בננות - בלוגים / / עכשיו אחרי יומיים שלושה
אני והעיר הקדושה
  • רונית בר-לביא

    חוזה השכירות שלי מצביע על כך שאני מתגוררת כרגע בירושלים. זה אומר שחם לי בקיץ אבל נסבל, שאני מוצאת את עצמי חלק ממיעוט קיצוני ומסוכן שהולך ונכחד בעיר הזו, שאני מעדיפה שקט כפרי ופסטורלי על פני צפיפות ורעש של עיר, שאין לי יותר מושג ממקומות חדשים לבילוי בעיר הזו, כי הפסקתי לחלוטין לצאת בה, ושבאופן כללי אני עדיין מעדיפה כאן על פני שם, אולי כי שם יותר פיח ויותר לחות ויותר רעש וצפיפות ולחץ, ונכון שגם הרבה יותר בנים שהם סינגלים ושווים לכאורה וכל זה, אבל כשיש הרבה ממילא לא מוצאים, אז מה רע לי פה בינתיים עם כל הנזירים המורמוניים,  הנוצרים-אוהדי-ישראל, המשיחיים למיניהם מכל קצוות תבל, ונציגי העיתונות-העוכרת-ישראל מכל אירופה רבתי ?? אחרי הכל, כשאת יורדת לך בכפכפים לקנות לחמנייה ושוקו בפיצוציה בתל אביב, איזה מיזוג אתני  כבר נכון לך ? מקסימום פועל רומני דלוח לרפואה. אבל בירושלים, כל גיחת סרק לרחוב מניבה מיזוג גלויות שלם שמהווה עילה לועידת פסגה אזורית לפחות. אז מי אני שאוותר על כובד אחריות שכזה, שלא להזכיר, על ההנאה המשונה שבזכות לגור במקום הדומה ביותר לעזה, בתחומי הקו הירוק ?? ובכן, לא אני. לא ולא. על כך ועוד, בטורים הבאים.

עכשיו אחרי יומיים שלושה

 

 (בעקבות פוסט שירי בית חולים של משה גנן)

 

ואחרי ששב השקט הזמני על כנו
(נגמר שלב א" הטראומטי הפתאומי והאינטנסיבי),

אני חושבת שמוכנה לשלב האנקדוטות.

אני אנסה להעביר חלק ממה שהיה שם ב"בית האלוהים" (ספר מצויין של סמיואל שם, אגב).

ישנם הימים הראשונים, שאז את פועלת סביב הארוע כמו שמדברים על זמן תאונה:
את מוצפת אדרנלין, עושה בכל רגע את המעשה הנדרש הבא, כמעט ואין זמן לחשיבה.
הזמן הוא זמן מעשים. והרגשות מציפים למראה הקרוב האהוב, ואז מבעבעות הדמעות.
ויש אנשים שמבקרים לך את הדמעות, גם בזמן כזה, ואחרי החרדה, את נחלצת להגנתך,
כי בפנים יש קול שאומר שמותר לך.

האדרנלין גורם לך לא להצליח לישון גם בחמש שעות שנותרו עד לבוקר הבלתי נמנע,
וזה הזמן שהמחשבות שלך הצליחו גם הפעם לגנוב ממך לטובתן.

והחלומות, החלומות סוכריות.

שמתי לב שבשעתיים בערך שהצלחתי לישון בכל לילה של אותם "ימים", החלומות
באו סוכריות. לא היו חלומות רעים. החלומות הפעם היו לטובתי, ניסו לעטוף
כצמר גפן מלטף, ערסלו, השגיחו שלפחות בשעתיים האלה, אף חלום סורר לא יפריע
את מנוחתי הקדושה, היסו את המציקים, סגרו דלתות, התהלכו על בהונות.
חלומות אהובים, חלומות סוכריות. יש לי רק אהבה אליכן ואל זכריכן עכשיו.
(הן היו נשים על אף שחלום הוא גוף זכר).

והיה קשה והיה מפחיד עד מאד והיה אי וודאות במשך חמישה ימים ולילות ארוכים.

והיה גם מצחיק עד מאד.

והיה הרופא ששמו הולך לפניו, כולם אומרים שהוא מעולה בעבודתו, שופרא דשופרא,
ואנחנו אישיותית נתקלנו באדם מתנשא ובלתי נעים.
אני בכיתי בגללו, ממש. נפגעתי. והוא הוסיף לי לקושי הכללי ולצער ולחרדה ולאימה.

ואז אחי מופיע לי עם התובנה שהרופא המכובד פשוט לא כל כך אוהב אנשים בהכרה …..
התגלגלתי מצחוק.

כבוד הרופא המדופלם (שתודה על כל מה שעשה), פשוט אעעעפס לא כל כך אוהב
אנשים בהכרה.
הוא מעדיף אותך מורדם אם אפשר, או פתוח חזה, רק ככה הוא מעדיף לתקשר.

ובלוק הטחינה-חומוס שאח שלי הביא מאבו גוש בלווית צרור פיתות,
למשמרת לילה אותה עמד להעביר עם אבי, והיציקה שנפלה דוך על הרצפה,
והדודה המצחקקת נהדרות.

והיה האח הקרוע של המחלקה, נקרא לו סימון בוזגלו, שנכנס לחדר החולה ומשפחתו
ההמומה ומביא סרייה של שעתיים בדיחות "גסות", והופך את החדר כולו ואת החולה
המורדם ומונשם לשוק צבעוני ומעט מלוכלך, עם תרנגולות מתרוצצות ונשים עירומות,
ואבסורד רוקם חיים ואת רוצה להקרין הכל לתוך סרט ולחתום בנשיקה,
ולשלוח לעזאזל לחיים של מישהי אחרת בדיונית, ורק לא שלך.

ובתוך כל הזמן-לא זמן הזה, את רואה המון אנשים מסביב, מזהה אהבה, הרבה אהבה,
בבני אדם.
והקרובים זורמים, מבקשים לעזור, והשיחות מתארכות עד הבוקר.
פתאם את שומעת דברים שמעולם לא שמעת קודם, וכולם שופכים את ליבם בפנייך,
וזה מקל עלייך כל הדיבוריזציה הזאת,
הרי בוא נודה שבימים כתיקונם את רוב הזמן לבדך מבחירה.
ופתאם אנשים והמון דיבורים וקשרים ואהבה ונישוקים וחיבוקים שעוזרים,
והאגו וכל שאר השטויות הרגילות של שגרה קצת נדחקים הצידה,
ובחרכים הקטנים שנפתחים בין הזמנים, יש מקום כמעט רק לאהבה להיכנס ולבוא.

והיא נכנסת ובאה.

ואת מרעיפה אותה עוד יותר מביום רגיל על כולם, ומודה על כל דבר הכי קטן,
ואוהבת את אחיות בית החולים והקיוסקאי ואת השומר.

ובימים כאלה, כשאת יוצאת לרגע החוצה מהעולם הלבן אל החוץ החוצי,
רחוב הנביאים אפילו נראה כמו השאנז-אליזה,
טוב אולי לא רחוב הנביאים, אבל כל רחוב עירוני מלוכלך ודהוי הופך לגן עדן עלי אדמות.

ואי אפשר לתאר איזו חוויה היתה לי לראות את עין כרם מוזהבת כולה לקוחה מגלויות
תיירים או מאיורים של ספרים על גן עדן.

החברה הכי טובה שלי התחתנה באותם ימים נמהרים, והיה יום שבו נאלצתי
לעשות סטייה חדה בין גיהנום לגן עדן וחזרה, ובאמצע הסיוט של בית החולים ואי שינה
ובהלה לאמא שלי,
התקלחתי, התלבשתי מקסים, ונסעתי עם חברים למקום די רחוק ויפהפה,
לערב אחד מהאגדות.
המעברים היו מטורפים לחלוטין.
והכרחיים.
לא היתה לי כל ברירה אחרת.

ומה שעזר לי באותה חתונה עצמה היו חברים, אנשים אוהבים, אהובים.
ומופע קטן של מישהי מהמשפחה שעלתה ושרה את "פרח הלילך".
זה היה רגע שבו נאלמתי דום.
זה "ה"שיר שלי, אני מפזמת אותי בקומי ובשוכבי, באופן טבעי.

עמדתי נאלמת.
וכשהיא הגיעה ל"היום אולי נדחה את העצבת",
הייתי שם. לגמרי. ברגע.

כמה חיים של בן אדם יכולים להיות סרט ?

לא היה זמן לתמוה,
היה זמן להיות.

וכל כך טוב לחזור למציאות הרגילה וה"נאחסית" אפילו של:
לראות באפור,
ולהתעצבן על אנשים, ולכעוס קצת, וקצת לאהוב, ולנוח ולישון המון,
ולחשוב שעות על שעות ולהסתבך עם זה,
ולהתעצל אפילו ללכת לסופר, ולא להחזיר טלפונים לעשרות אנשים,
ולקטר ולהתלונן, אבל בפנים גם המון להודות ולשמוח,
ולהתבאס מהמדינה ומהעיר, אבל לדעת שזה מה שאני בוחרת,
ושוב להתרתח על שני ההורים הבאמת בלתי אפשריים, ואני לא אפרט,
אבל לשמוח שיש על מי להתרתח, ובערב אולי שוב להתפייס,
ולעזור מאד, אבל גם להרשות לעצמי סופסוף טיפה ליפול גם עליהם או להרגיז,
כי אני לא אלוהים אני גם בנאדם, 
ולהבין שוב ששגרה זה נהדר בעיניי,
ובעיקר: לנצור היטב את ההבנות הרבות,
ובעיקר את זו: שאני רוצה ללמוד להסיק מסקנות ולהשתפר גם בלי הגרזנים החדים
והנוראיים האלה של החיים.

אפשר בבקשה ?

 

 

 

 

 

 

20 תגובות

  1. אוי רונית… וולקם טו דה קלב.

  2. מירי פליישר

    הי רוניתי
    פרח הלילך ליווה אותי שנים . זוכרת שזה התחיל במלחמת ששת הימים כשהייתי בצבא בגדוד קרבי פקידה חצי מתפקדת אבל כותבת שירים ורוחנית וכשפרצה המלחמה וכל הגדוד יצא ואנחנו קצת מאחור , שוררתי לי את השיר . יש בו משהו שנועד למלחמות וחרדות גם יחד כנראה.
    שמחה שחזרת לשיגרה שבה אפשר להדוף מה שמיותר אבל כדברייך לנצור את התובנות.
    בריאות ומנוחה
    בידידות
    מירי

    • רונית בר-לביא

      מירי, לא ידעתי שגם את אוהבת.

      "פרח הלילך" הוא בשבילי שיר לכל מצב,
      הוא מופיע לי גם בימים יפים וברגעים מאושרים של טבע ויופי ושלווה.

      • מירי פליישר

        רוניתי אהבתי את השיר מאוד אז והוא שורר לי אז. עכשיו הוא נמוג איכשהו ודוקא לטובה.

  3. וואו רונית. כל כך אמיתי ואמיץ להרגיש עד הסוף כל מה שאת מתארת. אני מאמינה בדרך החיים הזו. להרגיש, לדבר, להחצין. וכן, ריגשת אותי עם פרח הלילך. תודה שהזכרת לי.

  4. רונית את כותבת נפלא, וכל כך נכון שרק אחרי ימים שלא כשגרה אפשר להעריך אותה, שהכל כרגיל זה בעצם האשר… ופרח הלילך אהוב גם עלי {לבתי אהובתי קראתי לילך}

    • כמה יפה כתבת, צרות מחזירות לפרופורציות ככה זה , שמחה שחזרת לשגרה, רונית, גם אני מצטרפת למעריצות פרח הלילך וצבע הלילך, שיהיה תמיד לילך ושבת שלום

      • רונית בר-לביא

        חנה, תודה.

        חס וחלילה שלא נצטרך צרות בכדי להעריך הכל ובכדי להיכנס לפרופורציות.

        אני חושבת שזו המטרה העיקרית,
        ללמוד לבד ועם כמה שפחות גרזנים …..

        לו יהי.

    • רונית בר-לביא

      חני, תודה על המחמאה, זה משמח.

      לילך – שם מקסים.

  5. רונית, מכירה את הקצוות האלה שלקחת אותי אליהם, ואהבתי שנתת לאהבה להכנס גם כשנדמה שלא. כן, לפעמים היא מפתיעה.

    • רונית בר-לביא

      מירה, נתתי לאהבה להיכנס,
      כי לא היה לי זמן להפריע לה.

      כי פעלתי, וכי יש כמויות אדירות של אהבה בעולם.

  6. תראי מה מפיקה ממך האנדרלמוסיה הרגשית. ערסול של תהיות, מחשבות ודמויות שמגיעות לרגע ונשארות יותר. בריאות והחלמה.

    • רונית בר-לביא

      תודה, לבנה.

      אני תמיד באנדרלמוסיה רגשית :))

      והיא מפיקה ממני הכל.

      לפעמים בא לי קצת להפסיק להיות מופקת ויותר לחיות ברוגע וקלילות,
      אבל לא בדיוק שואלים אותי כאן..

  7. מסתבר שאפשר.

    יופי. חדשות טובות. שמח לשמוע. שימשיך ככה. רק לעלות ולהשתדרג, בעזרת השם (אופס. מותר להגיד "בעזרת השם"?)
    :))))

    ורונית, תביאי דוגמית מהרפרטואר של סימון בוזגלו.

    • רונית בר-לביא

      סימון בוזגלו זה כל מה שדיבר אליך מכל הפוסט קורע הלב הזה ??
      :))

      סימון בוזגלו הוא כזה קרוע,
      אבל ה"בדיחות" שלו לא מצחיקות, כלומר אותי לא, כי הן אתה יודע, רדודות כאלה, ומה לעשות, קראו לי מורתית קראו לי מה שבא לכם,
      לא מצחיק אותי.

      רוב הבדיחות שלו מתחילות ב"נפטר אחד"
      ממשיכות בתיאורי איברים ועמידתם, ובמצב האחיות בסביבה,
      ומסתיימות בהקאה שלי בשירותים פחות או יותר ….

      אני הסתכלתי מבחוץ על הסצינה וזה הוקרן לי כסרט קוסטוריצה כזה מוטרף.

      היתה גם בדיחה לא "גסה" אלא ביזארית.
      על ילד שנולד רק עם ראש, ואמא שלו חיברה לו זרועות ורגליים מבד או משהו כזה, ושמה אותו על החלון (לא זוכרת למה), וכשנכנסה האחות לחדר נבהלה וצרחה והצביעה: "אמאל"ה עכביש !!".

      זו רמת הבדיחות.
      הזוי לגמרי.

      • רוניתוש, לא היתי אומר שרק בוזגלו דיבר אלי. כתבתי עוד כמה דברים מלבד אזכורו.

        בשורה התחתונה: אני שמח לשמוע שעולים מבירא עמיקתא בחזרה לאיגרא רמה. לאט, לאט ולא חלק, אבל עולים.
        שימשיך ככה.
        בריאות, אושר ושלווה.
        ושנה טובה לאביך ולכל משפחתו ויקיריו.

        • רונית בר-לביא

          צחקתי, מאמי.

          אני בשלב הצחוקייה עכשיו כנראה.

          תודה,
          אהבתי את ההתמקדות שלך בסימון.

          הפוסט הזה הוא תצריף של יותר מידי ז"אנרים,
          כי ככה אני, כותבת בלא יותר מרבע שעה (כמו בישול), חומר גלם שלא תמיד משוייף.

  8. איז יופי של פוסט ! מסתבר שהכל פרספקטיבה, אה? ואני כל הזמן אומרת שאין כמו "השגרה הברוכה", ככה אני קוראת לזה.בריאות ושגרה ברוכה, רק זה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונית בר-לביא