בננות - בלוגים / / תגובות
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

תגובות

 

 

 

להתנצל? להיות גאה? להצטרף כמגיב מס' 123 לדברי הגב' ענת לויט המוצאת טעם וסיבה להתלבט  אם לפרסם בבננות או להימנע? לעמוד כגל-עד ונד נגד   דברי יעל הטוענת כי מפרסמים כאן רק אחר שהפוסט התיישן והבשיל הרבה במגירות או על דפי  מקומות פרסום אחרים? או להצטרף ללויט הטוענת שאין טעם לפרסם דבר ישן – כאן מין מעבדה ושטח ניסוי לאופני ההתקבלות של דברים  שנכתבו  אך זה עתה?  או – דבר אחר – להימנע מפרסום באינטרנט, כי יש מקומות פרסום שחרתו על דגלם עיקרון שלא לפרסם דבר שכבר פורסם, ולו באופן מקוון? 
תמהני.
חשיפה לפני הרבים – יש רבים החושפים אותך, אך נדמה כי רק אם אתה חבר טוב ומוכר מזמן. הנה,  – הבכי החוזר אצלי – אני מפרסם כבר כשנתיים בבננות, אך מעולם לא היו לי תגובות רבות כמו לאחרים. אז עולה השאלה – למי אני עמל? למה יכול אדם כאן, עלי אדמות, בבלוג הזה לצפות? מה אני יכול לעשות ולא עשיתי עוד? האם  לשלוח ידי בפרסום שיר או מאמר או קטע הומור או  נתוח ספרותי,  או אולי תרגום מגדולי עולם, ביקורת, או קטע על טיול שערכתי או על ערב  מהנה לו הייתי עד, מבלי ליהפך כאן לאד ולהתאדות כאילו  לא הייתי אני, או הדבר בעולם?

מכל מקום, – בתגובה ליעל ולענת – קיבלתי הבוקר מכתב על פרישה מעבודה של ספרנית דגולה, עם בקשה, לכתוב לכבודה כמה שורות. דא אקע שאינני מכיר אותה כלל – אך  מאידך, סדנא דארעה חד היא,(פרישה דומה מתארעית כיום במשפחה).  ממנו ובו ( מיני וביה) קמתי וכתבתי  – בלא להרים מעל הנייר את העט.  בלי להתמהמה, בלי כל  מעצור, תיקון. הדברים פשוט נשפכו, ישיר מהמוח והלב. אני מאד גאה על כי הדברים נשפכים לי בהיעלם אחד. וזה דבר טרי.  ומכיון שכענת לויט גם אני מוצא לי מקום לפרסם – טרי – דברים שאני כותב – הנה אני גם מפרסם: 

 

לְאָן אָנוּ נוֹשְׂאִים עַל גָּבִינוּ
אֶת הַשָּׁנִים?
יוֹם יוֹם אוֹתָהּ הִתְלַהֲבוּת לַעֲשִׂיָּה
אוֹתָם פְּרָטִי שִׁגְרָה שֶׁאֵינָם מִשְׁתַּנִּים.

הַקִּירוֹת הַקָּרִים בֵּבֹּקֶר.
מַשָּׂא הַסְּפָרִים.
מַגַּע הַיָּד, שֶׁיַּעַמְדוּ בְּסֵדֶר
עַל הַמַּדָּף, עַל גַּבָּם מִסְפָּרִים.

וְעַתָּה, – לְהִתְמַתֵּחַ.
לָקוּם, הִנֵּה זֶה דַּי.
שָׁלוֹם לָכֶם, סְפָרִים, שָׁלוֹם כְּבָר, רַבּוֹתַי.

אֶהְיֶה מִתְעַנְיֶנֶת מֵרָחוֹק,
אוּלַי פַּעַם אֲבַקֵּר,
הֱיִיתֶם מְלוֹא חַיַּי, וְעַתָּה אֵינְכֶם עוֹד לִי יוֹתֵר. 

אז הגיבו נא, ולו הפעם, במלים טובות – כדבר ידידי גיורא, המודה ומתוודה שאף הוא מבני האדם האוהב אותן,  -האמת, כולנו בכך איתו.

 

 

מִרְיָם  פְּרִינְץ פּוֹרֶשֶׁת

 

48 תגובות

  1. בהצלחה למרים

    בהצלחה למרים

  2. שורש יהודה

    תגובה מתחנפת תחמם אותך בלילה במיטה?
    כפיים ושבחים ירוממו רוחך?
    זה שלא נכנסים לבלוג שלך זו ברכה.
    האם היית רוצה שלביתך יכנסו ארחי פרחי(אתה חובב ארמית ופתגמים), אורחים לא קרואים? אתמהה

  3. נכון מה שכותב שורש יהודה.
    מה שאתה כותב איכותי,ואיכות לא תמיד זוכה לפופולריות.

  4. תוכן: גם ביום. תודה על התגובה. – היא מרפה ידיים. – אם קראת בעיון ( ונראה כי אכן כך עשית) יכולת לראות שצפייתי למילה טובה אינה נחלתי הבלעדית. יש עוד המצפים לתגובה כנה, נכוחה, נכונה, מחכימה, מעודדת, לענין. חוזר ומדגיש- קרא את דברי הגב' ענת ליוט בבלוג וכן את דברי המגיבים על דבריה – ראה כמה הגיבו!!! מצאו ענין!!! הביעו דעתם בלא חָשְׁבָם עצמם ארחי-פרחי ודבריהם עורבא פרח , מעין איסטרא בלגינה שקיש קיש קריא, ודבריהם סרי טעם. ראייתך פסימית. האם כל הנכנסים לביתי הם נוטים לבריונות מילולית? כל דיכפין ייתי וייכול – דלתות ביתי פתוחות לעניי הרוח – כל עוד הם יכבדו בנוכחותם את הבית ולא ילכלכו את הקירות

  5. לו היית נוהג בחביבות לאורחיך לו היית מגיב למגיבים אליך בתוך ביתך ובתוך ביתם לו היית נוהג כך היו מגיבים לך זה כמו בחיים האמיתיים כי מאחורי הבלוגרים יש אנשים בשר ודם
    ועוד הצעה אל תכתוב פוסטים דחוסים בתוכן די בשיר אחד בפונט גדול וקריא דחיסות מבריחה קוראי נט קצרי רוח
    מה לעשות בנט כמו בחיים רק קצת יותר דחוס
    ואין חדש תחת השמש
    יום נהדר
    ובאשר לשיר
    יפה המחווה
    ואני בטוחה שחיממת את ליבה של מרים

  6. לגב' ורד,
    1) תודה על דברייך.
    2) עתה – העמדת אותי לפני דילמה: מה להעדיף? איכותיות או פופולריות? ( מה את, למשל, מציעה?)
    למה הדבר דומה? למוקיון הקהל או לאדם שדבריו רציניים?
    דברייך נושאים למשל בעיניי חן יותר מדברי האדון שורש, שדבריו הם דברי שורש פורה ראש (=רוש) ולענה. דבריו מוזילים את דבריי לכדי דברי עורבא פרח שכל מוקיון נהנה מהם, ושבחיהם – אונניה, בעוד שדבריך אל דברי טעם וערך ירמזון, שיחמממו לא מיטות אלא את הלב…

  7. שם המגיב: ורד
    תוכן: לו היית נוהג בחביבות לאורחיך לו היית מגיב למגיבים אליך בתוך ביתך ובתוך ביתם לו היית נוהג כך היו מגיבים לך זה כמו בחיים האמיתיים כי מאחורי הבלוגרים יש אנשים בשר ודם ועוד הצעה אל תכתוב פוסטים דחוסים בתוכן די בשיר אחד בפונט גדול וקריא דחיסות מבריחה קוראי נט קצרי רוח מה לעשות בנט כמו בחיים רק קצת יותר דחוס ואין חדש תחת השמש יום נהדר ובאשר לשיר יפה המחווה ואני בטוחה שחיממת את ליבה של מרים

