בננות - בלוגים / / מזל טוב לאהרן אמיר
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

מזל טוב לאהרן אמיר

ביום חמישי התלבשתי יפה והלכתי לחגיגת יום ההולדת של אהרן אמיר. האיש כבר לא נער והוא חותם על שמונים וחמש שנים בעולמנו זה. 
יצא לי להכיר אותו באופן אישי כשהתחלתי לכתוב סיפורים ל"קשת החדשה" שבעריכתו ולאחר שהתבקשתי לכתוב לבלוג באתר קשתות של כתב העת. מדי פעם אנחנו נפגשים בבית קפה סמוך למשרדי כתב העת, או בערבי "קשת החדשה בעל פה" היפים ותמיד אני מתפעלת מצניעותו של האיש, מרוחב אופקיו, מטוב לבו, כורה היטב את אוזני כי האיש מדבר בקול עדין ולעולם אינו מרים את קולו.

ביום חמישי שעבר, הוא יום הולדתו, ירד מן השמים מבול. רחובות תל אביב הסמוכים לבית ביאליק שם נערך האירוע מעולם לא שמעו כנראה על בורות ניקוז. נהרות, לא, אשדים של מים שטפו את הכבישים ואת המדרכות וכשעצרנו רגע באדום עברו את הכביש שלוש נערות רטובות עד לשד עצמותיהן וציחקקו בקול כי הן היו כל כך רטובות  שכבר היו כלאחר ייאוש ושוב לא היה איכפת להן להירטב עוד. הגשם הזה, השופע, לא הרתיע איש מן המוזמנים.

בשמונה וחצי כבר המְתה כל הקומה הראשונה של בית ביאליק מהמון האדם שבא לברך את אהרן, אורחים רבים, לבני שיער רובם ככולם, נציגים חייכנים של כמה דורות של אנשי תרבות ישראלים: נשיא המדינה לשעבר יצחק נבון, פרופ" אמנון רובינשטיין, המשוררת ש. שפרה, דידי מנוסי, חיים גורי, יקיר פלסנר,  הסופר חיים באר, ועוד רבים וטובים שכולם יחד התרגשו בשביל אהרן ובאו לחגוג איתו כל כך הרבה שנים של עשייה ספרותית – ספרי השירה שלו שבהם הוא הכי גאה, מורשתו הפוליטית חברתית שגם אם לא כולם מסכימים איתה, הם כבר נחלת ההיסטוריה, כל מאות הספרים הקלאסיים שאהרן תרגם במשך עשרות שנים ואשר עליהם קיבל את פרס ישראל לתרגום, כל הסופרים והמשוררים שהוא היה הראשון שאת יצירותיהם פרסם – עמוס עוז, חיים באר, א.ב. יהושע ועוד רבים וטובים – בקשת החדשה שהיא כבר מעין תו תקן לאיכות ספרותית.

שני הבנים של הזמר המנוח מאיר אריאל – זה החוזר בתשובה וזה החילוני – הנעימו לנוכחים ולאהרן את הערב בכמה שירים יפים. עצמתי את העיניים ונדהמתי להיווכח עד כמה דומה קולו של הבן האחד לקולו של האב, מאיר אריאל…
בחוץ הגשם המשיך לדפוק, אבל אף אחד לא הקשיב לו. אהרן עלה אל הבמה בצעדים נחושים וקרא שיר וכולם הקשיבו לו ואחר כך, כשאורחים אחדים עלו וקראו משיריו – עלתה על פניו של אהרן הבעה של עונג והאירה את האולם.

14 תגובות

  1. ראשית, מזל טוב לאהרן אמיר.
    שנית, כשקראתי את הרשימה שלך והגעתי לשם יקיר פלסנר, עבר אותי פתאום גל של נוסטלגיה מהולה באימה. הוא היה המרצה שלי לכלכלה כשלמדתי לתואר ראשון בפקולטה לחקלאות לפני יותר מעשר שנים, והייתי אחוזת אימה ממנו ומהמקצוע שלימד. ציוני היו בהתאם. סתם אנקדוטה קטנה..

    • מעניין… כיום הוא משמש – בהתנדבות כמובן – מנחה בערבי קשת החדשה בע"פ והוא חבר בעמותה עברית לתקשורת שעומדת מאחורי קשת החדשה – לפעמים אני תופסת איתו ועם אישתו טרמפים הביתה בסופי הערבים האלה בתל אביב – שנינו גרים ברחובות – והוא איש רעים להתרועע, איש חביב ונעים הליכות, אולי השנים עשו משהו…

  2. גם אני הייתי בערב המבולי הזה, הייטבת לתאר, אולי ניתקלנו באותן בנות ממש?!
    כן אהרון אמיר היה מדושן עונג , דיבר בקצת ציניות. אני לא מכירה אותו באופן אישי , היה לי חשוב לשמוע אותו כי הוא היה בשבילי המתרגם , ספרים רבים מתרגומו קראתי מאז נעורי המוקדמים,

  3. עדנה, איזו הפתעה נעימה. כמי שערך את הערב.. תודה

    • יא אללה, איזה עולם קטן… לא ידעתי מי ערך את הערב – אבל עכשיו אני יכולה להגיד לך תודה!
      גם היה מצחיק לגלות שהמנחה של הערב היא קרן קוך – מנהלת אירועי התרבות החדשה של "בית מיכל" ברחובות – ספרייה קטנה וחביבה שיש לה זכויות תרבותיות רבות. חבל שבני ציפר ואסף ענברי וראובן מירן לא באו – אולי אותם הגשם כן הבהיל…

      • עדנה, ודאי שנהנתי מהערב, לא ידעתי שקרן קוך מנהלת את הארועים בבית מיכל, תודה על המידע, האם היא לפחות משתמשת בדואר אלקטרוני כדי לידע את המעוניינים בארועים? אם כן שילחי בבקשה את המייל של בית מיכל.

        • אותו ערב לא יכולתי להגיע.אני מאחלת מזל-טוב ושנים פוריות רבות נוספות לאהרון אמיר. היתה לי הזכות לפרסם סיפורים ב"קשת החדשה", כתב-עת שתמיד שיש בו תמיד דבר מה מרתק לקרוא.

        • אורה,
          אין לי המייל של בית מיכל אבל הנה הטלפון שלהם – לבקשתך, הם יוכלו ליידע אותך על כל הפעילויות שלהם – בבית מיכל אגב ראיתי את הסרט הנפלא "הגלויה האחרונה" ועל כך כתבתי באחד הפוסטים הקודמים שלי.
          בית מיכל: 08-9467998

  4. כן, היה ערב יפה וקצת נחת לאהרן אחרי מאורעות לא קלים. למרות כל פועליו בעבר היותר רחוק, אני זוכר כמה מעט אמונה הייתה לו כשהקמתי איתו את העמותה ושכנעתי אותו להוציא שוב את קשת. דרך יפה!

    • ממש מחמם את הלב לגלות כמה אנשים רבי זכויות יש בעשייה הספרותית – בקדמת הבמה ומאחוריה. כמובן שהקמתה מחדש של קשת בדמותה של קשת החדשה – תרמה ותורמת הרבה צבע בלחייה של הספרות העברית ועל כך יש לברך את כולם.

  5. היי עדנה יש משהו מסקרן בלשמוע או יותר נכון לקרא את סיפורך, לדעת שהוא כאן ועכשיו
    להתראות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש