תיאטרון וצרפתית. כתבתי תסכיתי רדיו למבוגרים ולילדים, מחזות לילדים, תסריטים עד שנחַתִּי בפרוזה. פירסמתי ספר נובלות 'תום הילדות' בהוצאת חרגול, רומן 'צפון פרוע' בהוצאת חרגול-עם-עובד וספר ילדים 'שירה של הים' בהוצאת עם עובד. כיום אני עורך בהוצאת ספרים גדולה. נשוי לתמר.

דרך ייסוריו של כתב יד

דרך ייסוריו של כתב יד

הקדמה

בפוסטים הבאים אנסה לתאר את השלבים השונים שעובר כתב היד מנחיתתו במערכת של הוצאה לאור ועד לקבלת התשובה מן ההוצאה – דחייה או הזמנה לבוא בריצה ולחתום על הסכם. אינני מתיימר שהדברים שאכתוב מתרחשים בכל הוצאה, ולא כל הדברים מתרחשים באותו אופן, אבל מניסיוני, שחלקים ממנו יפורטו להלן, הדברים דומים בהוצאות לא מעטות.
 
ואולם, לפני כן, אני חש חובה לגילוי נאות:
עד שהתחלתי לעבוד בהוצאת ספרים הספקתי לשלוח קובץ סיפורים לכל הוצאה סבירה בארץ. בסופו של דבר, השורה התחתונה של מכתב התשובה המצורף לכתב היד (פעם גם היו מחזירים כתבי יד) היתה תשובה שלילית. לרוב ההוצאות הגיע כתב ידי דרך דואר ישראל.
חישבתי שייקח שבוע עד שהמעטפה תגיע אליהם, אחר כך שבוע של קריאה ואחר כך תשובה חיובית, ואז צ'יק צ'ק הספר יוצא, ואני גם לא אוותר על עמוד או שניים של הקדשה. אחרי שלושה שבועות שמחתי שהם מתעמקים כל כך בסיפוריי, אחרי חודש הייתי נכנס לדיכאון, מעלה בדעתי אפשרויות שונות ומשונות, כגון שלא קיבלו את הספר, שהספר עורר בהם דחייה עד שהעלוהו באש, שמישהו חמד אותו (ולא לצון) והוא בטח יוצא, או יצא כבר, ושמו של העורך/מזכירת המערכת/נכדו של המו"ל – מתנוסס עליו.
ובכן, אחרי כחצי שנה הייתי אוזר עוז, מתקשר ושואל מה עם כתב ידי. מסתבר שההזיות שהזיתי לא היו רחוקות כל כך מן האמת:
היו כמובן פעמים שהכחישו שקיבלו – ייאוש, ושוב דיכאון, פנטזיות אלימות. 
היו גם פעמים שהודו שקיבלו אך עוד לא קראו – תקווה שנמשכה עוד כמה שבועות.
היו שהודו שקיבלו, קראו אך עוד לא קיבלו החלטה – התקווה בת שנות אלפיים.
וכמובן שהיו הוצאות שתוך זמן קצר שלחו את המכתב הסטנדרטי של "תודה על כתב היד, לצערנו וכו'".
אבל הדואר, כך גיליתי, הוא לא הדרך היחידה לשלוח כתב יד להוצאה.
יש חברים, שמכירים מישהו שמכיר מישהו בהוצאה.
יש חברים שמכירים את ההוצאה.
יש חברים שעובדים בהוצאה.
יש חברים שהם ההוצאה.
ההבדל בין התשובות שקיבלתי דרך החברים כמפורט לעיל לבין התשובות שקיבלתי דרך הדואר מעל לעיל היו, אללי, דומות למדי, אם כי נאמרו בעל פה.
אחרי שהתלבט יותר משנה הודיע המו"ל (דרך חברים) שבלב כבד הוא נאלץ לוותר על כתב ידי כי: אישתו עומדת ללדת, הוא עצמו נוסע לחו"ל לשבתון או שניים וכו' (היו אלה אנשים שונים).
הייתה הכחשה אחת (אף על פי שאני עצמי שמתי את המעטפה בתיבת הדואר).
היתה תשובה שהותירה אותי פעור פה מחמת הדיסוננס הקוגניטיבי: "תשמע, אתה כותב נהדר, אבל אף אחד לא ירצה לקרוא את זה."
"למה?"
"זה כל כך מדכא! " בדיעבד היא צדקה, כי כאשר יצא הספר (עם הרכב אחר של סיפורים, אמנם) אמרה מוכרת בחנות: "זה ספר נהדר, אבל אני לא אמליץ עליו. כי אם אנשים יקנו, הם יצעקו עלי שהרסתי להם את החופש. אני מצטערת, אבל יש לי אחריות."
את התשובה השלילית הכי הגונה קיבלתי מרם אורן. הוא התקשר אלי הביתה (מרוב הלם, רק אחרי השיחה הבנתי שזה היה רם אורן בכבודו ובעצמו). הוא אמר שראה שמדובר בסיפורים. הוא יחזיר לי את כתב היד כמו שהוא, בלי שיקרא אפילו מילה, כי הוא לא מוציא סיפורים. נקודה. מאז יש בליבי פינה חמה לרם אורן.
 כדי לומר שלא הכול היה שחור, שבוע אחרי ששלחתי כתב יד לספר ילדים קיבלתי תשובה חיובית. לאור הניסיונות שתיארתי יובן מדוע תשובה זו גרמה לי  לזעזוע מוח.
 
הייתה תקופה לא קצרה שעבדתי עם הוצאות ספרים, בהגהות, בעריכה, בתרגום ועוד כהנה וכהנה, וגם אז לא היה לי מושג איך הדברים פועלים כאשר המעטפה נוחתת על שולחן המערכת. ולכן, אחרי כל אלה, ברגע שעברתי לצד השני של הדואר או החברים, נשבעתי בליבי שלכל כתב יד אתייחס בדחילו ורחימו. נשבעתי בליבי שאקרא כל כתב יד מכריכה לכריכה, נשבעתי בליבי, שגם אם חלילה תהיה התשובה שלילית, אשתדל לרכך את המהלומה ככל האפשר.
אלא שאז הצביעה רכזת המערכת על הארגזים העומדים בכל שטח רצפה פנוי, מחכים למגע ידי הענוגה. 
מאותו רגע, גם אם באיחור לא קל, התברר לי שהחיים אינם פשוטים כלל ועיקר.
                                                (המשך יבוא)

10 תגובות

  1. אני מסכימה איתך שלמי שאין קשרים, קשה יותר. אני רוצה להאמין, שכאשר מדובר בכתב יד מעולה, גם בלי קשרים אפשר להסתדר, וזה אכן קורה. לצערי יש מקרים של ספרים בינוניים שיצאו לאור הודות לקשרים. אלה החיים.

  2. לא קשרים, גם זה לא ממש עוזר.

    אלא אם כן את/ה סלב/ית והשם שלך ימכור.

    היום בשביל להוציא ספר בינוני ומעלה, צריך פשוט כסף, רוב ההוצאות מבקשות שתממן את הוצאת ספרך. וזהו.

  3. לזכותו של רמי אורן כעורך, זה שיש לו אינטגריטי, בניגוד להרבה אחרים. אולי כי ההוצאה שלו קטנה.
    שלחתי לו כתב יד של רומן, והוא הגיע בחזרה למחרת!! היה רשום עליו שרשימת הספרים המיועדת סגורה לשנתיים, ולכן לא קראו והחזירו. פר אינאף! לעומת זאת, קיבלתי מהוצאה גדולה את כתב היד בחזרה כעבור 4 ימים!!!, וזה כתב יד עבה, ולא היה סיכוי שיקראו אותו כל כך מהר. התקשרתי ואמרו לי: בטח שהלקטורית קראה, איזו שאלה! מ-מ-ש.

    עוד מקרה לזכות רמי אורן. כעבור כמה שנים שלחתי לו כתב יד נוסף, וכיבור יום, יום אחד! הוא התקשר אלי ואמר שזה לא מתאים לו, אבל היה ברור לי שהוא קרא הכול. אבל זה מאוד מאוד נדיר במו"לות. כמעט בלתי אפשרי בעצם.

    כלקטורית אני מודה שלא פעם לא סיימתי לקרוא כתבי יד, כיח הבנתי שזה לא זה. ולכן ברור לי שלקטורים עושים זאת. ובינינו, במה שמשלמים על לקטורה, לא פלא.

    ולכן זו חרב פיפיות. כסופר אתה מבין את מה שהכותב השקיע, וצר לך עליו, אבל כשאתה בתוך בית החרושת של הנפקת ספרים, אתה לא עומד בלחץ, וזו התוצאה. אני יודעת שזה מאוד ציני. וצר לי מאוד על כך. לכן גם הפסקתי די מהר לעשות לקטורה. הרגשתי כאילו אני מרמה אנשים.

    • נראה לי שהבעיה אינה מרמה, אלא הבנה שזו אכן תעשייה.
      אני מקווה שאוכל להתמיד בסדרה שהתחלתי כאן, כי לכל שלב יש סיבוכים משלו.

  4. "רם אורן בכבודו ובעצמו" – איזו פלבאיות… אתה מה זה טירון, אבל ישר רץ לספר לחברה… על מה בעצם?

    • א. אני לא רץ לספר לחברה, אלה דברים שאירעו לפני די הרבה שנים.
      ב. לא ברור לי מה זה קשור לפלבאיות, אבל כנראה שאני אכן פלבאי.
      ג. אני מספר על תהליכים שעוברים פלבאים כשהם מגישים כתב יד להוצאה והדרך שבה מתייחסים אליהם (לשיטתך כנראה הפטריקים).
      ד. אני מאחל לך שברגע שתשלח כתב יד יתקשרו אליך מייד, יבואו עם חוזה ועם מקדמה שמנה, ובעצם כבר עם הספר מודפס, ועוד ינשקו את רגליך, כי ככה עושים לפטריקים (ואלי גם לפטריק קים, אבל מסיבות אחרות).
      וראה תגובתה של יעל ישראל.

  5. היי שימעון
    נושר הדחיה הוא מרתק… אזור החושך, השבוע סימתי להחלין שיר בנושא… (אתה יודע אני מוזיקאית)
    והחיים אינם פשוטים כי אתה אמרת…
    להתראות טובה

  6. לא מכירה את דרך היסורים הזו אבל יודעת משהו בשיעור אלף בנושא שיווק שיכול לעזור אולי גם לכל סופר או משורר מתחיל: אמר מורה אחד שלי:" בתחום הזה תשמעו הרבה יותר לא מכן. חשוב לא להפוך בגין זה לאנשים פסימיים. אם אתם מאמינים בעצמכם ויש לכם מוצר באמת טוב ביד אל תאמרו נואש. בדקו את הסטטיסטיקה של ההצלחות שלכם, ואם פעם אחת מתוך עשרים יגידו לכם כן אז זה מספיק, ולכן אתם יכולים לחזור לחשוב ורוד, וכל פעם שאומרים לכם לא תשמחו, הלוא זה מקרב אתכם אל הכן, זה שיבוא בפעם העשרים". שוב, זה באמת אמור להתקיים במקרה של מוצר טוב. הבעיה היא יותר מה לעשות כעורך לגבי מישהו שממש ממש אין לו את זה. ברור שמי שחווה סרובים על בשרו, יהיה כלקטור קצת רגיש בהתחלה, אבל כמו שאמרת הזמן מקהה את החושים, ולא קל להתמיד בנחמדות ורגישות בעסק עמוס.
    מה עושים? אחכה להמשך ואשמע מה אתה מציע כפתרון.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לשמעון ריקלין