בננות - בלוגים / / עירי המתרוששת
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

עירי המתרוששת

 

 

לרני באהבה

יש מקומות בעירנו שלא נס ליחם, ולמרות שאיזו פטינה גסה כבר אופפת אותם, משהו שהביאו השנים, השינויים, מזג האוויר הלח שמכרסם את חזיתות הבתים, הפיח והעשן והתושבים שמשתנים כל הזמן – עדיין אני מוצאת בהם את עירי הישנה והחביבה, שגדלתי לתוכה כמו בתוך נעלי בית מרוטים.

 

הנה היא העיר הזאת, הצפון המנומנם שהלך והקשיש ועכשיו הוא הולך ומצעיר, כבר שנים הזקנים מתים וצעירים ממלאים את דירותיהם. בכמה דירות כאלה ביקרתי, כשאיזו קשישה ביקשה שאעזור לה להעלות סלים מהסופר הביתה, וכעבור דקותיים כבר גרה שם צעירה בעלת עקרונות וחלומות שלומדת תיאטרון או אמנות. אבל הבית נשאר אותו בית, הכיור המטפטף, הטחב בשירותים, המטבח עם הארונות הצבועים צבע שמן ירוק מעידן הצנע.

 

בבתים האלה היינו מתכנסים בראשית שנות השמונים, סטודנטים לאמנות, לקולנוע, אוכלים משהו בעמידה, שולקים ביצה וטובחים סלט ירקות, בדיוק באותם מטבחים שבהן בישלו הזקנות של תל אביב את החביתות מתחליף ביצים בימי דוב יוסף.

 

כשאני מסתובבת בהן, בשכונות עירי, אני עדיין מזהה את השכונה של לפני שלושים וארבעים שנה. בסך הכול, לא הרבה השתנה. כיכר המדינה למשל מנומנם כמו תמיד, כפי שהיה כשהייתי מסתובבת בו לפעמים אחרי הגימנסיה, שהיתה ממש ליד, או כפי שגמעתי אותו בכמה דקות כשעבדתי שם ארבעה ימים! בבנק הפועלים, בתפקיד כספרית שיכלה לימים להפיל את הבנק למסחר, וזה היה לפני 29 שנים…

 

ושכונת ילדותי, שעמוק לתוכה לא חדרתי כבר עשור או יותר, אבל לא פעם אני עוברת ברחובות הסמוכים לה, הירקון ובן יהודה, שנשארו משמימים ומנומנמים כמו אז, כשהייתי גוררת שם רגליים מבית הספר דוגמא לספרייה של מאור, ומהבית לשופרסל הראשון בארץ, שישב על העורק הראשי כמו פרונקל של מתבגר.

 

לימים הייתי יושבת ברחוב הזה, יושבת ויושבת בבתי הקפה והמסעדות, קפה נורדאו, בבל'ה המיתולוגי, הקפה ההוא של דיטה, ששכחתי את שמו, אבל כל הברנז'ה הייתה מתאספת שם בשנות השמונים בואך התשעים (מי זוכר את השם? הקלווסה כבר לא מה שהיתה פעם), ולפני זה, בשנות השבעים, בקפולסקי, על סברינות שטבעו במי סוכר וקצפת עבה.

 

מה השתנה מאז? לא הרבה. אותו רחוב בן יהודה שחנויותיו משתנות, אבל בסך הכול אותה אווירת ייקיות ענתיקה עדיין שוררת בה: חנויות הפרוות עדיין על תילן, חנויות המזכרות, האידישקייט, כל המרכולת שנפתחה כדי לצוד תיירים יהודים מאמריקה ומשלחות של הבונד'ס, אי שם בשנות השישים.

 

לפעמים אני מחפשת אבני דרך משנות ילדותי, ולא מוצאת אותם. אחותי למשל שכחה לגמרי שהיה בית חולים בשם "הדסה" ברחוב בלפור. איך שוכחים בית חולים איך? שאלתי אותה. והנה, עכשיו תיעלם עוד מפלצת בטון מגעילה, בית חולים אסותא ז"ל, שבו נולדה אחיינתי קרן, ואיך לו אזכר בו באמפטיה מסוימת, שלא חפה מסלידה מהמקום שהזמן לא היטיב עימו. 

 

והנה, פעם שילשלתי את עצמי אל מאחורי בית לסין, וגיליתי ש"גן הגת", שאליו הייתי הולכת עם אחייניתי האחרת, דניאל, עדיין עומד על תילו. וקונדיטוריה עדית? עדיין ניצבת שם כעדות לזמן אחר. יש מוסדות שלא ייעלמו לעולם מהנוף. ורחבת כיכר העירייה המכוערת? עדיין שם. החליפו שם, הכיכר נשארה מכוערת כתמיד, מפלסי בטון עם פסל נחושת סר טעם בתווך. 

 

והחופים? חופים הם לפעמים געגועים לזפת. אותם חופים ואותו זפת כמו בילדות, כשהיינו מתחפרים עמוק בחול החם של חוף הילטון ושרתון. אלא שאז היה החול נקי יותר, זהוב יותר. ואולי זה רק נדמה לי.

 

לפעמים אני עוברת פתאום באיזה רחוב, ומרגישה כאילו אני בעולם אחר. ערב אחד עברתי ברחוב קינג ג'ור'ג, שפסעתי בו רבות, והרגשתי כאילו אני באיזה דאון טאון בבנקוק. החום עלה קדחתני מהאספלט, אי אפשר היה לנשום, וכל מיני טיפוסים מלוכסנים הסתובבו שם, וברקע הריחות הבלתי אפשריים של מיני דברים מפוקפקים מטוגנים.

 

ובפעם אחרת עברתי ברחוב אלנבי בערב, והרגשתי שאני אולי בשכונת עוני בלונדון, וכל מיני עובדים זרים חולפים על פניי, בדרך ממשרותיהם האומללות אצל איזה זקן לבית בשכונת התקווה וברחוב נווה שאנן.

 

ולא שעירי המזדקנת והמתרוששת לא שייכת לכולם, אדרבא, ככל שירבו האזרחים והמוצאים והצבעים כך ייטב, שהלוא לא רצוי לשמור בכוח על ההומוגניות האשכנזית של פעם. ובכל זאת אני שואלת את עצמי מה בין אלנבי הזה לאלנבי של ימי ילדותי, כשהייתי מדדה אחרי ההורים, עוצרים בויטמן קונים גלידה, עוצרים בעטרה קונים סלט ביצים וסלט חצילים ודג מטוגן הביתה, פונים בקינג ג'ורג', קונים עוגת קומות ממרגרינה בקונדיטוריות הכי-הכי של העידן והתקופה.

 

ואת הגמל המעופף של יריד המזרח מי זוכר? עוד מעט אפילו את גלידה מונטנה יזכרו רק בזכות הסרט "אסקימו לימון".

 

 

19 תגובות

  1. יעל, איזה פוסט יפה רווי נוסטלגיה מרירה כמו שוופס-ביטר-למון. סמוך לים, בן-יהודה הירקון שאת מתארת שומעים המון צרפתית והם שזופים בריאים כאלה. אני מנסה להבין אותם, אבל הם מדברים מהר מאוד ועם הרבה סלנג. מובן שלא הכול קודר ולא הכול כרישי-נדל"ני והצלחת להזכיר לי נשכחות בדמות מראה הבית, הגן, בית הספר מאחור, החצר האחורית כמטאפורה. תודה לך. באמת פוסט יפה, ומאוד אהבתי את הדימוי של המתבגר עם הפרונקל, כל כך אותנטי. רני.

  2. מירי פליישר

    נהניתי יעל. אמנם גדלתי בחיפה אך זוהי ההרגשה של עברנו האישי שהינו חלק מהעיר. עכשיו משכתבת ומקווה שתמשיכי הופך עברך ממשי.

  3. גיורא לשם

    בילדותי היה אפשר לראות מגג "אסותא" את רמת גן!

    • יעל ישראל

      ואאלה, גיורא, את רמת גן מאסותא? את זה לא ידעתי. גדול. כמה הכול היה שטוח, אה?

  4. יעלה, את ממשיכה לפרוט על מיתר הנוסטלגיה 🙂
    אבל לא השתנתה? אולי ההפרשון שבינינו משמעותי בכל זאת? מה עם בריכת הדסה, גן החיות, נורדיה, שיך מוניס של אזור פנקס ועוד ועוד?
    אפילו לשמוע שהורסים את אסותא מעציב אותי. יש לי תמונות בראש משם, כילד. עוקרים כל שורש וזה נראה לנו טבעי. המדינה הזאת כה שונה מזו שנולדנו וגדלנו בה, שיש בהמשכיות הפיסית של הבניינים והמקומות איזשהו חיבור.

    • יעל ישראל

      אמיר, את בריכת הדסה באמת איני מכירה. איפה היתה? נורדיה זה שכונת מחלול במקרה? ושייך מוניס זה ליד שיכון צמרת, נכון? זוכרת אותו במעומעם.

      כן, הרבה דברים נעלמו, ועדיין יש משהו בעיר שמזכיר את פעם, דברים שאפשר להיאחז בהם.

  5. רונית בר-לביא

    הייתי בעירך אתמול, יעלה,
    אחרי הרבה מאד זמן שלא.

    ועכשיו יש תוכניות טלביזיה כאלה על תל אביב של פעם, לכבוד חגיגות המאה שנה, והן מרתקות אותי.

    מסתבר לי שנורא אהבתי את תל אביב של פעם, וזו של היום ממש קשה לי מידי.

    דרך מבט העבר הזה, העיר שבה לעניין אותי.

    אתמול הייתי בדיזינגוף וראיתי מראות עבר …

    והפוסט שלך מרנין, רק את רוב המקומות שאת מזכירה אני לא ממש מכירה.
    זרה בעיר הזו.

    מפעם, מהילדות, זכורים לי רק הירקון (שייט בסירה עם סבא), מגדל שלום !!
    עם הלונה פארק הקטן-אך העצום עבורנו שהיה שם,
    היינו הולכים כל שנה, ובשבילנו זה היה דיסני לנד לפחות !!

    ואי אלו קולנועים וסרטי ילדים תמימים, ופופקורן וגלידה ותירס שסבא קנה.

    זו תל אביב של פעם שלי…..

    • רונית בר-לביא

      אה,
      וגם שאמא שלי ודודה שלי היו הולכות
      "להזדנגף" בזמן שסבא שלי שוטט
      בלחות וחום אימים איתנו הילדים
      בירקון ובמגדל שלום ובסרטי ילדים.

      איזה סבא מדהים יש לי !!
      אחד בדורו, על אמת.

      והן היו חוזרות עם שלל בשמים צרפתיים ומסבירות על ההבדלים בין או דה קולון לאו דה טויילט (היינו קוראים לזה נייר טואלט) לממש פרפיום,
      והגברים היו לא מבינים מה אכפת להן מכל ה"שטויות" האלו, והן זרחו והיו נורא יפות בשמלות החדשות ובכל הריחות האלה.

      • יעל ישראל

        אוי, רונית, הלונה פארק על מגדל שלום זה כל כך סוונטיז. הזכרת לי נשכחות.

  6. 'ביבר'! יעל, 'ביבר'.
    אני עדיין מוצאת את עצמי מתגעגעת למקום הזה. היה ה-PUB השכונתי שלנו.
    שם גיליתי שהצלעות של דיטה הופכות למאכל תאווה כשהן משתכשכות (משוכשכות) ברוטב של השניצלונים.

    • יעל ישראל

      תודה תודה נוני! זהו, ביבר. כך קראו לו. אני נורא אהבתי את כבדי העוף בבצל מטוגן על פירה נימוח מארץ הנימוחים.

  7. עדנה גור אריה

    איזו נוסטלגיה. תאורים נפלאים כל כל חיים שיש לי הרגשה שהנה אני חוזרת עם אחותי הגדולה מבית הספר ואנחנו עוצרות בויטמן ומסתכלו בחלון הראוה של הצלם ארדה.
    הזכרת לי נשכחות.

  8. איריס קובליו

    יעלה, הומאז' מקסים ונוגע ללב על תל אביב מהמבט האישי שלך, הראייה הציורית של הפרטים הקטנים.
    אני ביקרתי היום ביפו שבה לא הייתי כשלושים שנה, מאז הצבא, ונדהמתי לראות את השינויים הגדולים שנעשו בה. הלכתי מוקסמת כמו אליס בארץ הפלאות, ולמרות החום, שמחתי שיש קידמה וחידוש וחיים ותקווה ושינוי, כמו שכבה חדשה רעננה ומפרגנת מעל השכבה המתבלה.

  9. פוסט מצוין, כתוב משובח, בהרבה אהבה וחדות עין.

  10. מרתק, יעלה. אולי למי שנולד בה (כמוך) יש תחושה שהעיר מתרוששת. למי שהיגר אליה (כמוני) יש תחושה שזו עיר תרשיש (במובן של אבן חן אבל גם עיר נמל).

    אמנם אני בסך הכל שבע וחצי שנים בת"א, אבל זה רק מעצים את העניין להביט בה דרך עיניים אחרות וילידיות. מה גם שהיינו שכנים, יעלה. זוכרת? שנינו גרנו ברחוב זלטופולסקי (רק לא באותו זמן, חח…).

    • יעל ישראל

      אוי זלוטופלסקי 7 היקר. איזה זיכרון הורס, ש"מ. וזה שגרנו באותו בניין בזמנים שונים, בכלל הורס.

  11. אבי גדל בתל- אביב ומספר על העיר הלבנה.
    אליה הייתי מתגעגעת.
    זאת של היום לא מעוררת בי כל ריגוש חוץ משכונות ילדות: יד- אליהו .
    ובבגרותי תל- כביר שם הכרתי כל מיני דמויות חשוכות והסתובבתי שם עיר מדריך חבורות רחוב.
    המרכז לא עושה לי הרבה.
    גם אם השתנה.
    אז מה.
    זאת מין עיר מובנת מאליה כזאת.
    לא כמו ירושלים.
    אולי אוסיף משלי עליה לרגל יום הולדתה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל