נטע אלקיים
  • נטע אלקיים

        1980           נולדה בישראל, נתיבות 2001-5        לימודי אמנות במסלול האקדמי למורים, מכללת קיי, באר-שבע 2006-7        לימודי המשך ב'שנה החמישית' קלישר, תל-אביב 2007-8        לימודי מיצג בבמת-מיצג, ת"א   תערוכות יחיד 2005   "ללא מילים", במסגרת "נדבך" ה-12, בית- האמנים, ירושלים 2006   "ללא מילים", מרכז-מדעים נתיבות. 2006   "אבוחצירה 7", בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי, ת"א 2007   "אינטימי" המוזיאון לאמנות ישראלית, רמת-גן 2008 "השגחה" גלריה טובה אוסמן, ת"א 2009   "אנט וסמר", גלריה אנטיאה, ירושלים 2009   "דפוס" מיצב חלון, גלריה טובה אוסמן, ת"א תערוכות קבוצתיות 2002      אוצרות והשתתפות בפסטיבל קולנוע דרום השני, שדרות 5-2003   תערוכות בגלריית המשכן לאמנות חזותית בנגב, באר-שבע 2006      הסטודיו הפתוח,קלישר 5, ת"א 2006      ללא התראה מוקדמת, גלריה ברבור, ירושלים 2007      כלולות, כנס-שדרות לתרבות וחברה, בית-האקדמיה, ספיר 2007      מרחב מגדרי, הבית הפתוח, ירושלים 2007      לוסט,  גלריה פירמידה, חיפה 2008     חלון ישראלי, מוזיאון הילדים, חולון 2008     מנהרת הזמן הגלריה העירונית, גבעתיים 2008     צפייה פומבית # 4 , שכונת שפירא, ת"א 2008     פסטיבל זז הבינלאומי לאמנות מיצג בת"א ובמצפה רמון 2008     סינדרום, אוצרות והשתתפות במסגרת פסטיבל סמילנסקי 4, ב"ש 2009     פסטיבל Crane  לאמנויות בבורגונדי, צרפת וב La Java  בפריז 2009     "מנופים" פתיחת עונת התערוכות, מיצג ב'טליתא קומי', ירושלים 2009     'תל אביבה' במסגרת 'אוהבים אמנות', פרפורמנס בתחנה המרכזית בת"א   פרסים ומלגות 2005    פרס הצטיינות מראש המכללה ע"ש, ב"ש 2005    מלגת ראש העיר לעידוד אמנים צעירים- עיריית נתיבות 2007    מלגת השתלמות לאמנים, קרן התרבות אמריקה-ישראל 2008    תמיכה בפרויקט "דפוס" מטעם המועצה לתרבות של מפעל הפיס

פסים

 

 

 

 

הערב הפציע וגמע את חומו של היום בלגימה אחת, רוח קרירה של ערב יום קיץ לוהט החלה לנשב על עורפי העצים, והמדרכות החלו מתרוקנות מאדם.
יללת ניידת משטרה פתאומית הסבירה פניה לעוברים והשבים להזכיר להם שיפנו את מקומם לחבורות הרחוב הליליות, לשיכורים, לחסרי הבית המפויחים ולזונות, דיירי הרחוב הקבועים של הלילה המתקרב.
אנט מחתה את זיעתה, שנותרה על פניה ממרוצת הבוקר והתיישבה על אחד משולחנות בתי הקפה שרוב כיסאותיו היו מורמים והפוכים כבר.
איש לא הסיט מבטו אליה ונעם לה לחוש לרגעים אלה כבלתי נראית.

היא פתחה את ארנקה וגילתה שהתרוקן הוא במשך היום ועל כן הציתה סיגריה ועישנה בגרון יבש אך בשקיקה.
מישהו שעבר לידה הציץ אל תוך בית הקפה, היסס מעט והתיישב בחיפזון על אחד מהשולחנות בקפה מרחק שניים הפוכים ממנה, כאילו מיהר לתפוס לו מקום ביציע גדוש אנשים.
היא ניסתה לשעשע עצמה בלתהות על קנקנו, שערו היה חום אפרפר, פניו נראו מוטרדות ומבטו מכווץ, היה נדמה לה ששפתיו קופצו כל אימת שמוחו אפשר לו ליישב דבר מה ממחשבותיו או לגלות משהו חדש, גבותיו היו עבותות ומעליהן נחרטו כמו מעשה ידי אמן שני פסים דקיקים ומקבילים זה לזה שקישטו את פניו והוסיפו להן נופך עלום- משמעות.
דמותו נראתה לה מעניינת באור ובזווית ההם והיא רצתה להתקרב אך היססה.
אך רגע לפני סוף היום, שתמיד הרגיש לה כמו איזה רגע שלפני מוות צפוי, הכניע אותה להמר מאשר לא לעשות שום מהלך
"שלום" הוא הרים מבט
"אני אנט, ציירת, סמטת בועז"
עיניו המעוטרות בקווים דקיקים שהתפצלו עד לרקותיו שלחו מבט שואל או אולי מופתע מהישירות של זו  "אני שם-טוב"
"כבר ידעתי שיש בך משהו מעניין…" אמרה תוך כדי גרירת כיסא אל מול פרצופו, הפיכתו והתיישבות בפישוק רגליים ושפתיים
"את האמת? הפנים שלך…הן כאילו מספרות משהו, הן שהזמינו אותי לכאן לברר מה…
אולי שמת לב שנעצתי בך מבטים… אני יודעת שאני חוצפנית לפעמים עם המבטים שלי, אבל אל תדאג אני לא מזיקה, סך הכל חורטת במאגר המוח שלי קווי-קונטור … כשאני אוגרת מספיק, אני חוזרת לסטודיו ומתחילה לרוקן, לפעמים אני מוצאת שהעיניים שלי רואות באנשים רק את הקווים והקונטורים שאמנם מתארים את דמותם אבל גם משליכים על האופי… "
היא עצרה והביטה בו בפניו "כאילו שכל בני-האדם סביבי נבראו לי ל'מודלים'… " 
היא בחנה טוב את פניו כל אותה עת שהביט בה ובמילותיה מתרוצצות באוויר העומד, היבש, על מדרכת- בית הקפה, שותה לגימות ארוכות של אספרסו קצר.
חידון הניחושים שלה רק התחיל לדגדג את מוחה והיא ניסתה דרך פנסי עיניו לראות את היום שעבר עליו, את האישה אתה ישן בלילה, ניסתה לנחש כמה פעמים ביום הוא חושב מחשבות על מוות וחלבה אף את הכמויות בהן הוא מעשן.
הוא כחכח בגרונו כמחפש מה להשיב "אני לא מעניין, סתם עברתי פה במקרה, לא מכיר סמטת בועז, לא חושב שהייתי שם, אבל אולי פעם…את אומרת? מעניין לראות…"
אנט לא הופתעה מתשובתו התלושה והמקוטעת
"לא, זה בסדר, רק חשבתי שאולי מצאתי שכן, גם נראית לי קצת מהתחום…"
הוא המשיך לכחכח בגרונו עד שקולו התעבה "לא ממש, אני מספר במקצועי"
"אה… עובד במספרה או משהו כזה?"
ואז ראתה אותו מחייך. שפתיו נמתחו באיטיות שלווה כשבמקביל נחרצו שלושה בקעים מכל זווית בעין, בלחיו נולדה גומה בהירה וזיפי האפור-חום הבריקו אל מול אורו המעומעם של פנס הרחוב
"נו מה?…אתה צוחק עליי?"
"לא ספר. מ ס פ ר. אני מספר סיפורי תנ"ך. אני…מזה אני חי"
 דמיינו את הצבע של המחשבות שלו,  את גוון קולו, בדידותו, את גילו הרך… ופתאום הוא הופך לנביא, לחוזה-אסונות של צרות שעתידות לבוא על גדולים ועשירים ממנו. חבריי, אם הייתם קוראים לנבואת-אלוהה זו סוציאליסטית-הרי שצדקתם… קבלו את המילים אשר שתל המקום בפיו של עמוס: "שמעו! השואפים אביון ולשבית עניי ארץ! הנה קץ לשירה אשר בהיכלות העשירים, והיא ליללה תיהפך…די להעשקות הדלים והרצצות האביונים!" לא עוד עושק לעניים ונחת לעשירים בקרב העמים…אין מעמדות ולא יהיו…כי כולם שווים בפני המוות והבורא"  
 
"סליחה" ניגש אדם משופם עם מטאטא שהיה… "אתם צריכים לשלם, אנחנו סוגרים" בעל המקום.
היא קמה ראשונה. הוא קם אחריה, הניח שטר מקומט ששלף מכיס חולצתו ונגרר אחריה לבחוץ. שניהם עמדו בחוץ ונשמו לרוחה כאילו התגברו עכשיו על איזה מכשול קשה.

"אך איזה מלך לא ירצה להמשיך במלכותו? איזה כהן ירצה להפסיק לכהן?
פשע גדול הוא לחזות אבדון לעשירים ושליטים אלו…ועל-כן דבר אמציה הכהן אל עמוס: "חוזה, לך… ברח!"
בעוד הקפה מתקפל ומחשיך והם מתפתלים במקומם, קרב לעומתם בחור שחרחר וגמלוני רכוב על אופניו, כשחלף על פניהם הוא הביט בה במבט שהסב לה אי שקט, היא ניסתה לחשוב מה הוא שידר לה, אולי הייתה מוכרת לו מהיכן שהוא או שראה אותה, אולי בשכונה היום במרוצת הבוקר…
אך לא, הנחה זו לא הרגיעה אותה
אולי אדם זה שעומד לידה משך את תשומת ליבו ומאחר ולא הבין מה מעשיה אתו, הביט בה במבט סוקר. מבטו לא רק סקר אותה היו אלו כמה שניות טעונות של מבט והיא החלה אפילו לתהות אם לא ניסה לפתות אותה לבוא אחריו…
נגיעה קלה בכתפה הפסיקה לרגע את מחשבותיה
"אני הולך… סמטת-בועז, שיהיה לך לילה טוב".
"כן… תודה…" ענתה מוטרדת בניתוחו של שבריר מבט אגב דמותו של ה'מספר' מולה, צלליתו המתרחקת, צעדים מפורקים ומהוססים כמו סרט-אילם על כותלו האחורי של בית-הקפה…
כך היא בוהה בגב המספר כשלפתע הסתובבו הפסים שעל מצחו אליה והוא ראה אותה עדיין במקומה מונחת, קולפת את צלו מקיר בית הקפה הנעולחשוך, מבטה ממשיך לצייר בדמיונה קווי מתאר שלו באין מפריע. וכאילו הוא עצמו כבר יצא מן התמונה והתיישן
"סמטת בועז!" קרא אליה בשם שאימץ לה, כיאה לאיש-תנ"ך שכמותו
היא עמדה ללא נוע, מבטה הפך מזוגג ויבש. ליבה אפילו לא החסיר פעימה, היא לא חשה בו רואה אותה במבטיה, במערומיה.
ופתאום, עבר הבחור שוב. הפעם ממש קרוב. חצה ברכיבה איטית את הכביש שהפריד עתה בין שניהם והפעם הוא לא שלח מבט.
מדוע? מה הייתה כוונתו עכשיו? או שמא לא הבחין בה כלל?
אפילו לרגע לא עצר, מביט נכחו בכוונה מושלמת עד כדי אי אמון. האם היתה לו מוכרת?
אולי נפגשו מבטיהם בראשונה במקרה והוא חזר כדי לבדוק האם תביט בו שוב…
האם לא הסתכל בפעם השנייה כיון שהספיק להגניב בה מבט לפני שלכדו אותו אישוניה…?
כן, שחזרה בראשה, הוא ראה אותי ממרחק ותכנן את צעדיו ומבטו עד שיגיע אליי…
אין לה ספק, משהו היה במבט זה ש…ראשה סבב ימינה אחריו, בוחנת את שיזפון רגליו החלקות והרזות המתרחקות ממנה דיווש קצבי אך לאה
"הוא…" שמעה את עצמה אומרת בקול תוך שעבר בה רעד
הפסים ממרחק שני מטר התקרבו כעת וניצבו מולה
" רגע…" נשף לעומתה. חש כי נותר כעת מסגרת לתמונה בלבד
הרימה ראשה אל פסי האומן שעל מצחו
"סמטת בועז "… אמר, מטעים את הברותיו כמו מספר סיפור תנ"ך מרתק שרגע השיא בו קרב, "כן?" הצטרדה אליו, עדיין מוסחת
"לילה טוב…לא חשוב".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
* יהושע רוזנברג, עיונים בספר עמוס
 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 תגובות

  1. נטע, סיפור קולח. האם באמת התכוונת ל"מבושיה" או לבושתה?

    • תודה רבה, אמיר
      התכוונתי להשוות את המצב שבו הוא "תופס" אותה עדיין מביטה בו למבושיה (כאילו ראה אותה בעירומה)אבל אולי בערומה עדיף…"בושתה" לא מסתדר לי…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לנטע אלקיים