בננות - בלוגים / / הרוח הנושבת הביתה
צמחי מעזבות
  • זהר איתן

    כותב טקסטים ומוסיקה וחוקר תפיסה מוסיקאלית. לפעמים מצלם. ספרים: שו-האי מתאמן בהטלת כידון (הליקון-ביתן, 1996); מה יש (סדרת כבר, כרמל 2007). זוכה פרס "טבע" לשירה בפסטיבל המשוררים במטולה, 2007.

הרוח הנושבת הביתה

 

 

הם נסעו לדרום פלורידה כדי להתאושש ממחלת האצבע המקופלת. הוא קיבל טור בנושאי אספסת בעיתון המקומי, והיא חיכתה לתינוק. בינתיים, כדי להתארגן, לקחו כלב. הכלב אכל את קיר המוסך, עדר שלם של עופות אֵמוּ שארבו לתנינים על החוף ושלושה שקי בּונזוֹ, וציפה גם הוא לתינוק. לא היה תינוק, והם, כשגילו שהכול היה טעות אחת גדולה, השאירו את הכלב בחוות התנינים וחזרו לצפון. שניהם היו במקור מהצפון, והעריצו את המלך המשוגע לודוויג, את ריכרד ווגנר, ואת הגברת פון בילוב, שלה כותב המלחין עכשיו את חמשת "שירי מתילדה ווסנדונק" האלמותיים. מה להם  ולפלורידה. מה להם ולכלב הזה, שאפילו לא יודע לשיר. מה להם ולסרט הזה —
 
הו, מה ריק ורחב הוא הים, העולם.

 

 

13 תגובות

  1. מירי פליישר

    כל כך יפה ומייאש אם מחפשים משהו מבחוץ שימלא אותנו-אין

    • זהר - למירי

      תודה, מירי. אולי אמנות?

      • מירי פליישר

        לגמרי אבל זה מבפנים לא?
        וחוץ מזה לא נכון לפעמים אנשים. לפעמים כל מיני דברים. הרבה אכזבות.
        הקטע באמת יפה.

  2. איריס קובליו

    זהר, אהבתי מאד. אך לדעתי המילה האחרונה, העולם, מיותרת. היא "מסבירה" את דרכו של העולם. היא מנמיכה את היאוש שנמצא ממילא ונסלח (בתוך בועת הכתיבה הזאת)
    המילה העולם סוגרת ואילו הים – משאיר באמת את הרוחב הריק שרצית להביא

    • זהר - לאיריס

      תודה, איריס, על הפרגון ועל ההערה. אבדוק זאת שוב בעוד שבוע-שבועיים, ממרחק מה.
      המשפט האחרון, למעט המילה "העולם", לקוח מ_טריסטאן ואיזולדה_ של ווגנר, באמצעות החלק הראשון של "ארץ הישימון" (אליוט); כמוהו גם הכותרת. ה"עלילה", לעומת זאת, מושאלת בחלקה מסרט הוליבודי סוג ז', ששכחתי את שמו.

  3. רונית בר-לביא

    "טור בנושאי אספסת" :))
    זה מעולה.

    והכלב שציפה גם הוא לתינוק.

    הרבה הומור מקופל שם בתוך הריק-לכאורה.

    הם חומקים מעצמם לכן ריק להם.

  4. איזה אנשים…מיואשים, גוררים רגליים כאלה. אבל מה הכלב אשם?

    • זהר - ללוסי

      הי לוסי,

      הכלב הרוויח תנינים רכים ואמו עסיסי! הוא בטוח לא גורר רגליים!

  5. צדוק עלון

    זהר הי,
    כרגיל אצלך, קראתי ושניתי וקראתי ואני לא יודע ממה יותר אני משתומם – מהכתוב או מעצמי שנצרכתי לקרוא ולחזור ולקרוא ולחפש בגוגל כול מיני מילים ומושגים…

    חשתי היטב את תחושת חוסר האונים, השיממון ואף העלבון – מה יגאלנו? חשתי גם בנחמה המטאפיזית (והפטתית) משהו בדבר ההיצמדות לציפייה מכאן ולאהבותינו בנות החלוף מכאן.
    הכותרת המבטאת את התקווה היא אמינה ויפה, מכיוון שהיא עומדת בניגוד לזיוף ולמלאכת ההונאה העצמית המבוטאים בקטע. גם אני כאיריס סבור שכדאי לחשוב על השורה האחרונה. לדעתי הריק בקטע המיוחד שלך הוא מלא (לבד מהכותרת המותירה תקווה, שהיא בעצם המניע לכול הכתיבה),ולדעתי ניתן להבין את המכלול גם בלעדי שורה אחרונה זו.
    ומילה אחרונה, הציפיה המזוייפת לילד הזכירה לי את "מי מפחד מוירג'יניה וולף", אבל אני משוכנע שלא לסרט זה התכוונת…
    ד"ש וחג שמח,
    צדוק

    • זהר - לצדוק

      הי צדוק – תודה שהתבוננת בטקסט הקטן הזה.

      אין צורך בגוגל – בעולם ששם יש למושגים ואישים היסטוריים, בדויים, וכאלו שאינם ניתנים אפילו למחשבה אותו מעמד בדיוק

  6. אילה בן-לולו

    כמה נקודות למחשבה:
    -מזלו של התינוק שלא הגיע, כי הכלב ציפה לו גם הוא.
    -מחלת האצבע המקופלת, כן אני מכירה את זה. אני תוהה איך הוא הצליח לכתוב את הטור היומי שלו עם המחלה הזו. אולי בגלל זה בין היתר הם החליטו לחזור הביתה.
    -מעניין שחמשת שירי מתילדה ווסנדוק הופכים לאלמותיים כבר באותו הרף רגע של כתיבתם. הדבר מבלבל קצת את מושגי הזמן.
    -אלמותיים כבר מיום היוולדם: מה לזמן ולשיפוט אסתטי? מה לזמן ולאסתטי.

    • זהר - לאיילה

      איילה, תודה על ניקוד המחשבה. את התשובות נדע רק כשנגיע לחוות התנינים 🙂

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לזהר איתן