    • הנה, פתחנו בדו-שיח. נראה כי גם אצלי זה קורה… לא צריך כבר לקנא באחרים.
      לגב' ורד, שלום. תודה על דבריך, ועל העצות הכלולות בהם.
      מה לעשות, ויש לי לפעמים מה להגיד. אשרי עניי הרוח שלהם אין כל כך הרבה מה להגיד.
      דחוס? פעם הואשמתי ברוב דברים. החלטתי לצםצם – לדחוס – אבל עדין יש הרבה מה לדחוס. אז שיסלחו לי בעלי הדעה הקצרה.
      מעתה אשתדל מעט לדלל.
      את מכבדיי אכבד.
      דברייך נעלמו מהאינטרנט – קיבלתים בדוא"ל, ושיחזרתים בשמך. (ציידתים בסימן "-") אני תקווה כי פעלתי נכון, והעדפת שדברייך יופיעו משהם ייעלמו בחלל הקיברנטי.
      ועדיו אינני מבין אם דבריך נכתבו לפני או אחרי קריאת תגובתי הקודמת. מה כתבתי שלא היה נאה בעיני המגיבים? שדלתות ביתי פתוחות לפני כל דיכפין המבקשים ליטול חלק בסעודות שאני מגיש? האם זה עלבון? או ההיפך מזה עלבון, דהיינו להגיד שכל אלה המזדמנים לביתי וכל כוונתם לירוק לצלחת אינם רצויים? זה פוגע בהם? במחילה מכבודם!!
      היי נא בריאה ושמחה בחלקך.
      מ.

  8. לגב' ורד,

    נזכרתי להוסיף עוד שני דברים:

    1) תודה על דברייך בענין שמחתה הצפויה של הנמענת לשיר, הגב' מרים, ספרנית רעננה.
    2) דבר אחר: לפני זמן לא רב – רק שתדעי – קיבלתי שבח מכם על פתיחתי בדו-שיח עם דיירי הבלוגים. שמחתי וכך אני נוהג – מתחלק עימם בצער, בשמחה, בהצלחה, בכשלון אפילו. מה רע בכך? דחוס?

  9. היי משה
    שיר חם, ואמיתי לי…
    כל פעם שאתה כותב על עצמך ועל ההתלבטויות שלך, זה מאוד מענין.
    להתראות טובה

  10. הי משה, השיר שכתבת לספרנית מקסים.
    אני לא יודעת מה הצורך של בלוגרים בתגובות, אני מגיבה לרוב אצל אמיר אור ואצל איריס אליה כהן כבלוגים שנמצאים אצלי במועדפים, ולפעמים כשיש לי זמן אני מדפדפת אצל האחרים המקסימים, כמו גם אצלך, אבל מגיבה, לא מתוך הצורך של הבלוגרים בתגובה, אלא מתוך הצורך שלי להגיב למשהו שמעורר אצלי תגובה.
    בדרך כלל זה משהו פרטי שלי, שמתעורר מהמשהו שאני קוראת אצלכם. כמו עכשיו אצלך, השיחה על הצורך בתגובה התמזגה עם נושא פנימי אצלי שהוא "הצורך שלי להגיב, ממה בעצם הוא נובע". זה כשמדובר בדיון, או לרוב מה שקורה לי בקריאת שירים שנושאם מעורר בי הזדהות.
    אולי אצל אחרים קיים גם צורך אחר שהוא "הגב לי ואגיב לך" אבל אז אין לי חלק בזה, ולדעתי בתור בלוגר בין בלוגרים אינך עושה זאת. אז אולי אי הרתמות לקוד הבלוגריסטי גורמת למיעוט התגובות עליו תהית. אבל כמו שאמרתי לך בעבר. לקרוא, כולם קוראים, זה אומר בהתייחסות לכותבים פעילים, אולי שלושים כניסות וגם אני, מעבר לכך זה כבר עניין של הקוד ואם כמו דעתי אתה לא מתעניין בפופוליזם הרי שבלוגך הוא המחברת שלך לפרסם בה את מה שחשוב לך ופחות בשביל דיבורים, ואם המחברת חשופה ומעשירה אז מה טוב.
    המשך יום נפלא לך,
    סיגל.

  11. משה, מה שכואב ובה בעת מנחם שכולנו קורצנו בדיוק מאותם חומרי נפש. והכול לא אחת בערבוביה שמציפה פעם חומר כזה ופעם אחר. פעם אכזבה פעם קנאה פעם קורת רוח ותחושת תיקון וחוזר חלילה. מניסיוני, בכל פעם שפעלתי, אפילו בבלוג כמעבדה נפשית, מתוך דחף עמוק לאו בר כיבוש ובלתי תלוי בצורך זר להשיג דבר מה או בציפייה לזכות בדבר מה על גשר העשייה – זכיתי קודם כול בשקט. וזה בעצם גם מה שנבע מכל העצות המיטיבות שזכיתי בהן – ההקשבה השקטה לפנים, וממנו החוצה. לתחושתי, מה שכתבת היום מההתחלה ועד הסוף – כולל דברי השיר – נכתב מאותו מקום של דחף יצרי לבטא את האוקיינוס הפנימי ולשתף בו. ולתחושתי, זו הזכייה בטוב שאין בלתו, כי סופו בשחרור נקי של אנרגיות על גב מילים שנמשו מן המעמקים. ומעצם הבמה שפתחת לדיאלוג כן כל מי שירצה יצא נשכר.

  12. לסיגל,
    תודה על פגישתנו המחודשת!! תמיד שמח לקרוא את דבריך ולהיפגש עימך.
    מתברר כי אנו כובתים – ומגיבים – כי כך אנו מרגישים שאנחנו חלק מהעולם הזה. שאנחנו פה, יצי=ורים בעלי תבונה שליבם, שכלם, מערכת העצבים שלהם חי רק אם הוא יכול לרשום לפניו ראת הדברים. והוא מדבר עליהם, כי זו דרך ללמוד אותם ביצר שאת. כי באנו לעולם הזה ללמוד, אם תוך שמחה או סבל.
    כדי לא להרגיש לבד. נבראנו כיצור חברתי. לא טוב להיות האדם לבדו ( והאלהים הבין זאת ומיד כשהוא הבין זאת ברא לאדם עזר כנגדו את …החיות. זה לא טעם לאדם והתחתן עם לילית ברחה למדבר ים סוף. התחתן עם אחותה, נעמה, אם אשמדאי. ( והאב? אדם?) אחר כך התחתן עם חוה שהאל ברא לו אותה. אמנם נגעל ממנה כי היתה מלאה דם ובשר חשוף.
    זה לא לענין, כתבתי זאת כאן רק כי למדתי רק לאחרונה על חמשת נשות אדם כפי שהן פורטו לעיל. זה ממש לא לענין – מה שלענין הוא כי האדם בשיג ושיח מתמיד עם העכום סביבו, וגם העולם בשיג ושיח מתמיד עם האדם ועם עצמו – העצים מדברים עם השמש והגשם, הסלעים עם הרוח, הירח עם כדור הארץ והשמש וכל כוכב עם כל כוכב. יסודות מתחברים ויוצרים מהויות חגשדדשות, ועוד – עולם מורכב של קומוניקציה עד אין קצה.
    זה מוחקי האטבע הבסיסיים. על כן אל נא תתפלאי על נטיותייך החמורות להשתתף בהן. אין אדם יכול לחיות מבלי תת אותו על חייו. כותב אוטביוגרפיה, מספר על עצמו ועל עולו. יש גם מסכנים – בשכנוטתי גרה אישה משוגעת אליבא דכולי עלמא, שאין לה כנראה עם מי לדבר בביתה והיא משוגעת גם בלוא הכי, אז היא קמה מעת לעת מעל מיטתה ודופקת על חוליות הרדיאטור. זו שיחתה עם העולם, זו המוסיקה שהיא מפיקה לתפארת נשמתה.
    כמה טוב שאנו בורכנו בכלי קומוניקציה שיש בהם יופי יותר ניכר.
    סיגלי, פיתחתי חרצובותיי וקשקשתי הרבה – שיבושם לך. כתבי הרבה. ותודה. להתראות – כמו שאומרת טובה ( ברוח בלבד, כמובן כוונתה, ).

