בננות - בלוגים / / הָאֲדָמָה, השכוי וְהַחֲזִיר ( סיפור-עם אתיולוגי : מנין הפנינים לתרנגול הפנינים ( ע"פ הברית החדשה))
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

הָאֲדָמָה, השכוי וְהַחֲזִיר ( סיפור-עם אתיולוגי : מנין הפנינים לתרנגול הפנינים ( ע"פ הברית החדשה))

 

 

 

 

 

 

הָאֲדָמָה, השכוי וְהַחֲזִיר  [1]

 

לִפְנֵי שָׁנִים רַבּוֹת בְּעֵרֶךְ [2]

כָּזֹאת קָרָה בְּעִיר הַפֶּלֶךְ:

 

תַּרְנְגוֹל עִם חֲזִירָה

דָּרוּ יַחַד בְּסַלְסִלָּה:

 הַחַיָּה הֲלֹא-טְהוֹרָה

לֹא-נִסְבֶּלֶת,   יְצוּר נוֹרָא,

 

 שָׂמָה לָהּ לְמַטָּרָה

לָאָדָם רַק לְהָרַע:

 

אָז חָוָּה  מִיָּד הִכְרִיזָה
"אֶפְשָׁר לְקַבֵּל מִמֵּךְ רַק כְּרִיזָה!"

 

 וְהִיא עָמְדָה, וּלְאוֹת שֶׁל בּוּז

זָרְקָה עָלֶיהָ פְּנִינֵי מִאוּס.

 

 הַחֲזִירָה סָגְרָה הַסַּל;

הַשֶּׂכְוִי קָם וְאָמַר: חֲסַל

 

סֵדֶר סַל, קָם בְּשֶׁקֶט-רָז

זָלַל כָּל פְּנִין-תִּירָס.

 

חָוָּה עָזְבָה, הוֹגַת נָקָם:

אַךְ הָאֵל מֵעַל שָׁקַל וְדָן:

 

הֶחְלִיט כִּי בַּגִּלְגּוּל הַבָּא

אֶת הַפְּנִינִים עַל גַּב יִשָּׂא…

 

הַתַּרְנְגוֹל? הָאֲדָמָה?

וְאוּלַי יָקוּם חֲזִיר-פְּנִינָה?

 

אַךְ לֹא! טָעוּת! לֹא יִתָּכֵן!

עַל גַּב השֶׂכְוִי אֶת הַפְּנִינָה יִתֵּן!!!

 

 

 

Tertius Gaudens[3]

(Ein Stück Entwicklungsgeschichte)

 

Vor vielen Jahren sozusagen
hat folgendes sich zugetragen.


Drei Säue taten und ein Huhn
in einem Hof zusammenruhn.


Das Huhn, wie manchmal Hühner sind
(im Sprichwort mindestens), war blind.


Die Säue waren schlechtweg Säue
von völliger Naturgetreue.


Dies Dreieck nahm ein Mann aufs Ziel,
vielleichtwar's auch ein Weib, gleichviel.


Und trat heran und gab den Schweinen –
Ihr werdet: Runkelrüben meinen.


O nein, er warf – (er oder sie) –
warf – Perlen vor das schnöde Vieh.


Die Säue schlössen träg die Lider …
Das Huhn indessen, still und bieder,


erhob sich ohne Hast noch Zorn
und fraß die Perlen auf wie Korn.


Der Mensch entwich und sann auf Rache;
doch Gott im Himmel wog die Sache


der drei Parteien und entschied,
dass dieses Huhn im nächsten Glied


die Perlen außen tragen solle.
Auf welche Art die Erdenscholle –


das Perlschwein -? Nein! Das war verspielt!
das Perl – Huhn zum Geschenk erhielt.

 

 


[1] על פי מתי  7.6: "אַל תִּתְּנוּ אֶת הַקָּדוֹשׁ לַכְּלָבִים וְאַל תַּשְׁלִיכוּ פְּנִינֵיכֶם לִפְנֵי הַחֲזִירִים, פֶּן יִרְמְסוּ אוֹתָן בְּרַגְלֵיהֶם וְיִפְנוּ וְיִטְרְפוּ אֶתְכֶם".

[2] דרך פתיחה מקובלת לסיפורים אטיולוגיים.

[3] A tertius gaudens ("rejoicing third") is a third party who profits or benefits from competition amongst two others.

 

 

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן