בננות - בלוגים / / מכתב פתע לתיבת הדואר שלי
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

מכתב פתע לתיבת הדואר שלי

 

 

 

 

[מכתב פתע לתיבת הדואר]: מאת: אניקו פנצ'לי

דואר אלקטרוני: …

תוכן המסר: למר משה גנן שלום,

 

דבר אחד הייתי רוצה להודיעך: לנו, לעם ההונגרי הכיבוש הסובייטי היה שיעבוד ואובדן העצמאות שלנו ובשום פנים ואופן לא היה שיחרור, כדבריך.

 

אתה יכול לדבר בשמך או בשם היהודים.

 

גוי אחד מבודפשט

 

 

 תשובה: תודה על דבר הדואר.

מתי נולדת? בלא כל ספק אחר 1945.

האנושות נולדה רעה וטובה. אני אינני מדבר בשם ההונגרים, שעונדים שוב צלבי קרס על בגדיהם ונושאים ברמה את דגל ארפד, שהרסו את פסל החייל הסוביטי וכו' עכשיו שהרוסים עזבו את הונגריה: עכשיו שהם מפגינים באופן חופשי בכיכרות נגד הרוסים או היהודים או מה והאנטישמיות שוב פושטת. אינני מדבר בשמם. אינני מדבר כמובן גם לא בשם סטאלין, אבי העמים והגולאגים והדיכוי הפוליטי, הטוטליטריאניזם וכל רעה חולה אחרת עליה את מלינה.

אכן, אני מדבר בשם  קומץ היהודיים שנותרו בחיים בבודפסט- שאותם הנאצים לא הספיקו לשלוח לתאי הגאזים כמו את אבי ואמי. אני מדבר בשם הניצולים, שניצלו בזכות הצבא האדום שהתקרב לבודפסט כך שאייכמן לא היה יכול לשולח אותם יותר ברכבות לאושביץ ( מה שלא אומר שלא נטל יוזמה והצעידם ברגל מבודפסט לגבול האוסטרי ורבים מתו בדרך). אני מדבר  אם כן רק בשמי,   שכיבוש בודפסט בידי הרוסים שיחרר (כן! שיחרר!) אותי מפחדי המות, מהרעב, הכינם,  שחרר אותי מבין חומות הגיטו שם הייתי סגור במשך חדשים  אחדים בין חומות, במקלט, תוך הפצצות ורעב. בזכותם יכולנו לשוב לדירתנו ( הריקה והשדודה והקרה – היה ינואר ושלג בלא הסקה וכו', – אבל חיים). זה לא עזר לי הרבה – הרעב לא נשבר כל כך מהר. – כשהגענו בדרך ארצה לאזור האמריקאי  החיילים ברכב שבא ממול זרקו לנו ככרות לחם לבן – כן, אבל אולי גם החייל הרוסי הבודד שעמד בפינת הרחוב ופרס מהלחם השחור (היחיד שהיה עימו) למי שעמד סביבו – גם הוא ראוי לאיזו הוקרה.

ההונגרים דוכאו בידי המשטר הרוסי וגרורותיו? אני אינני מצטער עליהם. מגיע להם. אגב, הם המציאו באירופה את החוקים נגד היהודים כבר ב-1922, או בסמוך.  היו באירופה הראשונים בכך. יש פרו וקונטרה – אבל לא ניכנס כאן לניתוח היסטורי מדוקדק.  ההונגרים היו גם כן מסכנים, עיוורים, חסרי מוצא במצב הפוליטי-צבאי שהם עמדו מולו ב-1938 או 1940 או מה. בכל זאת ובסך הכל היו רוצחים – אולי רוצחים קטנים, בהשוואה לנאצים, אבל הרגו ושדדו בלא פחות חשק ושקדנות. כל מה שקרה להם במלחמה הגיע להם. אני ביקרתי במזואיון  ההיסטורי בvar-. הם תלו שם תמונות לתיאבון איך הם שרפו כפרים ברוסיה. שיישרפו – לי אין חובת רחמים עליהם, ושתהיי בריאה .

– אגב, לא בדיוק הבנתי  על מה התגובה .

 

 

 

30 תגובות

  1. גיורא פישר

    מרגש. הכרת התודה לסובייטים מלווה את כל קרובי משפחתי מהונגריה שניצלו הודות לצבא הרוסי.

  2. גיורא,
    תודה. תגובתך מורכבת. ממה? 1) מקימה מוקדמת…2) מתגובה מהירה 3)ממעקב צמוד 4) מתהודה טובה 5) מהגילוי שרק עתה אני עומד עליו לראשונה של מוצאנו המשותף 6) מתמימות דעים!!!
    מ.

  3. גיורא'
    שכחתי להוסיף: ועוד בשבת!!

    אגב, שלשים וחמש שנים עושות את שלהן.
    אי-התאמה בין מינו של שם עצם לפועל הוא תכונה של דוברי הונגרית, גם כן. מנין זה נובע? יהא נא כתוב בהיסטוריה של הלשונות שההונגרית היא בין השפות הבודדות ( בודאי באירופה, אינני מכיר את כל 6000 הלשונות המשמשות בעולם) שאין בה הבחנה לשונית בין זכר לנקבה.
    אז תמשיך לעקוב. תודה.