  13. לגב' ענת לויט, שלום,
    תודה על תגובתך.
    מאז הבוקר אני בהתכתבות, הודות לפוסט החשוב שפרסמת. נגעת בו הרי בשאלה מרכזית של האדם היוצר.
    כמו שירמיה ואמר: "כאש בוערת בעצמותיי".
    לעולם אחזור על סיפור בן הארבע שסימר שני כפיסי עץ סתמיים למדי עם מסמר יחיד ורץ לאימו בגאווה להראות מה חוללו ידיו. גאווה. יצירה. שינוי כלשהו שהוא חולל בעולם, בתוכן ובצורה… או כיו"ב.
    ענת יקירתי, אל נא תקראי לענין זה "יצר",(אלא אם כן תרחיבי מאד את משמעות המילה ותרחיקי אותו ממובנו בשימוש היומיומי). אני מציע להשתמש במונח "האדם היוצר". וברצוני להעלות כאן מעשה שהיה בי בנעוריי. היינו חברת נערים, בנים ובנות – וכתבנו. כלומר היתה לי ידידה שהיתה לי שנים חשובה מאד, וגם כתבה.
    היה חבר בקיבוץ סמוך, אמן (פסל) ומבוגר מאיתנו, ואליו פנינו לקבל ממנו עצה ותושיה והדרכה. מן הסתם הוא הכיר שירה.
    הראינו לו גם את שירת ידידתי. הוא אמר שעדיף לה לשכב עם בחורים ולא לכתוב שירים. לשאלתנו הוא הסביר כי כל הכתיבה זה רק ליבידו וכו'.
    זה בענין היצר והיצירה.
    לא מינוח ראוי. הלא כן?
    אני מודה לך על הנושא עליו אנו דנים כאן בהרחבה מסויימת – ודבריך נכוחים. ויש עוד מה לומר. והעיקר – היצירה. וצריך שלא לפחד בכלל, אלא ללכת בדרך הישרה, לכתוב מהאמת ולא לשים קצוץ מרובע על מה שהעולם אומר.

    בברכות

    משה גנן

    • קצוץ מרובע – סיסמת היום. ויצר כוונתי לאותו דבר הכי תוך-בטני והכי אוטנטי שמניע חיים. על יצר שמחה, למשל, שמעת משה? על יצר חיים? משם היצירה… ואגב, יש משהו מאוד חושי וחושני במעשה היצירה.

  14. שפת רזים כתב המזדמן. לא בידי לפתור אותה. – בכל אופן, תודה, הכוונה וודאי טובה, אם כי בעוונותיי אני זקוק לפרשנות הטקסט – מה אעשה, מוחי דל מכדי לפתור חידות ושפת רזים, זמני קצר מכדי להקדישו לפתרון תעלומות עמוקות מני ים, ועצביי רעועים מכדי להעלות מחשבות אין קצה על מה התכוון המשורר.
    משה..

    • משה, השתמשתי מטאפורה שלך.
      אני אורח בבננות. בדרך כלל אין לי זמן
      לקרוא פוסטים עם תוכן לא ברור.
      קבוע אני קורא בבלוג שלך ושל איריס
      קובליו. אני מניח שתודה לא דורשת פרשנות.

      • יבורך אם כן האורח.
        אף אם אינך כל כך מוכר בבלוג, ראוי שתזדהה – ולו בשם-לכאורה ( לא כינוי, כינוי זה כאילו אנונימי. קרא לעצמך יוסף המגיב – או כל שם שממש תרצה…
        ואנא, דאג שדבריך יהיו מובנים. יש שאינם כובתים ברור, כי מקצרים. זו איננה חובה – על כל פנים לא על חשבון היות מובן, ולא על חשבון דו-משמעות. הרשה להעיר – לצערי – כאן בבלוג האנשים רגישים, וכל צל לא-מובנות עלולה להתפרש בידם כאי-הסכמה (או רע מכך, לעג מסותר).
        מכל מקוום, תודה – דבריך הבהירו לפחות כוונה, תודה על קריאה נאמנה. היתר – נברר, אם תתפנה לכך…

  15. הי משה. אהבתי את השיר ועוד יותר את תחושות שהקדימו אותם. אני מעדיפה אותך 🙂

    • לאומי, תודה.
      מעדיפה אותי – תודה. אפשר עוד?
      הרחיבי דבריך..( על פני מי המדובר… או לא טוב לשאול).

  16. (-) המזדמן הקבוע

    שם המגיב: המזדמן קבוע לביתך
    תוכן: להתראות ותודה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן