בננות - בלוגים / / גבריות נמוכה בשבוע הספר
תנועות גוף מוגזמות
  • עינת אלוני

    כותבת, בעיקר.   עובדת על רומן ראשון, כאשר בכל פעם שנדמה והנה- הנחתי עליו את העמוד הסוגר, רוח פרצים מחוללת סערת מקלדת. פרט לכך,  www.einataloni.com וגם: einataloni@gmail.com

גבריות נמוכה בשבוע הספר

 

 

אחותי, איפה גל הירש חותם על הספר שלו?
רואה את התור הגדול?
איפה? הגמד עם החולצה הכחולה? וואחד תור.
לא, הירש זה הגמד עם החולצה הלבנה בדוכן לידו.
מה זה התור לחולצה הכחולה?
זה התור לגדי טאוב, הוא חותם על 'אלנבי'.
שמעתי עליו! הספר על הקטע של החשפניות.
הבחור לוקח צעד אחורה ואמר לחברו- אחי, איך שאנחנו מסיימים להגיד להירש איזה גבר-גבר הוא יצא, אנחנו עוברים דרך האלנבי הזה, שמעתי שזה ספר בן- זונה. פרופסור שכותב על חשפניות, לא צחוק.

יום ראשון, שבוע הספר בכיכר רבין, האטרקציה המרכזית נמצאת בדוכנים של "ידיעות ספרים". שני גברים נעימי הליכות מודים בהכרת תודה לקוראיהם, שנדחפים ונדחקים בחום להשיג חתימה ואולי גם לזרוק מילה טובה לסחבק. 

יש הרבה יותר מן המשותף בין גל הירש לגדי טאוב מאשר הגובה שלהם, ואולי בעצם הכל התחיל משם, מהקומה הנמוכה, ועם הזמן התפצלו שני הגברים לשבילים שונים שבעצם מובילים לאותו היעד.

את גל הירש אני זוכרת מהמילואים שעשיתי בזמן המלחמה. (הנמכת ציפיות: אין לי שום יומרה לשפוט אם הירש היה מפקד טוב או רע, אני מבינה במלחמות בערך כמו שאני מבינה בכדורגל)
את ימי המלחמה עשיתי באוגדה שהירש פיקד עליה, ושמשתי כעציץ קטן ולא מזיק בחמ"ל האוגדה. אני זוכרת שאמרתי לעצמי שוב ושוב- הבן אדם חייב לעשות הסבה לשירה. אני די בטוחה שאני לא מוסרת חומר סודי, כשאני חושפת שעל קירות החמ"ל היו שלטים שהודפסו על ידי הפקידה של הירש, מאירי עיניים, ליריים, פיוטיים, שמילאו את ליבינו בחדווה ועליצות. תהרגו אותי, אני לא זוכרת מה היה כתוב שם, או מה הירש אמר בזמן התדריכים, אני רק זוכרת ציטוטים, החטא ועונשו מתובל עם קצת תנ"כ, משפט של צ'רצ'יל ואיזה עוקץ מעורפל של עגנון.
הו, הירש.
לעיניניו, אל גל הירש התייחסתי בזמן המלחמה, כמו אל כל אנשי הקבע סביבי, ביחס של כבדהו וחשדהו. מצד אחד, ברור לי שלחימה, סיכון חיים, פיקוד על חיילים, הוא עיניין של ברירת מחדל. זה מצב מחורבן, אבל חייבים לעשות אותו. מצד שני, אני תמיד לוקחת בערבון מוגבל את הבחירה ללכת בדרך זו ולהתמסר אליה בצורה טוטאלית.  
מהרגע שהירש השתחרר/ התשוחרר מהצבא, החשדהו הלך והעמיק. בעיני הירש הוא אדם, שלקח את הכלים שהוא רכש (בחינם, כלומר, אנחנו שילמנו על כך שהוא ירכוש את הכלים הללו) בשם האידיאולוגיה הציונית, הסולידריות החברתית, הגנת המדינה וכולי וכולי, ויישם אותם בחור בטיזדילנוך (אחר כך הבנו איפה זה על המפה, הגיאורגיה ההיא) בשם הכסף (כלומר- כוח),
שכיר חרב פשוט ומסורתי מבית טופז לא יכל לעשות זאת בצורה טובה יותר. אחר כך הולך לו המפקד המהולל, ומוכיח לנו שיש לו עוד כשרונות מלבד אסטרטגיות לחימה, פיקוד (וכסף) אלא גם שיש לו ידע (עכשיו יש קוראים במקום פקודים, כלומר- שוב כוח). בקיצור, גל הירש שלנו משתמש בכל התותחים שהוא מכיר כדי לירות עלינו ארטילריה כבדה. הוא גבר של צבא, כלומר, גבר שבדמו  הררכיה, לוחמנות וכוחניות, בין אם זה צה"ל, גיאורגיה או ספר שעוסק במלחמה, הוא שם ומפיק מזה את המיטב וכל זאת למרות, ואולי בגלל, שהוא נמוך.

אצל גדי טאוב הסיפור זהה, קחו את המילים פקודים או חיילים ושימו במקומן את המילה נשים והנה התמונה מתבהרת. גדי טאוב הוא דוקטור (כך שמעתי, כשהוא התראיין בערוץ 1, 2, 10, גלי צה"ל, רשת ב' וערוץ הילדים, על סיפרו החדש) כלומר- אי אפשר לפטור אותו בשל חוסר מודעות/ העדרות ראייה בקורתית. גדי טאוב כתב על חשפניות, או כמו שהמוכרת המקסימה בדוכן ידיעות הסבירה לי- גדי הוא כמו מצלמה שמצלמת, מה שהוא ראה זה מה שכתוב.
אני לא ארחיב את הדיון על מה שכתוב בספר, בקצרה- טאוב מספר לנו שהוא צינור תקשורת לחשפניות שסך הכל ממש סבבה להן. זה לא מה שטאוב אומר, חלילה! זאת ורה! וסבטה! ודומיניק! כולן כולן פשוט חולות על המקצוע שלהן שבא למות. האם מישהו גילה למוכרת ספרים המקסימה שאין דבר כזה- שאדם ישמש כמצלמה? או כרמקול? האם יש כאן צלם בקהל שיספר למוכרת המתוקה שצילום הנו האמנות המניפולטיבית ביותר שקיימת, ולו רק בגלל שהיא משדרת "אמינות" ו"אובייקטביות"?
גדי טאוב הוא גבר נמוך שכתב על נשים, אני מתארת לעצמי שהן גבוהות, ורזות, אך מלאות במקומות שאפשר לבהות בהם.
גדי טאוב הוא גבר (כוח), שכתב על נשים שמשתמשות בגוף שלהן כאובייקט (קצת פחות כוח).
גדי טאוב הוא גבר שכתב על שחרור האשה, דרך משקפיים של צופה המתבונן בחשפנית.
עכשיו, מה לא מסתדר במשפט האחרון?
זאת ועוד. גדי טאוב כתב ספר מוערך (עוד כוח) שנמכר יפה מאד (עוד ועוד כוח) על נשים ששמות עצמן על במה ומסתובבות בכיף שלהן על מוט (קצת פחות כוח, למרות שגדי טאוב מספר שזאת שליטה של האשה על הגבר, שחבל על הזמן)

הירש וטאוב. כתף אל כתף מאחורי דוכן ידיעות בשבוע הספר, הם מחייכים אל קהל המבקרים שקונה וקונה וקונה. גוזרים קופונים בשם הגבריות הנמוכה.

 

 

 

 

 

 

14 תגובות

  1. עינת את פשוט מעולה!

  2. ממש מסכימה איתך באשר לטאוב.
    הצלחתו לא מובנת לי. החל מספרו הראשון.

    ושלא לדבר על דעותיו השובניסטיות אותן קראתי במקום מסוים.

    הבנתו בנשים לוקה באפס , אבל זה העניין כנראה.
    נסי להפוך ותצאי מזה גרוע.

    • עינת אלוני

      לא מכירה את טאוב באופו אישי,
      אבל ממה שקראתי,
      יש לי איתו בעיה.

  3. רק היום מצאתי בעלעול משועמם באיזה גליון של המארקר עוד קצת קינות ובכיות עד כמה שהסופרים וההוצאות ועוד כמה נעבכים מפסידים משבוע הספר ומהמבצעים ברשתות השונות ועוד איזה גמד אחד,איזה בן-שמואל,מנג"ל הוצאות הספרים או משהו ישב ואיים שאם לא ייפסקו המבצעים האלה ברשתות של ארבעה ספרים במאה שקלים וכד',ה"סופרים" יחשבו טוב-טוב אם כדאי ומשתלם להם לשבת לעבודה המתישה של שנה -שנתיים בכדי להנפיק לנו עוד איזו יצירת מופת מרטיטה כמו "חוכמת הסלמי", או "כל בית צריך מדפסת (ורצוי לייזר)", אם הם יודעים שאח"כ ספרי המופת שלהם ימכרו במבצעים!!!!11!!!
    ואני אומר: WTF??
    אם זה השיקולים של הסופרים שלך מר יו"ר,אז חבל על הזמן שלהם ושלנו,שיעשו הסבה מקצועית,ויילכו להיות רואי חשבון או משהו,יתאים להם הרבה יותר.
    םחות או יותר רוב סופרי הארץ הזו הם גמדים שמשוכנעים שאוטוטו הם הולכים לזכות בנובל,וכשעוד פעם מתברר שמישהו אחר קטף את הפרס נובל הזה,אז,נו,טוב,כולם אנטישמים.
    זו בטח אנטישמיות,לא??
    הרי זה לא שעמוסוז הוא הסופר הכי טוב והכי שולתתת בעולם,לא???
    אז זהו שלא.
    אולי יש לי תפיסנ קצת רומנטית של מה שנקרא "סופר", אבל איפה היינו היום מבחינה תרבותית,אם גדולי הסיפורת העולמית וגם קצת העברית, היו יושבים לחשוב אם כדאי ומשתלם להם,או לא??
    אז זהו שמי שהוא סופר אמיתי שהעניין הזה של כתיבה בוער כאש בעצמותיו,זה יהיה השיקול האחרון שלו אם משתלם או לא,אלא הוא פשוט חייב לכתוב.
    האם כשג'ויס ישב לכתוב את יוליסס,הוא חישב אם משתלם לו או לא?
    למעשה הוא בכלל לא ידע אם יצליח למצוא מו"ל לספר שלו ואם מישהו יקנה אותו.
    ופנחס שדה,אצלנו?
    הוא אירגן לעצמו בעבודות מזדמנות שונות מינימום שהיה צריך למחייה, וישב כשנתייים וכתב את החיים כמשל,כשאח"כ חוץ מההוצאה שאיכשהו השתכנעה להוציא לאור את ספרו,כל ההוצאות דחו אותו,הוא קיבל ביקורות קטלניות וכד'.
    אבל ,כמובן,שזה לא הוגן מצידי להשוות ענק כמו ג'ויס וסופר ומשורר מוכשר ומוצלח בטירוף כמו שדה, לגמדים שהם סופרי ארצנו כיום,לא?
    התחשק לי להציע למר בן-שמואל הנכבד,שאם אלו השיקולים והטענות שיש לו ול"סופרים" שלו,שהדבר הטוב ביותר שאפשר היה לעשות גם איתם וגם איתו,הוא פשוט להעמיס אותם על איזו משאית ולשלוח אתם לאיזה קולחוז לכמה שנים של עבודת פרך,משהו בערך דומה למהפכת התרבות בסין,ושבה היה מלמד אותם כמה וכמה דברים.

  4. תודה על הרשימה המדייקת

  5. מירי פליישר

    נהניתי . חכם

  6. איריס קובליו

    מאד מצחיק. כתיבה שוטפת עיניים ושפתיים, עינת

    • עינת אלוני

      איריס יקרה!

      כתיבה נשטפת מהשפתיים אל הידיים,
      ככה זה.
      תודה.

  7. אחד שיודע

    עם כל הכבוד לפוסט – גל הירש הוא איש גדול

    • עינת אלוני

      יכול מאד להיות.
      ייתכן והוא גם מפקד נפלא, אבא מסור ובעל נהדר.
      אבל הוא נשאר בכל הזמן הזה
      לוחם
      לוחם
      ולוחם.

  8. את מדברת מתוך קינאה. זו תופעה שניתן לזהות מרחוק.
    עוד פקידה מתוסכלת שהתאהבה במפקד שלה?…

© כל הזכויות שמורות לעינת אלוני