בננות - בלוגים / / אלוהים הוא לא גלולת פרוזק
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אלוהים הוא לא גלולת פרוזק

 

תיארתי לי שהפוסט "הנסים של חיי" יעלה ספקות מובנים מצד אנשים שאינם מאמינים, לגבי מהות האמונה. הצהרות כגון: "אשרייך שאת מאמינה, כי כך בוודאי קל לך יותר לחיות ", או ש"האמונה היא מעין שיקוי נגד קשיי החיים, ושאין כאן אלא מעין אוטוסוגסטיה של אדם שזקוק לתשובות". רבות אני שומעת את הטיעונים הללו.

 

אלא שלפחות מבחינתי אין בהם אמת. אדרבה, כשהייתי אתאיסטית במשך 14 שנים מחיי היה לי הרבה יותר קל לחיות! דווקא החיים עם מהות אלוהית מקשים על החיים, ולא מפני שעלי למלא תרי"ג מצוות, שכן אינני דתייה ואיני מקיימת שום מצוות, ואף רואה באנשים דתיים מכל דת שהיא, לא יותר מעובדי אלילים שהחטיאו את הדרך לאלוהים.

 

החיים עם אמונה ועם אלוהים הם קשים הרבה יותר מחיים ללא אמונה וללא אלוהים, ולמעשה, חיי אמונה אינם מספקים תשובות אלא רק מערימים עוד ועוד שאלות והתלבטויות רוחניות קשות כל כך, עד שלפעמים אני אומרת לעצמי, מה את צריכה את זה, אלא שמבחינתי זו כבר דרך שאין לה חזרה.

 

ייתכן שלאנשים דתיים יש תשובות, אינני יודעת ואיני יכולה לדבר בשמם. לי אין שום רב או גורו להתייעץ איתו, וגם איני רוצה שום רב או גורו להתייעץ איתו,  כי יש לי אב ואם בשמיים, שאין להם שום מקבילה אנושית עלי אדמות.

 

חיי האמונה שלי זה 25 שנים הם דרך חתחתים כה קשה וכואבת, כי כאשר מאמינים, דווקא אז מתעוררים ספקות האמונה ביתר שאת, והמלחמה הזו היא אינסופית למעשה. ביני לביני אני מתלבטת תמיד בכל מיני סוגיות אמונה, ואני לבדי כאן, כי אין לי מורה או רב או גורו, שכן אין דבר כזה רב או מורה או גורו; זו רק המצאה אנושית צינית ואווילית. מבחינתי, חיי האמונה הם משהו שביני לבין אלוהים בלבד. ואי אפשר להסביר את זה, ואי אפשר לתאר את זה אפילו.

 

זכור לי שעמוס עוז נשאל פעם על יחסיו לאלוהות, וענה שאפילו על יחסיו עם אשתו קל לו יותר לדבר מאשר על יחסיו עם אלוהים. כך בדיוק אני מרגישה. אין דרך להסביר אמונה או לתאר את היחסים האינטימיים הללו, שבעיני רבים משולים לאיזה סטייה נפשית.

 

אלא שלא מדובר בכלל בנפש, או בעזרה נפשית. פעמים רבות אני שומעת אנשים שאומרים כי אדם מאמין מפני שהוא זקוק לתמיכה נפשית, כי כך החיים נעשים קלים לו יותר מבחינה נפשית. אבל לפחות לגבי אני יכולה להצהיר שמצבי הנפשי מעולם לא היה קשור לאמונתי או לחוסר אמונתי. היו לי שנים נעימות ונינוחות כמאמינה, ושנים נעימות ונינוחות כלא מאמינה. והיום למשל עליי להיעזר בתרופות נוגדות החרדה והדיכאון כנגד מצוקותיי הנפשיות שנרכשו בבית בילדות אך התגברו בשנים האחרונות. כי אלוהים לא פותר מצוקות נפשיות. הוא לא גלולת פרוזק.

 

כאדם מאמין, כל הסוגיות המוסריות והאנושיות שכל אדם מצפוני מתעמת איתן, מוכפלות אצלי פי כמה וכמה. אומנם, החיים עם אלוהים הראו לי נתיב חדש של אהבה שהיא לא ממשית או ארצית – כי אני באמת חשה נאהבת – אבל יש "מחיר" לאהבה הזו, כי היא לא אהבת חינם. ולא מפני שיש שם למעלה אלוהים נוקם ונוטר שעלי לתת לו דין וחשבון "כדי שיאהב אותי", אלא כי עלי לתת דין וחשבון מקיף הרבה יותר לעצמי, הרבה יותר מאשר בשנים שהייתי אתאיסטית וחייתי בהתאם לצו המצפון האנושי בלבד, או כשחייתי "כי פשוט חיים ואז מסתיים הכול". 

 

כך שמבחינתי, אמונה היא לא שיקוי נגד חרדות ומצוקות החיים, ולא דרך להרגיש טוב יותר, וגם אינה תוצר של איזה סופר-אגו נוקשה, שכן מי שמכיר אותי יודע שאני אדם שיודע לסלוח לעצמו, ואינני מאמינה באלוהות בגלל שאני זקוקה לאיזה שוטר או לאומנת שתסלח לי בשמיים.

 

אמרתי שמבחינתי הדרך הזו אינה דרך חזרה. כי גם בספקות הגרועים ביותר שלי, גם במלחמות האמונה הקשות ביותר שלי, אינני יכולה לבטל את קיומו של אלוהים. מבחינתי, אלוהים קיים לא בגלל שאני מאמינה בו ומכאן שאמונתי היא שנותנת לו תוקף. מבחינתי אלוהים חי וקיים, הוא לא זקוק שאעשה לו טובה והאמין בו. מבחינתי, אלוהים קיים כי הוא קיים.

 

ומדוע מלחמות האמונה הן כל כך קשות? לא מפני שמתעוררים ספקות בקיומו של אלוהים וחדלים להאמין בו, אלא מפני שלא מבינים את דרכה של האלוהות הזו, וזה דבר שתמיד מעורר ספקות. שהלוא מהי ההצהרה "אם אלוהים היה קיים, הוא לא היה נותן לשואה להתרחש" – שאלה שגם אני התלבטתי בה שנים – אם לא הכרה באלוהים? הכרה שמציגה אי הבנה אנושית מכמירת לב ממש, שכן שאיננו מבינים כלל את מעשיה של אותה אלוהות?

 

תמיד מצחיקים אותי האתאיסטים. הכעס המצמית שלהם נגד אלוהים מצחיק אותי. לפעמים אני חושבת לי, אם לדעתכם באמת אין שום אלוהים, אז מדוע אתם כל כך כועסים עליו? ומדוע אתם מנסים להוכיח למאמינים שאין אלוהים? מדוע אל שלדעתכם אינו קיים, מטריד אתכם כל כך? מה דחוף לכם לגמד את אמונת הזולת באמצעות מיני רציונליזציות אנושיות? הרי אם אין אלוהים, אז ויה קון דיוס, לכו לשלום וחיו באמונתכם…

 

 

22 תגובות

  1. הכל תלוי, יעל, אם ואיך מגדירים את האלוהים.
    יש מי שמגדיר אותו כעבד לצורך שלו בתמיכה בכל מצב.
    יש מי שמגדיר אותו כזקן קשוח, מנהל חשבונות עם מאמיניו.
    יש מי שמגדיר אותו כאהבה אינסופית,
    וזו ההגדרה שהכי קרובה למה שאני חושב שהיא הגדרתי.

    • אור אינסוף ואהבה אינסופית ועילת העילות וסיבת הסיבות

    • חנוך, זה גם קרב להגדרה שלי, אם אני בכלל מגדירה את אלוהים, שזו מהות כה בלתי מובנת לנו, שספק אם נבין אותה אי פעם, ולכן בעצם, בלתי מוגדרת בהגדרתה.

  2. בעיני צריך ללמוד את אלוקים כמו שצריך ללמוד כל דבר, זה לא בא מהשרוול.

    לכן בעיני אנשים דתיים לומדים את ה", לומדים תורה, משניות והלכות אבל זה לא מובן מענייו בחברה שהוקמה על העיקרון של לבטל אותו,את הדת והמסורת דהיינו המדינה שלנו שהפכה לבדיחה ובן- גוריון שאמר שבעתיד התפילין מקומם יהיה במוזיאון ואף פעל בנדון.

    אני לא כועסת עליך , אז כדאי שגם הכעס הנגדי יתמוסס.

    ואלה שכועסים על ה" וטוענים שהוא לא קיים , בעיניי זאת קריאה החוצה צעקה, כמו אימא את לא קיימת, אבא אתה לא עשית אותי וכדומה.
    חג – שמח.

    • אביטל, זכרי את דברי רבי עקיבא:

      "ןאהבת את ה" אלוהיך, ואהבת את רעך כמוך, זו כל התורה על רגל אחת". ממש ממש כך. אין צורך במתווכי דת כדי לראות את פני האלוהים.

      • גל כך קל? זאת כל התורה על רגל אחת וגם מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך.
        אך מי שלא לומד ספרים כמו הלכות לשון הרע של החפץ חיים, נכשל בכך, רק הסתכלי סביב.

        ואיני מצביעה על קבוצה זו או אחרת, מדובר בעבודה אישית וכמו כל דבר זה לא בא מכלום.. צריך ללמוד.

        גם החיבור הראשון שלך מכיתה א" שונה מהנוכחי משום שלמדת.
        הלל הזקן אמר זאת בקצרה והוסיף: ואת השאר לך למד.

        אבל כמובן שרק את מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך צריך ללמוד חיים שלמים , והלל שרצה לקרב לתורה הביא דוגמא לא פשוטה בכלל חגוי שרצה להתגייר .

        רק תפתחי עיתון..לי יש רצון לשנות את מה שאני קוראת ורואה , הרי זה רק פרי עזיבה של המקורות והשפעות אמריקאיות כאלה או אחרות.
        אז אנחנו כן לומדים ומושפעים, אך לא את מה שצריך כנראה.

  3. טובה גרטנר

    יע
    את חכמה… ונותנת י השראה, רק ככה אפשר הבין שלהיות אני – זה אומר לזכור את הדברים הטובים שיש בחיים.
    למרות שהיום כתבתי שיר תזהר, א תתקרב אלי יותר מידי יש י כפתור להשמדה עצמית
    זה כפתור משוכלל
    לוחצים וניגמר
    אל תתקרב יותר מידי
    זה יכאב.

  4. זה הנושא שהעסיק את המין האנושי מאז ומעולם, הפוסט שלך גורם לי לבדיקה עצמית בנושא שתמיד דחקתי ממני.

  5. כל הכבוד יעל על כך שלא בחרת בדרך הקלה העיוורת הקשורה לאמונה באלוהים.
    אני מורה לתנ"ך ,חילוני. באופן טבעי התלמידים שלי שואלים אותי אם אני מאמין באלוהים. בניגוד לרוב המורים המתחמקים מהשאלה מפני שלא נתנו לעצמם עליה דין וחשבון מפורט או מפני שאינם מאמינים וקשה להם להתמודד עם התלמידים, אני מנצל את ההזדמנות ומקדיש כארבעה שיעורים להתמודדות עם נושא "האלוהים".
    רק בסוף הדיון לאחר שמיצינו את כל ההיבטים אני מסביר להם את תפיסתי.

  6. אני גם מרגישה שבכלל לא "קל" יותר להיותר דתי מאשר לא. ולא לפי כל ההשקפות יש רבה-גורו שאומר לך מה לעשות בכל צעד ושד.

    • אומי, הבעיה שלי היא עם "מצוות אנשים מלומדה", שזו הפרקטיבה הדתית. וזו הבעיה שלי עם הדת. והאם לא אמר רבי עקיבא: "תאהב את ה" אלוהריך ואהבת לרעך עמוך, וזו כל התורה על הרגל אחת?" בשביל מה לנו את כל הדברים האלה, הפרקטיבה הדתית, שרק מרחיקים מלב דברים של ה"?

  7. יעלה,
    עברתי דעות כאלה וכאלה בחיי. מורים, גורויים, אמונות שונות. חקרתי כל דבר בדם לבי.
    אני מאמינה בניסים כמו שכתבתי לך. אבל אין לי אלוהים. זו תקופה שהכל התפרק. וכל החוקים גם כן בתהליך התפרקות. ודווקא בגלל זה מרגיש לי יותר קרוב להבנת הבריאה, לסיבת הקיום, להבנת האינסוף. דווקא מחוסר הגדרות.
    כל מה שקורה צריך לקרות. גם הניסים או היעדרם כביכול.
    למשל לא היה מזיק לי עכשיו נס חנוכה, לאחר השפלה נוראית של הנק שעובד איתי שנים רבות ופקידיו האוויליים מעיזים לצעוק ולאיים במשפטים,
    אז נס בעיני הנזקק המיידי הוא כסף, אבל אולי בעוד שבוע אסתכל לאחור ואראה שהיה נס, והוא לא היה כסף אלא אור אחר לגמרי, כי אנחנו אף פעם לא יודעים לאן מוליכים הדברים ומה הסיבות.
    אז מבחינתי אין אלוהים, רק גשם וגשם וגשם, נר שני של חנוכה

    • יעל היקרה אני אוהבת אותך כי את כל כך אנושית בכנות שלך אכן צדקת לאדם המאמין קשה כי אינו מבין את דרכה של האלוהות הוא יודע שהאל טוב ומטיב ומחשבת הבריאה היא להיטיב עם הנבראים אך אינו חש זאת ה המתוק הזה או הטוב הזה נראה לו מר הוא חש אותו כמר כי הוא לא מתוקן אין לו כלים מתוקנים לחוש את מחשבת הבריאה וטובה ,כי הוא נמצא בהופכיות הצורה מאלוהיו , האל חנון ורחום ומשפיע אור וטוב על בריותיו ,אך האדם הפוך ממנו ,הוא רוצה לקבל הנאה רק לעצמ, ולא יבחל בשום אמצעי להשיג זאת( ניצול, עושק מרמה רצח…) לאחר שיתעל את היצר האגואיסטי הזה לאפיק אלטרואיסטי של נתינה ואהבת חינם ידמה לאלוהיו ויוכל לקבל ממנו את האור ,עתה יהיו לו כלים מתוקנים להכיל אותו. אגב לאדם יש בחירה חופשית להיות טוב או רע, הוא לא יכול להפיל את אשמת החוליים האנושיים ובכלל זה מלחמות על האלוהים, אם יתקן את האגואיזם שלו יצליח להגיע להבנה וצריך להשקיע בזאת הרבה יגיעה, בינתיים הוא מגשש בעוורונו ומאשים את כל העולם ואשתו ,ומה שטוב ונכון ברמת הפרט נכון גם ברמת הכלל.

      • רק לעצמו – תיקון טעות

      • לגמרי, חנה, לגמרי! כל מה שאמרת. כמה חבל שאנשים מאשימים כל הזמן את אלוהים בצרות שהם עצמם גורמים, כולל הצרות האיומות שגורמות הדתות, שאין לה דבר וחצי דבר עם אלוהים.

    • איריסקה, בטוח יש הרבה נסים בחייך, ועוד יהיו, ולא משנה עכשיו מי מעניק אותם. העיקר להיות מבורך! והעיקר שיבואו גשמי ברכה! חנוכה שמח יקירתי.

  8. היי יעל,

    אהבתי את הכותרת.

    יש המון אמת במה שאת אומרת, אם כי אני מבינה מדברייך שיש בך אמונה. את אומנם אינך דתייה, וזה בסדר, אך יש לך אמונה במשהו בעל עוצמה-גם אם זה רק בעצמך.

    כשעברתי תקופות קשות בחיים התחלתי להתפלל. לא הייתי דתייה מעולם, אך קריאת תפילות דתיות דווקא עזרו לי וחיזקו אותי. יש בהם משהו רוחני ומעודד, כמו מנטרה חיובית. זה לא פרוזק-אבל לי זה עזר.

    וכן, אמונה יכולה לבלבל ולתסכל, אבל את זו את וזוהי הדרך שלך, אז תצעדי בה בגאווה.

    נשיקות,

    שירי

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל