בננות - בלוגים / / זה כביכול: הקודש והחול
אני והעיר הקדושה
  • רונית בר-לביא

    חוזה השכירות שלי מצביע על כך שאני מתגוררת כרגע בירושלים. זה אומר שחם לי בקיץ אבל נסבל, שאני מוצאת את עצמי חלק ממיעוט קיצוני ומסוכן שהולך ונכחד בעיר הזו, שאני מעדיפה שקט כפרי ופסטורלי על פני צפיפות ורעש של עיר, שאין לי יותר מושג ממקומות חדשים לבילוי בעיר הזו, כי הפסקתי לחלוטין לצאת בה, ושבאופן כללי אני עדיין מעדיפה כאן על פני שם, אולי כי שם יותר פיח ויותר לחות ויותר רעש וצפיפות ולחץ, ונכון שגם הרבה יותר בנים שהם סינגלים ושווים לכאורה וכל זה, אבל כשיש הרבה ממילא לא מוצאים, אז מה רע לי פה בינתיים עם כל הנזירים המורמוניים,  הנוצרים-אוהדי-ישראל, המשיחיים למיניהם מכל קצוות תבל, ונציגי העיתונות-העוכרת-ישראל מכל אירופה רבתי ?? אחרי הכל, כשאת יורדת לך בכפכפים לקנות לחמנייה ושוקו בפיצוציה בתל אביב, איזה מיזוג אתני  כבר נכון לך ? מקסימום פועל רומני דלוח לרפואה. אבל בירושלים, כל גיחת סרק לרחוב מניבה מיזוג גלויות שלם שמהווה עילה לועידת פסגה אזורית לפחות. אז מי אני שאוותר על כובד אחריות שכזה, שלא להזכיר, על ההנאה המשונה שבזכות לגור במקום הדומה ביותר לעזה, בתחומי הקו הירוק ?? ובכן, לא אני. לא ולא. על כך ועוד, בטורים הבאים.

זה כביכול: הקודש והחול

 

 
זה לא הגשמים ולא שלוליות, גם לא שלג מפשיר ולא הרפש שאחרי.

ירושלים היא ה"אשמה" הבלעדית בכך.

זה כביכול: הקודש והחול.

כל כך הרבה דילוגים אני נצרכת לדלג בכל פסיעה בכל מבט בכל פתיחה של מטרייה,
בכל רחוב בכל סמטא בכל טיפה בכל זירזוף, בכל שחור וכל לבן וכל אפור,
עם כל אחד,
כל מי שרק רוצה בכך.

צבעוני אין כאן הרבה.
אני לקחתי על עצמי ללבוש צבעים, מזמן, בכך צובעת קצת את העיר והסביבה הקרובה,
ואני לא היחידה.

אתמול למשל הגיע אלי לשיעור פרטי אברך חרדי לבוש שחורים.
איך הגיע לביתי ואיך סיכמנו, גם סיפור, אבל הנה נפגשנו, והיה מדהים. היתה הארה קטנה,
כזה מן קומזיץ מקומי בתוך דירה עם חלון פתוח ודלת פתוחה לבל יהיה חשש ייחוד.
ואני מאד מעריכה את הפתיחות לה נזקק האברך בכדי לאפשר את המפגש הזה,
והוא טוען שכל זה בזכותי, ושנינו זכינו.

באיזו עיר אחרת לעזאזל בעולם זה היה קורה ?

לבשתי צנועים וכמעט ולא הבטתי בעיניו, והוא הניח קפוטה וז'קט ורוב לבוש בין מעיליי
שלי בכניסה, כך לראשונה התערבבו להם "קודש" בחול במפגשנו.

לעונג לי בשנים האחרונות לגשר, ביני לבין חלקיי הפחות ידועים לי,
ביני לבין דתיים, חרדים וכל השאר, אנשים שפעם גרמו לי לאנטי די גדול.

אומרים שאם אי אפשר לנצח אותם, התיידד עמם.
וכך אני עושה.
ולראשונה לא מתוך הרצון או הצורך לנצח, כי אין את מי, אין אחר.

והם בכך נמסים ונעשים רכים ומדברים ואדיבים ומקסימים, אפילו מתנצלים.
כל צד הופך בהשתדלותו יותר ויותר דומה לצד השני,
עד שאנחנו הופכים למאד דומים זה לזה ולנבדלים מסביבתנו הקרובה והרחוקה,
שותפים לדבר הקרבה בינינו, שותפים לרצון לקרב אחים ולבבות.

שיעור פרטי בסוף לא התקיים, דחינו לשבוע הבא.
ישבנו ודיברנו יותר משעתיים קסומות.
משני צידיו של שולחן, מעט מרוחקים בכדי לאפשר קרבה בטוחה לשנינו.
ואני מעריכה את האדם האמיץ הזה עד מאד,
ויהיה שיתוף פעולה, יהיה.

מרגישה שכל אחד מאיתנו למד המון, וחשה גם שליחות גדולה מצידי כלפיו וכלפי המגזר הזה בכלל.

כבר הרבה זמן שיש לי בראש הקטע של ליזום מסגרת של הידברות חרדית-חילונית.
לא דתיים, חרדים.

ונדמה לי שזה כבר קורה ועוד יגדל בעתיד הקרוב, ושזו אחת הדרכים והמשימות שלנו
בתוך העם שלנו, לדבר, להכיר, להבין כמה דומים.

אני לא קוראת לזה "לגשר" אפילו, אתם לא תאמינו כמה ה"צד השני", לא משנה באיזה תחום,
הופך לבדיוק אתה, כשרק באים בנדיבות ובאומץ ומבינים את הפחד וככה בשנייה הוא גם
יכול להיעלם (אבל ממש לא חובה).

ולא ייאמן החיוך שכל זה נוסך.

 

 

 

22 תגובות

  1. חחחח סחה על הבגדים הצנועים. אברך משי, בחיי.

    • רונית בר-לביא

      יותר אברך של פוליאסטר 🙂

      ודפקתי צניעות משהו, הלכתי לקראתו וככה הרווחתי המון..

  2. איזה פוסט אוטנטי ויפה. כל כך טוב לשמוע על משהו חיובי שקורה כאן.

  3. רונית, הסקרנות והגישה נכונות וראויות אבל לגבי ה"גשר" – שלא תהיה לך טעות. כן, וגם לא…
    הייתה לי פעם מסעדה בירושלים. אחד הגימיקים שלה היה שהיא נראתה כמו דירה – היית מצלצל בדלת והיו פותחים לך, וכו".
    היו לי שני חרדים קבועים שם – האחד "פעלולן חתונות" (מאלה שרוקדים עם שש כוסות על האף) והשני – מורה לתלמוד.
    עם השני ביליתי בהמון שיחות על אלוהים ויהדות ופילוסופיה ודתות.
    שניהם הגיעו לשם כאל מקום מפלט.
    שניהם חשבו בפעם הראשונה שזה מין בית זונות.

    יש על מה לגשר.
    וסיפורים אחרים אבל על אותו עיקרון יכולתי לספר כמובן גם על בדואים או על יפנים. כולנו בני אדם, אבל מעוצבים באופנים מאוד שונים.

    • רונית בר-לביא

      כנראה שלא כל החרדים אותו דבר..

      יש את אלה המחופשים שמחפשים בית זונות, ויש כל מיני, ויש גם את הגדולים, כמו שיש בכל קבוצה, שמחפשים אמת ואת הטוב.

      • פגשתי כל מיני חרדים כמובן. ולא התכוונתי לומר ששני אלה לא חיפשו גם את האמת ואת הטוב. להפך. אנשים יקרים, והתיידדנו. אבל הבאתי אותם ויכלתי להביא עוד כמה דוגמאות רק לומר שיש פער, שבו בזמן הם באו ממקום מנטלי אחר באמת (וללכת לזונה ביהדות זו פרוצדורה מסודרת. צריך לנסוע לעיר אחרת וכו").
        יהיה לך מרתק.

        • רונית בר-לביא

          מה שם המקום שהיה לך בירושלים ?
          באיזו תקופה ?

          זה נשמע מרתק.

          אתה עדיין בעיר ?
          לא… אתה נשמע כותב מתל אביב.

          • הי רונית, למסעדה קראו "זורבה הבודהא" והיא הייתה בתוך החצרות של יואל סלומון, והיא נסגרה לפני כשתים עשרה שנה… מאז הספקתי ללמוד וללמד באוניברסיטה, לעבור לתל אביב ו… שם אני עכשיו.

  4. מז"ט. אני מריח שידוך. יפה.

    • רונית בר-לביא

      שידוך של מה ?

      הבחור נשוי ועם ילדים.

      אני מקווה לשידוך רעיוני.

      גם אתה אנטי ?

    • מירי פליישר

      רונית קפצתי לביקור ונהניתי מרוח הפוסט. מתה על הבגדים הצבעוניים שלך.ושמחה על החיוך.
      אני בגמילת אינטרנט אשוב לסעודות קצרות כשאוכל.

      • רונית בר-לביא

        תודה, מירוש.

        האמת שהחרדים לאחרונה מעניינים
        אותי, בערך כמו שנזיר בודהיסט או כל בן תרבות אחרת.

        רק שאיתם אנחנו צריכים להסתדר באמת, כי הם כאן. כל כך כאן.

        ואני בהפסקה קצרה מגמילת האינטרנט.

        באמת תהיתי איפה את ….

  5. יפה, נדיב וחי. יש תחושה שאת יכולה להרגיש את עצמך ואת האחר בחדות, במין"עֵרות" בכל מקום כמעט — מה שקורה להרבה אנשים רק כשהם נוסעים למקום רחוק

  6. רונית בר-לביא

    שחם יקירתי, כתבתי לך בדעה צלולה את מה שכתבתי, כי נמאס היה לי להתייחס בעדינות לאדם שדי מצריך כאפה …. ביקשתי מיעל אחר כך למחוק את תגובתי, כי בכל זאת, לא יאה ככה, וגם לא נראה שזה ממש יעזור …. באמת נראה לך שהסגנון המלחמתי והמאד לא נחמד שלך, ולא מתוך אמיתיות, אלא מתוך רצון להתנגח, יוליד הקשבה אלייך ? איתי בכל מקרה זה פחות הולך, מה גם שהבלגה היא לא הצד החזק שלי. אחרי שהסדרנו את זה, אולי אכנס אחר כך לראות על איזה שיר את מדברת. נראה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונית בר-לביא