בננות - בלוגים / / אפיזודה-אקטואליה מחדר המדרגות
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

אפיזודה-אקטואליה מחדר המדרגות

בדיוק עכשיו צלצלו לי בדלת. אני מתגוררת בלב תל אביב. גברת ועד הבית. ידעתי מיהו המצלצל. סאלח, מנקה המדרגות שלנו זה ארבע שנים. התיידדנו קצת. אני אחראית למענו על משכורת בזמן והוא למעני על ניקוי חדרון ארגזי החול של החתולים שלי, תמורת בונוס כמובן. אין ניצול, רק עזרה הדדית וחיוך אמיתי משני הצדדים.

 אז פתחתי עם הצ'ק בידי. סאלח הושיט יד אחת לצ'ק וביד השנייה אחז פלפון ודיבר בפנים עגומים. המתנתי שיסיים את שיחתו הפרטית. הוא סיים ואמר: "מישהו משלנו נהרג במשט." נזעקתי. המילה – משלנו. "מה, מהחיילים? אוי!" "לא, משלנו," סאלח עדכן. "אומרים שזה ראש העיר לשעבר שלנו." שלנו שלנו שלנו. פתאום המילה הזאת תפסה משמעויות אדירות. סאלח ואני בחדר המדרגות והמשלנו בינינו – מילה אחת בלבד שחוצצת ומבטלת ולו לרגע ארבע שנות ידידות אנושית פשוטה של חדר מדרגות מואר ושטוף באור יום. "שלנו? למה בדיוק אתה מתכוון?" אני מעזה ללחוץ ולהפריד עוד קצת. "אום אל פחם. זה הכפר שלי. ככה אומרים שראש העיר לשעבר היה על הספינות ושהוא נהרג."

 לפני שאני שבה ונכנסת לדירה שלי, קשה לי לעשות זאת בלי להיפרד ולו היום מסאלח היקר שלי, של הבניין הנקי שלי, בלי לומר לו בחיוך, כן בחיוך, כי זה מה שנותר לנו היום – לי ולו – "שלנו, שלכם. מה זה משנה. מדובר בבני אדם." כמה בנאלי. כמה טריוויאלי. כמה משקף. כמה אנושי, ולא במיטבנו כולנו. אנחנו והם.

 

30 תגובות

  1. חני ליבנה

    ענת, שלנו ושלכם ושלהם, איך בני האדם מחלקים את העולם, את האהדה והלב, חבל,שלא כמו"עשבי האביב של הארץ החצויה המלטפים זה את זה בחן כה רב" {הייקו של יפנית שגרה בישראל שכחתי כרגע את שמה} אני אוהבת את רגישותך הרבה

  2. ענת, אכן קשה לחייך היום, אבל הצלחת…שם, במשט, הדברים נראים שלא בטובת האחווה או השלום…

  3. תארת ענת סיטואציה אנושית מכמירת לב בסיר הלחץ הזה של הקיום שלנו כאן בצל הסכסוך
    לא קל לנו ולא קל להם
    שהרי הם חיים בתוכנו עם תחתית כפולה
    ואנחנו בכוננות ספיגה
    -קיום לא נורמלי
    ומה שתארת מנסה להאחז באיזושהי נורמליות אנושית
    חמלה

  4. איריס אליה

    אין מילים, ענתי. התעוררתי הבוקר לחדשות שהן עוד גרועות מהחדשות שלא נתנו לי להירדם בלילה שלי. אין מילים של נחמה. לא לנו, לא להם. לא לארץ המסוכסכת הזאת.

  5. אי אפשר לומר תודה על התגובות. נתנחם בשיתוף הלבבות. וכן כדאי לקרוא טוב טוב את ההייקו שחני לבנה העשירה בו את תגובתה הראשונה כאן. מתאים בול לכל אחד מול כל אחד בכל מקום ויום בשנה.

  6. רונית בר-לביא

    ענת,

    רגעים כאלו מוכרים לי מאד,
    כמובן שמאפיזודות אחרות..

    בכל פעם ש "קורה משהו", השיחות
    עם נהגי מוניות ערבים למשל, מקבלות פן כזה.
    שלא נדבר על ה"שלנו שלכם" עם החרדים.

    שלי-שלנו-שלכם, שידרת היטב דרך עדשתך.

    • בתור שדרית לרגע מחזית חדר המדרגות אני חייבת להתוודות, רונית, שהפוסט הזה התפרץ תוך דקות ספורות מרגע האירוע. כנראה שאמת חזקה פשוטה ומורכבת כאחת היא כמו לבה שפורצת ברגע.

  7. יעל ישראל

    עצוב.

    וסתם שאלה של חתולאית. אלה החתולים שלך בבית, או חתולי החצר?

    • חתולי הבית שלי הם גזעיים למהדרין, כי בראשית דרכי עם החתולים הייתי די גזענית. מאז התבגרתי והתפתחתי לאהוב את החתולים באשר הם. אז יש גם כמה מאומצים, חתולי-ילדי רחוב שמטפסים את כל המדרגות שסאלח מנקה כדי לקבל ליטוף-מזון רוחני ואת שאריות המזון המשובח של חתולי האריסטוקרטיים. בקיצור, אני אמא למשפחה מרובת ילדים. רק ביטוח לאומי עדיין לא מכיר בי ככזו. מקווה שלפחות את יעל הבנת את הרמז. יום נעים

      • יעל ישראל

        כנ"ל.

        • תיארתי לעצמי. ובטח תסכימי גם למשפט הבא: אין כמו חתולים לגלות לנו עולם של רגש ואינטואיציות, ששום אדם לא מסוגל לפתוח בנו כמותם.

          • יעל ישראל

            לגמרי.

          • האינטואיציה החתולית מכוונת אותי לצפות בך ביום שישי וגם לרכוש ולקרוא את הספר שלך.

          • יעל ישראל

            חחחח (זה שישי הבא, אגב).

          • האינטואיציה החתולית שלך כיוונה אותך נכון לקלוט שהתבלבלתי ביום הצפייה. תודה על העדכון. נרשם.

          • יעל ישראל

            כתבתי הרבה על אינטואיציה חתולית, ובטח עוד אכתוב רבות. חבל שאנשים לא מבינים כמה אושר ותובנות מעניקים הפרוונות האלה.

          • אי אפשר לשכנע איש לא באמונה ולא באהבה. זה או שהנס קורה או שלא. ואת האוהבים והמאמינים לא צריך לשכנע וללמד אלא לשתף. אשרינו שזכינו. ואשמח יעל להנחייה בכתובייך בענייני חתולים. את התצלומים המרהיבים ראיתי ואהבתי בלי מילים.

          • אגב, יעל, השעות הנפלאות האלה של לפני עלות השחר זה בזכות או בגלל החתולים שלי. הם לימדו אותי מהן השעות הנקיות ביותר…

          • יעל ישראל

            אני הייתי מתמיד חיית לילה, אבל כשהצטרפו החתולים, נוספו לי ידידי לילה משובחים.

            ונכון, חבל שאי אפשר לשכנע אנשים לאהוב את הפרוונות. מצד שני, חברה אמרה לי פעם שחתולים הם שגרירי אהבה.

          • עד כמה מעבר חלק לחתולים מבטא העומק
            עולם של רגש ואינטואיציות! אגב,איך
            הילדים והשכנים סובלים אותך?

          • הילדים והשכנים סובלים אותי באופן חלקי, ולאו דווקא בגלל החתולים.

          • איריס אליה

            אגב השאלה, אני הייתי יותר רוצה לדעת איך אתה סובל את עצמך.כי ברור שאין שכנים וילדים אומללים בסביבתך. וטוב שככה.

          • שוב הצחקת אותי איריס האהובה. אשרי הצחוק וההומור לצאת ביד חזקה מהכול

          • "אני הייתי יותר רוצה לדעת איך אתה סובל את עצמך."
            בקושי.תשאלי את ענת. בינתיים,עוד חתול אחד
            http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/0,1518,565019,00.html

  8. אהוד פדרמן

    תמונה מדויקת של התהום הפעורה בין ערבים ליהודים במדינת ישראל וביטוי לדקיקות ולפריכות של מה שאפשר לכנות, דו קיום בשלום משני עברי השקל.

    • אנצל את תגובתך אהוד היקר כדי להדגיש את מה שאולי לא הודגש דיו בפוסט אתמול ושהוא בעצם היווה מאיץ לכתיבתי. אני בכלל שכחתי שסאלח ואני משני עמים…. עד שהמילה שלנו יצרה תהום, אבל בינינו, ביום חמישי סאלח יחזור ואנו שנינו שוב נהיה עם אחד – עם האדם. ככה זה אצלנו בבניין, אגב יש עוד כמה תופעות אנושיות שמוכיחות זאת בבנייננו ולגאוות לבנו.

  9. איך כולנו נשחקים תחת המציאות הקשה שלנו !
    אני מעריכה שסאלח קיבל טלפון על כביכול מותו של השייך סאלח ראייד מאום אל פאחם – ובכן הידיעות על מותו היו כמובן מוקדמות מדי

    • מחר אעמיד את סאלח על טעותו באשר לראש העיר לשעבר. אבל האמת היא ריקי שהדרך הבסיסית להיות באחווה פשוטה ובריאה היא לא לדבר על אירועים שחוצצים ומפרידים. לדבר פשוט על חתולים ועל דיירים שלא זורקים זבל בתוך הפח. דברים פשוטים הכי אנושיים הכי מעצבנים אבל כאלה שאפשר בנקל לתקן וגם להבין זה את זה בלי טונות של משקעים שליליים.

      • זה לא אמת,זה שקר.
        אישה לא מחוברת לעצמה, לא
        מתחבֶרת עם עצמה.
        בין קירות גופה היא בודדה

        • אני גאה ומודה לכותב האלמוני על שהוא מיטיב להכיר את שירתי ומשתמש בה כמקור השראה – נגדי. לפחות אקט פרסומי מקורי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט