בננות - בלוגים / / הנסים של חיי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

הנסים של חיי

 

קראתי הלילה את הרשימה של יגאל סרנה על הנסים בחייו ועל האמונה בנסים, ונזכרתי מיד ברשימה הזו שכתבתי לפני כחודשיים, במטרה להעלות אותה, אבל איכשהו חשתי אז צורך להתמהמה איתה.

 והנה, הרשימה המרגשת של יגאל (שאתמול התברר לי שהיינו שכנים בילדותנו, ממש בית ליד בית, איזה צירוף מקרים מקסים), עודדה אותי להעלות אותה, למרות שאני עדיין קצת מתביישת, כי לאורך השנים די צוחקים עלי שאני מאמינה בנסים.

 

אבל זהו, שאני מאמינה בנסים. ולא רק זאת, נסים שבאים מידי אלוהים. גם בשנים שהפניתי לו עורף (בין גיל 12 ל-24), הבחנתי בנסים הללו. אנחנו משפחה של נסים. ואולי בגלל שמשפחתי הבחינה תמיד בכל מיני התרחשויות משונות, אולי על-טבעיות, שקרו לנו במשפחה, גם אני למדתי להבחין בנסים.

 

לפעמים הנסים קטנים, לפעמים גדולים מאוד, משמעותיים ממש. אבל אלה נסים ללא ספק. אינני יודעת אם יש אנשים שיותר נסים מתרחשים בחייהם, או שפשוט ישנם כאלה שיותר מבחינים בהם. ואולי מי שפתוח לנסים, אז הם קורים לו יותר.

 

לפני זמן מה העליתי כאן את הסיפור "הנזר של ישוע" (שראה אור באנתולוגיה בספרדית "אל פאובלו דל ליברו" שערך ירון אביטוב, וגם ליגאל סרנה, אגב, יש שם סיפור). למעשה, שום דבר ממה שקרה בסיפור אינו המצאה, ובטח שלא הסיפור המרכזי, על בואו של הזר הפרסי המוזר בשעת ערב מאוחרת לחנותו של אבי, על מסירת הכסף לאבי, שלושים אלף דולר, בשנת 1968, שעזרו לאבי לקנות חנות חדשה גדולה יותר ובית חדש וגדול לנו.

 

אבי אכן ישב בחנותו, שובר את הראש מניין יביא את הכסף לו הזדקק, והתפלל לאלוהים שיעזור לו, עד שהגיע הזר הזה משום מקום, פשוט נפל עליו.

 

הכול נכון, מילה במילה. איך נחת הזר הזה, שאבי לא הכירו, שטען כי ידידים מפרס הפנו אותו לאבי כי נודע כאיש ישר, כיצד הפקיד אצלו את הדולרים, כי אמר שהוא רוצה לעשות עלייה מתי שהוא ושהוא פוחד שהמשטר בפרס ישתנה, ולכן הוא רוצה להשאיר כסף בארץ.

 

ואכן, כעבור עשור, ב-1978, כשהשח הפרסי גורש וחומייני עלה, רוב היהודים באירן ברחו לארץ ואיתם גם האיש הזה. הוא בא לחנותו החדשה של אבי וביקש את הכסף שהפקיד אצלו. על אף שכלל לא דובר על ריבית, אלא רק על הפקדה, אבי הרגיש אי נוחות ונתן לו ריבית, למרות שהזר לא ביקש ולא נתן את הכסף כהלוואה, אלא רק כהפקדה לזמנים קשים. אבל אבי הרגיש שהכסף הזה כל כך בירך אותו, כל כך עזר לו כשהזדקק לו, כמו נפל אליו משמיים, ולכן רצה לתת לזר ריבית.

 

אבי סיפר על עוד נסים שקרו בחייו, והוא היה מאמין עמוק ואמיתי באלוהים, וכנראה שזה חילחל בדמי ובדם אחותי שולמית. כי כמות הנסים שקרתה בחיינו לא תאומן ממש: נסי שמירה ונסי שפע, וכל מיני הכוונות בחיים.

 

בעיני, כל הדברים המשמעותיים שקרו בחיי, קרו בהכוונת אלוהים. ברור לי גם שכל מה שקורה בחיים הספרותיים שלי בא מידיו. שכל הדברים שהעניק לי והשפיע עלי, הם ממנו. הדברים שקרו לי ולאחותי הם כל כך מוזרים, שקשה לפרש אותם אחרת, כולל פעמים אחדות שבהם היינו בסכנת חיים ונעזרנו כמו בידי מלאכים. ואפילו עזרות פשוטות, שבעצם הן בכלל לא פשוטות אם חושבים עליהן לעומק.

 

למשל, מה שקרה לי כשהתחלתי את הצבא. אחרי הטירונות נשלחתי לשרת כפקידה בשלישות ברמת גן. רק באתי לשם, ישר פרצתי בבכי נוראי שנמשך עד הלילה. כאן אצטרך לשהות שנתיים??? אבל ביום ראשון, כשחזרתי מהחופשה הקצרה אחרי הטירונות, נתנו רק לי, מכל המגויסות החדשות, הצבה למשרד העבודה. לא האמנתי למזלי הטוב. זה היה משרד ממשלתי, ובו יחידה צבאית קטנה למשק בשעת חירום. היו שם רק ארבע חיילות ששירתו כפקידות ביחידה. עבדו שם רק עד שלוש הצהריים, ובקיץ עד שתיים בצהריים. ושום מפקדים, ושום משמעת צבאית. ולא רק זאת, אלא שהחנות של אבא שלי הייתה בסביבה, וכך יכולתי לבקר אותו וזה נורא הרגיע אותי.

 

אני מאמינה שאלוהים שמע את הבכי הנוראי שלי, אני, שכל כך פחדתי להיות במסגרת צבאית, אני, שמאוד מתקשה בכל מסגרת שהיא, ופשוט מצא לי שירות שאוכל לעמוד בו מבלי שאגיע כל שני וחמישי למשפט בפני קצינת חן.

 

אבל ביום רביעי באותו שבוע, אחרי שעבדתי כמה ימים במשרד העבודה, החליט הבוס במשרד שהם לא צריכים עוד חיילת והורה לי לשוב למחרת לשלישות. זה בא עלי כמו בום נוראי: איך אחזור למקום האפל ההוא אחרי המשרד הנעים והמנומנם הזה? ואני כבר דמיינתי את עצמי עוברת בקלות את השירות הצבאי, כמו סתם פקידה אזרחית.

 

למחרת חזרתי לשלישות. גם שם לא ידעו מה לעשות אותי, אז במקום לתת לי פתק הצבה חדש, אמרו לי שאלך בינתיים לתיקייה, שם ייתנו לי משהו לתייק. אני שמעתי ככה, הבנתי שאין לי הצבה ממשית ביד, ישר החלטתי על הרגע לברוח מהבסיס. לא חשבתי יותר מדי. לא הבנתי אפילו שבעצם מה שעשיתי זו עריקות. פשוט לא קלטתי. החלטתי להעביר ככה כמה זמן, אולי אף פעם לא יגלו שנעלמתי.

 

אבל ביום ראשון בבוקר, כשאני עדיין עושה בטן גב, בערך בעשר בבוקר, התקשרו מהשלישות והורו לי להתייצב מיידית במחנה ולעלות למשפט.

 

חזרתי. מה יכולתי לעשות. אני חושבת שהייתי עדיין בשוק מזה שאני נתונה במערכת פיקודית כזו. לא קלטתי בכלל מהי המערכת הזו, הצבא, איך היא פועלת. והנה, חודש וקצת אחרי שהתחיילתי לצבא ההגנה לישראל, עמדתי למשפט על נפקדות.

 

אחרי המשפט הקצר, בו התחשבו בי כי הבינו שאני ירוקה בכל ענייני הצבא ונתנו לי רק אזהרה, החזירו אותי למשרד הראשי לקבל הצבה חדשה.

 

הייתי בטוחה ששוב יגידו לי ללכת לתיקייה, להיקבר בין מיליוני תיקים אישיים מאובקים.

 

אבל לא. משום מה, למרות שביחידה לשעת חירום במשרד העבודה לא רצו אותי, כי אמרו שיש להם יותר מדי חיילות, הורו לי בשלישות לחזור דווקא לשם. אין לי דרך להסביר את האירוע הזה מלבד יד אלוהים שנגעה בחיי.  שלמרות שהיו אלה שנות הכפירה שלי, אני מאמינה שאלוהים שמע את כאבי, ידע שאני לא אעמוד בשירות במחנה צבאי ורצה להקל עליי, וריחם עליי, ושלח אותי בחזרה למשרד העבודה, שם שירתי שנתיים קלות ונעימות, מאוד משעממות כמובן, אבל בעצם זה בכלל לא היה שירות צבאי, סתם עבודה של פקידות אזרחית.

 

עד היום אני מודה לו על שעשה לי את הנס הזה, כי ברור לי שלא הייתי עוברת בקלות שירות במחנה צבאי, בטוח שהייתי מגיעה לקב"ן, או חלילה מנסה לשלוח יד בנפשי, או מסתבכת, כמו אחותי שעשתה נפקדות של ממש, ברחה ממלחמת יום כיפור לאילת, נתפסה והושמה בכלא 4 לחודש שלם. וכמו בנסים גדולים וקטנים אחרים שאלוהים עשה ועדיין עושה בחיי, אני יודעת שהוא מבין את הצרכים הכי אישיים שלי ונענה להם מתוך אהבתו ורחמיו.

 

ויש לי אפילו נסים כבירים מאלה שאלוהים עשה למעני, כולל המון נסים בתחום הספרות והעבודה (למשל הנס של ספרי הראשון), שאספר עליהם בפעם אחרת, כי הם רבים וכבירים. שלא לדבר על כך שחיי הלא קלים (מוות של בן זוג, אהובים, חברים וקרובים; תקופות של אבטלה; אישיותי הדכאונית משהו, ועוד) רצופי נסים שבאים מידיו. אילולי הוא, זה שאני אוהבת כל כך, לא הייתי עוברת את החיים האלה.  

 

 

 

31 תגובות

  1. שלום יעל
    הלואי והייתי יכול להאמין כמוך. הכל כנראה הוא עניין של בחירה מאיזו זוית את בוחרת להסתכל על חייך ועל מה שקרה בהם. איזה צד את מבליטה ובוחרת לקרא לו "נס" וקושרת אותו לאלוהים ואילו צדדים את משאירה ל "גורל" "למקרה" "לגנטיקה" וכו..
    כתבתי על זה בשיר "חשבון"
    אך למה לי להיות משבית שמחות ואמונות,
    חג שמח והמון נסים טובים לך ולכל ישראל.

    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=7720&blogID=236

    • קראתי את השיר גיורא. אני חייבת לומר שאמונתי לא נותנת לי תשובות, אלא עוד ועוד שאלות. יש איזו מחשבה אתאיסטית מופרכת שלמאמין באלוהים יש תשובות, אבל למעשה, בתור מי שגם היתה אתאיסטית, הרבה יותר קל היה לי להיות אתאיסטית מאשר מאמינה, ולמעשה חיי הנפש והרוח שלי קשים היום הרבה יותר, בדיוק כמו שאתה מתאר בשיר.
      יש איזו מחשבה שאדם פונה לאמונה כדע להקל על עצמו, כדי לא לשאול יותר שאלות, כדי לברוח או לטייח, בשעה שלמען האמת השאלות והכאב רק מתרבים כל הזמן.

  2. יעל, לכבוד חנוכה אפשר לדבר רבות על ניסים וניפלאות. כמוני כמוך אני מאמינה ואוהבת לדעת על ניסים כמו שלך. אני מביטה על זה כמו תיקון, בדקה התשעים, של המטריצה.
    כשיהיה לי בלוג אספר על הניסים הרבים שקרו לי, כמו כשהתעוררתי לאחר מוות קליני, או כשניצלתי בנס מפיגוע בשוק מחנה יהודה.

    • אכן, יהיה מסקרן מאוד לשמוע על נסייך
      תמי.

      (ובנוגע לבלוג, אני כבר לא הכתובת לצערי, כי אני אחראית רק על הבאת סופרים, זה התפקיד היחיד שהשארתי לעצמי. השאר בידיים האמונות של שילינסקי שלנו).

  3. מירי פליישר

    הנס של אביך והניסים שלך מעידים שבאמת צריך להסתכל אחרת על החיים. אילו הייתי עושה זאת היה הבנק שלי מלא . מתפלאת למה אנחנו באמת לא עושים זאת

  4. אנשים מאמינים (לאו דווקא מקיימי תיר"ג מצוות), שמרגישים שיש בידיהם את מפתח השיח הסודי "איתו", קל יותר להתמודד עם החיים.

    • טעות גדולה ושכיחה לבנה! העובדה שאני אדם מאמין לא מקלה עלי כלל וכלל את חיי הנפש או את ההתמודדות עם החיים, למרות שלמי שאינו מאמין קל לפרש זאת כך!!!!!

      כאדם מאמין זה כ-25 שנים, אני יכולה לומר לך שחיי הנפש והמוסר שלי נעשו קשים הרבה יותר מאשר כשהייתי אתאיסטית בהכרה, ואי לכך גם חיי בעולם. הייתי בנעוריי אתאיסטית וזה הרבה יותר קל, מניסיון. חיי אמונה הם הדבר הכי קשה שעמדתי בו אי פעם (וזה לא חיים דתיים, כי אני רואה בדת עבודת עלילים ותו לו) מפני שזה כרוך בהתלבטויות רוחניות קשות מאוד. אלא שכיום אמונתי באלוהים היא כבר לא עניין בחירה, היא נתון. איני יכולה שלא להאמין בו (או מוטב, בם, כי זוהי אלוהות, לא אלוה אחד, זו מהות אלוהית ברבים), איני יכולה לבטל את קיומו.

      ואיני מרגישה שיש בידי שום מפתח לשום שיח סודי!!! להפך הוא גלוי לעין, וכל אחד יכול לראות אותו ולהאמין בו.

      ועוד ראיה לכך שאמונה אינה שיקוי להתמודדות עם החיים היא העובדה שאני נאלצת להעזר בתרופות נוגדי דיכאון וחרדה. האמונה היא לא תרופה נגד חרדות או בעיות נפשיות אחרות. אין כל קשר בין השתיים.

  5. ניסים קורים למאמין. אני מאמינה שהחיים שלנו הם נקודת המבט, האופן שבו אנחנו בוחרים לספר לעצמינו את הסיפור של חיינו.לחיים האמיתיים אין שום קשר ל"אמת". אלא בסופו של דבר ליכלת לספר סיפור טוב. מה שאני אוהבת בסיפורי ניסים אינו השאלה האם זה אפשרי, אלא האמונה המדבקת הרואה ב"סוף הטוב" של הסיפור מקור השראה.

    • מרב, סליחה על האנונימיות.
      אני קוראת למה שכתבת פה הונאה עצמית. יש לה גבול ויש לה גם מחיר. יש עובדות חיים. לאנשים שמנסים לעגל אותן ולטייח אותן קוראים שיפוצניקים. ואפילו כאלה של בתים לא מצליחים להגיע אל תוך הקירות. יש לתיאוריה שלך מחיר. והוא ידיעת השקר שבדבר.
      הקריאה הפוסטמודרניסטית הזאת ש"אין אמת" גורמת לחברה לקרוס. תראי את הממשלה שלנו. היא ממש מבוססת על התיאוריה הזאת. תראי איך היא נראית.

  6. איריס קובליו

    יעלה, שמחתי לקרוא על היכולת שלך לראות את חייך כנס. גם חיי הם נס. מאחלת לך חנוכה שמח, מלא אור וניסים.

    • איריסקה, תספרי לנו על נסייך? אני רוצה לשמוע.

      • דף הפוסט כאן יהיה קצר מדי.
        כרגע אני מעדיפה לספר על הניסים שלי דרך האמנות שלי.
        והבננות זה הנס העכשווי של חיי, כבר אמרתי לך את זה
        🙂

  7. יעלה,
    אז את מרגישה שיש השגחה פרטית עלייך?
    וואלה שיבוא גם קצת אצלי לסגור מינוס ועוד כמה עניינים.
    בהחלט יש דברים בחיים האלה שאפשר לקרוא להם ניסים, אם כי אני יותר רואה את את המפתח ביכולת שלנו להיפתח ולהיות מוכן לקבל איזה שהוא שפע רוחני הקיים מלכתחילה ורק אופן העמידה שלנו מולו – פתוח או סגור, הם הקובעים אם יתרחש אותו הדבר שאפשר לקרוא לו נס.
    שימשיכו ניסים לנכוח בחייך

    • תודה מוישלה היקר. כן, אני מאמינה בהשגחה פרטית. וכן, אני מאמינה שזה קשור ליכולת שלנו להיפתח לאותו שפע רוחני.

  8. רונית בר-לביא

    יעלה,
    זה משמח אותי האמונה הזו שלך.

    אכן ניסים.

    לכל אחד יש בחייו ניסים, אפילו המון.

    יש ניסים שנראים באותו רגע כדבר רע,
    ואחר כך מתבררים בדיעבד כמשהו טוב ומקדם.

    בעיני הניסים האלה קיימים וההשגחה קיימת כל הזמן,
    האמונה שלנו בהם ובהשגחה והיכולת שלנו לזהות אותם,
    נותנת להם כביכול קיום ממשי.

  9. יעל יקרה,
    לשמוע ממך מילים ומחשבות ברמה אישית ואינטימית כל-כך – זהו נס. אך האמת היא אישה יפה למרות הכל. אני איתך בכל מילה שכתבת ואולי לא כתבת בנושא. לנס הזה אני קורא חסד. בטח הדתיים שביננו יקפצו על המציאה, אבל זה ממש לא שייך לדרך המצוות. זה משאיר אותנו מול החסד הזה ערומים בתמציתנו, בחיים והמוות שלנו ויישאר חסד. אני חושב כמוך. ויותר – אני חושב שלא נשלח אלינו שום דבר שלא נוכל לשאת. לא צער גדול, גם לא השימחה. יש רק דבר אחד גדול מאתנו והיא אהבתו בלי תנאי ובכל רגע.
    זהו. לא מאמין שכתבתי לך את זה. ולא מאמין שאת כתבת את זה.
    איזה סתומים!

    • גרא, אבל רוב הפוסטים שלי מאוד מאוד אישיים ואינטימיים, אולי לא יצא לך לקרוא. זה מאוד לא יוצא דופן אצלי הפוסט הזה.

      וכן, זה לא שייך לדת, שהיא בעיני עבודת אלילים, אלא לאמונה צרופה בכוח עליון ובהשגחה פרטית, כפי שכינה זו מוישל"ה.

  10. יעלה, על הניסים ועל הנפלאות, כמה יפה שאת רואה בזה נס. מצד שני אני גם רואה בסיפור שלך את היחס של צה"ל לשרות של הבנות. תחשבי רק מה יכולת לעשות למען חייך שלך בזמן הזה, במקום להשתעמם באיזה משרד נידח שממילא ראה אותך כמיותרת.

    • נכון נעמית, אכן בזבוז נוראי של שנתיים.

      ובכל זאת יכולתי להעביר אותו רע יותר. לו שיררתי שירות רגיל במחנה צבאי מרוחק ואפילו בשלישות, לא בטוחה שהייתי שורדת בו, יש מצב שהיו מאשפזים אותי במזרע. לכן מבחינתי זו היתה הצלה עצומה שהיא בגדר נס. ואם היו שולחים אותי לשירות "משמעותי יותר" כמו שקורה היום עם הבנות, בכלל הייתי מתאבדת. מבחינתי מה שקרה היה היה הרע במיעוטו, כי מעולם לא יכולתי לחיות בשום מסגרת.

  11. תודה יעל, הפוסט מלאה בתקווה.

  12. יעל היה מענין לקרוא מהם ניסים בעיניך, זו ראיה אופטימית מאוד ודורשת עוד ניסים!מקווה שיקרו בדרכך הרבה, גרם לי לחשוב על עצמי מה בחיי הוא נס, אני עוד חושבת..

  13. יעל את הגישה שלך והכתיבה שלך וההתרגשות שלך צריך להרים על נס
    כי זה מה שהם

  14. בכל זאת מפתיעה ההודאה הזו באמונה בנסים מצד מי שמצטיירת ככל כך עם שתי רגליים על האדמה.

    אני כמובן מאמינה בהתערבות של כח עליון אפילו אם עלי להשהות לשם כך את השיפוט .

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל