בננות - בלוגים / / אדישות פיקטיבית
נטע אלקיים
  • נטע אלקיים

        1980           נולדה בישראל, נתיבות 2001-5        לימודי אמנות במסלול האקדמי למורים, מכללת קיי, באר-שבע 2006-7        לימודי המשך ב'שנה החמישית' קלישר, תל-אביב 2007-8        לימודי מיצג בבמת-מיצג, ת"א   תערוכות יחיד 2005   "ללא מילים", במסגרת "נדבך" ה-12, בית- האמנים, ירושלים 2006   "ללא מילים", מרכז-מדעים נתיבות. 2006   "אבוחצירה 7", בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי, ת"א 2007   "אינטימי" המוזיאון לאמנות ישראלית, רמת-גן 2008 "השגחה" גלריה טובה אוסמן, ת"א 2009   "אנט וסמר", גלריה אנטיאה, ירושלים 2009   "דפוס" מיצב חלון, גלריה טובה אוסמן, ת"א תערוכות קבוצתיות 2002      אוצרות והשתתפות בפסטיבל קולנוע דרום השני, שדרות 5-2003   תערוכות בגלריית המשכן לאמנות חזותית בנגב, באר-שבע 2006      הסטודיו הפתוח,קלישר 5, ת"א 2006      ללא התראה מוקדמת, גלריה ברבור, ירושלים 2007      כלולות, כנס-שדרות לתרבות וחברה, בית-האקדמיה, ספיר 2007      מרחב מגדרי, הבית הפתוח, ירושלים 2007      לוסט,  גלריה פירמידה, חיפה 2008     חלון ישראלי, מוזיאון הילדים, חולון 2008     מנהרת הזמן הגלריה העירונית, גבעתיים 2008     צפייה פומבית # 4 , שכונת שפירא, ת"א 2008     פסטיבל זז הבינלאומי לאמנות מיצג בת"א ובמצפה רמון 2008     סינדרום, אוצרות והשתתפות במסגרת פסטיבל סמילנסקי 4, ב"ש 2009     פסטיבל Crane  לאמנויות בבורגונדי, צרפת וב La Java  בפריז 2009     "מנופים" פתיחת עונת התערוכות, מיצג ב'טליתא קומי', ירושלים 2009     'תל אביבה' במסגרת 'אוהבים אמנות', פרפורמנס בתחנה המרכזית בת"א   פרסים ומלגות 2005    פרס הצטיינות מראש המכללה ע"ש, ב"ש 2005    מלגת ראש העיר לעידוד אמנים צעירים- עיריית נתיבות 2007    מלגת השתלמות לאמנים, קרן התרבות אמריקה-ישראל 2008    תמיכה בפרויקט "דפוס" מטעם המועצה לתרבות של מפעל הפיס

אדישות פיקטיבית

 

 
 
היום חשבתי שאני הולכת למות בקרוב. אז החלטתי לכתוב לעצמי (על מי אני עובדת?) סיכום-חיים קצר, ביוגרפיה או בדיקה כללית של כל מה שעבר עליי עד כה.
לחשוב איך שנולדתי למשפחה  האדישה ההיא…כן, אני נזכרת…בלי הרבה חיבוקים נישוקים וכל היוצא באלה. משהו בי מאז אותו הזמן בחר דווקא באותה אדישות, אימצתי אותה על אף שהיא לא נעמה לי כלל בילדותי. נעשיתי אדם אדיש. אדיש לטוב, לרע, לסרטים עם סוף עצוב לשמחות ולפרידות, בלי שהיות ארוכות בטבע, יותר בכיוון של קצב איטי על הספה בסלון. בלי כתיבה בחושך מתחת לשמיכה ליומן ספוג דמעות הממוקם מתחת לכרית…יותר בסגנון של דסק מודרני ומעוצב עם לפטופ משוכלל בחדר לבן עם קירות בלי שום ציור אחד או תמונה לרפואה.
בערך בגיל 13 היה הניסיון הראשון שלי לחולל תמורה בחיי: אימון.
לא אימון ספורטיבי. אימון פנימי כזה לשנות את האדישות הזאת. בחרתי בדרך הכי קלה להפוך מפסיבית לפעילה: היה זה אימון כפיות-טובה. כן, כמו ששומעים, לא היה קל מזה. בזמן שרוב האנשים סביבי ליקקו לחיים ופחדו מבחירות לא-מוסריות ומוות, אני התאמנתי בלהיות כפוית-טובה.
להישאב החוצה מכוח האינרציה הזה שלא נותן לממש שום פוטנציאל אמיתי דרש הרבה אנרגיה, התאכזרתי לעצמי, לגוף שלי, למשפחה שלי, עשיתי בראש ובראשונה בדיוק את ההפיך מכל מה שציפו ממני והעולם והטבע התגלו אליי בעוצמות מחודשות. היה לי כוח. הרגשתי שאני שווה פחות או יותר לשמש או לרוח שמזיזות עולמות ובני האדם יראים מפני עוצמתם.
אבל גם התואר החדש בתור כפוית-טובה לא הוביל אותי ממש לשום משמעות רצינית ורק גלגל אותי מהר מידי מהתחלה לסוף ומסוף לסוף אחר. בסביבות הצבא הבנתי שאם אתן לחיפוש אחרי שינוי או משמעות לתפוס נפח רב מידיי בחיי, זה לא ילך. אז שחררתי. הרפיתי. כל טעות או פאשלה של החיים, קיבלתי באהבה. סוף כל סוף ידעתי נחת. התמכרתי לרפיון לסלחנות ולפשרה, הכל עבר לי ככה. בלי התגוננויות ובלי היסטריה. רק נחת.
וככה באה לי הבת הבכורה. מאחר והנחת והרפיון לא דילגו גם על השליטה ועל האחריות.
ככה הגיעה פתאום. בלי לדפוק באיזה דלת מזוינת או לצלצל בשום פעמון. נכנסה לי לתוך החיים.
כמובן שהבחור שעשה עליי שרירים באותה תקופה התחנן כמו הגומי השומני שהוא שכח לשים, שאני אפטר ממנה מהר או שהחיים שלו ייהרסו…אז נפטרתי ממנו ואיחלתי לעצמי בדרך לנסיעה הלא-צפויה הזאת שאולי סוף סוף תהיה לי מסגרת, משהו שיאפסן אותי במקום מסודר וקבוע בלי זליגות למינן. משהו להתחייב אליו ולא להיות אדישה אליו, ובתור פיצוי על הסגירות המתקרבת התחלתי להיפתח לאנשים. פיזית כמובן. התחייבתי לגוף ולצרכים שלו. דבר שהוציא אותי מהאדישות הטבעית שלי ואף סיפק פורקן לזמן-מה.
אך לאורך כל תשעת החודשים הללו הרגשתי את הפרדוקס בו אני נטמעת. הרגשתי.
באופן די מוזר זה היה כמו לעשות 'צדק' עם עצמי. עם הגוף שלי. זה היה כמו לפנות זמן לפגישה שמתקיימת אך ורק איתו. ואני רוצה להעיד שאם המוח תמיד מבולבל, הגוף? הגוף עושה את העבודה. האמינו לי, הגוף יודע לקחת את מה שהוא צריך מיד. הנבלה גם כשהוא מלא, ואולי הכי כשהוא מלא…הוא רוצה עוד. רוצה לבלוע הכל.
אז ככה יצא שלראשונה בחיי הייתי פרודוקטיבית מאוד בהתחשב באדישות שגדלתי לתוכה ובעיקר בתפקידו של המגדר שלי: גם פורייה, גם מזדיינת…ממש כליל-הנשיות…וכאילו כדי לתת לזה סוף מושלם, יום אחד היא יצאה אל אוויר העולם. לקח זמן כמובן…תשעה חודשים שבהם, לא אשקר, הצלחתי לפתח הרגלים די רעים.
אהבה מכל כיוון לא עשתה לי טוב, על כל יום שהגוף שלי קיבל אהבה הוא ייצר כמות קטנה של כעס. כפוית-אהבה זה אפילו יותר גרוע מכפוית-טובה, אבל זה מה שיצא ממני בתקופה ההיא.
הפגישה עם ה'עצמי' הקטן הזה שנולד לי, הייתה די קשה. נולדה לי תינוקת מאושרת. פשוט ככה. אני מבזבזת 27 שנים באימונים מפרכים כדי להיות קצת מהדבר הזה, והיא נולדת לי ככה. אתם קולטים?
ילדה מטומטמת. לא קולטת את האינסטינקטים הבסיסיים של הטבע: פחד, בדידות והרצון לבכות.
ונגיד שהייתי מתה. מה היא הייתה יודעת עלי? האמת נשארת מאחור, עוד בן אדם נולד, פחות אחד יותר אחד, הכל כל כך סתמי. גם המילים האלו, כמה משמעות יש להן בכלל? אם סיפור-החיים הזה מצוץ או אמיתי? למי זה בכלל אכפת…אז ישבתי בחדר האפל שלי מול מחשב בשנת 2007 ובהשראת מצב-רוח מוזר במיוחד,כתבתי את מיני-הביוגרפיה הזו.
הרוח נושבת בעלים על העץ שבחלוני. לפחות היא מזיזה משהו בעולם.
אז זאת הביוגרפיה שלי. כי האמת לא באמת חשובה. נמאסו עליי התוודויות, התאמתות פנימית ורגשות כנים. היום אני בוחרת לי באלמוות הכי מחורבן שאפשר. ביוגרפיה כזאת קצרה שמסכמת את כל מי שהייתי, רק להיפך.
 

 

10 תגובות

  1. את אמיצה, יש משהו בכתיבה שלך שלא עוצר, שלא פוחד להפחיד, אני פוחדת, דואגת… איך את מרגישה, אז חשוב לי לדעת אחרי שכתבת את זה קרה משהו? הבנת משהו חדש ל עצמך? או הגיבורה? חוץ מזה ניכנסתי לציורים שלך, הם מאוד מלאי עוצמה, תמשיכי, הם משלימים את הסיפור, הם ממש לא טיפוסים אדישים.

    • לשאלתך, טובה, בסיום הטקסט הצלחתי לעורר שנאה וסלידה נוראיים בעצמי כלפי הגיבורה. שכן, אבוי לי אם אלו היו בחירותויי וקורותיי בחיים. מה שהבנתי הוא כמה קשה להרגיש מישהו אחר. וכמה לא-פשוט הוא להותיר אחריך רושם הפוך ממה שאתה משתדל כל הזמן.

      שבוע טוב.

  2. יש בכתיבה טביעת אצבע. את חזקה מאוד, אולי בגלל זה יש סיכוי שדברים לא יזוזו לידך. פוסט שכולו מודעות עצובה ולא פחות מזה , כישרון…

    • אלמוני…איזה שם יפה.
      אני חזקה מאוד ולכן יש סיכוי שדברים לא יזוזו לידי…
      אני לא מצליחה להבין, אשמח אם תסביר.
      האם זהו ניתוח ספרותי של מצב הגיבורה, או ניתוח פסיכולוגי של כותבת הטקסט שבדתה את הכל ממוחה המופרע כנראה ממניעים שחובה עליה לתקן כי היא מעכבת את חייה משייקרו בהם דברים?
      אנה ממך, הסבר לי את כוונתך.
      ותודה על תגובותך ועל תגובתך, טובה.

      • מה אגיד, מהרגע הראשון הרגשתי שאת כותבת בצורה אמיצה, מנסה לגעת בקצה הגבול, מה לעשות זה צורך עז לגעת , בדימדומים" להתראות.

      • תודה שאהבת את שמי הבדוי, למרות ששמי המלא יותר יפה, האמיני לי.
        קראתי את הטקסט פעמיים, פעם אחת כמו בהיכרות, ופעם שנייה כמו שהוא ביקש להיראות, מתוך עושר המשמעויות שהוא מכיל לצערו רק בפסקה, משפט, או במילה.

        הדברים היו ניתוח ספרותי, אבל אני רוצה לומר כי פסיכולוגיית הכותבת שמאחוריה מודגשת היטב. זה ניכר כאילו הנפש ניהלה את תרגומה שבא על הכתב ( כמו שאמרת שבדית ), בדית ומצד שני הסגרת, זה יבוק עוצמתי וחזק של הטקסט ושל מי שכתבה אותו.
        למדתי בחיי הקצרים והארוכים כאחד, כי כדאי להקשיב לבדיה באותה מידה כמו לאמת לכאורה, כי בשניהם ניכרת המתודה של הקול העוצמתי שמאחורי האמירה שיוצאת.

        אז כן, יש כוח חשיבתי/נפשי אדיר שניכר מהטקסט.

        מייצר לעצמו למען עצמו, כמו לידה במעגל פנימי שלא מכיר בכל מה שבחוץ. ובחוץ? הכול עניין של אינטראקציה מול כותבת עוצמתית שנדמה שאינה נזקקת לחוץ, אלא רק לזו של בין עצמה לעצמה. זה אינו דבר של מה בכך, או אולי נדמית כאדישות, כמו שהאדישות השתרבבה לטקסט, כי כך לעיתים הדברים נדמים.
        כך שדברים לא זזים לידך, העוצמה, הרתיעה, או כמו שאני מעדיף, הכבוד אליה.

        הארכתי בדברים, אבל אומר שעשיתי זאת כי כי כנראה התעוררו בי, בעזרת הכתיבה וסגנונה, שמיותר לציין, אבל אני חושב שהיא פשוט אדירה במחוזותינו…

        • אלמוני, תודה.
          אני חושבת שאני מתחילה להבין על מה דיברת. מסכימה עם העניין הזה שאין תנועה מבחוץ, הטקסט הוא לעצמו ולמען עצמו. תודה על הארכת הדברים והניתוח הספרותי.

          • הי נטע.
            היית רוצה להיפגש איתי לכוס קפה?
            זו התכתבות פומבית דרך התגובות בבלוג, כי אין לי דרך טובה להגיע. גם כדי לשמר את עדינות ההצעה. זה המייל שלי ulysses96@walla.com. אם תרצי תוכלי לענות לי לשם, פחות פומבי, יותר צנוע. ואז להעלים את התגובה ואת פרסום הכתובת.

  3. וידויה (האחרון) של הגולדי, עכשיו אצלה בבלוג – המסכה יורדת – אל תחמיצו!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לנטע אלקיים