    • גיורא פישר

      למשה
      את השגיאות שלי אני לא יכול לזקוף לצערי למקור ההונגרי שכן שני הורי ששפת אמם הייתה הונגרית (אבי מסלובקיה) סרבו לדבר הונגרית, כך שחוץ ממספר קללות בהונגרית (שלמדתי מקרובי משפחה) אני לא בקיא בשפת המדיארים.
      ועל כך:

      http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=12159&blogID=236

      • גיורא,
        נעים להתכתב אתך בבוקר.
        כה לחי.

        • רות בלומרט

          כמו שאמרתי בעבר, עליך לספר את תולדות חייך בכתב או בטייפ, למען יראו וידעו. גם משפחתך הקרובה חייבת שזה יישאר בכתובים.
          כל טוב

          • רות,

            תודה,

            ראית שכתבתי על אבי, אמי, סבתי, דודי – ועוד היד נטויה.
            יש לי אוסף מוכן – תגידי, – מי יוציא לאור?
            לא סוד עכשיו: אני עומד להוציא ספר תרגומי שירי היינה, "אינטרמצו לירי" ועוד שירים.
            תוזמני להשקה.

            אחרי שיעבור זעם – אחשוב על ספר פרוזה – כפי שכתבת.

  4. אינני יודע אם כותבת המכתב – האלמונית לדידי, למרות השם – עוד קוראת במה שאני כותב ( אם היא אמנם בכלל קראה אי פעם ומכתבה לא נפל בתול מהשמים). מאז היא לא הופיעה, גמרה להתכתב אתי. שיבושם לה.

    אמש חזרתי מצפת, מהמוזיאון ליהדות דוברת ההונגרית, שהוא גם מוזיאון לשואה, ככל הנוגע ליהדות זו, שהיתה באיירופה האחרונה להיכחד. מליון יהודים חיו בהונגריה, שהיתה במאה ה-18 מכניסת אורחים, אך הפכה אנטישמית לגלגל נוסף בעגלתו של היטלר.רובם של היהודים הושמדו. המוזיאון שומר זכרם נאמנה.

    למה אני כותב זאת? כותבת המכתב האלמונית מוזמנת לבקר במזיאון הזה, כדי שהיא תלמד על מה היא כותבת.

  5. חדשות מהשוק (בחולם)?

    הגיע ממנה מכתב חדש. אין הוא ראוי לתגובה. אנטישמית כהוגן מהסוג הידוע מאז בהונגריה. הונגריה מעל לכל (גרורה קטנה של הנאצים היא.) הרוסים בעיניה כנופיה אסיאתית נאלחה שכבשו את הונגריה המסכנה, החפה מכל חטא, שעסקה ב1944 בהגנה על יהודיה על ידי הצבא הגיבור, שורף הכפרים ברוסיה. לכן לדעתה גם נשארו מהם יותר מדי. בכל זה לא מתביישת, מוסיפה להפיץ שטנה ושנאה נגד היהודים האשמים בכל, כולל בתבוסת הונגריה במלחמת העולם הראשונה ומה לא. ליהודים ולסבלם אין היא מוכנה להקדיש מילה, זה ממש ממש לא מעניינה, סבלו כמובן רק ההונגרים על לא עוול בכפם, ועוד גם הפציצו אותם, כאמור על לא עוול בכפם, במלחמה.

    המפליא אותי מנין העברית הטובה בפיה. אולי היתה בת שגריר הונגריה בארץ והתחנכה פה? לעולם לא תדע מתי אתה מגגדל בחיקך נחש.
    הגמול היחיד שלי הוא כי כנראה קוראיי כאן קראו וראו את כתובת המייל שלה (אני לא רואה איפה פרסמתי אותה, אבל ניחא). היא בחרה בי משום מה כקרבן מכתביה – לא רצתה שכתובתה תפורסם – רצתה שהתכתבותנו תישאר פרטית. היא מתלוננת כי שבעה – ועוד בהונגרית בלתי דקדוקית!!! תארו לכם – התנפלו עליה וכתבו לה מייל.
    אם יש לי פצוי – בכך הוא. (ותודה לכל אלה שכתבו לה).

  6. ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

  7. אני חושבת שאת חצופה, מקשרי עם ניצולים אני יודעת שההונגרים בגדו ביהודים בצורה הגרועה ביותר, והצליחו להכחיד מיליון תוך זמן קצוב וקצר.
    א ניצלו מתי מעט זה בטח לא סיבה לגאווה גדולה.
    התודה למצילים ולחסידים, אך לא לעם ההונגרי.
    משה הוא ניצול, ופניותיך אליו לוקות באנטישמיות, שקרנות, וחוסר רגישות.
    אינך מצפה שלא יצבור רגשות נקם לאחר כל שאיבד.
    הוא בטח לא מגיש לחי שניה.

  8. מצטער – נמחקה בידי תגובה ארוכה ומבולבלת של אחד gtfh או בדומה ( hgfihgf) הוא יוז'ף הרינג (אליס (alias) אניקו, שמקומו לא יכירנו כאן. שייכחדו כמוהו מהארץ.

  9. עם הימחקות כתב השטנה האנטישמי, נמחקה לצערי גם התגובה של אביטל.
    לא צריך להגיב על תגובות ישירות אלא דרך האתר כולו.
    תגובתה היתה ערכית ורציתי להודות לה עליה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן