בננות - בלוגים / / מי המציא את ארוחת הבוקר הישראלית?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מי המציא את ארוחת הבוקר הישראלית?

 

בעודי סועדת עם אחותי ארוחת בוקר מאוחרת קומפלט – ביצים, גבינות, ירקות, זיתים, לחמניות – כל הגודי'ס – עלה בדעתי פתאום לשאול את עצמי ואותה, מי המציא את ארוחת הבוקר הישראלית.

 

הלכתי לויקיפדיה, לבדוק ארוחות בוקר. מצאתי הרבה על תולדות ארוחת הבוקר ומרכיביה בויקי האנגלית. מפורטים שם כמעט כל ארוחות הבוקר בארצות העולם השונות, גם בישראל. אבל על ההיסטוריה שלה, שום מילה.

 

אנחנו היחידים בעולם שלא אוכלים לארוחת בוקר מיני נקניק ובשר (בייקון, נקניקיות וכו'), או קטניות (פול אצל המצרים, חומוס אצל הפלסטינאים וכו'). למעשה, הארוחה שהכי מזכירה את ארוחת הבוקר הישראלית היא זו של התורכים והלבנונים – גם אצלם יש גבינה וסלט ירקות.

 

אבל את כל המנאז' – ביצים, גבינות, יוגורטים, לבן, סלט, זיתים וכ'ו – את כל ההרכב הזה יש רק אצלנו.

 

אז התחלתי לחשוב אחורה. אני מסיקה שלארוחת הבוקר הישראלית כפי שאנחנו מכירים אותה אחראים החלוצים, הווה אומר הקיבוצניקים. הללו באו מאירופה, ערש הנקניקים לארוחת בוקר (ברוסיה נאלצתי לאכול נקניקיות בשבע בבוקר, ובגרמניה האביסו אותי בנקניקי חזיר בטעמי גם עדן, שסגרו לי את התיאבון ליומיים). אבל כאן, בפלסטינה, מי ילך ויעשן נקניקי דם, מאיזה בשר, הרי בקושי היה משהו לאכול, וחוץ מזה, במזג האוויר הלוהט, עם כל יתושי האנופולס, מי מסוגל לאכול נקניק מטוגן.

 

אני מניחה שבנקודה הזו התחילה ארוחת הבוקר הישראלית הבסיסית, כפי שאנחנו מכירים אותה: ביציה או חביתה, סלט ממלפפונים, עגבניות ובצל, לבן, גבינה לבנה ולחם אחיד. אותה ארוחה שלימים שודרגה עם מיני גבינות וסלטים ומאפים ופינוקים. 


אני מניחה שאותם חלוצים ישבו בבוקר, לפני החליבה, ושברו את "הביס" של הלחם לתוך עיניים צהובות מצְהוב, וקנחו בשתיית לֶבֶּן ישר לגרון.
 
אלה אותם חלוצים שרחל איתן, אלופתי הספרותית האלמותית, מתארת ברומן "הרקיע החמישי" בתור: אחד גרישא, שאוכל לבן עם מלפפון ירוק בריא, תוך כדי שירת יה-חלילי-יה-עמלי-לי, וטוען ששבעה זיתים משתווים לערכה התזונתי של ביצה אחת.

 

אני לא נשבעת על הציטוט, זה רק בערך, אבל אין ספק, איתן תיארה את הדור הזה של העלייה השנייה והשלישית, ומה שהם אכלו בתקופת הצנע ההיא, עוד לפני דוב יוסף, סתם בגלל שלא היה הרבה מה לאכול כאן בארץ, אז הסתפקו בשבעה זיתים דפוקים וכוס לבנייה ב"תנובה", ולא קיטרו, כי בעצם זו הארוחה הכי טעימה בעולם.

 

אני מניחה שאלו שורשיה של ארוחת הבוקר הישראלית, מקצתה מדלות, מקצתה מכורח ובשל תנאי מזג האוויר, שהרי מי יכול לבלוס דייסת סולת או שיבולת שועל חמה ונקניקים בשלושים וחמש מעלות בצל, אחרי שעובדים שעות עם הטורייה באדמות הטרשים של הגליל.

 

אז לכן, באין לי מידע אחר, אני מעניקה את זכויות היוצרים של ארוחת הבוקר הישראלית האהובה עלי, לחלוצים שבאו מאירופה. בלי דעת, בלי לתכנן בכלל, הם קבעו בון-טון שהולך איתנו כל השנים האלה. 

 

15 תגובות

  1. זו הארוחה הכי שווה גם בלילה.
    סבתא טובה שלי שנולדה בארץ בשנת 1909 ידעה להכין ארוחת בקר כמו זו.
    מהלול היו הביצים (2 לפחות לכל חביתה), מהפרות של הרפת מאחורי הבית הכינו את הגבינות במחבצה במחסן..חלב טרי בשפע וגם קרום השמנת ממעל… אוח, הס מלהזכיר את החמאה. בגינה היו מגדלים בצל ירוק ועגבניות. שמן זית וזיתים בהכנה ביתית של סבא. לחם שחור אחיד היו קונים או לפעמים סבתא היתה אופה לבד. כמובן מלפפון חמוץ תוצרת בית…"מי מוכן לקטוף לימון, ונשב לאכול "….

    גם בתקופת התלושים היה הכל בשפע.

  2. אכן, כשנמצאים בחו"ל מתגעגעים לארוחת הבוקר הישראלית שלנו…

    • החלוצים של רחל איתן

      אם אני זוכר נכון,בברקיע החמישי לא תוארו שום חלוצים אלא חלוצים לשעבר
      שהיו גונבים את האוכל של ילדי המוסד
      בקרית שקק (בני ברק)ץהילדים במוסד היו
      בני חלוצים שסרחו או ילדים פליטי שואה
      ומנהל המוסד,אישיות חצי מוסרית היה עד לגניבות ולא עשה דבר.

      והכל שם טבול בעגה מילולית המערבת לשון מישנאית (נוסח שלונסקי בתרגום) ועגנונית,הרבה שמן בסלט, אם תרצו.

      א – מחייה!

  3. עשית לי תיאבון

  4. אין כמו סלט ערבי קצוץ דק-דק (אולי גם עם טחינה ולחם) בחצות הלילה.

  5. אני ה מ ו ם יעלה. הרי עוד אבותינו במדבר התגעגעו לבצלים במצרים, שלא לדבר על קום וכותח, זבדה וחביצה עם סלט ערבי קצוץ דק.

    • יעל ישראל

      היי אמירוש, נא להביא מראה מקום לתימוכין בדבריך. למיטב זיכרוני הם התעגעגעו לשומים לבלצים לקישואים וכו', אבל לאו דווקא בארוחת בוקר. לדעתי הן אכלו בבוקר מלוחיה עם פול, כמו המצרים של ימינו.

      • אילו אכלו פול לארוחת הבוקר לא חושב שהיו יוצאים ממצרים או אפילו מהבית, אבל מילא.
        בכל אופן, מה פתאום החלוצים? ידוע ששלוש פעמים ביום הם אכלו קדחת, לא?

  6. חני ליבנה

    ואני חשבתי שאבא שלי המציא את זה..

    • יעל פוסט טעים על שאר ירקות וביציה.
      למי עוד יש כל כך הרבה שמות להכנת ביצים : ביציה, מקושקשת, עין, קשה, רכה
      חביתה, הפוכה
      יש עוד ?

  7. קניתי!

  8. עדנה גור אריה

    שיהיה לנו בתיאבון. אסור לותר בבוקר על ארוחה כזאת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל