בננות - בלוגים / / מה בין אשת פוטיפר לבין אהבה
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

מה בין אשת פוטיפר לבין אהבה

 

 

עיקר הסיפור על אודות אשת פוטיפר נסב סביב שתיים מתכונותיה. התכונה האחת היא יצר מיני מוגבר, ואילו התכונה השנייה הינה דחף נקמנות מהול  בתחמנות ובתככנות.  שתי תכונות אלה מתמזגות לרשעות בטהרתה.

 הכתוב המקראי אינו מציין קיום רגש כלשהו של אשת פוטיפר כלפי בעלה הסריס. נעדר גם ביטוי כבוד לעצם היותה אשת-איש, ועוד מבכירי אנשי מצרים. אפשר בנקל להניח כי אישה תאוות סקס כמותה נישאה לגבר חסר כוח גברא רק בשל שאר המנעמים שהעניק מתוקף משרתו הבכירה – שר הטבחים.

 כאשר מופיע העבד יוסף בביתה, בעוד שבינו לבין פוטיפר נרקמים יחסי רעות חרף הבדל המעמדות והודות לכך שפוטיפר מזהה את הערך המוסף של יוסף כאדם מבורך אל, הרי שאשתו היקרה שמה עליו את עיניה רק משום יופיו החיצוני. הדבר מצוין פעמיים ברצף – יפה תואר ויפה מראה. זה ורק זה הילך עליה קסם וגרם לה לפעול לא כגבירה, כי אם כחיית טרף מיוחמת.

 הדיאלוג שמתפתח בין השניים הוא של חירשים.  אשת פוטיפר מדברת אל הגבר הנכסף רק בשפת הגוף. ואילו כל דיבורו של יוסף במילים של קדושת כבוד האל וכבוד האדם. אך דבריו נופלים על אוזניים אטומות, מבלי שיצליחו לשכך ולהרגיע ולו במעט את יצריה הבוערים והרעבים של החמדנית המינית.

 המשפט האחד והיחיד שהיא מסוגלת לומר ליוסף הנזירי – "בוא ותשכב איתי" או בלשון הספר הקדוש – "ויהי כדברה אל יוסף יום יום… לשכב אצלה להיות עמה".

 ואז, כאשר הטורדנית המינית נדחית שוב ושוב, יצרה המתוסכל מגיע לשיאי שיאים של היעדר בושה, ביישנות או מוסריות היאה לאישה נשואה. בעורמתה ובייאושה כי רב היא מנצלת שעת כושר כאשר אין איש בבית מלבדה ומלבד הגבר שאת גופו היא חומדת. אז היא תופסת בבגדו במטרה אחת מפורשת וגלויה – להסירו מעליו ולשכב עמו.

 אי אפשר לדעת האם היא בכלל נשאה חן בעיני הצעיר השרמנטי. דבקותו בערכיו היא מעל הכול בעיניו. כנגד התובענות הנשית שעל סף אונס הוא מוותר על בגדיו, אך לא על תום חמודותיו. "וינוס ויצא החוצה", כך נכתב, כשאברו הרדום שלם אך גלוי דיו כדי להרשיעו. הפוך על הפוך. כלומר, אילו הזדקר אבר מינו ונעתר למגע הבין גופי המיוחל, לא היה מוצא עצמו מושלך לכלא. ההפך מכפי שצריך היה שיתרחש בעולם אנושי מוסרי, האישה הזנותית מתגלה כמנצחת כל ערך ראוי בין בני אדם המותרים ונשגבים לכאורה מן החי.

 לא זו בלבד שהיא אינה מנסה לקבור את ניסיון בגידתה בבעלה והשפלתו תחת העבד שאותו הרים למעמד-על בביתו – העניק לו הכול מלבד את מנעמי גוף אשתו – היא מפיצה גרסה הפוכה לאמת ואינה עוצרת גם כנגד בעלה הפתי, שאינו בודק בציציות סיפורה על אודות ניסיון השווא של יוסף לשכב איתה.

 כנראה כדי לבדוק את אמינות סיפורה וגם ליצור לעצמה אליבי, היא מזמינה קודם כול את כל אנשי ביתה ומגוללת באוזניהם את הסיפור – "ותקרא לאנשי ביתה ותאמר להם ראו הביא לנו איש עברי לצחק בנו בא אלי לשכב עמי ואקרא בקול גדול. ויהי כשמעו כי הרימותי קולי ואקרא ויעזוב בגדו אצלי וינוס ויצא החוצה." איש מבין באי הבית אינו יוצא להגנת יוסף, וגם זה לא במקרה, שכן את זאת בדיוק ביקשה המכשפה. היא השיגה זאת בין השאר הודות לכך שעוררה בקרב דרי ביתה איבה כלפי העבד שבעלה השליט עליהם – "הביא לנו איש עברי לצחק בנו…"

 אט אט ובעצם די מהר מסתבר שגבירתו של פוטיפר  לא רק  יודעת להתבטא  ולהפליא בתיאור אירועים, אלא שהיא מצטיינת בכישרון דרמתי רב ביותר.

אחרי הפרולוג מתירה לעצמה "השחקנית" לנוח עם אבזר – מוצג מספר אחת של הדרמה המפוברקת – "ותנח בגדו אצלו". ככלי זין היא שולפת אותו נוכח בעלה וחוזרת בדיוק על אותה גרסת טקסט מן הפרולוג כנגד באי ביתה. בהבדל אחד – במקום "לצחק בנו" היא אומרת "לצחק בי". כי מה נורא יותר לבעל – סריס או לא – מלשמוע שהעבד שעלה לגדולה בזכותו מבקש לגמול לו על ידי השתעשעות באשתו ואיתה על חשבונו.

 לכל אורך הסיפור מודגש שוב ושוב עניין אחד – ההבדל בין דין שמים לדין אדם. שכן אלוהים רואה ללבב גם כשהלבב אטום וריק. ואלמלא האל שראה הכול, היה יוסף נמק אולי עד אחרית ימיו בבית הסוהר רק בגלל התנזרותו מנשים שאין להן אלוהים ושאין אלוהים בלבן שאינו יודע אהבת אמת מהי.

 

 

 

 

14 תגובות

  1. שובבה!

    • ענת לויט

      לכל המגיבים והמגיבות המגניבים והמגניבות על הפוסט הזה בלילה הסוער שבו ישנתי אני שנת ישרות – תודותי וברכותי – במיוחד לך יוסי עוזר, ששירך השובב לעילא היווה טריגר להוכחה שאין למעלה ממנה ש: א. עם ישראל חי ובמיטבו ומתנשא מעבר לכל קנטורי ומיני-מלחמות פוסטים בהווה חולף ורגעי. ב: שספר הספרים חי וקיים ושריר ואקטואלי. ג: בפרוס עלינו חג שבוע הספר העברי אולי יהיה ספר זה ושוב הספר הכי רב מכר, ללמדנו כי אנו כולנו מעבר לטוב ולרע אנו היננו עם הספר במיטבו. בוקר טוב ישראל.

  2. איריס אליה

    וואו, ענת. היה לי קשה עם הפוסט הזה. מאד שיפוטי. לא עשית לה שום הנחות.
    אבל ארחיב בלילה שלי:)
    (אני מציבה חייכן כי הלילה שלי עוד מעט כבר לא יהיה שלי…)
    שבוע טוב, יקרה.

    • איריס אליה

      טוב, ענת מתוקה. חזרתי להסביר את עצמי, ואני מקווה שאני לא כורה לעצמי בור. אבל לפני הכל חייבת להפנות אותך לשני פוסטים, אחד של תלמה פרויד: (שאני מאד אוהבת, לא יודעת אם יצא לך להכיר)
      http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=14593&blogID=262

      ומונולוגצ'יק שלי
      http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=14594&blogID=290

      ולא כדי לעשות לך שיעורי בית, יקירה, אלא כדי לספר לך, שאני, אם כבר להזדהות עם מי מהם, אשת פוטיפר או יוסף, מוצאת את עצמי בוחרת באישה. גם יפה, גם קצת ביצ'ית, גם לא פריג'ידית… מה אני אגיד לך? ניראית לי דווקא שווה.
      סתם. ברצינות. מה שבאמת מרגיז אותי זה שעד שאישה אחת מתנהגת כמו רוב הגברים, היא כבר זוכה לקיתונות של רותחין. זה העניין. למה את אשת פוטיפר זוכרים ולא את עשרות הגברים שהתנהגו כמוה בדיוק? בגלל שהיא אישה!
      (ועוד גויה. יעני, שיקסה) זאת אומרת, לא שאני מצדיקה אותה, אבל קחי את הגברים הנפלאים שחטאו על ימין ועל שמאל, נישאו ושכבו ובגדו ו…. עם כמה וכמה וכמה נשים… איפה הם? אני חושבת שתפגשי אותם על שלטי הרחובות. עשו להם כבוד!

      • ענת לויט

        שום בור את לא כורה, איריס האהובה, להפך, את מגביהה את הר הדיון הלוהט. וגם מאפשרת וידוי קטן: אני לא נגד נשים נשיות במיטבן ולא נגד גברים גבריים במיטבם. אני בעד שוויון מיני-אנושי. זה שאשת פטיפר הורידה את יוסף שלנו לבור תחתיות מסיבות מקולקלות (ולו בעיני) לא מוצא חן בעיני, לא אז וגם עכשיו לו פגשתי אישה כמותה הייתי תופסת ממנה מרחק קילומטרים. ראי הוזהרת איריס מנשים כמותה. זו דעתי אלו רגשותי וחבל עלי שכך חוויתי ברבות שנותי.

      • ענת לויט

        תודה שהעלית מגנזך הפוסטים את שלך ואת של תלמה. פוסטים מרתקים לעצמם ושוב קשה לי שלא להיזכר בשכנגד בכל הפוסטיפ הלוחמניים שלאחרונה. הם ינבחו והשיירה תעבור, ופוסטים כאלה כמו שלך ושל תלמה הם העיקר שרצוי לנצור למען ההשראה וההפריה ההדדית.

  3. ענת יקרה
    אמרי אשת פות – יפר !
    באמת לא עשית לה הנחות
    רחמנות ענת! את בעצמך הזכרת שהיתה נשואה לסריס ! קצת אחווה נשית ענת !

  4. הפעם לא הבנת כלום! חוה באמת לא אהבה את אדם, אבל גם שרה לא אהבה את אברהם, ורבקה לא אהבה את יצחק, ורחלי- לאה לא אהבו את יעקב. רק אישה שחוותה אהבה נכזבת, שלא זכתה לעוצמה שווה של אהבה מצד בן זוגה – יודעת אהבת אמת מהי. אשת פוטיפר היא אנה קרנינה המיתולוגית. היא הפשיטה את יוסי רק(!!!) כדי לדעת את האמת. היא היתה משליכה אותו לבור בכל מקרה: אם זובי היה ער, היא היתה זורקת את יוסי תוך זלזול בחולשתו לפרוץ את הגבולות; ואם הזובי שלו היה ישן, הילד היה מוצא את עצמו בתוך הבור כיוון שהוא לא גבר. זו אישה ב-ה' הידיעה.

  5. מה זה יצר מיני מוגבר? איזו שפה של מורה שיפוטית
    רחמנות על התנ"ך

    • ענת לויט

      גבריהו היקר, לו היית אישה לא היית מן הסתם מוצא לנכון לשאול את שאלתך. ואני לא מורה ולא שופטת כי אם מן הסתם וסתם עוד אישה שיודעת משהו שאתה עדיין לא יודע. אולי טוב שכך, ואולי דווקא להפך.

      • ענת לויט

        ואפרופו זעקתך – רחמנות על התנ"ך, בטוחה אני שאילו בנות ובני ישראל היום היו למדים לקרוא את התנ"ך כך הם היו צוחקים פחד ולא משתעממים לא אחת עד אימה ממש.

  6. חנה טואג

    ציירת יפה , ענת, את דמותה של אשת פוטיפר שהרי הקצנת הדמות באה להבליט מבחינה מוסרית ורוחנית את מידותיו הנעלות של יוסף שבקבלה הוא מסמל את ספירת היסוד
    צדיק יסוד עולם ולא בכדי משום שגולת הכותרת בסרובו לאשת פוטיפר היא בראש ובראשונה יראתו מאלוהיו והוא סך הכל נער בן 17
    שההורמונים מן הסתם גועשים בדמו

    • ענת לויט

      שוב נפגשה קליטתנו החושית-טסטואלית, חנה היקרה, ואני שוב שמחה מאוד על כך. השורה התחתונה היא ששתינו מצדיעות הבוקר ליוסף, שגם אם לקה במגלומניה מסוימת הרי שאי אפשר לקלוט איך עמד בפיתוי כה רב של אישה נשית במיוחד אלמלא האל שבלבו.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט