בננות - בלוגים / / הסגידה לטבע
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

הסגידה לטבע

 

 

ספתח. ( = לפתיחת היום).
 

פַּלְמְסְטְרוֹם

 

פַּלְמְסְטְרוֹם עוֹמֵד לְיַד אֲגַם,

פּוֹרֵשׂ רָחָב בַּד אֲדֹם-סֵבֶר,

עָלָיו צֻיְּרוּ אַלּוֹן וְגַם

אָדָם צֻיַּר שָׁם וּבְיָדוֹ סֵפֶר.

 

פַּלְמְסְטְרוֹם נִמְנַע מִלִּמְחֹט בּוֹ אַפּוֹ

הוּא אִיסְטְנִיס אֵפוֹא וּמְיֻחָד:

לִבּוֹ רוֹחֵשׁ כָּבוֹד לַיָּפֶה כֹּה,

עָלָיו  יִשְׂמַח וְלִבּוֹ  יִחַדּ:

 

מְקַפֵּל הוּא תַּ'מִּטְפַּחַת,

שֶׁמִּקֹּדֶם הוּא פָּרַשׂ,

לֹא יִכְעַס אִישׁ רְחַב דַּעַת

עַל כִּי לְלֹא נַגֵּב פָּרַשׁ.

 

 

הערות: וַיִּחַדּ יתרו (שמות יח ט)

 

clip_image001

Palmström

 

Palmström steht an einem Teiche

und entfaltet groß ein rotes Taschentuch:

Auf dem Tuch ist eine Eiche

dargestellt, sowie ein Mensch mit einem Buch.

 

Palmström wagt nicht sich hineinzuschneuzen –

er gehört zu jenen Käuzen,

die oft unvermittelt-nackt

Ehrfurcht vor dem Schönen packt.

 

Zärtlich faltet er zusammen,

was er eben erst entbreitet.

Und kein Fühlender wird ihn verdammen,

weil er ungeschneuzt entschreitet

 

אני קורא את ספרו של:Tigges  האנטומיה של  שירי השטות .

  אני לומד לנתח שיר של מורגנשטרן.

יסוד ההומור בשיר זה הוא כמובן בהעמדה יחד של דבר גדול מול דבר קטן, דבר חשוב כאהבת היופי, אולי כבוד לטבע, ( יש העמדה של האירוע בצל הטבע, האגם, האלון ( המצויר), התרבות ( הספר), מול ניגוב אף, מעשה תפל, יומיומי,  קצת בזוי: היומיומי והלא-מנומס מול ערכי הטבע והיופי, ערכי האדם: הוד הטבע מול מעשה טבעי אך לא  יפה, ניגוב אף. –  ובכלל, כל הקשור בהפרשות הוא מוקצה מחמת מיאוס, ואין הספרות עוסקת בו בדרך הטבע.

עצם הנגיעה של המשורר בכך הוא חריג. הפרשות אינן מהוות בדרך כלל   נושא לשיר, מה עוד שיר טבע, כביכול.

הטבע, אגב, בחלקו בשיר לא קיים אלא מצויר.

ההומור באירוע:  המעשה הרב אליו כאילו הגיבור מכין את נפשו, מעשה שנגמר באי-עשייה, בויתור, – מול ההכנות הרבות, בין היתר.

 

לסיכום: ההומור  מצוי בניגודים שהשיר בונה, התייחסות רצינית (במסגרת הערכה לערכים אסתטיים, + הכללתם וביטוים בשיר) לדברים של מה בכך, הטבע מול הטבע המצויר, ההכנות ( פרישת המטפחת) מול הוויתור שבקיפולו, ועוד.

 

 

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן