בננות - בלוגים / / השטיח הפרסי שלי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

השטיח הפרסי שלי

 

 לאסתי ירושלמי, שהזכירה לי את השטיחים הפרסיים היפים, באהבה

 פעם אחת בלבד רבתי עם אבי. פעם אחת בכל חייו (הוא מת כשהייתי בת 34). ולא הייתה זו רק המריבה הראשונה שלנו, אלא גם מריבה שהגיע לטונים רמים. הייתי אז בת 21.

 

לפני כן, בנעוריי, אני הייתי נוזפת בו או צועקת עליו, והוא היה יושב אפור ונכלם על הכיסא במטבח, קובר את עצמו. למה? כנראה כי ידע שאני צודקת. הייתי נוזפת בו על המצב בבית, ליתר דיוק, על המצב שנגרם בגלל אחותי הגדולה חולת הנפש, וילדתה הקטנה שאני גידלתי.

 

הייתי צועקת עליו כי כל כך כעסתי שהוא משאיר את המשוגעת בבית, שמשפיעה לרעה על הקטנה. הייתי נוזפת בו שהוא לא מתנהג כמו אב המשפחה, שהוא לא מתמודד עם המצב, שהוא מזניח, וזה עוד יעלה לכולנו ביוקר. הטפתי לו מוסר, אני, שהייתי רק נערה בת 13, 14, 15, 16, והוא גבר קשיש בן למעלה משישים.

 

והוא היה יושב שם ומאפיר ככתם. אני מניחה שבשל כך בזתי לו יותר: אב שלא לוקח את העניינים בידיים, ואפילו מרשה לבתו המתבגרת להטיף לו. הגיע לו? כנראה שכן. זה עזר במשהו? לא. העניינים רק הלכו והתדרדרו, כמו תמיד בהתנהלות הכושלת שלו בכל האמור לגבי אחותנו הגדולה, הסכיזופרנית. לגונן עליה רצה, למרות שבעצם הזיק לה, במחיר כבד ששילמנו גם אנו, יתר הילדים, ואחר כך ילדתה שלה, שהיא לא יכלה לגדל.

 

אבי אף פעם לא צעק עליי. מעולם לא הרים עליי את הקול. הפעמים המעטות שצעק בבית היו על אחותי המשוגעת, כאשר הוציאה אותו מהכלים, והיא יודעת להוציא מהכלים, עד היום.

 

אבל את אותה פעם שצווחנו זה על זו לא אשכח. הייתי בת 21, למדתי ב"בית צבי" מבוקר עד ערב. יום אחד כשחזרתי הביתה, לחדרי, גיליתי שהשטיח הפרסי שלי נעלם. השטיח הפרסי שכה אהבתי.

 

עשור לפני כן אבי קנה אותו ביחד עם עוד שלושה שטיחים פרסיים, בתור קישוט והשקעה. וגם כי בתור גבר ממוצא פרסי תמיד חשק בשטיחים פרסיים והם נראו לו פסגת העושר. סמל לעושר. עושרו שהגיע אליו בגיל די מבוגר, שנות החמישים לחייו.

 

שני השטיחים האדמדמים הענקיים פיארו את הסלון הענק ופינת האוכל, אחד קטן ניתן לאחותי שולמית (שהיא ובעלה החורני הרסו אותו כאשר ישנו עליו), ואני קיבלתי לחדרי את השטיח הכי יפה, לפחות בעיני. שטיח משהדי לא גדול, אבל עדין מאוד, עם פיתוחים קטנים בגווני כחלחל ואפרפר. כל כך אהבתי את השטיח הזה. זו הייתה בעיני מתנה כה חשובה ויקרה.

 

לימים, קראתי את התיאורים המבעיתים אצל מרגרט אטווד, ברומן שלה "המתנקש העיוור", על הילדים העיוורים שטוו שטיחים בגלל שאצבעותיהם רגישות יותר, וחשבתי על עבודת הפרך של הילדות שטוו את השטיח שלי, שאני, ילדת שמנת מצפון תל אביב, היית שוכבת עליו ומרחרחת את ריחו הנעים, העתיק.

 

ובאותו יום שבתי בערב מבית צבי, עצבנית ועייפה, ואין שטיח! איפה השטיח אני שואלת את אימי. תשאלי את אבא, היא אמרה. שאלתי אותו. והוא אמר בהבעה לא נוחה: "מכרתי אותו." ואני חמומת מוח, התחלתי לצווח עליו, מה הוא מוכר את השטיח שלי. והוא אמר לי: "זה לא שלך, זה שלי. אני קניתי אותו בכספי. ועכשיו החלטתי למכור את כל השטיחים בבית כדי להשקיע את הכסף במשהו אחר."

 

אף פעם אבי לא צווח עלי, ובפעם הזו הוא צעק. ואני צעקתי חזרה. וככה צעקנו זמן מה כמו שתי כרוכיות.

 

מובן שלא יכולנו להישאר ברוגז יותר מדי זמן. אהבנו זה את זו יותר מדי. למחרת הוא התחנף אלי וקרא לי לאכול צ'יפס מצוינים שהוא טיגן, אחד אחד על המחבת, רק ככה אהבתי את זה – כי לא היה יכול לסבול את התנכרות בתו האהובה. ואני באתי, ודיברנו כרגיל, כאילו לא רבנו אתמול.

 

וכעבור כמה ימים הוא ניגש אלי ונתן לי את דמי פדיון השטיח. זה היה די הרבה כסף אז. ואני הלכתי וביזבזתי הכול על הסרטים הטיפשיים שביימתי בבית צבי, כי חשבתי שיום אחד, אם סקורסזה לא ייצא ממני אז לפחות שפילברג.

 

 

 

 

 

30 תגובות

  1. תמיד אני מתפעלת מכשרון הכתיבה שלך, אבל כאן את עולה על גדותייך. זה נפלא של ממש. כמה דברים את אומרת בקטע הקטן הזה. שאפו.

  2. יעל ישראל

    טלי, many thanks!

  3. רגיש ואמין וזורם.
    כמה הוא נתן לך בסופו של דבר עבור השטיח במונחים של היום? הא?

  4. ואו, חזק!!!

  5. רונית בר-לביא

    יעלה, זה קטע נפלא ומכמיר לב לעיתים.
    אביך ש"מאפיר ככתם", זה כ"כ נגע לי ללב.

    קטע טוב הבאת.

  6. ממש ארגת כאן שטיח פרסי למהדרין מכל המכאובים המשפחתיים והזכרונות. אחד הפוסטים היפים והחזקים שלך! תודה.

  7. עצוב ואנושי כל כך וכתוב נהדר.

  8. מאד מרגש. גם לי היה קשר עם אבי דרך שטיח פרסי ואולי אעלה את הסיפור כתגובה לשלך.
    בסוף אבי הרשלן הניח לאלמונים לגנוב את השטיח.

    וזה באמת היה מטאפורי למשהו שנלקח בינינו.

    פעם היו המון שטיחים פרסים בבתים וגם פה בדירה השכורה שלי, (שלי מושכרת) היו לי שטיחים ואז בעל הבית דרש אותם ומשום מה צרחתי עליו כנראה שזה העלה בי משקעים.

  9. איך את מצליחה לחשוף ככה הכול ולהיות כל כך אותנטית ולא סנטימנטלית?

    פשוט מעולה הפוסט.

  10. 100% משי השטיח הזה שלך, באריגה צפופה ומשובחת. מין סללום כזה שבו את מובילה את הקורא מנושא לנושא, עם כל מיני אסוציאציות, ובכל זאת נשארת חזק בנושא. מתי הספר?

    • שולמית גלאור

      אגב, רק כדי להסביר, אם יש לכם חתול פרסי, אנא נשקו את מצחו, כך תקבלו אולי מושג על רכותו המדהימה של שטיח פרסי משובח.

  11. צופה מהצד

    !!!!!!!!!!!!!!

  12. יעל.
    ממלא את הלב וכתוב נהדר!!!

  13. אסתי ירושלמי

    את מזכירה לי את אבי ז"ל. גם הוא היה טיפוס עדין. אבל מה? עקשן! איזה סיפור נוגע ללב ולנשמה!

  14. את כותבת נהדר.פיסות אמת יקרות.
    והזכרת לי את המתנקש העיוור. אמנם לא מהגדולים של אטווד אבל אין כמוה.

  15. איך את קוראת לזה הסרטים הטפשיים?
    (למה כי את לא ספילברג?)
    אין לי ספק שחוית טעמו של כסף גדול, של חשיבות עצמית, שפתאום היית גדולה מהחיים ויכולת לעשות סרטים. זאת חויה נדירה.. בטח החברים השתגעו מקינאה..
    ועוד משהו מענין ספרותית איך אבא בא אליך, איך הוא החליט מה גרם לו להתעלות על עצמו… בטח בתור סופרת יש לך רעיון, אני בטוחה שזה לא הצרחות שלך, אלה משהו… אולי גם לו היה האור הגדול …
    אין לי מושג, אבל הסיפור כל כך יפה, בגלל הסוף הטוב, המזכך, בגלל שזה מתיל במשפחה, וניגמר בסודות שלך, רק מי שעושה סרטים, יכול אחר כך ללכת הלאה… מקנאה בך שניסית
    להתראות טובה

  16. עטור מצחך זהב שחור, זה מה שבא לי לומר לך.

  17. פוסט נפלא, תאווה לעיניים.

  18. יעל ישראל

    תודה ענקית לכולם!!!

  19. יעל, אמרתי לעצמי בוא נראה אם תהיה לך סבלנות לקרוא את הטקסט הזה. אני כותב הרצאה ארוכה וקורא הרבה לשם כך ואני נעול על זה ואין לי סבלנות לשום לטקסטים אחרים. והנה מצאתי את עצמי רץ מרותק בסיפור שלך.
    הרי זו פיסת חיים אמיתית הכתובה ברגישות רבה.

  20. יופי של פוסט!

    • אסתי ג. חיים

      מאפיר ככתם! סיפור פשוט וארוג כשטיח, כל הצבעים בתוכו. הכי אהבתי את הסוף, את האבא שמכין לך צ"יפס, אחד-אחד. כל-כך קל לשמור על פקעת הכעס בתוך הבטן. כל-כך קשה להניח לה להפרם. הוא ודאי היה אדם עם נשמה רחבה מאוד, והסיפור שזוא באהבתך אליו.

  21. עדנה גור אריה

    הכתיבה שלך כל כך שוטפת ואמינה. נהיניתי לקרוא.

    • יעל ישראל

      תודה מוטי, אסתי, עדנה ואמיר.

      אמיר, זה כתוב כסיפור אבל כל מילה אמת. כל מילה מהחיים כמו שאומרים. כאב רב.

  22. איה, יש אבות שטיגנו צ"יפס צ"יפס לביתם ויש אבות שהחטיפו סטירה ובעיטה. את ממוזלת.
    כתיבה רגישה כמו הנושא.
    ומה קרה לבת אחותך? הכל בסדר איתה?

    • אורה ניזר

      דמעות חנקו … יש עוצמה בכתיבה שלך , לא זוכרת שקראתי הרבה טקסטים בעוצמה כזו. את מיוחדת בכתיבה שונה ניפלאה!!!!!!!!!!!!

    • יעל ישראל

      נכון, אין הרבה אבות כאלה, יודית. כמה חבל. אבל לפחות היה הוא, כי אימא כמו שצריך לא היתה לי. אז אולי אלוהים מאזן.

      כן, היא בסדר, נשואה, ילדה, חיים בןרגנים. גם זה משהו.

      אני מרבה לכתןב על כל הפרק הזה בחיי בפוסטים, הרבה יותר קשה לי לכתוב עליו פיקשן.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל