בננות - בלוגים / / האח הגדול כמשל
הבלוג של מיכה שמחון
  • מיכה שמחון

    רחוב השומר 15 חיפה   אחוזה, חיפה נוה שאנן, חיפה בי"ס בארי בי"ס עירוני ג' השומר הצעיר נוער הליכוד נח"ל מלחמת לבנון מר"צ גשור אירופה אוסטרליה ניו זילנד תאילנד  יפן ישראל ירושלים אוניברסיטה אגי הרבה הונגריה תעודת הוראה גימנסיה רחביה מ.א. סוציולוגיה ואנתרופולוגיה יוליה קצת רוסיה בי"ס לצילום מוסררה הודו פלורנטין, תל אביב בי"ס לצילום מוסררה בי"ס גבעת גונן בקטמונים ירושלים סיגלית יד אליהו מכללת ספיר בי"ס לצילום גיאוגרפי  תלמה ילין ובאמצע התחתנתי התגרשתי התחתנתי לתמיד ועכשיו אבא טרי לאימרי מלמד באוניברסיטה העברית תעודת הוראה בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מלמד במכון הטכנולוגי בחולון ועכשיו אבא טרי לעלמא

האח הגדול כמשל

 
האח הגדול VIP הסתיים היום.
מלכתחילה לא הבנתי מי הם אותם ידוענים שהייתי אמור לזהות. חלקם בתפקיד עציצים וחלקן בתפקיד ציצים וחלקם בתפקיד ראש שפיץ. חלקן גם עציצים וגם ציצים. ואחד מיזנתרופ, שהיה מענין להתבונן בו רק משום שנפלא להתבונן בנרקיסוס מתבונן בעצמו ורואה את הביצה.
היו שם עוד כמה שעדיין לא הצלחתי לזכור את שמם, כאלה שהאנונימיות שלהם היתה כה רבה שהיא נותרה בעינה אף אחרי הגמר. החייל ההוא, שהשד יודע את שמו או מה הוא עשה כדי להיכנס לוילה, או הילדות של פיקה צביק, שהוכיחו כי גנטיקה היא מדע חשוב ואינטליגנציה היא ענין גנטי ככלות הכל, אני לא רוצה לשאול שאלות לגבי ההגיגים שעשויים להיות לאוסף המתמיה הזה של אנשים על העולם, כיוון שזה שהתיימר שיהיו לו הגיגים מענינים היגג לו בעיקר את מיזנתרופית האינטלקטואל בעיני עצמו שיש לו מה להגיד על כולם מעומקו של פרח הלוטוס שהוא צייר לעצמו בעיני רוחו ושם התיישב לו נהנה מאחיזת עיניו בעיניו.
אני לא רוצה להיכנס לענינים של מה לעזאזל עשו שם קורין אלאל ושימי תבורי ואין לי מושג מאיזה חור הגיחו הטורנה הזו והמנצח עלום הזהות, שפרסומו בא לו מיצועיו המשותפים לבוסקילית, בעברו, אם הבנתי נכון.
אני רוצה לדבר על הנקודה המזרחית . כן אני עוד פעם רוצה לדבר על המזרחיות.
אחרי שהתרגלנו שמנצחי כוכב נולד הם מזרחיים שמשתמשים במקפצה שהכין להם נידח אחר מבאר שבע – צביקה הדר, שידע טעמה של סינדרלה על בשרו, אחרי זה לא נהיר לי מדוע מנצחי האח הגדול הם תמיד האשכנזים הבלתי אפשריים ביותר. שפרה ההיא, שפתאם משדרת מאולפן ערוץ המיחזור הישראלי – ערוץ 24 –  במקום הבובליל, שהוא שיא הטמטום, אולי, אבל ברור שהוא היה צריך לנצח בסבב הלא מפורסם של החיים בשקוף, ועתה איך יכול להיות אחרי שמנחם בן שהיה מגיע לו לנצח, בשל העובדה שכל מה שקרה בוילה קרה סביבו – מה שמוכיח שהוא הצליח לקבוע את סדר היום שם, הלך והותיר את הזירה לשימי תבורי ולאחד – דודי מליץ, שאפילו בעל המכולת שלו לא ידע שהוא מפורסם. ואז באיזה רגע לא סביר – מר אנונימיות בעצמו ניצח את שימי תבורי. בלתי סביר.
מה החרדה הזו לתת למזרחיים לנצח? אני מת לדעת את הפילוח העדתי של מצביעי הגמר.
מדוע ההמונים מעדיפים אשכנזי עלום זהות על מזרחי חם ואמיתי ובעל כישרון ענק?
מה מפחיד במזרחיים?
ואם התובנה הזו לא הניחה לי, הרי שדקה אחרי זה הבנתי שלא הבנתי כדבריו של התבורי. בזמן שאני – אפילו אני – צפיתי באח הגדול, בזמן הזה ממש היתה הצבעת אמון בכנסת על הממשלה הכי מפחידה שאי פעם הושבעה כאן, והיה נראה כאילו ביבי נתניהו, ראש הממשלה (מנהרת הכותל ושאר סלעי קיומנו) הכי מדאיג שאי פעם היה כאן מלבד שמיר, שהתמחה באפתיות לטווח ארוך, ביבי פשוט חיכה לסוף הגמר של האח הגדול כדי להזכיר לנו שהי, הלו, הוא האח הגדול בעצם. ועכשיו אחרי הלחם והשעשועים, הוא מושבע לראש ממשלה ומספק למצרים את החרדה שלהם בתור שר החוץ ולחילוניים את החרדה שלהם בתור שר הפנים ולכולנו את הבובה על חוט שלו בתור שר האוצר. יובל שטייניץ הוא אדם חכם אין ספק, אבל הערצתו לביבי אינה יודעת גבול וכך יוכל ביבי לנהל את משרד האוצר מבלי להיות שם. בתקופה שמשרד האוצר הוא המשרד הכי חשוב בארץ (אם לא בעולם כולו) אני לא בטוח שאני רוצה בתפקיד את אומר ההן של ראש הממשלה.
אז מה המשל?
מדינה שלמה עושה תחרות פופולאריות של הגלדיאטורים בזירת ההיאבקות בסגנון קפה בוץ, וכל התחרות הזו שנעה תדיר בין עממיות מזרחית (בובליל ותבורי) לאליטיזם אשכנזי (שפרה ומנחם בן) היא בעצם מסווה – אחיזת עינים – לאח הגדול האמיתי שהקים ממשלת "נכסח את הצורה לערבים" "נאיים על כל שכנותינו" "נתחבר לסלע קיומנו" "ניתן כסף לבעלי ההון" ושאנחנו בעת של מצוקה כלכלית נצטרך לממן את 30 השרים שלה ועוד 9 סגני שרים.
שליש מחברי הכנסת יהיו בעלי תפקידים בממשלה, לא כולל ועדות הכנסת. טירוף מושלם.
אף אחד לא יכול היה לתסרט את זה טוב יותר. לה דולצ'ה ויטה.

23 תגובות

  1. יעל ישראל

    אכן טירוף מושלם. התביישתי שאני צופה, ובכל זאת צפיתי. לא בשידורים 24/7 מבית האח, כי לא יצאתי מדעתי לשלם על זה, אבל את השידור בערוץ 2 פעמיים בשבוע.

    וחיבתי הלכה לשימי תבורי. לא יודעת מזרחי, לא מזרחי. הוא פשוט היה הכי מצחיק בעיני. משעשע במובן הטוב של המילה.

    אין לי מושג לגבי הבובליל, כי בזה לא צפיתי.

    אבל שוב התפלאתי איך לא בחרו את המזרחי המצחיק, ותחת זאת בחרו אשכנזי תמוה ולחוץ פחד.

  2. בו נעשה סדר בדברים:
    1. דודי הוא סלב קטן, אמנם לא גדול כמו שימי, אבל גם מנחם בן הוא לא בדיוק VIP.
    2. אם מנחם היה זוכה הוא עדיין אשכנזי אז מה עשינו בזה?
    3. מספיק כבר עם האשכנזים והמזרחים נמאס מזה.
    4. כל הקשקוש הזה עם נתניהו, "הממשלה הכי מפחידה" ועוד מיני הגיגים מצחיקים די מיצא את עצמו.
    בו נעשה סדר בדברים ואני ,שלא תבין לא נכון, לא הצבעתי נתניהו.
    א. נתניהו הקים ממשלה רחבה וזהו רצון העם על פי הסקרים שהתפרסמו.
    ב. המצב הכלכלי שלי כבעלת עסק השתפר בצורה משמעותית בתקופתו של נתניהו (לא אכנס לפירוט איך זה התבטא בעסק שלי אבל זו עובדה).
    ג. האבטלה הנמוכה ביותר נרשמה בתקופתו של נתניהו.
    ד. כל הכלכלנים אומרים שהם מעדיפים את נתניהו.
    ה. בתקופתו המצב הביטחוני היה הטוב ביותר מקודמיו בתפקיד.
    את כל הפרטים הללו אגב לא אני אומרת, אלו פרטים שאתה יכול לשלוף מאתרים שחקרו ובדקו את המצב בתקופתו ומאתר הכנסת.
    לגבי ממשלת ימין, אולי צריך להזכיר לך שהיחידים שבאמת הביאו כאן שלום היו ממשלות הימין ואילו כל המלחמות באו דווקא בזמן ממשלות השמאל.
    היה לכם מספיק זמן לעשות שלום ולא עשיתם אז למה שניתן לכם עוד זמן לבזבז את כספנו?
    הגיע הזמן שתפסיקו לנכס לעצמכם את השלום ואילו לימין את המלחמה, העם אמר את דברו ובאופן די ברור:
    נמאס מהתרפסות רוצים שלום צודק, אחראי ואמיתי ולא כזה שיש בו "קורבנות שלום" (בשלום אין קורבנות).
    טוב השעה כבר מאוחרת, אני אסיים ואאחל לך חג פסח כשר ושמח לך ולבני משפחתך.

    • במדינה שבה דודי מליץ הוא מספיק סלב, כנראה שאני לא מבין משהו בסיסי. כדברי המנחם: 'מה אתה בסה"כ יחצן קטן של כמה מסיבות ופתחת איזו מסעדה קטנה?'. אז הנה לפי זה תייחצני כמה מסיבות וגם את בתור בעלת עסק תוכלי להיכנס לאולפן הוילה – VIP. דודי מליץ נכנס כי מישהו בהפקה החליט לג'נן את הבוסקילית עם החבר האקס שלה. ובסוף היתוש הטורדני הפך למלך. נשמע מוכר מהממשלה לא? עכשיו יש לנו את שר החוץ הכי מפחיד בתולדות ישראל, שלידו כהונת שמיר, כשר חוץ היתה תקופת הזוהר. יש לנו את ראש הממשלה שכשר האוצר עשה את כל מה שהשטרסלרים רצו, כי ככה לימדו אותם באוניברסיטאות בחוגי הכלכלה הקפיטאליסטית ועכשיו כשהשיטה הזו ממש קרסה – עכשיו – הביאו אותו שוב לחולל ניסים עם אותה עז מתה. ממש כמו באבא יאגה. טוב, כשליברמן שר חוץ, באבא יאגה צריכה להיות שרת הדתות ממש… (באבא יאגה – סוג של אם פולחנית מהעבר הפגאני הרוסי)

  3. לילך שמחון

    מיכה! לגבי הממשלה, אני אמנם לא יכולה להגיב אך לגבי האח הגדול עצמו – אני יכולה להגיב ועוד איך!
    עד עכשיו, כשקראתי את הבלוג, לא ידעתי מי זכה. לאחר שגורשתי מהטלוויזיה, כי אבא לא מרשה לי לראות את התוכנית (ובצדק!), שמעתי צעקות שמחות מהחדר – את אמא שלי ואייל שמחים על הדחתו של מנחם בן. להם, לא שינה עצם העובדה אם הוא מזרחי או אשכנזי – מה ששינה להם, זה שמחרחר הריבים הודח.
    לאחר שידעתי כי מנחם בן הודח, הייתי בטוחה ש – זהו, עכשיו הניצחון כבר בידיים של שימי תבורי.
    ולכן, עכשיו שאני יודעת ששימי תבורי – הזמר, המצחיק, החברותי ובין הכי פחות תחמנים בבית,
    הפסיד לדודי מליץ – אנונימי, משועמם והאקס של מאיה (!!!) אני לא מבינה האם הקהל בית כל כך מטומטם, או שההפקה השפיעה על ההחלטה (דבר הגיוני בעליל), בכל אופן, הפוסט היה משעשע, מעניין ובעיקר – נכון!

    • אני פוחד לחשוב שאולי הקהל בבית באמת מטומטם כל כך.
      אני חייב להגיד שמנחם בן היה חרחרן ריבים נורא, אבל לפחות היה לו משהו להגיד. אני לא זוכר משהו שהיה למליץ להגיד. שימי היה מעניין ואמיתי. אולי פחות אינטלקטואל ממנחם, אבל כישרון ענק עם קול יפה והרבה אישיות.

  4. את התוכנית לא ראיתי כי אין לי סבלנות לזבל. ניסיתי לצפות חמש דקות בתוכנית הקודמת משום שכולם דברו עליה, בכדי להיות בעניינים, אבל מעבר לשיעמום שהכריע, היה ברור שמזהמים לי את המוח, ויש גבול לרצון שלי להתעדכן.
    מה שלא הבנתי במשנה שלך הוא בסיסי, האם הבוחרים בעצם הם לא מזרחיים גם? בדקת את האחוז שלהם בהצבעה? משום שאם הבוחרים המזרחיים בחרו פעמיים מישהו אשכנזי צריך לבדוק את התופעה.
    אתה מבין, מה שאתה מתאר זו בעצם חרב פיפיות.

    • א' לגבי הזבל מי כמוני מצדיק אותך. את האח הגדול הלא סלב לא ראיתי מלבד תוכנית הסיום, מתוך סקרנות. ובסלבס ראיתי שתי תוכניות והאמת, אם הייתי מצליח לכבות את המוח אנין הטעם והסנובי שלי יכולתי לבחון את התופעה כסוציולוג. כנראה שאין לי יכולת טובה לחקור חרא. זה אולי נושא מרתק, אבל מסריח…
      לגבי השאלה המזרחית. עצם העובדה שאת מניחה שהמצביעים הם מזרחיים (ברובם?) היא כשלעצמה נושא למחקר סוציולוגי. אם אמנם מזרחיים מצביעים לאשכנזיים, הרי שהנושא מרתק אף יותר. כעת כל מה שנאר לנו זה לבקש מהאח הגדול קצת מידע סטטיסטי, שלעולם לא נקבל. כל השאר ספקולציות. שלך ושלי.

      • מיכה, לא הנחתי שום דבר, תהיתי על החלוקה בין המצביעים, וזה בהחלט שווה מחקר. וזה שאתה מניח אוטומטית שאני מניחה ש גם שווה מחקר..
        אז מה אתה אומר, שהמזרחיים הצביעו מזרחי, והאשכנזים הצביעו אשכנזי, והרוב האשכנזי נצח? ואם נגלה שהרוב היה דווקא מזרחי, בין המצביעים? תחשוב על זה.
        ואל תניח עלי כלום במטותא, אם אתה צריך תווית צבע אני שייכת לצד המזרחי, גם אם אני לא שזופה משהו.

  5. אייל (אחיינך)

    תשמע, כשראיתי את הפוסט שלך הייתה לי כבר תגובה מוכנה בראש וכשלילך כתבה שאני ואמא ראינו האח הגדול הייתי בטוח שאני צריך להגיב.
    חמישיית הגמר של האח הגדול הייתה נורא מוזרה כי חוץ מזה שידעתי שלמנחם לא מגיע לזכות במקום הראשון, לא היה לי שום מושג מי אני רוצה שיזכה ומי אני מעדיף שיזכה.
    אחר כך, כשעוד התחלתי איכשהו לגבש עמדה בקשר למקום הרביעי והשלישי, והם הודחו, באמת לא ידעתי מי עדיף שינצח.
    בעונה הקודמת, כשהיה את בובליל נגד שפרה היה לי ברור ששפרה צריכה לזכות.
    אבל עכשיו כשהיה את שימי נגד דודי (האנונימי) לא היה לי מושג מי הולך לזכות.
    גם אני כמוך, הופתעתי מאוד כשגיליתי שדודי ניצח את שימי אבל, אני לא יודע אם שמת לב, לא היה הבדל בכלל בין המקום הראשון לשני בגלל שכל הכסף שדודי קיבל עבר לתרומה כלשהי בלי לבקש ממנו בכלל ולכן הוא בעצם לא קיבל כלום.
    לסיום, אני חושב (לצערי) שרוב האנשים במדינה העדיפו לצפות אתמול באח הגדול VIP ולא בהשבעת הממשלה.

  6. לא ראיתי את האח הגדול חוץ מהפרומואים שתוקעים באמצע החדשות, וגם לא את השבעת הממשלה, אבל הפוסט שלך מעניין ומעלה שאלה שחשבתי שאתה תעלה אותה, אבל הלכת לכיוון אחר: למה דוקא מזרחיים תומכים בביבי יותר מאשר במפלגות אחרות, ויותר מאשר אשכנזים?וגם ההצלחה המטאורית של ערוץ שתיים וזבלוניו נשענת הרבה מאד על צפייה של מזרחיים: הערוץ שהצפייה בו בעיקר אשכנזית הוא דוקא ערוץ אחד המסכן. למה , עם כל הרצון להימנע מסטריאוטיפים, אני יודעת שאם אני פוגשת מזרחי רוב הסיכויים שיש לו דיעה חיובית על נתניהו, ואם אני פוגשת אשכנזי, רוב הסיכויים שיש לו דיעה שלילית על נתניהו? מה לא מפוצח כאן?

    • אני לא חושב שמגיעים לכאלה אחוזי צפיה רק ממזרחיים. ישנם מספיק אשכנזים המכורים לזבל שיש לערוץ שתיים להציע. ויש בלי עין הרע…

  7. אין לי מושג בעניינים הללו של האח הגדול, צינזרתי אותו מהחיים שלנו.

    מה שכן אני לא מבין איך זה שהפלשתינאים בראשות עראפת ניצלו את ההזדמנות הראשונה לרצוח יהודים בנשק שהם קיבלו מהם ומייד מצאת את היהודון שאשם בפרוגרום.

    גנטיקה חזקה, כבר אמרת.

  8. אני לא צופה בתוכניות הללו.
    אבל לדעתי הבעיה המזרחית חיה ובועטת.
    השורש המזרחי, הוא הקרוב ביותר לתורה ולדת. וכיום רוב החוזרים בתשובה הם מזרחים וחלקם הגדול שייך לאליטות. כלומר זה לא המורעבים בשכונות פיתוח. לא, לא.
    הכרתי אישה שספרה לי שהייתה אדריכלית מזרחית, הגיעה לעמדה וחשה תמיד מזויפת.
    רק כשחזרה בתשובה הבינה, איפה הבעיה.
    ששימי שר אל תשליכני, בא לי לבכות.
    העניין שבגלל הלחץ האשכנזי, הם זנחו אותו.והרבה מהם שבאו לכאן דתיים מאד, הפכו תחת לחץ אשכנזי לחילונים גמורים. הרי ידוע כל ענין השילוח של ילדהם לקיבוצים, גזיזת הפיאות, חטיפות הילדים ושאר העינויים.
    כשבנאדם זונח את הדבר היקר לו ביותר, הוא מאבד את האותנטיות שלו.

    והחברה ללא מקבלת את זה.
    אותה חברה שגרמה לו להתכחש לעצמו, בועטת בו.
    לכן אני לא אאבד את האותנטיות שלי, גם אם היא לא תמיד נעימה לי כאן.

    זה הסיפור המזרחי- אשכנזי .

    ובקשר לפוליטיקה, כולם הולכים לאותו כיוון.
    עכשיו ביבי עם ברק.
    אותו מרק.
    אני בוחרת בקדוש ברוך- הוא.

    זאת הבחירה שהחזיקה אלפיים שנה.
    השאר נפל.

  9. הי מיכה

    אני מבקשת לחלוק עליך בשני נושאים. מתנצלת בפני המגיבים האחרים כי לא קראתי את כל השרשור, ואפילו לא אסביר מדוע. לא קראתי, מודה. אז, אם אני משכפלת דברי מישהו, זה יחזק את דעתנו המשותפת.

    א. לעניין המזרחיים-מערביים: איך אתה מצליח בשלולית הביצתית והביצ'ית הזאת למצוא מקום לסוגיה שממש לא נמצאת שם? לך הפתרונים ויכול להיות (הצעה זהירה) שאתה צריך לחפש אותם במקום יותר מקצועי 🙂
    לא מדברת על רמת התוכנית כי זה לא רלבנטי. לא רוצה להתייהר, ראיתי בדבקות את המערך הראשון, לא ראיתי אפילו פעם אחת את השני. שמעתי מנכדותי מיהם המתחרים, רובם היו ונשארו מבחינתי, אנונימיים. לגבי אלה שהיכרתי נשארתי תמהה. לפחות בקשר לחלק מהם, אבל להם הפתרונים והיות ובתמהון שלי יש יותר משמץ של ביקורת, אני שומרת אותו לעצמי.
    אבל, מזרח-מערב? זה יכול היה לצו רק בראש המכוון והמקוון לזה. די…….. תרד מזה. לפחות במקום שזה לא רלבנטי. לא מתאים ובטח לא שייך.

    ב. לענייני הממשלה. אני צובטת את עצמי כדי לוודא שאני כותבת משהו חיובי על ביבי (מלשון ביבים) אבל זה קורה. אני חושבת שבמהלך מזהיר הצליח ביבי לנטרל את האגף הימני הקיצוני שלו, בוא נקרא לילד בשמו – הליברמנים. בממשלה צרה הם היו מהווים 5 מתוך 18 או 20 שרים. בממשלה הנוכחית הם בטלים בששים שכן הפכו לשישית. כמובן שאנשי הפרסום והדוברים של ביבי לא יצהירו על כך בפומבי, שכן ……… "החסרי בעיות הם?" אבל – עובדה שמסע האימים הימני הפך למסע האימים הבזבזני. ובין שני מסעות האימים אני, אישית, מעדיפה את השני.

    וזו ההזדמנות לתת לאמרי נשיקה חמה ולהזכיר לו שישאל יפה את הקושיות (…חחח), יגלה את האפיקומן(…חחח) וימשיך לשמח את לב הוריו גם בחג האביב הבא עלינו לטובה.

  10. מיכה יקר.
    אני קורא את הפוסט והתגובות ואיני מאמין.
    בזמנו בשנות השישים היו שואלים כל אחד מה שם משפחתו וכך מסווגים אותו ומתייגים אותו למגירה ה"מתאימה". והנה חזרנו אל שנות השישים. נמאס מהשטויות האלה. אתם עושים אותו דבר שעשו אז, אבל בכיוון ההפוך. הנפגע מגזענות הפך לגזען בעצמו. לא ראיתי ולו פרק אחד מהאחים הגדולים הללו, למרות שאני בעצמי אח גדול, אבל בהחלט קראתי ואני מעורה בפרידמניזם ובבובליליזם הנוראי ששטף את הארץ. שפרה לא נופפה באשכנזיותה. היא פשוט היתה שפרה ולכן טוב שניצחה. בובליל היה גזען קטן וחשוך שהזכיר לי את הקומץ שבאוהדי בית"ר. היה חסר רק שיגיד שלאשכנזים אין לב כי הוא נשרף באושוויץ. חלאה קטנה. להשוות בינו לבין שימי תבורי החם שמעולם לא היה בכיין מקצועי (בניגוד לאביהו מדינה) זה פשוט טירוף. אין היום רלבנטיות למוצא הזה. כולנו מעורבים לחלוטין. ילדיי מורכבים משש ארצות מוצא: מרוקו, רוסיה, בולגריה, ישראל, פולין וסוריה. ילדיי אינם חשופים לנושא זה בבית. הידע שלהם בעניין הוא מופשט, קר, אקדמי כמעט.
    אני פונה אליכם: הירגו את השד העדתי הזה, מחו אותו מעל פני האדמה.
    דרך אגב, שם משפחתי מזרחי (אפילו דומה לכותב הבלוג הזה).
    עוד דרך אגב, אהבתי את תגובתך, ראובן.

    • אחי היקר
      תמיד היה נוח למעמד הבינוני למחוק את הסתירות שבקיומו. הרי יש לו מה להפסיד.
      בוא לשכונת מגורי: יד אליהו פינת התקווה ותראה אנשים שהמזרחיות עדיין מסמנת אותם ואת עתידם מהרגע בו הם נולדו.
      ראה אחוזי פשיעה, ראה אחוזי השכלה גבוהה, ראה רמת הכנסה.
      אבל מנינוחות המעמד הבינוני לא נוח לראות. אז דווקא המזרחיים בני המעמד הבינוני מוחקים את זהותם את הזהות העדתית באשר היא, פשוט כי יש להם אינטרס. הזהות העדתית מסמנת אותם ומפחיתה ממעמדם שהושג בדי עמל.
      השד העדתי ייעלם, כשאף אחד לא יגיד את המשפט: "הוא מזרחי, אבל דווקא בסדר. בחור משכיל". ממש כשם שהשד המגדרי יעבור מן העולם כשהמשפט: "היא בסדר, למרות שהיא אשה" ייגוז. בינתיים זה לא קורה. נשים חייבות עדיין להילחם על חדר משלהן ומזרחיים על אופק שאין בו סימנים של סורגים. (בין של הכלא הממשי ובין של הכלא החברתי המונע מהם ניעות.
      ואני לא רוצה לדבר על מה שהמדינה הזו עושה לערבים, כי תיכף אתה וראובן תתנפלו עלי…

      • "כשאף אחד לא יגיד את המשפט: הוא מזרחי אבל…"

        נו, באמת מיכה. אף אחד?
        לא רק שמדובר אוטופיה, מדובר בתהליכים שנמשכים דורות רבים ואתה צריך לשאול את עצמך איזה תפקיד אתה עצמך משחק בהם.

        אילו היית באקדמיה היית יכול לדמות לעצמך שאתה צופה מהצד ואינך יוצר מציאות, למרות שגם זה לא היה נכון. אבל כאן אתה ממש חלק חי מן המציאות, מנשים ומעסה את ליבו של השד העדתי הגוסס כמו סטג'ר בסדרת דרמה רפואית כאשר עיני הרופאים האחרים מביטות בו ביאוש דומם.

        לדעתי הבלתי אקדמית וחסרת החוויה הישירה המתח בן הבולבילים לפרידמנים כמו גם בין מנחם בן לתבורי הם המתחים בן חוכמת הרחוב הפשוטה לבין התחכום האינטליגנטי יותר מאשר בין מזרחים לאשכנזים. אפשר היה להציג אותם באותה המידה דרך המתח בין אורי זוהר לסמי מיכאל אילו הייתה יד ההפקה פופוליסטית פחות ומשגת יותר. המתח הזה הוא גם המתח בין הישראליות הבוטחת לבין היהדות הגלותית שלא מעזה לשים את יהבה על כישורים חברתיים בשל מיקומה בתוך חברה מנוכרת.

        ולגבי מה שהמדינה עושה לערבים… לא מזמן ראיתי כתבה על דרורי ה"מוח" שבגילו המתקדם שוב נעצר על תכנון שוד מתוחכם. "האם תיכלא שוב?" שאל המראיין, והמוח עונה בלי להניד עפעף: "זה לא תלוי בי" וממשיך: "אני רק תוצר של החברה…"

        זה מחזיר אותנו להשפעה של האקדמיה על המציאות, השפעה שדרורי למד לדקלם וליישם שלא בטובתו. התיאוריות יפות הן, אך השאלה מה עושים איתן. הכי קל להשתמש בהן כדי לברוח מאחריות על חייך ולהטיל את האשמה על אחרים. המדינה/חברה היא תמיד "עושה" והמאשים תמיד פאסיבי ונטול בחירה. כאן האקדמיה ומושאי המחקר שלה עושים יד אחת תוך חצייה של כל גבולות אקדמיים ונוקטים עמדה פוליטית שמנציחה את הקיים. דרורי לא ישקם את חייו אלא יחזור לפשוע כי זהו "צו החברה" ש"יצרה" אותו, והערבים יתבדלו מן המדינה במקום להשתלב בה מסיבות דומות.

        נותר רק להשליך את יהבנו על אלו מתוכם שרואים את הדברים בדרך פשוטה וחסרת תחכום (בולבילית?) ולא יודעים לצטט את תירוצי חוסר האחריות שמספקים להם אילן פפה ושאר מרעיו מסיבותיהם שלהם. הנה, המעגל נסגר.

  11. מיכה, יצא לך טקסט מבולבל ומלא בסתירות. המשל בסוף, גם אם נכון, לא נובע ממה שכתבת.
    לדוגמא, מצד אחד, ביבי חיכה לסיום 'האח הגדול' על מנת להשביע ממשלתו ומצד שני החברה משתמשת באותה תוכנית על מנת להשכיח את המציאות הכואבת?

    אני מניח שמרבית המסמסים לאח הגדול אינם מהעשירונים העליונים, ערבים וחרדים. כלומר, רובם מזרחים. האין זה יפה שהמזרחים הצליחו להתעלות מעבר לדיון בנושא העדות ולהצביע בשביל מועמד אשכנזי על פני מזרחים?

    הניתוח שלי לגבי זהות הזוכים בתוכניות האח הגדול שונה. בשתי העונות זכו מועמדים שמצד אחד לא שעממו ונקטו עמדה במרבית הקונפליקטים ומצד שני הפגינו אישיות נעימה ומעוררת הזדהות. שפרה ודודי הם אחלה וכאלה שהיה נחמד להביא לאמא לארוחת שישי. בובליל ובן הנם אנשים לא נעימים ודפוקים מכל מיני בחינות, שימי ולאון משעשעים, ועדיין השונות שלהם מרתיעה בלי קשר לעדה.

    שים לב, כתבת פוסט שמטרתו המשנית היתה להאיר את עינינו לתפקידו המסמא של האח הגדול בחברה, וסופו של דבר שניהלת דיון בדיוק בנושא הזה. האח הגדול. לא ביבי, לא מדיניות חוץ, כלכלה וחברה או מה יהא עלינו. רק האח הגדול, גם אצלך. מעניין, לא?

    • אני לא מבינה למה צריך לגרור את השד העדתי לכל דיון או ויכוח מהמעט מאוד שראיתי, וממה שהתרשמתי לא נראה לי שהמוצא העדתי הכריע את הכף

      • ובאשר למשחק הגלדיאטורים משחק המסיח את דעת ההמונים מהעיקר, ממה שקורה במדינה על ידי בעלי השררה. יש סרט מענין בנושא שנקרא "השקשוקה שלי" של מיקי רוזנטל (שוש ויג כתבה עליו פוסט מענין מומלץ לקרו)

    • "השונות שלהם מרתיעה"
      במה שונה שימי?
      אה, הוא מזרחי.

      • איך מזרחי הוא שונה אם רובינו מזרחים?
        אני מניח שלא ראית את התוכנית, אז הנה דוגמאות: גבר מבוגר שמוצץ אצבע בשנתו הוא שונה. גבר מסורתי אשר יש לו 7 ילדים מ3 נשים הוא שונה. מתמודד שמחליט להדיח דווקא את הדיירים הפופולאריים יותר בוילה מכיוון ש'הוא בא לנצח' עשוי לעצבן, למרות שאני דווקא חיבבתי אותו על כך.
        למה שלא תפרסם קצת באתר 'העוקץ'? מקומך ליד הבביופים מובטח.

© כל הזכויות שמורות למיכה שמחון