בננות - בלוגים / / הפרידה שלי מאריק איינשטיין
בין שתי הרשויות
  • רבקה ירון

    לידת קורדובה, ארגנטינה. בישראל מ-1961; ירושלמית מ-1966. מוסמכת האוניברסיטה העברית בירושלים. דו-לשונית – כותבת ומפרסמת בעברית ובספרדית (שירה, סיפורת, מסות)

הפרידה שלי מאריק איינשטיין

 

.
.

הפרידה שלי מאריק איינשטיין

 

אני יודעת שאני מתנצלת יותר מדַי, אבל הפעם ההתנצלות-מראש

נחוצה לי מאוד:

יש לי הרגשה קשה ולא נעימה – אתמול נפרדנו מן הישראליוּת

האשכנזית "ההיא", מארץ ישראל "ההיא" שאולי הייתה מדומיינת

(או קיימת) באיזשהו זיכרון קולקטיבי מושתל שהוא, אריק, סימל,

סימן, ואליה התגעגע: "אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי".

 

http://www.youtube.com/watch?v=5ABbjOapFys

 

אם שמתם לב, דווקא אריק איינשטיין התנהג, התנהל, באשכנזיוּת

מוּפְחֶתֶת, אם אפשר ככה להתבטא. הוא ביצע חיקויים לכל מי-ו-מה-

ש-זז בארץ, בלי להשפיל עדה כלשהי, בלי להתנשא על עדה כלשהי.

 

צורם לי שאחד יהורם גאון לא הופיע אתמול (כנראה). יריבוּת?

קנאה? הוא ס"ט ואריק סתם אשכנזי?

 

צורם לי שלמעשה, הדור של נכדַי לא מכיר ולא יכיר אֶת אריק

איינשטיין (אני לא מדברת על נכדַי הפרטיים, ברור): הזמר הלאומי

הוא אייל גולן, עם 10%-20% עברית (כבר התנצלתי), והשירים

של היום, כולל השירים ה"אשכנזים", נשענים על 20%-10%

עברית.

 

ואני לא מדברת על האנגליזציה-האמריקניזציה, שגם היא רדודה.

 

צורם לי וכואב לי שהעושר הרגשי נותר "טריטוריה אַשְׁכָּרָה

אשכנזית" – אף על פי שלא-פעם אצל ה"אשכנזים" ו / או

ה"מִשְׁתַּכְּנְזִים" נשמעת שטחיוּת, רדידוּת.

 

בשירים שאריק כתב אין מילים גבוהות – אבל יש קונוטציוֹת-עומק,

הקשרים לעומק. לַבֶּטֶן. לַבֶּטֶן הישראלית. היום מעטים מאוד פונים

כמוהו ל'בפנוכו' הזֶה, לַבֶּטֶן הישראלית.

 

ואני חוששת שהפן הזה נאלם / נעלם אתמול.

 

 

רבקה ירון 

 

3 תגובות

  1. .
    .

    גּוּף שֶׁהָיָה קוֹל
    קוֹל שֶׁהָיָה לוֹ גּוּף
    וְכָל שֶׁהָיָה בַּקּוֹל

    אֶתְגַּעְגֵּעַ

  2. לא הייתי עושה כזו חלוקה, היה אריק שאהבתי באני ואתה נשנה את העולם, הצניעות, שירי הילדים, ההומור הרך והמקסים עם גבריאלוב, וכמו שאורי זוהר ספד וזה החלק החשוב בו, מעשי החסד.
    אם הסרט מציצים הוא ביטוי לישראליות אז מה לנו כי נלין על איל גולן.
    החלק של הנשמה היותר גבוה הוא שקסם לי אישית. וכולנו בתת מודע כנראה.
    ישראליות זה כמו שוודיות יכולה להתחלף בין רגע ואין לה זיהוי וטביעת אצבע, כך לטעמי.

    • הסרט מציצים מציע ונותן זוויות ראייה שונות ולא-שייכות לאייל-גולנים. כנראה, העיקר בשבילי שונה מן העיקר בשבילך, אביטל:

      ב"מציצים" אין אלילֵי נוער ו/או אלילֵי קהל ו/או דמויות ש'מעל שכמן ומעלה', "מוּרמים-מעם" המתנהגים "ככה". יש אנשים כמוני-כמוך, ומעשיהם די שגרתיים, לאו דווקא ישראלים.
      אלא מה – דווקא ישראלים נורמטיבים מתנהגים "ככה". וזה "נורמאלי". זה הכול.

      אגב: אני לא שוכחת את שונות סוף ה-60' – תחילת ה-70' עם הסמים ושאר רכיבים.
      ובכל זאת: בלי לחזור בתשובה (אורי זוהר, אלונה איינשטיין,) אריק איינשטיין יצא מהן/מהם נקי.

      תודה רבה-רבה לתגובתך, אביטל. למרות זווית הראייה שלי, אני יודעת שיש אחרוֹת ומעריכה את זווית הראייה שלך. ושל כל אחד.
      שבת שלום.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרבקה ירון