בננות - בלוגים / / כה אמר זרתוסתרא: חג חנוכה שמח והפי כריסטמס
חייבת ללדת סיפורים
  • נטלי שוחט

    ילידת 1967, נשואה באושר + 2; גרה במתן. ארכיונאית, מידענית ועורכת לשון; עובדת בשרות המדינה, עורכת וכותבת לעת מצוא (המותג שלי הוא "ערוך ומוכן"). הוצאתי עד כה לאור שני ספרי ילדים מתוקים : " מסיבה בעיר העיגולים" (הוצאת סער) ו"בלבולי חיות"(הוצאת רימונים), ואני שוקדת עתה על קובץ סיפורים למבוגרים ועל ספר לבנות הנעורים. מתעניינת בהמון נושאים, קוראת המון, בעלת רקע נרחב בתחום המיסטיקה וההילינג וגם , להבדיל, בנושאי השקעות באינטרנט; קלרניטנית לשעבר. אני אישה שהחיים זמנו לה הרבה אתגרים לא קלים, אבל האופטימיות והתמימות שלי (כך אומרים) עוזרים לי להתגבר ולצמוח, ועל כך אספר מדי פעם בבלוג החדש שלי.

כה אמר זרתוסתרא: חג חנוכה שמח והפי כריסטמס

 

 חג החנוכה תשע"ג בעיצומו, אין ספור חנוכיות מעטרות את הבתים ואת החלונות בחוצות הערים היהודיות, והילדים שרים בגן "באנו חושך לגרש". ברחבי העולם כבר דולקים עצי האשוח במלוא הדרם לכבוד חג המולד הממשמש ובא בעולם הנוצרי.

   כל האור הזה מעלה בי מחשבות נוגות, אוניברסאליות, יונגיאניות אפילו, על הצורך האנושי לגרש את החושך, להאיר את העולם, לחגוג את ניצחון האור, עליונות הטוב .

   ניצחון המכבים על היוונים, טיהור המקדש והדלקת המנורה; הדלקת אורות האשוח והכוכב המנצנץ מעליו כמסמל את לידתו של הטוב; חג הקורבן המוסלמי שנחוג לעתים באותו – כולם רק תירוצים על מנת לחגוג משהו גדול יותר, אוניברסאלי  – ניצחון הטוב על הרע, ניצחון האמת על השקר, ניצחון האור על החושך – גם במובן הקולקטיבי, וגם, אולי, במובן האישי של כל אחד ואחת מאיתנו כאדם: המלחמה בין "יצר האדם רע מנעוריו" (מקייאבלי – חושך, רוע,יצרים), לבין "טבע האדם טוב מנעוריו" (רוסו).

    ואם נרחיב את היריעה, הרי גם האיסיים מכת מדבר יהודה של ראשית הספירה הנוצרית, על פי הכתוב במגילות קומראן, כתבו את "מגילת האור והחושך" והאמינו במאבק המתמשך והבלתי מתפשר הקיים בין "בני האור ובני החושך". וגולת הכותרת: הדת הזורואסטרית, הדת הרשמית והמרכזית באימפריה הפרסית על גלגוליה השונים לפי הופעת האיסלאם, שכל כולה מתבססת על רעיון זה.

 

 הרעיון המרכזי בדת הזורואסטרית] הוא ההבחנה הדיכוטומית בין טוב לרע, כשעל האדם לסייע בהשלטת הטוב על הרע. העולם הגשמי נוצר כזירת מלחמה בין הטוב לרע, ובו הם יכולים להתערבב.

   האור והאש נבראו על ידי אהורה-מזדא, האל הטוב, ולכן הם מסמלים את הטוב. היעדר אור, כלומר חושך, מסמל את הרע (האל אהרימן). לפיכך האש היא מרכיב חשוב בפולחן הזורואסטרי, ולכן הזורואסטרים נקראים בטעות "עובדי אש".

    יהודים, זורואסטרים, נוצרים,מוסלמים ולבטח עוד דתות ומחשבות אחרות שטרם הכרתי, רובם ככולם עוסקים מזה אלפי שנים במאבק המתמיד בין הטוב והרע, פשוט משום שאין דבר אנושי יותר מכך: להיגרר אחרי הרוע, החושך, ולשאוף אל הטוב, אל האור.

 ולסכום, נזכור את אמרותיו של הרב קוק זצ"ל, הקשורות לאור הרוחני:

 "כשהנשמה מאירה, גם שמיים עוטי ערפל מפיקים אור נעים."

וגם:

"צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו."

 

חג חנוכה שמח ושפע אור רוחני וגשמי,

שלכם, נטלי

 

[1] על הדת הזורואסטרית מתוך ויקיפדיה, ערך "זורואסטריות"

 

 


תגובה אחת

  1. גלי מרגלית

    חג חנוכה וטעים לך נטלי
    שנרבה באור ביחד וסיפורים יפים !

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל