בננות - בלוגים / / חגי חיטרון ממליץ ב"הארץ" על ספרו של עמוס נבון "מוצרט – אורות וצללים". חדש בהוצאת "עמדה"
רן יגיל

חגי חיטרון ממליץ ב"הארץ" על ספרו של עמוס נבון "מוצרט – אורות וצללים". חדש בהוצאת "עמדה"

הגאון כדמות אנושית / חגי חטרון / השבוע ב"גלריה" של עיתון "הארץ"

על "מוצרט – אורות וצללים", ספרו של עמוס נבון

 

עמוס נבון הוא אנטומולוג ותיק רב פעלים, מומחה להדברה ביולוגית. תחביביו: נגינה בחליל, פיסול בברזל, כתיבת שירים, חקר מוצרט. ספרו "מוצרט – אורות וצללים" הופיע באנגלית ב־2016 ועכשיו גם בעברית (הוצאת עמדה). רוב הספר עוסק בחייו של מוצרט, לא ביצירתו.

 

ספרו של ד"ר נבון הוא מבחר נבון. יש בו בין השאר פרק מרחיב דעת על כלי נשיפה ביצירות מוצרט, פרק על ידידים שעזרו לו – בהם הליבריתן לורנצו דה־פונטה ואיש העסקים העשיר ריימונד וצלאר, שניהם יהודים מומרים (מילאו תפקיד מכריע בהעלאת "נישואי פיגארו"), פרק על דמותה ופועלה של קונסטנצה, אשת הקומפוזיטור, וגם פרטים אחדים על בניו שהצעיר בהם, פרנץ קסאפר, שהיה עולל כאשר מוצרט מת. פרנץ קסאפר מוצרט עבד רוב שנותיו כמוזיקאי בלמברג (היא לבוב, היא לביב). בספר מובא גם ניתוח מפורט אבל לא מייגע כלל של התמורות החדות במצבו הכלכלי של מוצרט. בקיצור: הגאון כדמות אנושית לחלוטין.

 

צרור עובדות צדדיות שאולי לא ידעתם: משפחת מוצרט חיבבה מאוד ירי ברובה אוויר. מוצרט היה להוט לביליארד, לכדורת (באולינג) ולמשחקי קלפים. הימורים מסוכנים? סביר, לא ודאי. השקעות חסרות רסן בהגרלות לוטו? כנ"ל. מכתבים גסים אנאליים בעלומיו, לא רק אל הקוזינה שלו אלא גם אל אמו? כן (יש ציטוטים). רבים מן הפרטים המובאים בספר מן הסתם ידועים, למעריצים חקרנים. ובכל זאת: מדובר בריכוז נהדר.

 

הציור על העטיפה: יוזף לנגה
עיצוב: רוחמה ש.

 

על העטיפה: דיוקן מתוך ציור בלתי גמור של מוצרט (1789) שצייר יוזף לנגה, גיסו של המלחין

מוצרט – אורות וצללים, עמוס נבון, עריכה: קרין חזקיה, עיצוב: רוחמה ש., עמדה, 218 עמ', 72 שקלים

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל