בננות - בלוגים / / שרה אהרונוביץ קרפנוס: –" אני – זה בסדר" (חלונות, 2002)
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

שרה אהרונוביץ קרפנוס: –" אני – זה בסדר" (חלונות, 2002)

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

שרה אהרונוביץ קרפנוס:  –" אני – זה בסדר" (חלונות, 2002)

 

זהו ספר תשוקות ומאוויים, שבפרץ רגשות שוטף  מעלה את  הקורה לגוף בבואו במגע קרוב לאוהב. זהו ספר הגוף בְּהִגָּפְפוֹ, בהיפתחו – בזרם רגש אדיר – אל בן הזוג, הגבר הַשּׁוֹקְקָהּ. בכל שיר ובכל זיע  זהו ספר  השר את המגע.

 שירים אלה הם מיני רשימות . – יומן על מגעים  ( "באקראי"…) של נשיקות קלילות,  געגועים למגע הגוף – מתוך אינטימיות מהימנה.  כבפרץ רגשות פתאומי, כמעיין המתגבר, כזרם שאין לעמוד נגדו העלתה המחברת את פרץ רגשותיה  בספר  – שקלה את עולמה. כי זהו ספר קרבת המחברת אל אֲהוּבָהּ, – אך גם אל אִמָּהּ, בִּתָּהּ להן היא מוסיפה ומתגעגעת.  הקשרים אל כולם קרובים, קשרי מגע הנמדדים בערכי רכות וחום. וכולם – הבעל, האהוב, האם, הבת – קיימים מתוך היזכרות בקרבתם, ביכולתם לנסוך אל מהות הכותבת מִחִיּוּתָם, מאותה אינטימיות נוסכת בטחון  המלאה את עצמה, מְגִנָּה. זו, כמובן,  היזכרות  מתוך בגעגועים, שהזמן איננו משמש להם מזור: אלה הגעגועים המלווים אותנו  כל השנים, דרך ארצות ויבשות, תקופות  ועתים.. כי הספר, השירים בו, מלאים "מין היזקקות מטורפת,/ רצון בלתי מסופק/ תחושת החמצה ממוטטת…": (עמ' 16. השירים בספר אינם מנוקדים).

המגע עם הזולת, הקרבה הפיסית – מעין געגועים שאינם אינם קלים – ואינם כלים-  לחזרה אל חיק האם, אל הביטחון הראשיתי בתוך רחמה. געגועים אלה הם    אחת, ואחד לו עם האובייקט של הגעגועים, של המגע הפיסי, גוף אל גוף הוא עם הבעל, האהוב, או הבת או האם: ולעתים אין להבחין אל מי פונה השיר: (אין ניקוד, כאמור, ועל כן השיר, למקראו על ידי הקורא מתהפך: אל מי המשוררת דוברת, למשל, במשפט פתיחה  כמו "עֲדַיִן רוצה (לפעמים עד דמעות) /עֲדַיִן חשה את קרבתך?"  קורא מן השורה יחשוב כי כתוב "קִרְבָתְךָ": ורק שורות מספר לאחר  מכן ימצא כי המשוררת פונה בדבריה  אל נמענת: "בואי אלי, מלאיני, תני לי לרגוע במחיצתך…" – מלים הנשמעות גם כאילו נאמרות  אל חיק גבר.

הגעגועים הם בהווה, האובייקט שלהם – האם המתה, המפגש החד-פעמי (תמיד, או באופן מתמשך) עם האהוב  הם הינם כבר נחלת העבר: לכן אין הגעגועים יכולים להתגשם. ובאין התגשמות, התממשות המגע, השירים מגיעים אל הייאוש: הרצון להגשים, להגיע למגע אמת נתקל  במציאות, באינות:  (נושא שכשלעצמו הגיע לידי ממוש כה חזק  בשירו של פ. שדה: "אשכבה": " אִישׁ שׁוֹכֵב בַּחֹשֶׁךְ עַל מִטָּתוֹ / עֵינָיו רוֹאוֹת אֶת הַנַּעֲרָה בִּרְכָּיו נוֹגְעוֹת בַּבִּרְכֶּיהָ/…שַׂעֲרָה נוֹפֵל עַל לְחָיוֹ עַל חֲזֵהוּ הִיא עֲנוּגָה וַאֲהוּבָה / אֲבָל הִיא אֵינֶנָּהּ…מִי יְשַׁלֵּם בְּעַד מְצוּקָתוֹ …/ וגו' (פ. שדה, ספר השירים, 1970-1947):  ומשתלטת תחושת האין-אונות.  מה אני? שואלת המחברת: שֵׁדִים בי מתרוצצים, תהיות –  וְאַחַר, ההגעה להכרה: זה כל האדם, יצור חברתי, השואף למגע, כקרבת בת אל אמה, אל אחותה:  המבקש בכל אשר יפנה אושר,  גם אישור להווייתו,לעצם קיומו: כי רצונו לחיות בעולם הזה.  "אני בסדר" – היא מגיעה להכרה, להתרה. האני הזה, המשתוקק, המתגעגע, כמה ואף מתאווה – אני זה בסופו של דבר הוא בסדר, כמו שידידה, לפניה נפתח הלב, מבטיחה למתלבטת במהות זהותה הפנימית: ודבריה נִסָּחִים אל הלב כצורי ומזור, התרה והקלה שהנה הן מחזקות ומחזירות את גלגל  שוויו המשקל הנפשי אל מסלולו. כי יש לדעת: בתהיותינו  כלפי עצמנו אנחנו לבד, כעין אבודים בחלל,  – אין לנו אלא אנו עצמנו: אנו חיים כבחדר סגור, ללא חלונות לחוץ,  בתוכנו,  ואין לנו אל מה למדוד את עצמנו,  כדי לדעת האם לנו אנו או לצרינו.  אין לנו קנה מידה לשפוט את ה"אני" הזה שניתן לנו ללוותנו בדרך, את מהותנו – במקרה הזה המהות השוקקת – עד שאנו פוגשים  באותו שותף-לדרך, אדם , נציג עולם החוץ, זולתנו: ואנו מוצאים קנה מידה המודד בראי העולם את מהותנו. (זה בסדר", עמ' 20). אותה היזקקות נואשת לזולת –  זה מקורה, זה מקור הצורך שלנו להיות מאושרים   – תרתי משמע –  בעולם.

 

 

 

 

32 תגובות

  1. כה"כ על הביקורת על משוררת אלמונית שתישאר אלמונית, שהוציאה ספר בהוצאה עלומת שם

    • שרה אהרונוביץ קרפנוס

      שלום שי,
      הרשה לי לתקנך:
      הוצאת "חלונות" אינה הוצאה עלומת שם.
      אם תנבור די עמוק, תמצא שבתל-אביב היתה קיימת הוצאה בשם "עקד" שהתפצלה וכך נוצרה חלונות/טרקלין/גוונים.
      זו הוצאה מוכרת, מכובדת וותיקה.
      בענין "עלומת שם", איני רואה את עצמי ככזו, משום שבעשר השנים האחרונות (במהלכן יצאו לאור 4 ספרי), יצרתי ספרים חשובים הנמצאים בשימוש מוסדות חינוך רגילים וייחודיים, בתי חולים לבריאות הנפש, גנים, מכללות ואף נרכשו על ידי הספריה העירונית במונטריאול.
      לגבי איכות משיכות העט של "ידועי שם" לעומת "עלומי שם", הרי ידוע שהטיב טמון באיכות ולא בכמות.
      כמו כן ציירת הנני, תערוכות בחו"ל ובארץ, חברה באגודת הציירים והפסלים של חולון ואף תוכל לראות חלק מעבודותי בגוגל.
      תודה שטרחת להגיב.
      אשמח לקרוא כל תגובה שהיא ומקווה שהבהרתי מעט.
      שרה.

      • חמש עשרה אלף ש"ח וכל החלונות של
        החלונות נפתחים לפניך לרווחה.

        • שרה אהרונוביץ קרפנוס

          כניסה דרך חלון אומרת שניסית ולא איפשרו לך להכנס דרך הדלת.
          ברירת מחדל.
          דקה למחשבה.

      • שלום שרה,
        אין לך צורך לתקן ולהסביר לי מהי הוצאת חלונות, מאין התפצלה, מה שמותיה המשניים (או הראשיים, במקרה הזה). יש לי היכרות רבת שנים עם גוונים. עדיין, גם 'גוונים' עצמם וגם הוצאת המשנה שלה 'חלונות', שתיהן עלומות שם, וזוכות ליחס של כאלה, מטעמים כאלה ואחרים.

        בנוגע אלייך, תודה על ההיכרות שעשית לי עם פועלך, המרשים. (באמת). אגגל ואראה.

        לא הייתי נכנס לפוסט הזה אלמלא הכרתי את שמה של הוצאת חלונות. שמחתי לראות את הביקורת היפה של משה על ספרך.

        שי

        • שרה אהרונוביץ קרפנוס

          שלום שי,

          אני עצמי הופתעתי מעוצמת תגובתו של משה (איננו מכירים הרבה זמן) ורגשתי.
          "אני – זה בסדר" הינו ספר הביכורים שלי ונבע מסיבות כאלו ואחרות.
          אבי שכתב כל חייו ולא זכה להוציא ספר (לכן הוספתי את ה"אהרונוביץ" לשמי), נפטר במרץ 1999 כשבדצמבר 1998, החלה כתיבתי. כשאני אומרת כתיבתי, אני מתכוונת לדחף בלתי נשלט שבכל יום נולד שיר או שניים.
          כל הסבר הגיוני אינו בנמצא מלבד המחשבה שאבי העביר אלי שרביטו בעודו בחיים.
          מצפים (ולא במגירה) כמאתיים שירים נוספים ליציאתם לאור. בינתיים הם משמשים לי כהשלמה לציורי המוצגים בתערוכות. ציורי עשויים בעפרון וגודלם צנוע – 4A.
          אם תתקל בחומרים הנוספים שלי תוכל לראות שהילדים מהווים מוטו מרכזי בכתיבתי ועובר כחוט השני בסיפורים. ההדגש הוא על החריג/דחוי//שונה לעומת החזק/מקובל ונורמטיבי.
          זו הסיבה שהם מצאו נישה רחבה מאד בקרב ילדים מיוחדים ואחרים.
          אחד מספרי "ארץ אדמוניה" נכתב במקור כסיפור לתחרות ע"ש אוריאל אופק וזכה לציון לשבח בשנת 2006 ואז החלטתי להפכו לספר.
          הוא זכה גם לקבל את חסותה של "אגד" ונתרם על פי בקשתי לכל בתי החולים בארץ לילדים. הסיפור עוסק בילד החולה בלוקמיה ומבריא בעזרת דמיונו ותרומת מוח עצמות. ספר זה תורגם למספר שפות ועומד לצאת לאור באחת ארצות אירופה.
          כל ספרי מלווים באיורי.

          חג שמח ומשביע,

          שרה

  2. גם אני מניח שכך יהיה.
    לא הקפדתי על ההוצאה, לא על תאריך צאת ספרה, – התוכן מצא בי מהלכים ועל כך הגיבותי. אני מקווה שעשיתי לה שרות ומצב רוח טוב. ולהוי ידוע לך – אני חש עשיר למדי כדי להעניק למי שנושא חן. מדוע אמנע טובי למי שמגיע לו? לא היה בזה היזק, אך למועיל. (ר"ל איש לא ניזוק וגם לי לא נוצר בכך כל חסר, כמדומה).
    קרא ביקורות אחרות משלי, אולי תמצא דברים אחרים, לרוחך.

  3. שרה,
    שמח שמצאת את האתר.
    ענית לו יפה. אני שמח.
    הנה , העיקר אבל לעניני שהגיבו יפה על הביקורת. שהגיבו בכלל. בעיניי -כבוד גדול…
    (וכבר עשיתי לך שירות, נדמה לי).

    מ.

  4. חנה טואג

    כמה יפה אתה כותב משה שירה על שירה: "זה ספר הגוף בהגפפו
    זה ספר השר את המגע" -מבע פיוטי
    אהבתי

  5. ד"ר לירז רלית

    כמי שלוותה אותך בכול חבלי הלידה הפואטיים של הספר – אני שמחה תמיד להתייחסות מעריכה אל הפרויקט המיוחד הזה.
    זכיתי ללוות אותך בעת התגעשות הרגשות ההם שהתבטאו באותנטיות השירית שלך.
    שמחה למשובים אוהדיםׁׁ(גם ממרחק השנים) כמו מיילדת הגאה בתינוק שהגיח לעולם.
    שלך בהערכה,
    ד"ר לירז רלית.

    • שרה אהרונוביץ קרפנוס

      רלית,
      אלה הן מסוג התגובות המתקבלות בהערכה רבה.
      אקוה שתמשיכי ללוותני עוד שנים ארוכות בפרויקטים נוספים.
      שרה

  6. יצחק קלונר

    ספרה הרביעי והשלישי לילדים – "דגיג ושות' (חלונות 2009).
    בספרה זה מציגה שרה אהרונוביץ קרפנוס את יכולתה לראות בשמות בעלי חיים רבדים, שלא חשבנו עליהם. הסיפורים משלבים תאור הומוריסטי מענין, בשפה גבוהה ומובנת לילדים ולמבוגרים – כמו שצריך להיות ספר ילדים טוב. אל תופתעו, כאשר תחשבו על גיבורי הספר גם לאחר סיום קריאתו.

  7. איטו אבירם

    דגיג ושות' – חלונות 2009
    הנה סופרת אחת שאימצה את דמיונה והמציאה עלילות לרוב החיות המוכרות לילדים בטבע. המוטו – איך ניתן השם לכל חיה וחיה בטבע. ובכל סיפור מפורק שמה של החיה להברות ונהפך למשחק מילים שנועד להסביר את מקור שמה של החיה. הסיפורים – מקוריים לגמרי, מתוך דמיונה הפורה של שרה אהרונוביץ-קרפנוס שיודעת גם לאייר ורישומה ניכר בכל סיפור בספר.
    " דָגִיג וְשוּת'" הוא ספר ילדים קצת… איך לומר… שונה. ועם זאת – חשוב להבהיר שהוא עתיר דמיון ושפתו גבוהה במיוחד. הספר מיועד, לפי הכתוב על עטיפתו, לבני 6-11 ואלה מביניהם שיתמודדו עם הקריאה בו יגלו שזוהי התמודדות לא קלה בכלל, אבל שכרה בצידה. הספר הוא מוצר ידיה האישי של שרה, שהיא בעצמה, כנראה, אדם מקורי וקצת שונה. הספר יצא לאור בהוצאת "חלונות" כמו שלושת ספריה הקודמים של הסופרת.
    ואולם, בכל הקשור לסיפורים – כאן הסיפור שונה. לא רק דמיון ויכולת המצאה שוזרת הסופרת בסיפוריה, אלא גם עובדות היסטוריות, גיאוגרפיות וביולוגיות רבות. הסופרת משתמשת בסגנון המזכיר אגדות פולקלור ועם, ועושה זאת בהצלחה. לפניכם קטע מסיפור הלקוח מתוך הספר:

    מַר קַרְקֵרְנוֹבְסְקִי קָם, הִסְתַּבֵּךְ מְעַט בְּהִלּוּכוֹ הַמְּהַדֵּס וְנֶעֱמַד לְמוּל בַּעֲלַת הַכָּנָף, קַד
    קִדָּה כִּמְעַט בִּלְתִּי נִרְאֵית לָעַיִן וְאָמַר בַּחֲצִי פֶּה: "תַּלְמִידָתִי הַיְּקָרָה, הַרְשִׁי נָא לִי
    לְהִתְנַצֵּל בְּפָנַיִךְ עַל כִּי הֵבַכְתִּי אוֹתָךְ, אֲבָל בְּכָל זאֹת, הַאִם תּוּכְלִי לְהַסְבִּיר לִי מַדּוּעַ
    אֵינֵךְ עוֹנָה בִּבְהִירוּת לִשְׁאֵלָתִי אִם אַתְּ נִמְצֵאת בַּכִּתָּה?" סִיֵּם בִּמְבוּכָה.
    "אַנַא כַּל הַזְּמַן עַנַה לַךְ "אַנָא פָה" וְאַתָּה חַשֶב שֶאַנָא צַחֶקֶת עָלֶיךָ אַה מְלַגְלֶגֶת עָלֶיךָ.
    אַבַל לַא כַּךְ הַדָּבָר, נַלַדְתַה עַם מוּם קָטָן, לְשַנַהּ מְחוּבֶּרֶת בְּקֶטַע גַדַל מַדַי לַחֵךְ וְכָךְ
    קָשֶה לַא לְבַטֵּא אֶת הַחַרַק וְהַחַלַם כַּפַא שֶעַשַׂם כּוּלָם. מֵעַלַם לַא חַשַבְתַה לְלַגְלֵג עָלֶיךָ אַה לַצְחַק לְךָ, בְּקַרַב אַעַבַר נַתוּחַ וּבְּעַיַה זַה תַּסְתַּדֶר. וּבַאַשֵר לַהַגַיַת הַאַת פֵּ"א הַדְּגוּשה, עַל זֶה אֶצְטַרֵךְ לַעַבַד עַד זְמַן רַב, כַּךְ אַמְרָה לַא קְלַנאַת הַתַקְשַרֶת שֶמַטַפֶּלֶת בַּא", עָנְתָה בַּעֲלַת הַכָּנָף כְּשֶׁהִיא מִתְאַמֶּצֶת לִשְׁמרֹ עַל דִּבּוּר בָּרוּר וְרָם. הַמּוֹרֶה הָיָה נָבוֹךְ בַּעֲלִיל. הַמְּנַהֵל וְהַמּוֹרֶה הִבִּיטוּ זֶה בָּזֶה וּבִתְגוּבָה לְהִנְהוּנוֹ שֶׁל הַמְּנַהֵל אָמַר הַמּוֹרֶה: "אֲנִי חוֹשֵׁב שֶׁעַתָּה, לְאַחַר שֶׁהַבְּעָיָה הֻבְהֲרָה, כָּל שֶׁנּוֹתַר הוּא לְהַעֲנִיק לָךְ שֵׁם. שְׁמֵךְ יִהְיֶה מֵהַיּוֹם אֲנָפָה, עַל כִּי כָּךְ נִשְׁמַעְתְּ כְּשֶׁנִּסִּית לוֹמַר 'אֲנִי פּהֹ'. כָּל שֶׁשָּׁמַעְנוּ הָיָה 'אַנָא פַה'. לְאַחַר שֶׁהַנִּתּוּחַ יִסְתַּיֵּם וְתוּכְלִי לְדַבֵּר בְּיֶתֶר בְּהִירוּת, שְׁמֵךְ יַזְכִּיר לָךְ וְלִי אֶת טִפְּשׁוּתִי שֶׁלִּי".

  8. שרה, קראתי את השירים בספרך "אני- זה בסדר," ואני רוצה לומר ששם הספר נראה כמה שמעיד על עמידתך האיתנה מאחורי עצמך ומאחורי הדברים שאת עושה. כל הכבוד. לשירים עצמם, בהחלט נגעו בי, הם כתובים לתחושתי בדמך, ללא כחל ושרק, ומביאים אמת לקורא. שוב – השירים נוגעים באדם וזאת מעלתם, כשם שזאת מעלה גדולה בפני עצמה.אני מצפה אפוא לספר השירים הבא, עם כל הקשיים שבהוצאת ספר שירים כיום, ויידומו נא מלעיזים שפוסלים חומר שלא קראו משום שהם פוסלים הוצאה מסוימת. לא לעניין
    ולא הוגן.
    באשר לגנן עצמו, ידוע הוא לי כמי שכותב מדם לבו ובכישרון גדול, והביקורת שלו, אני רוצה לומר, תמיד כמתחרה בחומר המבוקר עצמו והופכת ליצירה בפני עצמה.
    זה בא להחמיא לו, ולומר לך שלולא האמין בחומר שלך לא היה כותב.
    עלי והצליחי.

  9. שרה, קראתי את השירים בספרך "אני- זה בסדר," ואני רוצה לומר ששם הספר נראה כמה שמעיד על עמידתך האיתנה מאחורי עצמך ומאחורי הדברים שאת עושה. כל הכבוד. לשירים עצמם, בהחלט נגעו בי, הם כתובים לתחושתי בדמך, ללא כחל ושרק, ומביאים אמת לקורא. שוב – השירים נוגעים באדם וזאת מעלתם, כשם שזאת מעלה גדולה בפני עצמה.אני מצפה אפוא לספר השירים הבא, עם כל הקשיים שבהוצאת ספר שירים כיום, ויידומו נא מלעיזים שפוסלים חומר שלא קראו משום שהם פוסלים הוצאה מסוימת. לא לעניין
    ולא הוגן.
    באשר לגנן עצמו, ידוע הוא לי כמי שכותב מדם לבו ובכישרון גדול, והביקורת שלו, אני רוצה לומר, תמיד כמתחרה בחומר המבוקר עצמו והופכת ליצירה בפני עצמה.
    זה בא להחמיא לו, ולומר לך שלולא האמין בחומר שלך לא היה כותב.
    עלי והצליחי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן