בננות - בלוגים / / פרק הפתיחה של הרומן היכן שאינם
אוקיינוס
  • חגית גרוסמן

    נולדתי בשנת 1976 בעיר אחת לצד הים התיכון. בנעוריי עזבתי והלכתי מעירי. בבגרותי שבתי אליה. אינני רואה את כחול הים מחלוני או שומעת את רחשיו. יותר מכל אני רוצה עכשיו להפליג, לשבת בתא נידח, לשתות כוס יין, להצית סיגריה ולכתוב. ספריי: 2007 - תשעה שירים לשמואל, הוצאת פלונית 2010 - לויתני האפר, הוצאת קשב לשירה

פרק הפתיחה של הרומן היכן שאינם

  

קולו של אבא נגזם כמו דשא מיד כשהבית התרוקן ממנו. רק ריח בושם 'טבק' חריף נותר בחלל חדר המקלחת, היכן שבמשך שנים ארוכות נספגה הווייתו. בכל לילה בת-קולו עולה מן המים באמבטיה,ממלאה נשימתי אויר ומעלה את דיוקנו. מתוך הראי משתקפות אליי פניו.

"כולנו עשויים מאבק כוכבים," הוא אומר לי "מאבק של כוכבים שהתפוצצו והתפזרו לכל עבר כמו פופקורן בסיר שמן לוהט בלי מכסה. אבק כוכבים יצר את האדמה ואת השמש והמים ומהאבק הזה גם אנחנו נולדנו, כך שבסופו של דבר כולנו אחים של ואן גוך," הוא צוחק וקורץ אליי בעינו התכולה. ריסיו מעלים אדים ומכסים את הראי עד שפניו נעלמות מעיני בשנית. באותו רגע יש לי סיכוי טוב להתקפל שוב לשתיים ולבכות עד שנימי הדם במצחי יסגילו. אני רוצה שמישהו ירים את פניי וישאל: "איפה אבא שלך?" וכמו ילדה קטנה ואבודה אשיב: "הוא הלך."

אבל האמת היא שאיש כזה, שמרים סנטרים, מעולם לא הגיע לחדר המקלחת שלי. רק ערפילים לחים מתמזגים עם עיניי, אך זה לא משנה דבר. רק מים על מים הרועדים כבנסיעה איטית באופניים על שביל אבני חצץ היישר אל קברו.

בלילה איני נרדמת. ברגע שנעצמות עיניי מופיע מולי תינוק שטוען כי נולד ביום יציאת נשמתו. עיניו תכולות כעיניו של אבי. הוא העיר אותי בחמש בבוקר בבהלה. זינקתי מן המיטה ורצתי אל בית הכנסת הגדול. חדר עזרת הנשים היה סגור. נכנסתי בחשאי לחדר לימוד חשוך, בצמוד לאולם המתפללים. בין כסאות עץ מורמים על השולחנות, מאחורי השער הנעול שמוביל לאולם הגדול, עמדתי והשתתפתי  בתפילה. התפללתי בשקט לעצמי ולו וכשנשמעה קריאת קדיש קמתי על רגליי וקראתי בגרון חנוק: יתגדל ויתקדש שמה רבא בעלמא די ברא כרעותֵיה וימליך מלכותֵיה ויצמח פורקנֵיה ויקרב משיחֵיה בחייכון וביומיכון ובחיי דכל בית ישראל בעגלא ובזמן קריב ואמרתי אמן ואז באו כאבים נוראים מתמיד, נמשכו מראשי עד לרגלַי. לא יכולתי להמשיך בתפילה, דקירות חדות פילחו את גבי. חשתי בדבר אחר שוכן בדממה, מן התקרה נזלו שתי מלות תחינה: ויצמח פורקנֵיה ויצמח פורקנֵיה.

הרי ידעתי את המלים, קראתי אותן בכל יום, אבל עתה קרסו רגליי. ביקשתי אדם אחר שימשיך ויאמר אותן בשבילו. יצאתי מבית הכנסת וחזרתי לבית של אמא. בערב שבתי לתפילת מנחה והובילו אותי המתפללים אל בניין נמוך לצד בית הכנסת הגדול. ועליתי אל דירה עמוסה ספרי קודש, מאחוריהם הסתתרו הכתלים והרצפות. במטבח מעל לכיריים הונחו הספרים כמתבשלים בלהבה לארוחת הצהרים ובפינת החדר ישבה אישה בזִקנה מופלגת, עורה שקוף ועיניה לחות. לצידה עמד איש בעל זקן ארוך ומצהיב שהסכים לקרוא קדיש, בעד שבע מאות וחמישים שקלים לשבוע. האוויר בדירה נעמד על מקומו והאיש והאישה הלכו ונראו לעיניי עתיקים כמשפטים הכתובים בספרים שמסביב. יצאתי מן הדירה וחישבתי את מחיר התפילה: "יתגדל" ­ חמישה שקלים, "ויתקדש חמישה שקלים נוספים, "שמיה" רק שלושה שקלים וכך גם "רבא". לא היה לי שקל והשמש שקעה. חושך אדיש חלש על הרחוב כשפניתי לבית הכנסת הספרדי, שעמד בסמוך לבית הכנסת הגדול והתפללתי ערבית. חשתי תעוב כלפי האיש הזקן והמלים נתקעו בגרוני. חדר עזרת נשים חבַר לאולם המתפללים דרך חלון קטן. שם ישבתי בין נערות עצורות מבט, שאחת מהן שפשפה באיבר מינה. היא הניחה עליו את כף ידה מבעד לחצאית ארוכה ודקה והסתה אותו כתינוק בוכה.לא הצלחתי להתרכז בתפילה, פי יבש ואור של מנורת פלורוסנט צנח בכבדות על עיניי. לא הצלחתי להחליט אם ללכת או להישאר ורציתי רק שהתקרה תתמוטט על ראשי, שלא אהיה חייבת לחשוב עוד מחשבה. מבעד למסך הבוהק ולחלון הקטן ראיתי צל של דמות גבוהה עטופה בטלית. ביקשתי לבכות אבל הדמעות נבלמו בגרוני. ספר התפילה נותר פתוח בידי. הידקתי את שפתיי והצמדתי אליהן את היד השנייה. יצאתי מחדר עזרת נשים ונשענתי אל הקיר. הבטתי על הגשם ששטף את שערי והתיר את דמעותיי.

הדמות הגבוהה שראיתי מבעד לחלון הצר בבית הכנסת התקרבה אליי בדממה. האיש אחז בזרועי ביד חלשה ורפה ואמר לי ללכת אחריו דרך הסמטה החשוכה אל חצר המשחקים. הגשם פסק. עלים רשרשו מענף אל ענף. בחצר היו שתי נדנדות וצעקות השכנות שקראו לילדיהן נסקו באוויר והתעופפו מעל צמרות העצים. ליד הקרוסלה האיש הגבוה שעיניו השחורות ברקו אליי ושיערו האפור והארוך התפרץ משולי כיפה לבנה ורחבה, הרים את סנטרי, אחז בכנף טליתו וניגב את עיניי. 

"הנה קחי, שלא יהיה לך קר," לחש אליי ופשט את מעילו הארוך.

לקחתי את המעיל והתעטפתי. הלכתי אחריו אל הספסל. הוא ניקה אותו עבורי מטיפות הגשם והביט בי.

"נשמה," לחש ברחמים, "נשמה." עמד לצדי וזימר את ניגון התפילה. הייתי הרבה יותר נמוכה ממנו וחשתי את קולו זורם ונופל על ראשי כזרם חשמל ואת חום נשימתו בשערי הרטוב. הרחתי מתוך חולצתו עשן סיגריות חזק מעורב במי קולון חריפים וחשתי בטחון אבל גם מבוכה ומחנק. לא ידעתי מה לעשות.

"תאמר קדיש בשביל אבא שלי?" ביקשתי ממנו.

"כן, אין בעיה, אכוון גם אל שמו," הוא השיב ואמרתי לו את שמו.

"כבר כמעט תמה השנה. רק עוד שלושה חודשים." אמרתי והוא אמר: "כדאי שנחזור לבית – הכנסת."

הלכתי אחריו והוא שאל: "תבואי לכאן שוב?" נעמד בפתח, ספר התפילה בידו.

"אני חייבת לחזור הביתה," התנצלתי והחזרתי לו את המעיל.

מבית – הכנסת לבית של אמא המרחק היה קצר והלכתי לאט, במין ריחוף של אישה הבקיאה בקצב הרוח. חשבתי על כל מה שקרה עם האיש הזקן והכאבים החדים ושבע מאות וחמישים השקלים. הרי אל האיש הזקן פניתי כשהיה בביתו, בין אלפי מחסורי מעונו העני, אוכל לא היה על שולחנו ועל הכיריים עמדו הספרים. משוגע איש הרוח, מבקש שבע מאות וחמישים שקלים בעבור תפילה. אך באותו רגע נזכרתי שפעם ציירתי ציור ואהבתי אותו. תליתי אותו בחדרי, הוא היה גאוותי. עבר איש מתחת למרפסת וביקש לקנות את הציור ממני, שאל אותי למחיר וגם אני מיד נקבתי: "שבע מאות וחמישים שקלים."

לאחר מות אבי, צלו האדיר חלף מעליי ונגלה סביבי אור בהיר של חלל אין סופי. זו הייתה האֵימה. אך ידעתי שאדום החזה אינו שוכן בין סבכי המלים, עבורו עץ הדעת קשור בעץ החיים. והוא יושב על ענפיהם ומאזין לקול מגילות ירוקות ונושמות. מאזין מתוך נימיהם ללחן שירתו. ובאשמורת ראשונה, כשהמלאכים בוכים על חורבן הבית, הוא עומד על אחד מהענפים וצוחק. 

 

4 תגובות

  1. רונן בלומברג

    שלום חגית…

    לאחר קריאת שורות הפתיחה אלו אני הולך בוודאות לקנות את ספרך "היכן שאינם" – אני מבין או משער שהוא יצא לאור ממש בימים אלה… אוסיף רק שאין זה דבר שכיח לפגוש יוצר/ת בעלת קול ייחודי ועמוק כשלך – מילותייך הילכו עליי קסם…
    רונן

    • חגית גרוסמן

      רונן יקר, תודה רבה על תחושת הוודאות והקסם. הספר יצא לאור בחודש ינואר.אם תקרא אותו כתוב לי את דעתך. אני אשמח מאוד לשמוע ולשוחח.

  2. כל כך מרגשת ומענגת הכתיבה שלך חגית. נעתי בין רגשות שונים בזמן הקריאה, וגם חייכתי. מילותייך ישר אל הלב והראש נפעם. בהצלחה רבה רבה חגית.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחגית גרוסמן