בננות - בלוגים / / לבוש לרצח. על הרומן "בדם קר" לטרומן קפוטה
רן יגיל

לבוש לרצח. על הרומן "בדם קר" לטרומן קפוטה

לבוש לרצח. על הרומן "בדם קר" לטרומן קפוטה

 

באחרית הדבר לרומן "בדם קר" לטרומן קפּוֹטה, שהופיע כעת בעברית, כותב בוב קלואצ'לו, עורך העבר של המגזין "אינטרוויו" בבעלות אנדי וורהול (ידידו של קפוטה): "הוא קנה חליפה חדשה של 'דיור' לכבוד הנסיעה". זאת הייתה הנסיעה הראשונה של קפוטה מניו יורק לקנזס בעקבות ידיעה על רצח מרובע בעיתון, שהציתה אצלו את המוזה והביאה אותו לבסוף לכתוב יצירת מופת. שמחת היצירה המתהווה גרמה לקפוטה לקנות בראש ובראשונה חליפה יקרה. מאוד יקרה. זה לא עמוס עוז שלנו עם סנדלי הקיבוץ, או יעקנל'ה שבתאי המנוח עם משקפי הקרן וזגוגיות הבקבוקים, או אברהם ב. יהושע עם חולצת הטי שירט הכחולה והיא עולה, או דן בן אמוץ אללה ירחמו עם הגלבייה. זה באמת סופר עם סטייל כמו שב"סגנון אופנה" אוהבים, שמשוחח עם ג'וני קרסון בשעות הערביים ורוקד בלילה עם מרילין מונרו במסיבת קוקטייל.

   טרומן גרסיה קפוטה (1984-1924) הוא מהסופרים הגדולים של ארצות הברית במחצית השנייה של המאה העשרים, בזכות סיפוריו הקצרים ("מרים", "סְגור את הדלת האחרונה"), בזכות הנובלה ("ארוחת בוקר בטיפני'ס", שהפכה לסרט נודע בכיכובה של אודרי הפבורן האגדית. אגב, קפוטה לא אהב את השחקנית ולא את הדמות שעלתה מתוך הסרט, אשר עיקרה את האלמנטים החתרניים בקדושה קלת ההליכות, הולי גולייטלי, גיבורת הנובלה), ובזכות הרומן ("בדם קר").

   אישיותו של קפוטה הפכה אותו לכוכב בברנז'ה הניו יורקית. לבוש באופן מוחצן ומפואר, בעל קול שרקני, מכור לאלכוהול ולסמים – הוא היה חלק בלתי נפרד מההוויה המתהוללת של שנות השישים, כאשר העולם החליט לרחף לו למעלה על קשת צבעי האל-אס-די. הוא לקח חלק פעיל ב"פקטורי", הפרויקט הגדול של אנדי וורהול אשר סיפק לעולם יצירות אמנות רבות. הנה תיאור אאוטפיט טיפוסי של קפוטה: צעיף פרחוני, חולצה ורודה, ז'קט כתום-אדום ונעליים מהודרות עם שפיץ כלפי מעלה. מעניין איך הייתה שופטת אותו חיננית

שלנו ב"סגנון". קפוטה היה הומוסקסואל מוצהר וחברתו הקרובה הייתה הסופרת נל הרפר לי. דמותו שימשה לה השראה כשכתבה את "אל תיגע בזמיר", שעליו זכתה בפרס "פוליצר". על חייו של קפוטה נעשה סרט הנושא את שמו בבימויו של בנט מילר ובכיכובו של פיליפ סימור הופמן, שזכה על התפקיד הזה באוסקר. הוא לא היה צריך להתלבש לכבוד הטקס – היה יכול לבוא ישר מסט הצילומים, כי הוא לבוש בסרט טיפ-טופ.

   לקפוטה היה פֶטיש לבגדים. עיקר תפארתו היה על הרומן הלא-בדיוני, שהוא נגזרת של הרומן הריאליסטי מן המאה התשע עשרה. אצל אונורה דה באלזאק וגוסטב פלובר הקלאסיים, הקונבנציה קובעת כי יהיו הרבה תיאורי אוכל ולבוש המסמלים את החברה ואת מצב הגיבורים. המודרניזם של המחצית הראשונה של המאה העשרים ובראשו זרם התודעה (ג'יימס ג'ויס, וירג'יניה וולף, ויליאם פוקנר) ניסה להתנקות מהעודפות הריאליסטית הזאת, כשהוא חדר אל מוח הגיבורים ואל רצף מחשבותיהם. קפוטה, שיצירת המופת שלו הופיע ב-1965 ושאותה כתב כחמש שנים, זרק החוצה את עניין האוכל, אבל את עניין הלבוש אימץ באופן אובססיבי, היפר-ריאליסטי. למשל, כאשר הוא מתאר את הנרצחים ב"בדם קר" – נא לזכור, אלה גופות של בני משפחה אחת: אב, אם, בת ובן – הוא קודם שם דגש על עניין הגרדרובה ותיאר בפרוטרוט מה לבשה כל דמות מהקלאטרים ברגע הרצח, בזמן הירייה.

   ננסי הבת: "היא נורתה ברובה בצד האחורי של הראש, ממרחק חמישה ס"מ אולי… היא הייתה לבושה בחלוק רחצה, פיג'מה, גרביים ונעלי בית – כאילו שבשעה שזה קרה היא עדיין לא נכנסה למיטה". בוני האם: "היו עליה כמה תכשיטים, שתי טבעות – וזו אחת הסיבות שבגללן שללתי תמיד שוד כמניע – וחלוק, וכתונת לילה לבנה וגרביים לבנים. פיה היה מכוסה בסרט הדבקה, אבל היא נורתה ממרחק קצר, בצד הראש, והפיצוץ – ההדף – קרע ושחרר את סרט ההדבקה". קניון הבן: "משום מה עליו, על קניון, אני חושב הכי הרבה. אני חושב שזה משום שאותו היה הכי קל לזהות. הוא זה שנראה הכי דומה לעצמו – למרות שנורה בַּפָּנים, ישר בפנים. הוא היה לבוש חולצת טריקו ומכנסי ג'ינס והיה יחף – כאילו התלבש בחיפזון, הספיק רק לשים עליו את הדבר הראשון שמצא". האב הרברט: "הוא נורה, כמובן, כמו קניון – כשהרובה מוחזק ישר מול הפנים. אבל הוא כנראה היה כבר מת כשנורה. או בכל אופן כבר גסס. כי גרונו שוסף. הוא לבש פיג'מה מפוספסת".

   אפילו בטקס הקבורה של הארבעה קפוטה לא ויתר על תיאור הלבוש, שמשחק תפקיד מרכזי בנרטיב: "ננסי עטתה את שמלת הקטיפה בצבע אדום-דובדבן, אחיה היה לבוש בחולצת פשתן בהירה; לבושם של ההורים היה נינוח יותר, מר קלאטר בחולצת פלנל בצבעי כחול-צי, אשתו בשמלת בד בצבע כחול-צי; והדבר ששיווה לתמונה כולה הילה נוראה – כל אחד מן הראשים היה ארוז בצמר גפן, כפקעת תפוחה שגודלה כפול משל בלון מנופח, וצמר הגפן, שרוסס בחומר מבריק, נצץ כמו עיטורי שלג על עץ חג המולד". סוזן, חברתה של ננסי, נזכרת בטקס הקבורה: "כי כל מה שיכולתי לראות היה השמלה. הכרתי אותה מצוין. אני עזרתי לננסי לבחור את הבד. היא עיצבה את השמלה ותפרה אותה בעצמה. אני זוכרת כמה התרגשה בפעם הראשונה שלבשה אותה. במסיבה. כל מה שיכולתי לראות לנגד עיניי היה שמלת הקטיפה האדומה של ננסי. ואת ננסי בתוכה. רוקדת".

   גם לרוצחים יש סטייל, ובמקרה של קפוטה אפילו לייף-סטייל; עד שהם נתפסים ונתלים הם מספיקים לבלות חופשה באקַפּוּלְקוֹ שבמקסיקו. אין כאן שום ספּוילר, כי סופו של המקרה ידוע מראשיתו, הרי אין מדובר כאן בספר מתח של הרלן קובּן רחמנא ליצלן, אלא ביצירה מדויקת שמתארת מקרה אמיתי ומבקשת לשרטט את הקשת האמריקאית על כל גוניה, מהעיר התוססת אל הכפר השלֵו והשאנן הבוטח באלוהים. הנה תיאור מדוקדק של הקעקועים של שני הרוצחים:

   דיק: "פניו המקועקעות של חתול כחול ומחייך כיסו את ידו הימנית; על אחת מכתפיו לבלב ורד כחול. סימנים נוספים שעיצב וחקק בעצמו עיטרו את זרועותיו וחזהו: ראש של דרקון שגולגלת אדם בין שיניו; נשים עירומות, שופעות בשר; שדון מנופף בקִלשון; המילה שלום, בלוויית צלב שזהר בקרניים של אור קדוש, שעוצבו במשיחות גסות, וגם שני צירופים סנטימנטליים – זֵר פרחים מוקדש לאמא ואבא, ולב שחגג את סיפור אהבתם של דיק וקרול". ופרי, הרוצח שקפוטה ממש הזדהה עם הביוגרפיה שלו – ילדוּת עשוקה, אֵם נוטשת: "היו לו פחות קעקועים מלשותפו, אך הם היו מפורטים יותר – ולא היו תוצר של עבודה עצמית, חובבנית, אלא יצירות אֶפִּיות מעשה ידי אמנים מהונולולו ומיוקוהמה. קוּקי, שמה של אחות שהתיידד עימה בזמן שהיה מאושפז, קועקע לאורך שריר זרועו השמאלית; נחש ירוק, כרוך סביב פגיון, החליק במורד זרועו; ובמקומות אחרים הבהיקו גולגלות, מצבה הגיחה וכריזנטמה לבלבה".

   ומה מטריד את השוטר החוקר אלווין אדמס דְיוּאִי אצל הרוצחים ומחשיד אותם עוד לפני שנתפסו? שהם עושים מעין סטיילינג לנרצחים כאילו מדובר בהפקת אופנה. הם מציבים אותם במעין תנוחות שונות, ספק מתוך התחשבות, ספק מתוך רצון לביים סצינה אסתטית של רצח. "מצע הקרטון היה אחד הדברים שהפריעו במיוחד לדיואי. מדוע טרחו הרוצחים לגרור את אריזת הקרטון מן הקצה המרוחק של המרתף ולהניח אותה על הרצפה מול הכבשן, אם לא במטרה לגרום למר קלאטר לחוש בנוח יותר – להעניק לו, בעודו מתבונן בסכין המתקרבת אליו, מצע מחוספס פחות מרצפת הבטון? כשבחן את הצילומים שנעשו בזירת הפשע איתר דיואי כמה פרטים שתמכו בראייתו את הרוצח כמי שהיה נתון מדי פעם לדחפים של התחשבות. או – הוא מעולם לא הצליח למצוא ממש את המילה שחיפש (המילה החסרה לדיואי היא "סטייליסט" אימים, שאצלו הערך האסתטי הוא מעל ערך החיים, ר"י) – משהו טרחני. ורך. המצעים האלה. איזה מין טיפוס יעשה דבר כזה – מי יקשור שתי נשים בצורה שבוני והנערה נקשרו, ואז יכסה אותן במצעים כאילו הוא שולח אותן לישון ומאחל להן חלומות פז? או הכרית שמתחת לראשו של קניון. בהתחלה חשבתי שהכרית הונחה שם כדי להפוך את הראש למטרה נוחה יותר. אבל עכשיו אני חושב, לא, זה נעשה מאותה הסיבה שהקרטון הונח על הרצפה – כדי לאפשר לקורבן נוחות רבה יותר".

   קשה להתעלם מהאבוססיביות והפיקסציה של קפוטה בתיאור הלבוש המדויק של דמויותיו. עוד לא ראיתי מעודי מישהו שנהנה כל כך לשחק אותה אלוהים של היצירה; מי שיודע על חשבון הדמויות את הסוף, מי שהכול צפוי רק לו והרשות נתונה לדמויות שלו לנוע במרחב הזמן המצומצם שהעניק להן. ממש כילדה המשחקת בבובות הוא נהנה להלביש ולהפשיט את דמויותיו.

   כשאתה מביט בצילומו של קפוטה ניצב באמצע ביתם של הקלאטרים שנרצחו בחוות ריוור ואלי, בחליפתו היקרה, במשקפיו המהודרים, בשערו המסורק למשעי, אינך יכול לדמיין אלא סטריאוטיפ של רוצח סדרתי דנדי בן המאה העשרים. מישהו כמו "פסיכופת אמריקאי" של ברט איסטון אליס, עוד סופר-צאצא של טרומן קפוטה. כן, נראה שקפוטה נהנה יותר מכל יוצר אחר מהפריבילגיה שניתנה לסופר לשחק אותה יודע כול, לדעת לפני הדמויות מה יהא הסוף. הוא כל הזמן חוזר על המשפט: "עתה, ביום אחרון זה של חייה"; "עתה, ביום אחרון זה של חייו", במין איזו אירוניה של צלם אופנה מנוסה, המבקש להקפיא את המצב לרגע, והוא מעמיס בסיפור הריאליסטי, מעבר לפריטי הלבוש, תוכניות חיים שלא יתממשו לעולם של אותן הדמויות העומדות להירצח באותו יום. קפוטה כותב ריאליזם מדויק ונתחני בדם קר.

 

"בדם קר", תרגום: ליאור שטרנברג, "כתר", 421 עמ'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 תגובות

  1. פורסם במעריב ב-7.10.09 בסגנון ובאתר "מעריב", nrg.

    http://www.nrg.co.il/online/55/ART1/950/088.html

    התמונות שוות. רני.

  2. רשימת ביקורת טובה ,רני, כרגיל. איני מכירה את יצירותיו של קפוטה , זה לא הסטייל שלי. ואני שואלת את עצמי ,רני, איזה ערך מוסף יש ליצירותיו ,ומה הטעם (נימוק) באובססיביות הזאת בתאורי המלבושים מלבד אובבסיה פרטית של לעניני אופנה? מה יש בספריו שיגרה אותי לקרוא ,מלבד עלילת המתח? אלה הם ההרהורים העולים אצלי למקרא רשימתך
    ספרות מהסוג הזה אם היא ספרות מכוננת צריך שיהיה בה איזה שהוא ערך מוסף לא?
    ואגב את הסרט שרדתי בזכותה של הפבורן המקסימה

    • הכוונה ,רני, ל"סעודת בוקר בטיפניס" הזכור לטוב אצלי דווקא בזכותה של הפבורן המתוקה

    • צ"ל: אובססיה פרטית שלו- תיקון טעות מלמעלה

    • חנה, טרומן קפוטה אינו סופר של פרפרים וציפורים, אף כי יש גם סופרים טובים שכאלה. קפוטה, וחלק מן העניין נרמז ברשימתי, אף אינו סופר מתח בכלל. איזה סיפור מתח יש בסיפור רצח שתחילתו, אמצעו וסופו, ידוע מראש. קפוטה הוא אמן תיאור גדול והוא עוסק בשאלות שבהם עוסק כל רומן פילוסופי-רוחני מתיימר, רק בדרך אחרת: דהיינו: יש שכר ועונש בעולם שלנו, או אין. יש אלוקים בשמיים או אין, מה מעמד העבר שלך הקרוב והרחוק בקביעת גורלך. הרי שני הרוצחים כבר היו במקסיקו, חופשיים, איש לא תפס אותם, מה גרם להם לחזור בחזרה? רק צרות כלכליות? החיים הם רק חומר או גם רוח? ואם גם רוח איפה היא באה לידי ביטוי? למה אנשים לא יכולים להאמין יותר באלוהים? איך זה שקרוביך נוטשים אותך ורק אנשים רחוקים אלפי מילין ממך לפתע אוהבים אותך. האם עונש מוות הוא אפקטיבי בכלל? למה התכוון המקרא בכותבו "עין תחת עין". את פירוש חז"ל אפילו קפוטה הכיר, אבל בדרך כלל אין זה פירוש בני האדם. מהו משפט הוגן? מיהו שופט הוגן? מה ההבדל בין דין לצדק? אני כבר לא מדבר על קשת החברה האמריקנית העולה מן הרומן ותפיסותיה: העיר לעומת הכפר, העשיר לעומת העני, הכפר הבטוח בסדר החברתי האלוקי למול העיר המייצגת את הכאוס ואת האידיבידואל התועה. אלימות? היא דבר לגיטימי? מותר להזדהות עם רוצח שפל אם הביוגרפיה שלי עולה בקנה אחד עם שלו? חנה, זה ספר שאפשר לכתוב עליו חמישה דוקטורטים. אני התייחסתי לאיך של קפוטה מן ההיבט הסוציולוגי של הבגד, כי כתבתי את הכתבה ל"סגנון". צריך לשים לב להקשר. בכל אופן, תודה על הקריאה. רני.

      • תודה, רני, על התגובה היפה, המעמיקה והמסבירה זה בהחלט השלים לי את החסר,
        ונתן תמונה יותר מקיפה על סופר שלא הכרתי
        תודה בהחלט נתרמתי

  3. לאיזה דמות מתוך "אל תיגע בזמיר" שימש קפוטה השראה?

    • דיל. בספר קיימות שלוש דמויות ילדים מרכזיות. המספרת סקאוט, הילדה הפרועה; אחיה הגדול ג'ם וחברם המשותף – דיל. עד כמה שידוע לי, דיל הוא קפוטה. אבל קיימות גרסאות האומרות כי יש ממנו גם בדמויות הילדים האחרות, כלומר שני האחים. הייתה תקופה שקפוטה טען שבעצם כתב את הספר עבור הרפר לי וכי זה ספר שלו. מרושע שכמותו. כנראה עניין מופרך מעיקרו. הרפר לי התייעצה איתו לא מעט, אבל היא זו שכתבה את הספר. אגב בריאיון עם קפוטה הוא טוען כי הראשונה שסיפר לה על הרעיון לכתוב את "בדם קר" הייתה הרפר לי שאמרה לו בפרפראזה. אף פעם לא ראיתי אותך מתלהב ככה מנושא, לך על זה. רני.

  4. וואו, נשמע ממש מעניין.מרתק בצורה יוצאת דופן.
    קניתי.

  5. כתבת נהדר. ומשעשע מאוד. לא קראתי את הספר של קפוטה. אבל לפני שנים קראתי אותו סיפור אכזרי עצמו כפי שנכתב על-ידי סופר ששמו לוין. ואינני זוכרת כעת את שמו הפרטי. זה היה עשוי קר וגבישי לא פחות מתיאורך את הטקסט הזה. אני זוכרת שהייתי מזועזעת ומרותקת ממתח הכתיבה ודיוקה. אם כי לא זכור לי שאותו לוין היה מן גרדרובר שכזה…
    אגב, כן צפיתי בסרט שנעשה על-פי קפוטה עם פיליפ סימור הופמן האגדי, שהחליק לדמותו ככפפה.
    תודה שוב על תגובתך בטירונות. מכל הלב.

    • הסופר הוא מאיר לוין והספר הוא "כפיה".
      גיורא

    • לאה, תודה על התגובה החמה. אהוד כמובן צודק, מובן שזה לא אותו רצח, אבל זה לא כל כך משנה, זה בדם קר סתמי וזה בדם קצת פחות קר אך אובססיבי. רצח-הוא-רצח-הוא-רצח. אך יש הבדל. "כפייה" הוא מעין ספר של רפורטז'ה החודרת לעומק הדברים דרך עיניו של עיתונאי חוקר. בנון-פיקשן נובל של קפוטה, אין עיתונאי בכלל. המספר מתעקר החוצה מהטקסט. אתה צריך לחפש אותו בפינצטה, אם תחפש, תמצא ותצא נשכר. קפוטה, שהיה מרצה ומורה בחסד לכתיבה יוצרת, והיה גם עיתונאי, עומד על ההבדלים שבין ז'ורנליסטיקה, ואפילו ניו-ז'ורנליזם וכתיבה ספרותית, באמצעות שני מושגים: כתיבה אופקית וכתיבה אנכית. הנה הלינק והנה דבריו. לאה, לדעתי, הוא מרתק. אפשר כמובן לקחת את המסקנות של קפוטה גם להבדל שבין כתיבת ביוגרפיה לבין רומן ביוגרפי, או אוטוביוגרפיה ורומן אוטוביוגרפי, וזה כבר מתקשר ל"ורד הלבנון" כמובן, המועמד שלי לפרס ספיר. רני

      http://www.youtube.com/watch?v=LkzeGpGNhRs

      • רני!
        סוף סוף אני חותם "גיורא" ואתה קורא לי "אהוד"?
        לא יפה!

        • גיורא, אני מתנצל. הייתי שקוע ברעיון והשמות הפרטיים ברחו ממני. סליחה. טוב שקראתי ללאה לאה, הייתי עוד יכול לקרוא לה ורד. נתחיל מחדש. גיורא, מה שלומך? רני.

      • אכן מרתק, רני. תודה. ומעניינות האבחנות גם בקשר של רומן אוטוביוגרפי לאוטו ביוגרפיה. באמת לרגע לא חשבתי לקרוא לרומן שלי רק אוטוביוגרפיה. הרגשתי שהדרך שבה קולאז'תי את האירועים, אינה מאפשרת זאת. וגם כי המספרת היא דמות ברומן. ואפילו מעין 3 דמויות.
        וקפוטה זה הוא חתיכת טיפוס מבריק. אקרא את הספר. אגב, גם במהלך דיבורו בחן ומשמש את כפתוריו, לאות שהכול טיפ-טופ במקום…

        • לאה, בוקר טוב. זה כל כך נכון. גם אני הרגשתי שהמספרת היא יותר מדמות אחת ב"ורד הלבנון", והקולאז' הוא כל כך דומיננטי בצורתו, ממש שולט על התוכן ביד רמה. אף אני סבור שהספר שלך הוא בראש ובראשונה רומן עוצמתי. הצחקת אותי עם קפוטה, לא שמתי לב לזה. טוב, יש לך עין צופייה אלֵי דמויות שלי אין. ממשמש בכפתוריו, זה טוב (:. רני.

  6. קראתי את הספר (בתרגום אחר, כמובן) לפני למעלה מעשור במסגרת קריאת חובה בקורס "ניו ג'ורנליזם" באוניברסיטה.
    זה היה גילוי מזעזע ומרשים.
    (ומעניין איך טרגדיה של משפחה אחת – והרי טרגדיות מעין אלו יש למכביר – הופכת לאבן דרך בכתיבה עיתונאית ובספרות).

    אני עדיין מחכה לטרנטינו שיעשה מזה סרט.

    • שחר-מריו, תודה על התגובה הנפלאה כהרגלך. בחלק האחרון של היצירה, הרביעי ("בדם קר" זה קוורטט בפרוזה), "הפינה" (כך הנידונים למוות מכנים את הגרדום) – מתייחס קפוטה לפשעיהם של הנידונים למוות אשר ישבו עם דיק ופרי. מעשיהם לא פחות מזעזעים. לאורך היצירה הוא אף מציין כי בהשפעת הרצח בוצע רצח נוסף, קצת דומה לזה של משפחת קלאטר, בזמן קרוב מאוד לרצח ההוא. קפוטה אף מציין שדיואי, החוקר, היה משוכנע לזמן מה כי השניים, דיק ופרי, ביצעו אותו. וכשהתברר לו שבעצם את הרצח ההוא הם לא ביצעו – הוא התאכזב, כי לא תפס את הרוצח.
      "בדם קר" זכה לכמה גרסאות קולנועיות. הראשונה הייתה של הבמאי ריצ'רד ברוקס שעשה מזה מעין פילם נואר מאוחר ב-1967. אפילו "הולמרק" השמאלצים עלו על הפוטנציאל ועשו מזה מיני סדרה. אלא מאי, לגבי טרנטינו, אינני בטוח שהוא מתאים לזה. מצד אחד הוא באמת יותר סטייליסט מבמאי, ונדרשת כאן יד אסתטית; מצד שני, הגופות אצלו עפות חדשות לבקרים ממש כמו בובות ולא יוצרות שום זעזוע או אמפתיה, זה לא מתאים לרוח היצירה של קפוטה היוצר הזדהות אפילו עם הרוצח; מצד שלישי, אולי אם טרנטינו יחזור לעסוק בנושאים אמריקאים שהוא באמת מכיר, במקום לתאר נאצים ויהודים בצורה פלקטית ולא משכנעת, יכול להיות שעוד ייצא לו סרט מעולה כמו "ספרות זולה"; מצד רביעי טרנטינו ומשמעות, זה פחות או יותר כמו אני ודיאטה – יעני הפכים, ומאותו צד – לא בטוח שהייתי רוצה לראות את דניאלה פיק בתפקיד ננסי קלאטר. רני.

      הנה קישור למסע בקנזס בעקבות הרומן

      של ג'ון לאמב

      http://www.youtube.com/watch?v=sfB8FcsOd7A

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל