תנועות גוף מוגזמות
  • עינת אלוני

    כותבת, בעיקר.   עובדת על רומן ראשון, כאשר בכל פעם שנדמה והנה- הנחתי עליו את העמוד הסוגר, רוח פרצים מחוללת סערת מקלדת. פרט לכך,  www.einataloni.com וגם: einataloni@gmail.com

קנאה

 

בואו נדבר רגע על ספרות.
אני רואה עצמי כאדם הומני עד לשד עצמותיי. אוהבת אדם, אוהבת חיות, מחבבת ילדים עד כמה שניתן, כואבת את סבלם של האחרים וכולי.
אל פתחי הגיע הספר "קיץ מסוכן" של המינגווי, בו הוא עוקב אחר שני מטדורים ספרדים בעונה ארוכה של מלחמות שוורים.
עקצוץ של בחילה עלה במעלה הושט כשהגעתי לתיאור הראשון של נעיצת חנית בשור.
המינגווי מתענג על מה שהוא מכנה 'ריקוד המוות' של המטדור עם שורו. אין שני לארנסט קשישא בתיאורים מרהיבים אשר מזרימים דם קפוא אל העורקים.
הנחתי את הספר על ברכי ושאפתי אויר אל תוכי. אני מתעבת שאגות המון אל מול מוות של חיה חסרת ישע, אני שונאת גבריות חייתית שמגובה במסורת וכוללת מפגני ראווה של כוח ותהילה. ארנסט שלי מאוהב בכל אלה. ובזירת השוורים המחלוקת שלנו מגיעה לשיא.
זה היה הרגע בו חשבתי לסלק את הספר נוטף הדם מידי, להחזירו לספריה ולשכוח מכל העיניין
לא עשיתי את זה.
ארנסט משך אותי בתנופות מילים איטיות, כשברכו שטוחה על החול. הוא הנמיך את קולו ונופנף באותיות, בתחילה בשתי ידיים ואחר כך ביד אחת, נשען על גדר עץ גסה, מעביר אותן בתנופות נטרול נמוכות, רכות וגליות, כשהחרב מימיני מסנוורת שמש ממותנו.
לאחר שבוע אני מהופנטת אל אנטוניו המטדור, שהפך לנגד עיני לנשגב מכל אדם וחיה, כשהוא מורה לעוזריו לנעוץ בגבו של הפר מקלות פיקה, אך לשמור על זעמו מבלי שיאבד מכוחו. 
אני מרימה את עיניי ללא נשימה כשהוא מניף את החרב ומאלץ את השור העצום להשפיל מבט ולקבל את הנעיצה עד שהידית שוקעת בין קרניו, מגיעה אל חריץ המוות וממלאת אותי בגאווה והקלה.

 כן, כזוהי ספרות. פתיינית, בוגדנית, משפילה.
ומענגת עד בושה.

 שבת שלום.    

 

9 תגובות

  1. זה מזכיר לי את הזוועה בסרט "כלבי הקש" של סם פקינפה, או את הספר "על העיוורון"…הכל נורא ומושך..

    • עינת אלוני

      מודה מודה מודה
      קראתי ארבעים עמודים ראשונים
      ואי שם
      אחרי שאנסו מישהי ולפני שלקחו לאיזה ילד את האוכל שלו
      הבטתי בשמיים הכחולים מעליי ושאלתי
      בשם האל
      למה לי?
      וכך נגמר הרומן ביני לבין סראמאגו.

  2. הפוסט הזה בא בעתוי טוב, בדיוק סיימתי את "איים בזרם". כן , המינגוואיי הוא סוג של משורר סופר מופתי. בספר הזה יש תחושה שהוא עושה בכתיבה מה שואן גוך עשה בציור, ליצור מכלול,רצף, מתוך נקודות. ככה המיגנוואיי כותב.

    ודווקא האפיל של הרוע הוא כוח שלא קשה למשוך לכיוונך. אצלו ואצל כותבים ויוצרים אחרים. אלה הקטעים על הרוך שכל כך מפתיעים . אני חושבת שהוא הסופר היחיד שיכול לגרום לקורא , פתאום, לבכות.

    • עינת ,יקרה, יפה התיאור שלך על הכוח הפתייני והמכשף של המילים אצל יוצרים מוכשרים מאוד. אני למשל אהבתי את "הזקן והים " שלו אף שהתרגום של שנהר (כמדומני) היה ארכאי וטרחני ושלא לדבר על "למי צילצלו הפעמונים" ….

      • עינת אלוני

        תודה חנה,
        קראתי שלושה ספרים בתרגום מהפנט של אהרון אמיר, השפה כלאה אותי תחת עורו של הגיבור, עד כדי כך שאינני יודעת על מי להטיל את האחריות- המינגויי או אמיר.

    • עינת אלוני

      לאילה,

      מסכימה עם הכל,
      הרוך אצלו הוא תת ורידי, כמעט ולא מורגש בתוך הסיטואציות הנוקשות והמאבקים האין סופיים שהסיפורים שלו מתקיימים בהם, ולכן הוא כל כך אמין ונוגע.

      איים בזרם הוא האהוב עליי עד כה.

      תודה.

  3. "ארנסט משך אותי בתנופות מילים איטיות, כשברכו שטוחה על החול. הוא הנמיך את קולו ונופנף באותיות, בתחילה בשתי ידיים ואחר כך ביד אחת, נשען על גדר עץ גסה, מעביר אותן בתנופות נטרול נמוכות, רכות וגליות, כשהחרב מימיני מסנוורת שמש ממותנו".
    הסופר כמטדור שמצליח לנעוץ את חרבו בקורא ולמסמר אותו לקריאה. תארת מקסים.

  4. מה שהיה מוסרי אתמול, כבר אכזרי ואנטי-מוסרי היום. פעם האשימו את שאול שלא השמיד עם שלם. טוב מאוד. אנחנו לא עומדים במקום. האם סופר תמיד מקדם את זמנו? לא. גם ארנסט לא. לא תמיד. האם אפשר לא להיות בן-זמנך? עד כמה? אפילו אם אתה סופר.

© כל הזכויות שמורות לעינת אלוני