בננות - בלוגים / / מחכים שיקפוץ
צמחי מעזבות
  • זהר איתן

    כותב טקסטים ומוסיקה וחוקר תפיסה מוסיקאלית. לפעמים מצלם. ספרים: שו-האי מתאמן בהטלת כידון (הליקון-ביתן, 1996); מה יש (סדרת כבר, כרמל 2007). זוכה פרס "טבע" לשירה בפסטיבל המשוררים במטולה, 2007.

מחכים שיקפוץ

 

מי שלא מקבל זאת, אמר, ייצא למטה, אל הדשא. מבחוץ, מן הדשא, כבר נשמעו שאגות העמלים. הוא התכופף אלינו, היה לו קשה בגלל הגאוט, ולחש: המנעלים, המנעלים. ריח של נפטלין עלה מן הארון הפתוח בזמן שצרר בזהירות את החבילה: מסכת הקוף מניילון נוקשה ודק, קצותיו חדים; החולצה שעליה גלובוס קטום – חסרה בילורוסיה, חשב, וקצת אזבירג'אן – ובפיו עט, ודווקא עט רולקס; טוריה ישנה, מעופרת וחלודה כבר, שעליה חרט מישהו שנדמה לילד שמש שפיה קפוץ; כמה שבבים מן העץ הישן של הארון עצמו, אכולים בשיני טרמיטים לבנים; פס אחד בלבד מן התריסול שסחבנו אתנו מן הדירה בכפר-יונה, ליד המשטרה; קופסת הזיכרונות העגולה, שלא היו בה מעולם זיכרונות, ולא יהיו, אלא רק עוגיית ריבה אחת, עבשה: שתי שכבות עגולות מקמח זול, מסוכר, ומעט ריבת אשכוליות צבועה אדום ביניהן; אבק פשוט, שלא מכאן הגיע לכאן; גולה הדומה לעיניים, והרי אלו שתי עיניים בגולה אחת, והדבר מופלא מאד, חשב: ולא בדיוק חשב, שכן על המופלא קשה לחשוב עם גאוט, המכונה גם פודגרה, אלא תמונה ראה, אינה ממוסגרת עדיין, של איש זקן, פיסת זהב או יהלום נוצצת בקצה מקלו, שלא היה מקל כלל, הוא מבחין עכשיו, אלא ענף פורח; ולבסוף, שן חרסינה, שבתוכה באמת מעט זהב מאיכות ירודה מאד, שבעה או שמונה קאראט, שצרר בתוך החולצה עם הגלובוס, תיכף ליד אוקראינה. "אל תריעו לי", צעק בלחש צרוד, אלא שהם כבר היו למטה, עם ההמונים, מחכים שיקפוץ, או לחילופין (ואין צורך להחליט על כך דווקא עכשיו, עדיין מוקדם מאד): מחכים לריח הראשון, המחוספס עדיין וחם, של לחמניות הבוקר.

 

 

 

11 תגובות

  1. איזה יופי. אוהב מאד. אני שמח שהוא עדיין לא קופץ. בטח יש עוד באמתחתו.

    • קצרצר מאוד יפה המתאר ברגישות נוקבת את בדידות היחיד החריג לעומת אדישות ההמון וגסותו

      • מזכיר סיפור קצר של שופמן ה"תלוי" שבו ההמונים מתענינים ממה עשוי החבל שבו הצעיר המויסר תלה את עצמו ,כמה נתקהו הרגשות וחבל

        • חנה, תודה – גם על ההפניה לשופמן. למדתי אותו בכתה ה", ונדמה לי שבבוידם יש עדיין 2-3 קצרצרים שניסיתי לכתוב אז בסגנונו, עם הערות אדומות מציקות של המורה מרים.

          • זוהר למיטב ידיעתי זה לא סיפור לכיתה ה" אולי אתה מתכוון לימי התיכון העליזים

          • לא את "התלוי" – כמה מהקצרצרים. אולי ו".

            המורה מרים שאפה לבגר אותנו במהירות, ובכלל, הולך ופוחת…

    • תודה, עדי – תבוא כל יום! ולמען הגילוי הנאות: הפודגרה לא שלי. רק שלו.

  2. היי זהר
    אתה מכיר אותי שאני מתעניינת, לא מצליחה להבין את הסיפור, תן לי סימני דרך.
    להתראות טובה

    • הי טובה. את עושה לי חיים קשים :)זה לא ממש סיפור, ואני לא בטוח שאני יכול להסביר את "זה" טוב מכל אחד אחר. אבל נו טוף:

      יש שם, כנראה, מישהו שעומד "למעלה" (על מרפסת או ליד חלון פתוח?) עם כמה מעמיתיו או חבריו, שכשלמטה, על הדשא, מחכים ההמונים שלא ממש אוהבים אותו. הוא צורר חבילה, אולי כדי לברוח? בחבילה כל מיני דברים: פשוט נסי לראות אותם, ואולי גם לשמוע ולהריח, או לחלופין לקרוא אותם בקול. תיאור הדברים שהוא צורר יוצר את רוב הטקסט. בסוף הקטע מצטרפים "רעיו" להמונים למטה, שחיכו כנראה כל הלילה שיקפוץ, חיכו כי הם שונאים אותו ואולי סתם בשביל הקטע, אבל נראה שאכפת להם יותר מריח לחמניות הבוקר.

      מה שכתבתי כאן הוא לא "למה התכוון המשורר", אלא רושם, או פרשנות, של אחד הקוראים (אני). ברגע שסיימתי לכתוב (וגם לפני) אין לי פריבילגיה על פני כל קורא אחר.

      הטקסט נכתב בשש בבוקר, כשחזרתי מהזזת הרכב היומית. בערב שלפי כן ראיתי בערוץ 8סרט על ימיו האחרונים של צ"אושסקו, שנפתח בסצנת המרפסת הידועה (הוא עומד עם חבורתו, שכבר החליטה לבגוד בו, מול ההמונים העומדים להסתער על הארמון). אולי יש לכך קשר לטקסט ואולי לא. אולי ה"מנעלים" משם. מה זה חשוב.

  3. שולמית אפפל

    זהר, איזה יאוש שם בכפר יונה ועוד עם שם של מחלה, פודגרה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לזהר איתן