בננות - בלוגים / / שְׁעוֹנוֹ שֶׁל פַּלְמְסְטְרוֹם
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

שְׁעוֹנוֹ שֶׁל פַּלְמְסְטְרוֹם

 

 


שיר זה נכלל לזכר שעון מעורר  שהיה לי ולזכר קולו האימתני. תקתוקו המתמיד היה מוציא  אותי מדעתי.  הוא העיר בי את תמונת צלילי הסימפוניה החמישית של בטהובן, תקתוקי הגורל בפתיחת הסימפוניה. 

בין שירי ה"שטות" של מורגנשטרן לא אחד מתייחס למעשי יום-יום – תקתוק שעון, הצפיה  – בעיניים כלות – למכתב שיבוא כבר ממישהו בעולם שומם -נפשית זה, שלא לדבר על ציורי חוסר תכלית, שממון, בדידות,  צפיות שוא וכו' בעולם. ( האמנם  של מורגנשטרן בלבד?) . אולי אפשר להוסיף ולהתפלסף על כי שעונו של  מורגנשטרן, המואנש עד כי הוא  טובל בעולמם של הסמים הוא מעין חיה, שעוברים עליה  שכרות והתפכחות: כך השיר  בין שירי מורגנשטרן העוסקים בחיות, חיות ומשונות, וכו'.  וכמו לחיות אחרות – ( אך הרי גם במשלי איזופוס!! ) קשר רב לעולמם של בני האדם.

שְׁעוֹנוֹ שֶׁל פַּלְמְסְטְרוֹם

 

 לְפַלְמְסְטְרוֹם נִמְאַס לִשְׁמֹעַ

שֶׁשְּׁעוֹנוֹ מְתַקְתֵּק גַּם בַּלַּיְלָה.

אָזְנוֹ תִּכְאָב: הִנֵּה דַּי לָהּ.

 

הוּא מַשְׁקִיעוֹ בְּמִיץ פֶּרֶג, אֵתֶר,

וּכְדֵי לְהֵקִימוֹ מִשְּׁנַת בַּבֹּקֶר

הוּא טוֹבְלוֹ בִּשְׁחֹר-קָפֶה מוֹקָה.

 

 

 

Palmström legt des Nachts sein Chronometer

 

Palmström legt des Nachts sein Chronometer,
um sein lästig Ticken nicht zu hören,
in ein Glas mit Opium oder Äther.

Morgens ist die Uhr dann ganz 'herunter'.
Ihren Geist von neuem zu beschwören,
wäscht er sie mit schwarzem Mokka munter.

(1910)

 

 

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן