בננות - בלוגים / / משחקי חברה – גמדים וענקים – בעקבות "השאלון" של יעל
אני והעיר הקדושה
  • רונית בר-לביא

    חוזה השכירות שלי מצביע על כך שאני מתגוררת כרגע בירושלים. זה אומר שחם לי בקיץ אבל נסבל, שאני מוצאת את עצמי חלק ממיעוט קיצוני ומסוכן שהולך ונכחד בעיר הזו, שאני מעדיפה שקט כפרי ופסטורלי על פני צפיפות ורעש של עיר, שאין לי יותר מושג ממקומות חדשים לבילוי בעיר הזו, כי הפסקתי לחלוטין לצאת בה, ושבאופן כללי אני עדיין מעדיפה כאן על פני שם, אולי כי שם יותר פיח ויותר לחות ויותר רעש וצפיפות ולחץ, ונכון שגם הרבה יותר בנים שהם סינגלים ושווים לכאורה וכל זה, אבל כשיש הרבה ממילא לא מוצאים, אז מה רע לי פה בינתיים עם כל הנזירים המורמוניים,  הנוצרים-אוהדי-ישראל, המשיחיים למיניהם מכל קצוות תבל, ונציגי העיתונות-העוכרת-ישראל מכל אירופה רבתי ?? אחרי הכל, כשאת יורדת לך בכפכפים לקנות לחמנייה ושוקו בפיצוציה בתל אביב, איזה מיזוג אתני  כבר נכון לך ? מקסימום פועל רומני דלוח לרפואה. אבל בירושלים, כל גיחת סרק לרחוב מניבה מיזוג גלויות שלם שמהווה עילה לועידת פסגה אזורית לפחות. אז מי אני שאוותר על כובד אחריות שכזה, שלא להזכיר, על ההנאה המשונה שבזכות לגור במקום הדומה ביותר לעזה, בתחומי הקו הירוק ?? ובכן, לא אני. לא ולא. על כך ועוד, בטורים הבאים.

משחקי חברה – גמדים וענקים – בעקבות "השאלון" של יעל

 

  
לאחר חיפוש מי התחיל פה עם "השאלון", ומציאת הפוסט של יעל שמציע העברת שרשרת
של "השאלון" כמשחק חברתי חביב וקליל,
נזכרתי גם אני במשחקי חברה מפעם שהיו נהוגים בכיתה, בחברה, אפילו בפורומים וירטואליים
שונים.

אני אוהבת כאלה, אוהבת קלילות, אוהבת גיבוש חברתי (למרות שגם תמיד יש לי אנטי אליו),
אוהבת להשתייך ומיד גם להתנגד או לשמור על האינדיבידואליזם.

נזכרתי בכיתה ד' או ה' בבית הספר ההוא שבקצה העולם. בית ספר קיבוצי.
הוחלט שמשחקים בכיתה גמדים וענקים.
כל ילד מקבל פתק סודי, עליו שם של ילד אחר בכיתה.
אותו ילד יהיה מעתה ה"גמד" של הילד בפתק, שהוא הענק.
על הגמד מוטלת האחריות והכייף "להפניק" (עע" פוסט קודם שלי) את הענק שלו
בכל תפנוק אפשרי למשך השבוע-שבועיים הקרובים.

במונחים של סוף שנות ה 70' בואך 80', מדובר היה בהפתעות קטנות מאד מבחינה גשמית,
וגדולות מאד מבחינת הלב הקטן והמקסים אוהב-המתוקים התמים ההוא.

הגמדת שלי היתה קיבוצניקית לא מהישוב שלי, שהצליחה להפתיע אותי במגש מלא קצפיות
(המלה האחרונה בשנות ה 70'), מדובר פחות או יותר בקצף מחלבונים וסוכר ואולי עוד איזה חומר
משמר צבוע ורוד או לבן, קשה ועמיד בצורת טיפה, וככה ברבים, בתוך מגש פשוט עטוף
נייר כסף נוצץ, מונח בפתח חדרי.

או למשל, היא נתנה לי תקליט.
אמנם משומש ולא חדש, אבל ממש תקליט ויניל, של שמוליקיפוד,
אם אני זוכרת נכון. 
וזה היה הרבה יותר מיוחד מהדיסקים שקונים היום הילדים המליאנים זה לזה או ה MP3
או הדיסק הצרוב או המוזיקה שהם מורידים לחבר מהאינטרנט.
היא ממש נתנה לי תקליט שהיא ויתרה עליו בעצמה, למעני.
תקליט שהיא אהבה. מאד.

היו עוד כמה הפתעות שלה שאני פחות זוכרת.

וגם אני הייתי גמדת, והיתה לי ענקית מישוב אחר (למדנו בב"יס קיבוצי אזורי).
ואני רק זוכרת קצת בכאב שהיה לי קשה מאד לבקש מהוריי לקנות דברים,
ושזה לא היה נושא קל אצלנו.
בסוף הצלחתי להגניב איזו חבילת שוקולד פרה של עלית, וניסיתי לשכלל את זה,
אז שיניתי את ציור הפרה לציור חמוד של גמד עם כובע (כבר אז לא היה לי כשרון ציור),
ושלחתי אליה באריזה מושקעת.
איכשהו שמעתי בעלבון מסויים על האכזבה שלה, ולכן ניסיתי להשתדל יותר,
אבל חומרית לא יכולתי. 

הייתי קצת בדילמה, ולא ידעתי יותר מה לעשות.
לכן התחלתי לתת לה חפצים שהיו שלי, כאלה שיכולתי איכשהו לוותר ולתת,
שנראו יחסית חדשים ולא שבורים נגיד, ועטפתי בצורות מושקעות יחסית לאז.
הענקתי לה אפילו גויאבה אחת מפרדס הגויאבות שליד הבית שלה………… עטופה ב,
מי אם לא נייר הכסף האלמותי, שהפך כל מסטיק עגול סתמי לכדור קסום של בדולח.

אני לא חושבת שזה מאד ניחם אותה, וזה עשה לי עצוב ופחדתי לא להיות בחברה בגלל זה,
ושאחשב לענקית נאחסית ומבאסת.

המשחק נגמר די בקול ענות חלושה.
חלק מהילדים הסתכסכו זה עם זה, אבל בחן אמיתי של ילדות, 
חלק העריצו החל מאותו רגע את הגמד המשקיען שהיה להם, ונעשו החברים הכי טובים.
הילדה שהיתה ענקית שלי לא כעסה עליי,
אלא כאילו "הבינה את מצבי", ולא מדובר היה בעוני,
ואני לא בטוחה שזה הקל עליי שהיא הבינה את זה, כי בין ילדים, שלא כמו בין מבוגרים,
מה שהכי חשוב לך הוא להיחשב כמו השאר ולהסתיר ככל שאפשר אם משהו אצלכם שונה.
ניסיתי להסתיר, אבל במשחק כמו זה, אי אפשר להסתיר הכל.

ההבנה ההיא לא הקלה את חיי, כי כשילד מבין משהו על ילד אחר (בדר"כ בתיווך ההורים), 
האמפטיה היחידה שהוא יכול לתת היא להשתדל שלא להציק לו, 
אבל את תמיד מרגישה שהוא לא באמת ירצה להיות חבר שלך עם כל זה, ובעיקר, אני כילדה, 
נורא לא רציתי לגלות, הכי הכי רציתי להסתיר,
כי ברור שחשבתי שאני והוריי יחידה אחת אנו,
ולכן פרט מעיק עליהם הוא פרט מעיק עליי.

זה מה שעלה לי כרגע לכתוב,
מחזיר לפעם, לטוב ולרע והקשה ששהה שם בערבוביה,
וחייבת לציין שהיה שם המון יופי וטוב שבלט במיוחד לצד הקשה והמעיק והמלחיץ.

וגם שבשבילי, ילד זה מבוגר נורא זקן וגם די חסר אונים.

 

 

 

 

 

 

 

13 תגובות

  1. וואו, רונית, הקטע הזה הלך למקום אחר ממה שציפיתי כשהתחלתי לקרוא, ואני שמחה שכתבת אותו. חשוב לחשוף את הפנים האמיתיות (המרובות והמגוונות, כמובן) של הילדוּת, ובי זה תמיד נוגע.

  2. הי רונית וברוך שובך
    צבטת לי בלב. נזכרתי איך שיחקנו במשחק הזה בכיתה ח" ואיך היה קשה לגלות מי הגמד בתוך 40 בנות. הרוב השתדלו כמו שתיארת בחן ובאמצעים פשוטים ובלב רחב (זה היה בצפון הישן של ת"א. השתנו מאוד הזמנים).
    לי היתה גמדה שנתנה לי מתנות גרנדיוזיות במונחי הימים ההם. נניח – פסק זמן, שוקולד פרה ועוד איזה שמונצע מפורצלן עטופים יחד בנייר שקוף ומקושטים בפרח ורוד, כזה מנייר ששמים על מתנות. וכך כל יום.
    לא ניחשתי מי זו.
    בסוף התברר שזו אחת הילדות הדחויות של הכיתה. מאלה שתמיד נורא בצד. אפילו בתור ילדה בכיתה ח" זה עשה לי עצוב נורא. ממש שבר לי את הלב. היא באה ממשפחה לא עשירה בלשון המעטה וכ"F השתדלה. הבנתי שלא אוכל להחזיר לה. אי אפשר להיות חברת אמת רק בגלל פסק זמן.
    והנה החזרת אותי לשם.

    • רונית בר-לביא

      לי, אבחנה נכונה, התחלתי את הקטע כדבר אחד והוא הפך תוך כדי לאחר.

      ומיכל, תודה על הרגישות הרבה.

      בכלל, קטעים כאלה חיים מחדש אחרי כל קריאה
      של עין רגישה כמו שלכן.

  3. רונית, אני מכיר את המשחק ממסגרת של בוגרים דווקא, ששיחקו אותו בכיף כמו ילדים, אבל גם נפגעו בדיוק בצורה שאת מתארת ואולי יותר גרוע. וגם כמובן היה שם הלהיות כמו השאר וכו". בסך הכל אותם סיכונים רגשיים כמו אז…
    את הסיום לא הבנתי. לילד יש הרבה פחות שליטה על החלטות, אבל למה הוא כמו מבוגר נורא זקן? בגלל זה?

    • רונית בר-לביא

      לאמיר:
      "ילד הוא מבוגר נורא זקן", אם אתה מזל גדי, כמוני, שזו בעצם גם תשובה לשאלה אחת מהשאלון 🙂

      • אני רוצה לשתף אותך, רונית. שבתור מורה שנאתי את המשחק הזה, כי הבנתי מראש שיש בו הרבה עוקץ, ומעולם לא הכנסתי אותו לכתתי, מספיק היה לראות את תופעת האכזבה במשלוחי המנות בפורים, כילדה וכמורה. לפעמים יש טרנד של משהו וכולם מאמצים בלי לחשוב, מצד שני דוקא התנסויות כאלה מאירות את העיניים של הלב להבין את מצוקותינו ואת מצוקות האחרים, ככה שאולי שגיתי כשלא אימצתי את משחק הגמד והענק,

        • רונית בר-לביא

          אוי, אורה.

          כמה שצדקת בחושייך כמורה.
          בדיוק זה העניין.

          אני חושבת על משחק כזה, כאשר ה"תשורות" בו אינן חומריות דווקא, אלא תשורות
          של הענקה נטו, של מילים טובות, תמיכה ועזרה בבית, במשפחה, עזרה לחבר וכאלה.

          זה לא פומפוזי כמו שזה נשמע.

          אני בטוחה שאפשר בקלות לארגן משחק כזה,
          ולא ייאמן לדעתי התרומה שיכולה לצאת ממנו למשתתפים ומשפחותיהם, מבחינה ערכית, מעשית וחינוכית.

          • רונית, אני חושבת שמלכתחילה זאת היתה הכוונה, אבל הכל התעוות , כי קל יותר לקנות, או ליצר משהו, חפץ, אם כי יצירה זה כן משהו חשוב, נכון יותר לתת, אבל כמו שאת יודעת לא כולם יודעים ליצור, וגם בזה יש בעיה. וכל זה אומר שקשה עוד יותר ליצור אמפתיה, או רגש חיובי כלפי אחר, והסיבות הן פסיכולוגיות, אם אין לי משהו טוב לעצמי לא יהיה לי לתת לאחר.

          • רונית בר-לביא

            נכון, כתבת מדוייק.

            ואת צודקת, לרובנו עדיין אין "משהו טוב לעצמנו", כלומר, אנחנו מאד מאד לוקים באהבה לעצמנו, וכל עוד זה ככה אין לנו באמת מה לתת לאחר.

            האהבה מתחילה בפנים, היו כבר מי שאמרו,
            ולהשקפתי, כל אדם שמתחיל אפילו לעשות שלום עם עצמו, כמה שזו עבודת חיים,
            תורם בקצת לעולם כולו.

  4. מעניין שלא הכרתי את המשחק הזה, רק אמת או חובה, מה שהופך את הקטע לעוד יותר מעניין ונוגע.

  5. היי מותק, מה שלומך?

    גם אני לא הכרתי את המשחק הזה (אנחנו קשישים איצקוביץ", ומוטב שנודה בזה).

    רוניתי, הקטע נפלא בעיני.

    • רונית בר-לביא

      תודה, נשמות.

      אני חשבתי הפוך, שרק קשישים מכירים את המשחק הזה.

      כנראה שהוא הגיע לתקופה קצרה, ונגנז באיבו, ואולי טוב שכך.

      מה שכן, יעל, אפשר לנסותו כאן בבלוגייה, ולתת נגיד תשורות רוחניות או תרומות לנזקקים אמיתיים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונית בר-לביא