בננות - בלוגים / / ביקורת בכורה על "יומנה של אישה מודרנית"
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

ביקורת בכורה על "יומנה של אישה מודרנית"

http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?entryId=2200667

ספר שמפגיש את הקורא עם מציאות רותחת ומבעבעת, של עולם הפנויים והפנויות בישראל שבשלים לפרק ב' וג'. בעולם מודרני שבו הזמינות והפתיינות רוחשת מעל הקרקע, ישנם המון אנשים שמחפשים את עצמם ואת הקשר הזוגי שיבוא ואת זה שיבוא אחריו.

נוגה אמן של יעל ונועה מתגרשת מיונתן שבחר להעלים ממנה רומן עם אישה אחרת. גם כך מערכת היחסים שלהם התדרדרה לשפל חסר תקדים שכלל קרירות במיטה והתעלמות גורפת מנוגה ומצרכי בנותיהן. אחרי הגירושים הכואבים מתנחמת נוגה בזרועות חברתה מיכאלה, מערכת יחסים הזויה, ספק לסבית שכוללת התלטפויות ארוכות הדדיות שהוסתרו מהעולם.

בעידודה של בתה  נרשמת נוגה לאתר היכרויות באינטרנט שם היא מכירה את דוב, שעתיד להיות אהובה והדוב של חייה.

ההתחלה מהוססת, מיילים נשלחים מהמחשב שלה לשלו, ומהמחשב שלו לשלה.עוד טפח  ועוד אחד נחשפים מצד שניהם עד הטלפון הראשון, והמפגש הראשון במסעדה שמבהיר לנוגה שאכן זה האחד.

דוב מציג את עצמו כדוקטור למתמטיקה שעובד בתכנות מחשבים, גרוש פעמיים, אב לארבעה ילדים שבע אכזבות מנשים. הוא ממוצא רוסי דימיטרי בעברו, מתמטיקאי מוכשר , עב כרס ואדם שנון וחד לשון לא צפוי. מלתעות הדוב סוגרות על נוגה והיא מרגישה מכורה לו. הילדים שלה ושלו נפגשים, ונראה שהשניים צולחים את הקשר לחיבור חזק.

נוגה מרצה מוכשרת למחשבת ישראל, טקסטים על רחל  לאה ושרה אימנו שזורים בשנינות בסיפור ומוסיפים נופך מיוחד לספר.

בספר אין תיאור פיזי של נוגה וכל אחת ואחד שקורא בספר יכול לדמיין אותה כרצונו ואפילו להזדהות עם חלקים ממה שהיא עוברת. 

הכתיבה בספר קולחת ומרתקת. הדוברת הראשית היא נוגה שמתארת את יחסיה עם דוב, את מערכת יחסיה עם בנותיה יעל ונועה, וכן את המתרחש בבתים של משפחות שקרסו לפתע:
"ילדים רוצים בכל גיל אבא ואמא שחיים בשלום. כשזה לא כך, לפעמים לבן או לבת קשה יותר מאשר להורים.הילדים נכפים לעשות מעשים שהיו מאושרים להימנע מהם, ההורה שנראה סובל יותר מעורר בהם צורך להגן עליו." (עמ' 127).

נוגה שבסיפור לעיתים אישה חזקה ודעתנית ולעיתים שטופת אהבה הנכנעת לכל גחמה גברית. 

ספר שקשה להניח מהיד עד הסוף שהוא לגמרי לא צפוי.

ממליצה בחום.

17 תגובות

  1. איריס אליה כהן

    איזה מהירות!!! ברכות יקירתי. את וודאי בדרך הנכונה.

  2. בהצלחה.

  3. יפה
    ומעורר סקרנות
    חודש טוב

    • אוספת את כל הברכות כעריסה רכה לשבוע הקרב. אלו ימים קריטיים לרך הנולד. תודה בשמו.

  4. שורשיהודה שורשיהודה

    ועכשיו כמו כל חברייך למטע הצמאים להערכה פירגון הכרה פרסום וקצת מכירות העלת ביקורת זניחה על ספרך פה. ובקרוב תעלי גם מה שחברייך מפה בישראל היום או בעיתון 77 או מי יודע איפה יכתבו. ואח"כ תעלי כתבה עלייך במוסף השבת של אל ג'זירה או משהו אחר. ועוד שבועיים הספר שלך בארבע במאה. ועוד שנה וח י תקבלי צ'ק על מכירה של 300 עותקים במקרה הטוב. ושוב יגיע שיברון הלב והתהייה מה הלאה? אחרי עשרה ספרים אני שואל בעצם מה באמת הלאה?
    ואל תקחי את זה קשה מדי סהכ אני מחבב אותך ומאחל לך הצלחה. אבל העולם לא ייתן לך להצליח. את אאוט סיידרית וטובה מדי בשביל זה.
    להתראות בפוסט החוגג הבא..

    • שורש, היא תצליח! העולם לא מופקר ואלוהים לא טיפש. צדיק וטוב לו, זה מה שיהיה! היא תצליח ואל תהיה תבוסתן. אם אתה מחבב אותה, תתפלל עליה ותקנה את ספרה הנפלא. כן, היא טובה ואין בה רוע שבדרך כלל עוזר להצליח במדינה הזאת. אבל גם לעולם הספרות יש שליט עליון והוא יושיט לה עזרה. אל תהיה פסימי, תתפלל! שערי השמיים פתוחים והכול ניתן לשנות. אין דבר כזה שמישהו תמיד יהיה חלש. בכוחו של אדם לשנות את גורלו. בכוח התפילה והאהבה היא תשנה את המציאות. ואתה תתפלל!

      • שורשיהודה שורשיהודה

        ועכשיו קבלי סקירה קצרה על הנעשה בספרות ארצנו כדי שתביני: משה סקאל, אלכס אפשטיין, אודי שרהבני, כותבים בהארץ. נחשי איפה קיבלו ביקורות וכתבות בלי סוף על שפריהם? נכון -בהארץ. חגי דגן כותב ביקורת מפרגנת על ספר האגדות שיצא בזמורה ביתן. איפה חגי דגן יוציא ספר? נכון בזמורה ביתן. דרור בורשטיין ואגי משעות ואמיר אור ואחרים-את לא יכולה על אצבעות רגלןייך וידייך למנות את כל חבריהם בתקשורת. תביטי בטבלאות רבי המכר. בחנות צומת ספרים השייכת לזמורה ביתן תמיד שבעה מהנמכרים ביותר הינם מהוצאת זשמורה ביתן ומודן שלהן שייכת חנות זמורה ביתן. ובסטימצקי תמיד שבעה מהרבי מכר הם מכתר. ולמי שייכ סטימצקי? לכתר.!הכל זיוף אחד גדול. הכל שקר. יד רוחצתץ יד והסבון גם הוא מדיף ניחוח של ביוב פתוח.
        כולם רוצים פרס ספיר. ועדת הפוליט בירו תקבע לנו מי איכותי. דליה דורנר? למה לא בוזגלו או ועקנין בתור יוש ב ראש?
        אני לא מתפלל להצלחה ומי שמתפלל לאלוהים שספרו ימכור הוא אוויל משריש. ומי שחושב שכמות עותקים נמכרת או ביקותר טובה זו הצלחה. הוא אוויל משולש משריש.
        ענת לויט הצליחה בשני דבריןם בלבד בחייה:
        בבנות שלה
        בצניעות שלה
        כל השאר לא יודע…..
        אז בהצלחה כוי ולויט. ואני חושב שגם את לא בנוייה מהחמר ממנו עשויים המצליחנים..וטוב שכך!

        • שורש!!!
          כל זה טוב יופה, אבל יש אלוהים!
          הוא שולט על הכול ולא החברים של החברים!
          אלוהים הוא פרוטקציה הכי עוצמתית
          והוא חבר שלי ושל ענת
          אנחנו לא עשויות מהחומר המצליחני
          אבל הצניעות, הטוב, היופי, הכישרון של ענת
          זוהרים מעל ראשה כמו כתר מלכות!
          הם מסנוורים את אלוהים
          הוא חייב להתערב ולעזור.
          אני משוכנעת ואומרת לך רק דבר אחד – תתפלל!
          זה כל מה שצריך עכשיו.
          וכן אפשר להתפלל להצלחה ולמכירת הספר
          כי אנחנו בני אדם והצרכים שלנו אנושיים
          ואם זה בא מלב טהור ועניו
          אז אין בזה כל פסול!
          תתפלל שורש, תוכיח את יחסך הטוב לענת!
          ותפסיק להיות ציני ולפגוע באנשים
          תהיה עניו וצנוע.
          עוד מעט תראה שיש על זה שכר.

          • שורשיהודה שורשיהודה

            אולי נתפלל שלא יהיה סבל וצער בעולם? אולי נתפלל שלא יהיה עוני ואובדן ושכול ומלחמות?
            אולי נתפלל לבריאות ואריכות ימים?
            נו באמת כוי….ועוד עצה, לא כדאי לתפוס תחת על אלוהיםולהטריד אותו בזוטות..תלמדי ממניתמיד כשהוא מתקשר לדבר איתי אני שם אותו על ממתינה!

          • במקום לדכא אותי ביום חגי המשתדל להיות אופטימי חרף כל מה שאני עצמי יודעת על המתרחש (והידע שלי אינו פחות משלך) אנא עשה מעשה אמיץ – רכוש את ספרי, קרא אותו וכתוב רשימה קצרה ואני אפרסם אותה. יש בי סקרנות גדלה לתוצרי קריאתך בטקסט הספרותי שלי – ולא בדבריך על המתחולל בשדות הזרים לדבר ספרות. מה דעתך?

          • שורשיהודה שורשיהודה

            רק את התנ"ך וחז"ל.
            מצטער.

          • יש לך טעם משובח. טעמך כטעמי. ולכן הצער כולו שלי בעניין ספרי והתרשמותך האבודה ממנו. אגב גם את אהבתי שלי לתנ"ך יכולת למצוא בו אילו היית סוטה הפעם מאהבתך הידועה. ויחד עם זאת, יש לי גם הרגשה שאתה חוטא מדי לעצמך במקרא "חומרים זרים" כמו מוספי ספרות. האומנם?

          • שורשיהודה שורשיהודה

            ועל מוספי הספרות אני רק מרפרף לראות מי חבר של מי, מי טלפן למי בשביל לארגן ביקורת או כתבה, ומה הקומבינה האחרונה בתחום. תחום הספרות בארץ יותר מסריח מהפוליטיקה.

          • מאת: לא חשוב
            דואר אלקטרוני: לא חשוב
            תוכן המסר: נא לפרסם:

            שורש, מה התעוררת!
            עכשיו חורף, כל הדובים ישנים

  5. רונית בר-לביא

    ברכותיי, ענת !!!

    רק עכשיו קראתי, לא הייתי כאן הרבה זמן..

    שתהיה דרככם (שלך ושל הספר) צלחה ושמחה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט